رسانه‌های عربی و صهیونیستی از یک توافق تاریخی بین امارات و رژیم صهیونیستی در خصوص عادی‌سازی روابط در پی رایزنی‌های دونالد ترامپ، خبر دادند.
کد خبر: ۸۸۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸ 14 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: به نقل از العربیه، در پی تلاش‌های بی‌وقفه دونالد ترامپ برای تسهیل روند عادی‌سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی، دو طرف طی توافق‌نامه‌ای بر سر عادی سازی کامل روابط دیپلماتیک به توافق رسیدند. 

رژیم صهیونیستی و امارات روز پنج‌شنبه از توافقی به اصطلاح تاریخی خبر دادند، که براساس آن روابط دیپلماتیک بین ابوظبی و تل‌آویو وضعیتی کاملا عادی را تجربه خواهد کرد. به گفته رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نقش تعیین‌کننده‌ای در توافق مذکور داشته است.

بر اساس توافق مذکور، هیأت‌های صهیونیستی و اماراتی ضمن دیدار یکدیگر، طی هفته‌های آتی با یکدیگر دیدار خواهند کرد و تفاهم‌نامه‌هایی را با محوریت توریسم، امنیت، سرمایه‌گذاری، برقراری پرواز‌های مستقیم، بهداشت، انرژی، فناوری، مخابرات، محیط زیست و غیره امضاء خواهند کرد.  از جمله دیگر بندهای مهم مورد توافق، تاسیس سفارتخانه است. در چارچوب توافق مذکور، روابط رژیم صهیونیستی و امارات در خصوص ساخت ویروس کرونا، توسعه خواهد یافت. 

بیانیه سه جانبه آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی، قرار است تا یک برنامه راهبردی بین طرفین توافق صورت گیرد و براساس آن همکاری های دو جانبه تجاری و امنیتی ارتقاء خواهد یافت.

سران امارات و رژیم صهیونیستی نیز مراتب قدردانی خود از رئیس‌جمهور آمریکا را بابت ایجاد توافق مذکور بیان کردند.

در اعلامیه اخیر، امارات عربی اولین کشور حاشیه خلیج فارس عنوان شده که به رابطه عادی دیپلماتیک با اسرائیل تن داده است. همچنین با احتساب امارات، اکنون سه کشور در منطقه وجود دارند که با صهیونیست‌ها در ارتباط‌اند.

ترامپ با تأیید این توافق نامه، آن را «یک لحظه واقعا تاریخی» خواند.  وی مدعی شد: «اکنون که یخ روابط شکسته شده، انتظار دارم که کشور‌های عربی و مسلمان بیشتری مسیر امارات را دنبال کنند».

به گفته تحلیلگران آمریکایی، توافق اخیر از نظر ترامپ شاید بتواند وضعیت او در انتخابات نوامبر را قدری بهتر کند. چرا که تاکنون تلاش‌ها برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در چارچوب طرح موسوم به معامله قرن، کاملا بی‌نتیجه بوده است.

در متن این بیانیه آمده است:

در نتیجه این گشایش دیپلماتیک و بنا به درخواست رئیس‌جمهور ترامپ و با حمایت امارات متحده عربی، اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام‌شده در "چشم‌انداز صلح" رئیس‌جمهور ترامپ را تعلیق کرده و تلاش‌های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشور‌ها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد.

هیأت‌های اسرائیل و امارات در هفته‌های آتی برای امضای توافقات دوجانبه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، توریسم، پرواز‌های مستقیم، امنیت، مخابرات، فناوری، انرژی، بهداشت، فرهنگ، محیط زیست، تأسیس سفارتخانه‌های دوجانبه و سایر حیطه‌های دارای منافع دوطرفه دیدار خواهند کرد.

امارات متحده عربی و اسرائیل فوراً همکاری‌های خود در زمینه درمان ویروس کرونا و ساخت واکسن برای آن را آغاز خواهند کرد. با همکاری‌های مشترک، این تلاش‌ها باعث نجات جان انسان‌ها در جهان اسلام، یهودیت و مسیحیت در سراسر منطقه خواهد شد.

عادی‌سازی روابط و دیپلماسی مسالمت‌آمیز میان امارات و اسرائیل دو مورد از پایدارترین و توانمندترین شریکان منطقه‌ای آمریکا را در کنار یکدیگر قرار خواهد داد.

اسرائیل و امارات متحده عربی، در جهت آغاز یک برنامه راهبردی برای خاورمیانه و توسعه همکاری‌های دیپلماتیک، تجاری و امنیتی، به آمریکا ملحق خواهند شد.

نخست‌وزیر نتانیاهو و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولی‌عهد امارات مراتب تشکر عمیق خود را نسبت به رئیس‌جمهور ترامپ، به دلیل تعهد ایشان به صلح در منطقه و رویکرد عملگرا و منحصر به فردشان برای دستیابی به آن، ابراز می‌دارند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار