کد خبر: ۸۸۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ 17 August 2020

بازی Fortnite به تازگی توسط هردو شرکت اپل و گوگل از فروشگاه‌های اپ استور (App Store) و پلی استور (Play Store) به دلیل رعایت نکردن قوانین حقوقی دو کمپانی، از روی هر دو فروشگاه حذف شد. همچنین در ادامه شرکت اپیک گیمز (Epic Games) در واکنش به این اتفاق اعلام کرده است که به زودی از هردوی این کمپانی‌ها شکایت خواهد کرد و با انتشار یک ویدئو و تولید یک هشتگ از ده‌ها میلیون طرفدار این عنوان خواسته است تا از آن‌ها در این مسیر حمایت کنند. در ادامه همراه ما باشید تا به جزئیات تکمیلی این خبر بپردازیم.

 روز گذشته بود که شرکت اپیک گیمز، در یک اقدام ناگهانی شیوه‌ی جدیدی از پرداخت درون برنامه‌ای را برای بازی Fortnite برروی نسخه‌ی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS این عنوان ایجاد کرد. در این شیوه‌ی جدید پرداخت، بازی‌بازان می‌توانستند از این پس برای خریدهای خود به صورت مستقیم به درگاه شرکت اپیک گیم برای پرداخت مبالغ خود متصل شوند. همچنین این شرکت برای تشویق بازی‌بازان برای استفاده از این شیوه‌ی پرداخت، ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته بود (که با توجه به دریافت ۳۰ درصدی مبلغ پرداخت درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌ها توسط شرکت اپل و گوگل، همچنان این ۲۰ درصد تخفیف، هم به سود شرکت اپیک گیمز بود و هم به سود بازی‌بازان).

از آن‌جا که یکی از قوانین موجود برای اپلیکیشن‌های منتشر شده برروی هردو فروشگاه اپ استور و پلی استور استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای توسط بسترهای خود شرکت صاحب فروشگاه است، این دو شرکت به سرعت اقدام به حذف بازی Fortnite از روی اپ استور و پلی استور کردند.

هردو شرکت اپل و گوگل در بیانیه‌هایی به این موضوع اشاره کردند که شرکت اپیک گیمز قوانین فروشگاه‌های ما را زیر پا گذاشته است و به همین دلیل از روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS تا اطلاع ثانوی حذف خواهد شد (البته بازی Fortnite همچنان برروی سیستم‌عامل‌های اندروید از طریق وب‌سایت رسمی اپیک گیمز قابل دریافت است). همچنین شرکت اپیک گیمز اعلام کرده است که از هردوی این شرکت‌ها به علت سیاست‌های انحصار طلبی‌شان شکایت خواهد کرد.

در متن شکایت اپیک گیمز از شرکت اپل آمده است که این شرکت به دنبال جبران خسارات و یا استثنا قائل شدن برای اپلیکیشن Fortnite نسبت به دیگر برنامه‌ها نیست، بلکه این شرکت به دنبال آن است تا بستری فراهم شود که سازندگان بتوانند به خواست خود مقصد انتشار اپلیکیشن‌های‌شان را مشخص کنند. این شرکت بیان کرده است که از آن‌جا که تنها بستر انتشار نرم‌افزارها برروی سیستم‌عامل‌های iOS فروشگاه اپ استور است و از آنجا که تنها شیوه‌ی پرداخت‌های درون و برون برنامه‌ای اپلیکیشن‌ها به اجبار باید از بستر شرکت اپل صورت بگیرد، این موضوع به وضوح نوعی رفتار انحصار طلبی است که این شرکت باید از آن دست بردارد.

همچنین شکایت اپیک گیمز از شرکت گوگل نیز تقریباً دارای مضمون مشابهی است، البته با این تفاوت که هم‌اکنون فروشگاه‌های بسیاری برروی ابن سیستم‌عامل برای دریافت نرم‌افزارها وجود دارد، حتی شرکت اپیک گیمز نیز نرم‌افزاری به اسم اپیک گیمز لانچر (Epic Games launcher) را دارد که بازی‌بازان می‌توانند بازی Fortnite و همین‌طور به‌روزرسانی‌های این عنوان را از طریق آن دریافت کنند. همچنین این بازی از طریق فروشگاه گلکسی استور (Galaxy Store) نیز برروی گوشی‌های هوشمند سامسونگ قابل دریافت است.

با این حال شرکت اپیک گیمز همچنان به علت سیاست‌های مخربی که توسط شرکت گوگل برای نرم‌افزارهای دریافت شده از خارج فروشگاه پلی استور در پیش می‌گیرد، شکایت کرده است؛ از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پیام‌های هشداری که در ابتدای باز کردن اپلیکیشن برروی صفحه ظاهر می‌شود مبنی بر احتمال آسیب رساندن نرم‌افزار به سیستم‌عامل و همین‌طور اخطار امن نبودن بستر پرداخت‌های درون برنامه‌ای این اپلیکیشن‌ها و در کنار آن پشتیبانی نکردن این نرم‌افزارها از به‌روزرسانی خودکار اشاره کرد.

اگرچه آقای تیم سوئینی (Tim Sweeney) رئیس شرکت اپیک گیمز بارها بر علیه دو کمپانی اپل و گوگل صحبت‌هایی را منتشر کرده‌اند و سیاست‌های انحصار طلبی این دو شرکت را زیر سوال بردند، اما به نظر می‌رسد جبهه‌ی شرکت اپیک گیمز با کمپانی اپل بسیار متفاوت‌تر است و این شرکت عزم خود را جزم کرده است تا به هر نحوی که شده است این سیاست انحصاری طلبی چندین و چند ساله‌ی کمپانی اپل را از میان بر دارد. در همین راستا این شرکت پس از اقدام کمپانی اپل مبنی بر حذف کردن بازی Fortnite از روی فروشگاه اپ استور، ویدئویی را با الهام‌گیری از تبلیغ خود کمپانی اپل که در سال ۱۹۸۴ برای رایانه‌های شخصی مکینتاش ساخته شده بوده است، منتشر کرده و از بازی‌بازان سراسر جهان خواسته است تا از این شرکت حمایت کنند. در ادامه شما می‌توانید این ویدئو را مشاهده کنید.

همچنین شرکت اپیک گیمز هشتگ FreeFortnite# که به معنای ‘Fortnite را آزاد کنید’ است را تولید کرده و از بازی‌بازان خواسته است تا از آن استفاده کنند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که این ماجراها در نهایت به کجا ختم خواهد شد. در ادامه هرگونه اخبار تکمیلی در رابطه با این اتفاق توسط و‌ب‌سایت گیمفا پوشش داده خواهد شد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: گیمفا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار