بنا بر آمار اداره کل هواشناسی در ۳۲۵ روز از سال، هوای استان سمنان آفتابی است و راه برای استفاده بیشتر از انرژی خورشید در این استان فراهم است. اما آنطور که باید و شاید این اتفاق نیفتاده است.
کد خبر: ۸۸۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵ 12 August 2020

به گزارش تابناک سمنان:، خور، مهر، هور، شمس، خورشید. با هر نامی که خوانده شود، نماد زندگی و روشنایی و امید است. در ابتدا، از گستردگی گیسوان طلایی این بانوی زیبا بر سر این کره خاکی بود که خاکش حاصل‌خیز شد و حیات در آن شکل گرفت. گرمای نگاهش گرمای دل تک تک موجودات زمین شد و همگی به دلگرمی انوار گرم اوست که زنده هستیم و شب ما به یمن تابش اوست که روز می‌شود.

انرژی خورشیدی

 اینکه سرسبزی و حیات و تنفس و نگاه ما وام‌دار اوست، به کنار، با تمام این‌ها، تنها ذره‌ای از نیروی فوق‌العاده و درخشش بی‌همتای او بهره‌برده‌ایم و خورشید حاضر و قادر است بیش از اینها بر ما سخاوت کند.

تولید برق با انرژی خورشید

ما انسان‌ها به مرور زمان پیشرفته کرده ایم و دیگر آن موجودات قانعی که کارش با اندکی غذا و آب و خواب راه می افتاد نیستیم. دست یابی‌های متعدد ما به تکنولوژی، نیاز ما به انرژی را افزایش داده، از این رو در پی تأمین انرژی مورد نیاز خود از منابع مختلف هستیم.

واضح است که تولید برق به شیوه سنتی، هم منابع گران فسیلی و حتی آبی را تلف می‌کند و هم در مسیر انتقال و توزیع، بیش از ۲۰ درصد تلفات دارد، به این زیان نجومی، آلودگی محیط زیست هم اضافه کنید.

از این رو باید به دنبال تولید برقی باشیم که نه به آب و نه سوخت فسیلی احتیاج دارد و نه آلایندگی دارد و به یقین برای کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. تولید برقی که هم از آلودگی هوا می‌کاهد و هم موجب توسعه ملی می‌شود.

تولید برق از آفتاب

یکی از منابعی که در ۲۰ سال اخیر، از آن استفاده می‌شود، انرژی خورشیدی است. خورشید در هر ثانیه حدود ۱۰۰۰ ژول انرژی به هر متر مربع از سطح زمین منتقل می‌کند که با جمع‌آوری کردن آن می‌توان انرژی مورد نیاز برای کار‌های مختلف را فراهم کرد. مثلا می‌توان با استفاده از سلول‌های خورشیدی، قسمتی از برق مورد نیاز خود را تامین کنیم.

آسمان سمنان، داغ و طلایی

بر اساس شرایط اقلیمی، استان سمنان از نظر تعداد روز‌های آفتابی و پارامتر‌های موثر بر ساعات آفتابی از پتانسیل بالایی برای بهره برداری از انرژی خورشیدی برخوردار است. طبق آمار اداره کل هواشناسی استان سمنان، هوای این استان از ۳۶۵ روز سال، ۳۲۵ روز آفتابی است؛ به عبارتی، حدود سه هزار ساعت در سال از هوای صاف بهره‌مند است؛ بنابراین راه برای استفاده بیشتر از انرژی خورشید در این استان فراهم است. اما آنطور که باید و شاید این اتفاق نیفتاده است.

نور آفتاب

قوانین مربوط به احداث نیروگاه خورشیدی

طبق ماده (۵۰) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، دولت مکلف گردید سهم نیروگاه‌های تجدیدپزیر و پاک با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) و حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی را تا پایان اجرای قانون برنامه به حداقل ۵درصد ظرفیت برق کشور برساند.

بر اساس بند (ی) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بند (هـ) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور بانک مرکزی مکلف گردید از طریق بانک‌های عامل، سالیانه نسبت به اختصاص مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های قرض الحسنه و عادی (جاری) بانک‌ها برای پرداخت به تعداد یکصد هزار نفر جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی ۵ کیلو واتی در روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها و مناطق محروم به ازای هر نفر پانصد میلیون ریال با بازپرداخت شصت‌ماهه و نرخ ۴ درصد اقدام نماید. همچنین به موجب جز (۵) بند (و) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور پرداخت مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال از منابع عادی بانک‌ها برای پرداخت به ده هزار نفر متقاضی ایجاد نیروگاه خورشیدی ۵ کیلو واتی به ازای هر نفر چهارصد میلیون ریال با بازپرداخت شصت ماهه با یک سال تنفس و نرخ سود حداکثر ۸% اختصاص یافته است.

لزوم حمایت دولت از خریداران صفحات خورشیدی

محمدرضا شفیعی، کارشناس واحد جلب مشارکت و توسعه مولدهای مقیاس کوچک شرکت توزیع برق استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: اقدامات حمایتی شرکت توزیع برق استان سمنان از گسترش استفاده از صفحات خورشیدی، قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق تولیدی این صفحات است. یعنی تا ۲۰ سال برق تولیدی مازاد این صفحات، از مالکان خریداری می‌شود.

او افزود: طی سه سال گذشته، یک‌هزار و ۸۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی در استان سمنان به بهره‌برداری رسیده‌است؛ و افزایش این میزان نیاز به فرهنگ‌سازی و حمایت‌های اقتصادی دولت دارد.

شفیعی ادامه داد: تامین تجهیزات این صفحات با مشکل مواجه است. قیمت یک صفحه یک کیلو واتی طی یک زمان کوتاه چند برابر شده و استفاده از این صفحات برای مردم مشکل است و صرفه اقتصادی ندارد.

کارشناس واحد جلب مشارکت و توسعه مولدهای مقیاس کوچک شرکت توزیع برق استان سمنان تصریح کرد: لازم است دولت با پرداخت یارانه و تسهیلات به عموم مردم، از گسترش استفاده از این صفحات حمایت کند. در غیر این صورت شاهد پیشرفتی در این زمینه نخواهیم بود.

پنل های خورشیدی

اجرای هزار پنل خورشیدی در استان سمنان

خدابنده معاون اشتغال و خود کفایی کمیته امداد استان سمنان با بیان اینکه ۲۰.۲درصد جمعیت استان ساکن مناطق روستایی هستند، گفت: ببش از ۵ درصد اعتبارات اشتغال به حوزه مناطق محروم اختصاص یافته است.

او افزود: در قالب تفاهم نامه همکاری بین بسیج سازندگی، مهندسی و کمیته امداد اجرای هزار پنل خورشیدی ویژه مددجویان و افراد جویای شغل استان سمنان اجرا می‌شود.

علیرضا خدابنده با بیان اینکه مشکلی در تامین اعتبار اجرای این تفاهم نامه وجود ندارد، تصریح کرد: در تفاهم نامه، ایجاد ۶۰۰ نیروگاه خورشیدی در دستور کار است، اما اجرای هزار طرح هدفگذاری شده است.

معاون اشتغال و خود کفایی کمیته امداد استان سمنان مزیت‌های طرح پنل خورشیدی را داشتن درآمد ماهانه حاصل از فروش برق، آفتابی بودن بیش از ۳۰۰ روز استان و عدم شکست طرح به دلیل کم ریسک بودن برشمرد و گفت: بعد از خرید و نصب پنل‌های خورشیدی، نصب سازه و پایه‌ها وکانورتر توسط شرکت طرف قرار داد برق تولیدی وارد مدار و درآمد فروش حاصل از آن قسمتی برای اقساط و بقیه برای مددجویان است.

او تصریح کرد: تفاهم نامه مشترک برای اجرای پنل خورشیدی فی مابین کمیته امداد، بسیج سازندگی و بسیج مهندسی منعقد شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان سمنان گفت: ۲۲۰۰ طرح اشتغال برای مددجویان در سال گذشته اجرایی شده است.

پنل های خورشیدی

سخن آخر

با توجه به اینکه بیش از ۳۰۰ روز در سال هوای استان سمنان آفتابی است، حمایت دولت می‌تواند استفاده از صفحات تولیدی برای تولید برق را افزایش دهد و طبیعتا از مزایای انرژی پاک خورشید بیشتر بهره خواهیم برد.  

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

گزارش از آتنا نائینی‌نژاد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار