کار مرمت و بازسازی قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز از سوی دفتر حفظ و احیای بناها ، بافت ها و محوطه های تاریخی کشور متوقف شد.
کد خبر: ۸۸۷۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷ 15 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: قلعه پرتغالی های جزیره هرمز یکی از بناهای تاریخی هرمزگان با قدمت بیش از نیم قرن، نیازمند مرمت و بازسازی اصولی است.

پارسال کار مرمت این قلعه آغاز شد اما پس از اعلام مخالفت مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور  اجرای طرح مرمت  قلعه  پرتغالی ها  از اسفند  سال ۹۸ متوقف شد.

 مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور پیشتر گفته بود : طرح مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز باید پیش از  اجرا به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال و در صورت تایید اجرا می‌شد.

 مرمت قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز

سید هادی احمدی روئینی با تاکید بر اینکه مرمت مورد تایید نیست و به همین دلیل متوقف شده است، افزود: چون هزینه مرمت قلعه پرتغالی‌ها  از محل اعتبارات استانی  تامین شده بود از مرمت آن مطلع نبودیم.

او گفت: به زودی کارشناسان اداره کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور برای بررسی طرح مرمت به قلعه پرتغالی‌ها اعزام می‌شوند و به نظر می‌رسد که در استفاده از مصالح مغایرت‌هایی با اصول مرمت وجود دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: تا قبل از متوقف شدن مرمت ، قسمت شمال غربی و ورودی قلعه  را به علت خطر جانی  مرمت و رفع خطر کردیم .

عباس نوروزی افزود: برای مرمت قلعه مقداری از سنگ های باقیمانده در محوطه قلعه ، مقداری سنگ از سنگ معدن جزیره هرمز و قسمت هایی  از ملات باتارد برای محکم شدن و بازسازی استفاده کردیم.

 قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان گفت: قلعه پرتغالی های جزیره هرمز یازده هزار متر مربع وسعت دارد که تقریبا کل این مساحت به ترمیم و بازسازی نیاز دارد .

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان هم پیش از این گفته بود: قلعه هرمز دارای چند ورودی است، اما به‌علت کاربردی نبودن سایر ورودی‌ها، حجم تردد گردشگران از دَر شمالی قلعه انجام می‌شود، به‌علت سست بودن قطعات سنگ و معلق بودن سنگ‌های بالادست دیوار و همچنین نبود دیوار نگهدارنده در قسمت زیرین و ریزش ضلع شمالی در بارندگی‌های اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ مرمت اضطراری و ساماندهی این بخش از قلعه در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت.

 رضا برومند افزود: مرمت اضطراری ضلع شمالی قلعه هرمز از مرداد سال گذشته آغاز شد که اسفند به پایان رسید، این قلعه دارای ساختاری سنگی با ملاط شفته آهکی است و از انواع مصالح در قسمت‌های مختلف بنا نمونه‌گیری، آزمایش و مطالعه شد که در مرمت اضطرای نمای شمالی از سنگ‌های معدنی و محلی استخراجی از قلعه ، استفاده شده است.

او گفت: نمای قبلی قلعه به‌دلیل فرآیند فرسایش و تحلیل عناصر سنگ‌ها بر اثر رطوبت و زمان تغییر رنگ داشته است، به همین دلیل بازگشت سطح ظاهری نمای اصلاح‌شده در مرمت اضطراری به سطح قبلی قلعه نیازمند زمان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: مرمت اضطراری نمای شمالی هنوز تکمیل نشده است و شکل نهایی کار بر اساس طرح ساماندهی نمای شمالی و ورودی بنا امسال تکمیل خواهد شد و برنده نهایی مناقصه مرمت قلعه هرمز در اواخر مرداد مشخص می‌شود و مرمت آن طبق طرح مطالعات ، پژوهش و مستندنگاری خواهد بود.

توقف طرح مرمت قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز

 برومند گفت: در این  مرحله  قسمت‌های داخلی، سازه‌های مهم و در خطر قلعه پرتغالی‌های هرمز مرمت خواهد شد.

قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز مهمترین قلعه باقیمانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است و در سال ۱۳۷۷ به شماره ۱۹۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار