برخورداری از یک حافظه خوب همواره از دغدغه‌های افراد بوده است که می‌توان با چند راهکار ساده ظرف مدت ۱۰ روز به آن دست یافت.
کد خبر: ۸۸۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ 13 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: انسان امروز به دلیل مشغله‌های بسیاری که دارد گاهی دچار فراموشی شده و حافظه‌اش کمرنگ می‌شود به طوری که برخی اوقات حتی چیز‌های کوچک را هم به خاطر نمی‌آورد و اگر این فراموشی‌ها ادامه یابد می‌تواند تبدیل به یک دغدغه برای افراد شود.

در ادامه چند راهکار ساده ارائه شده است که می‌تواند به شما کمک تا ظرف مدت ۱۰ روز حافظه خود را تقویت کرده و ذهنتان را تیزتر کنید.

روز اول: یادگیری سریع را امتحان کنید

یادگیری چیز جدید یک راهکار عالی برای تقویت عملکرد مغز است که آن هم روش‌های خاص خود را دارد؛ یکی از نکات اصلی یادگیری این است که مواردی را که حواس شما را پرت می‌کنند، حذف کرده و در عوض سعی کنید آنچه که از پیش در ذهن دارید، تثبیت کنید.

نباید در یادگیری حالت منفعل داشته باشید، تلاش کنید در زمینه یادگیری فعال باشید؛ برای این منظور می‌توانید با یکی از دوستان خود یادگیری را تمرین و تکرار کنید. قبل از شروع یک جلسه یادگیری، لحظاتی را به یادآوری آنچه آخرین بار آموخته اید، بپردازید.

افکار و حالت بدن شما می‌تواند در روند یادگیری تاثیرگذار باشد، بنابراین سعی کنید حالت بدن خود را تغییر داده و با یک نفس عمیق تصمیم به یک یادگیری آگاهانه بگیرید تا شاد و کنجکاو باشید.

تقویت حافظه

تدریس یکی دیگر از روش‌های خوب یادگیری است، اگر می‌خواهید آنچه آموخته‌اید در ذهن و حافظه‌تان تثبیت شود، تدریس کنید.

اگر برای خود زمان شروع را در تقویم ثبت نکنید، شانس خوبی برای موفقیت در زمینه یادگیری و تقویت حافظه نخواهید داشت؛ از این رو تلاش کنید در طول روز حتی به مدت ۱۰ دقیقه زمان برای یادگیری اختصاص دهید.

نقد و تحلیل آنچه آموخته‌اید نیز بسیار موثر است، سعی کنید پس از پایان هر جلسه یادگیری، یک تحلیل سریع نسبت به آنچه آموخته‌اید داشته باشید.

روز دوم: مورچه‌های ذهن خود را بکشید

صدا‌هایی در ذهن شما وجود دارد که مدام به شما می‌گوید نمی‌توانید کاری را که روی آن تمرکز کرده‌اید، انجام دهید؛ روی آن افکار منفی خودکار متمرکز شده و دوباره با آن‌ها صحبت کنید؛ اینکه شما قبلا در انجام کاری موفق نبودید به این معنا نیست که دوباره شکست خواهید خورد.

روز سوم: سوالات خود را مطرح کنید

در مورد قدرت سؤالات غالب تأمل کنید، آن موارد منفی که شما هر روز به صورت ناخودآگاه از خودتان می‌پرسید. سوالات را مشخص کنید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید؛ مثلا به جای اینکه از خود بپرسید: "چرا هرگز نمی‌توانم این کار را انجام دهم؟ "، اینطور سوال کنید که "چگونه می‌توانم از این اطلاعات استفاده کنم؟ "یا "چگونه می‌توانم این را بهتر انجام دهم؟ "

تقویه حافظه


روز چهارم: به رویا‌های خود بیشتر فکر کنید

اندیشیدن به رویاهایتان یکی از راه‌های موثر آموزش مغز و تقویت حافظه است. تکرار جملاتی از قبیل اینکه "من ادامه خواهم داد" بسیار تاثیر گذار است. در مرحله بعدی، با جملات دیگری مانند "من می‌توانم با اطمینان یاد بگیرم" یا "من یک کار عالی خواهم کرد" به آموختن ادامه دهید. آن را ببینید، آن را احساس کنید، به آن ایمان داشته باشید و سپس برای آن کار کنید.

روز پنجم: هدف خود را مشخص کنید

هدفتان چیست؟ چه چیزی را می‌خواهید با جهان به اشتراک بگذارید؟ این همان چیزی است که باید به شما انگیزه دهد. به یاد داشته باشید که چه کسی روی شما حساب می‌کند تا در فکر خود بی حد و مرز باشید. این می‌تواند خانواده، دوستان یا همکاران شما باشد؛ به این فکر کنید که چگونه آموزش مغز شما باعث بهبود زندگی آن‌ها خواهد شد. اکنون هدف خود را پیدا کرده‌اید.

روز ششم: یک عادت سالم را شروع کنید

یک عادت سالم ایجاد کنید که شما را به سمت موفقیت سوق دهد. این می‌تواند چیزی شبیه به ورزش روزانه یا ترک میان وعده باشد؛ و آن را به مراحل کوچک و ساده تقسیم کنید. به یاد داشته باشید، اگر در مورد خواسته‌تان سماجت به خرج دهید می‌توانید به آن برسید و اگر سازگار باشید می‌توانید آن را حفظ کنید.

روز هفتم: مغز خود را تغذیه کنید

داشتن یک رژیم غذایی سالم، مغز شما را تغذیه می‌کند. از خود بپرسید که آیا غذایی که میل می‌کنید، به شما انرژی می‌دهد یا انرژی‌تان را از بین می‌برد، سپس دستور‌العمل‌هایی را برای استفاده از غذا‌های تقویت کننده مغز مانند آووکادو، زغال اخته، کلم بروکلی، شکلات تلخ، تخم مرغ، سبزیجات، سالمون و گردو به کار گیرید.

تغذیه

روز هشتم: چگونه گوش کردن را بیاموزید

هرگونه حواس پرتی مانند موسیقی یا علائم هشدار دهنده تلفن خود را حذف کنید. منبع صدایی را که می‌شنوید بیابید، سپس با دقت گوش کنید و سعی کنید آنچه را که گفته می‌شود، پیش بینی کنید تا کاملا درگیر شوید و بعد آنچه را که گفته شد بازبینی کرده و بر روی آن تأمل کنید.

روز نهم: واژه امر را به یاد داشته باشید

کلید واژه امر (انگیزه، مشاهده و روش‌ها) حافظه شما را تقویت می‌کند. مثلا اگر با اشخاص جدیدی آشنا شدید، انگیزه شما برای یادآوری نام آن‌ها چیست و در مورد آن‌ها چه نظری دارید؟ به یاد داشته باشید منظور از حافظه خوب، توجه است نه حفظ کردن. روش‌های حافظه را مانند یادآوری نام افراد از طریق ارتباط دادن آن‌ها با چیزی، تمرین کنید. اسامی را به افراد غریبه‌ای که می‌بینید اختصاص دهید و تعداد زیادی از آن‌ها را به خاطر سپرده و آزمایش کنید.

روز دهم: خواندن را جدی‌تر تمرین کنید 

خواندن یک تمرین عالی برای ذهن شماست. با خواندن تنها یک کتاب می‌توانید چندین دهه تجربه کسب کنید؛ زمانی را به خواندن روزانه اختصاص دهید حتی اگر فقط ۱۰ دقیقه باشد. کتابی را که می‌خواهید بخوانید انتخاب کنید، یک تایمر را به مدت ۱۰ دقیقه تنظیم کنید و همه حواس پرتی‌ها را کنار بگذارید و هر روز برنامه ریزی کنید. آن را در تقویم خود به عنوان قرار ملاقات با خود مشخص کنید.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار