افرادی که با عوض شدن دولت ها و یا کسب اکثر کرسی های مجلس بوسیله یکی از دو جریان سیاسی کشور به سمت جریان سیاسی با صندلی های پرشمارتر گرایش پیدا کرده و با تغییر قدرت در ساختار اجرایی و قانون گذاری به سوی جریانی دیگر کشیده می شوند .
کد خبر: ۸۹۲۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸ 27 August 2020

تابناک ایلام* ::در اصطلاح زیست شناسی و بویژه زمین شناسی دوزیستان یک رده از مهره داران هستند که شامل۲۵۰جنس و۲۵۰۰گونه هستند که در اواخر دوره دونین از دوران پالئوزوئیک«دیرینه زیستی» زمین شناسی تکامل و بقاء یافته اند.

در واقع دوزیستان جانورانی خونسرد هستند که دو دوره زندگی دارند؛دوران نوزادی در آب زندگی می کنند و دوره بلوغ را در خشکی و آب زندگی می کنند.دوزیستان در دوره نوزادی دارای باله هستند و در آب شنا می کنند و مانند ماهی با آبشش تنفس می کنند اما وقتی بزرگ می شوند دارای دست و پا می شوند و بوسیله شش تنفس می کنند.

ولی در سپهر سیاست با نوع دیگری از دوزیستان به نام دوزیستان سیاسی مواجه هستیم که اتمسفر و فضای فعالیت های سیاسی و اجتماعی جامعه به دلیل روشن نبودن مواضع اعلام شده از طرف کنشگران و تئوریسین های سپهر سیاست با توجه به کنش و اتمسفر غالب میان دو جریان راست سنتی«اصولگرا»و چپ«اصلاح طلب» و عدم شفافیت در وادی آگاهی و اطلاع رسانی در هر دوره ای مانند ادوار زمین شناسی با پدیده عجیب و غریب دوزیستان سیاسی مواجه بوده است.

افرادی که با عوض شدن دولت ها و یا کسب اکثر کرسی های مجلس بوسیله یکی از دو جریان سیاسی کشور به سمت جریان سیاسی با صندلی های پرشمارتر گرایش پیدا کرده و با تغییر قدرت در ساختار اجرایی و قانون گذاری به سوی جریانی دیگر کشیده می شوند .

در واقع دگردیسی تازه ای از دوزیستان سیاسی در دولت دوم ا...نژاد و بویژه اواخر این دولت رشد و نمو یافت و با پیروزی حسن روحانی عده ای از این دوزیستان پوست اندازی کرده که در ستاد رییس فعلی بهارستان بودند و مابقی در جبهه پایداری و حلقه وصل ا...نژاد بودند سر از دولت های یازدهم و دوازدهم درآوردند و اکنون برای خود وزنه ای مستقل شده اند و کسی هم تا۱۴۰۰ و پایان دولت دوازدهم فعلا نمی تواند آنها را تکان داده و عزل و جابجا نماید و در دولت سیزدهم تا مستقر و تثبیت شود حداکثر بین۶ماه تا یکسال دوام می آورند و این پروسه باعث بقاء و ماندگاری و ترکتازی بیش از پیش آنها می شود.

آنچه زمینه بروز،ظهور،عرض اندام،شکل گیری و رشد و نمو دوزیستان سیاسی در کشور را مهیا و فراهم می سازد به شاکله شخصیت و چرخش های دوار و پاندولی غیرباور آنان ارتباط چندانی ندارد بلکه آیتم ها و فاکتورهای دیگری عامل رشد،تکثیر و بقای این پرسوناژهای عرصه سیاست را آماده می کند:

۱-عدم حضور احزاب باسابقه و تأثیرگذار در ساختار سپهر سیاسی کشور و عدم آموزش لازم کنشگران و تئوریسین های اجتماعی
 
۲-غول چراغ جادوی دولت و فربگی آن که استرس و وحشتی تمام عیار در دیدگاه و نگاه ناظران ایجاد می کند و باعث جذابیت دو چندان نهاد دولت شده است.
 
۳-عدم شفافیت و روشن و آشکار نبودن مواضع سیاسی بخش دیگری از زمینه های تکامل و رشد دوزیستان سیاسی در جامعه را فراهم می کند.
 
در واقع دوزیستان سیاسی برای تثبیت و ماندگاری در پست های مدیریتی و جابجا شدن در ساختار قدرت نه تنها روزه سکوت اختیار می کنند و سخنی نمی گویند بلکه تمام قد تلاش می کنند همه چیز در هاله ای از ابهام و یک پارادوکس تمام عیار قرار بگیرد و این استراتژی و راهبرد و توپ را به زمین حریف انداختن شگرد غالب آنهاست.
 
مادامی که زمینه های زیست دوزیستان سیاسی و چند چهره ها و بقول مهران مدیری هنرپیشه شهیر سینما و تئاتر کشور«مرد هزار چهره»در فرهنگ سیاسی و اجتماعی جامعه بازسازی و ترمیم نشود در هر دولتی با صدها و بلکه هزاران تن از این قماش مواجه و روبه رو هستیم.
 
مدیرانی که روزگاری اصلاح طلب،اصولگرا و بعدها مستقل شدند کسانی که اندامواره سیاسی و کلیت خویش در ماهها و سال های گذشته را انکار و نفی می کنند تا همزمان از گرانیگاه سپهر سیاست و مرکز ثقل  اهرم های مدیریتی و تصمیم گیری در کهکشان راه شیری سیاست کنار گذاشته نشوند و شبیه پلوتو از منظومه شمسی حذف نگردند و این همه تغییر و جابجایی در مواضع و افکار نه تنها از نگاه قاطبه مردم و شهروندان آزاده و نیک اندیش و این روزها و ماه های اخیر و پیش رو و بویژه از رصد کارگرمندان پنهان و پوشیده نمی ماند بلکه بیش از آنکه خیال و تصور می شود به ذهنیت سایر کنشگران و شهروندان آسیب های ساختاری و جدی وارد می سازد .
 
برای مرتفع نمودن این مسأله که مثل قضیه کیلی در جبر و ریاضیات بر منشور سپهر سیاسی کشور بسیار لم دار و سنگین شده با نقشه راه مدون و برنامه ریزی شده و احزاب قوی و شناسه دار در جامعه برای برون رفت از این وضعیت راه چاره و فکری اساسی نمود و با آسیب شناسی ساختاری درست این مسأله بحرانی را به سامان رساند.
*امین جمشیدزاده فعال سیاسی اصلاح طلب
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار