حساسیت فیفا به ورود نهادهای دولتی و بررسی مسائل فدراسیون فوتبال چقدر با رویکردش در دیگر کشورها همخوان است؟
کد خبر: ۸۹۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲ 02 September 2020

پس از صدور حکم اولیه در پرونده ویلموتس و  افشای زوایای تازه ای از قرارداد فدراسیون فوتبال با این مربی بلژیکی ، نهادهای نظارتی برای برخورد با عوامل دخیل در انعقاد این قرارداد ورود و در اولین گام هشت نفر از اعضای سابق و فعلی هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مرتبط با این پرونده را به دادستانی معرفی کردند. هرچند این پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب تهران رفته است و در نوبت رسیدگی قرار دارد اما هنوز این رسیدگی به سرانجام نرسیده که خبر ارسال نامه فیفا و کنفدراسیون آسیا به فدراسیون فوتبال به گوش می رسد که در آن تهدید کرده اند اگر نهادهای غیرفوتبالی در ماجرای ویلموتس اعمال فشار کنند، فوتبال ایران با تعلیق مواجه خواهد شد. امروز ضمن واکاوی نامه فیفا و جواب فدراسیون، به نمونه های مشابهی پرداخته ایم که در فدراسیون های دیگر کشورها اتفاق افتاده است. همچنین برای بررسی خطرات احتمالی که ممکن است فوتبال ایران را تهدید کند با دکتر غلامرضا رفیعی کارشناس حقوقی فوتبال صحبت کرده ایم.
 

            نامه فیفا و واکاوی آن
در بخش هایی از نامه فیفا خطاب به دبیرکل فدراسیون آمده است: «از طریق منابع مختلف قابل اعتماد از جمله رسانه‌هایی که سخنان مقام‌های مسئول را نقل کرده‌اند، متوجه شدیم چند تن از اعضای ارشد فدراسیون فوتبال ایران از سوی سازمان بازرسی کل کشور متهم به اهمال در انجام وظیفه شده‌اند. برای آن‌که تمام زوایای قضیه روشن شود، از شما درخواست می‌کنیم تا روز دوم سپتامبر ۲۰۲۰ (پس فردا) برای ای‌اف‌سی و فیفا مدارک لازم و مرتبط با وضعیت فدراسیون فوتبال و اتهام‌های طرح شده را ارسال کنید.»
طبق  اسا سنامه فیفا  طرف سوم(دولت ها و دستگاه قضایی کشورها ) در موارد  مربوط به نحوه مدیریت در امور فدراسیون ها   حق ورود ندارند اما به نظر می رسد در موارد دیگری مانند سوءمدیریت ناشی از فساد، تبانی، اختلاس، فساد اخلاقی و مالی فیفا به ورود دستگاه های  نظارتی  حساسیت چندانی ندارد. حالا باید دید که دستگاه های نظارتی سوء مدیریت در تنظیم قرارداد را مبنا قرارداده اند یا فساد مالی دیگری رخ داده است هرچند که فیفا عقیده دارد باید پرونده در کمیته اخلاق هر فدراسیون بررسی شود و بعد در صورت محکومیت به نهادهای قضایی برود. اما در فوتبال ایران هنوز رکن قضایی فدراسیون  مستقل نشده و همچنان زیر نظر رئیس فدراسیون فوتبال است و بالطبع کمیته اخلاق شاید نتواند علیه رئیس فدراسیون حکمی بدهد.
           پاسخ فدراسیون به فیفا
بعد از نامه فیفا به فدراسیون، جلسه اضطراری در فدراسیون فوتبال تشکیل و سپس نامه ای در کانال تلگرامی مرکز ارتباطات فدراسیون منتشر شد که خطاب به فیفا نوشته شده و در آن آمده است: «فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران با تایید دریافت نامه مشترک فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید می کند همچون گذشته و همیشه، ضمن احترام به قوانین فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا،خود را مقید و ملتزم به رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می داند.» به گزارش ورزش 3 این پاسخ یک جواب منفی محترمانه به درخواست فیفاست و آن ها مدعی شده اند که  فوتبال ایران خود را آماده تعلیق کرده است. البته در این میان برخی هم بر این باورند که  این نامه بعید است همان پاسخ ارسالی به فیفا باشد و شاید فقط برای مصرف داخلی روی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفته است.
           بررسی قضایی، قانونی یا غیرقانونی؟
نگاهی به چند پرونده که در آن ها فسادهایی همچون تبانی، اختلاس، فساد اخلاقی و مالی صورت گرفته ، نشان می دهد ارکان قضایی کشورها در پرونده ها ورود کرده اند و فیفا برای آن ها  از بندهای یک ماده ۱۲ و ماده ۱۹ برای حمایت از مدیران فدراسیون‌های تابعه خود نام نبرده است.
سپتامبر سال ۲۰۱۵ ، دادستان کل آمریکا، دستور ورود «دایره تحقیقات فدرال آمریکا» به پرونده فساد مالی فیفا را داد. آذر ماه همان سال وب‌سایت «Inside the games» مدعی شد FBI به مدارکی از فساد مالی «سپ بلاتر»، رئیس وقت فیفا، دست یافته است. تحقیقات FBI سرانجام به برکناری آقای بلاتر و بیش از 10مدیر ارشد فوتبال جهان منجر شد.
ژوئن سال ۲۰۰۶ دادستان «استفانو پالاتزی» اشد مجازات را برای باشگاه‌هایی مانند «یوونتوس»، «فیورنتینا»، «آث میلان»، «لاتزیو» و «رجینا» در نظر گرفت.
 ۱۹مرداد۱۳۹۹ رسانه‌های چینی خبر دادند که محاکمه قضایی معاون مرکز اداری فوتبال و رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال این کشور، در دادگاه «تیه لینگ» آغاز شده است. جرم این دو، اختلاس حدود ۶۰۰ هزار دلار از درآمدهای «فدراسیون فوتبال چین» اعلام شد.
 ورود دادستانی و پلیس فدرال سوییس به پرونده اینفانتینو، رئیس کنونی فدراسیون جهانی فوتبال هم وجود دارد که  رویکرد فیفا در قبال پلیس سوییس هم مانند نامه اخیرش به فدراسیون ایران نبوده است.
          پاسخ فدراسیون راضی کننده نبود!
برای این که فرجام نامه اخیر فیفا به فدراسیون فوتبال ایران را بدانیم و راه های مقابله با تعلیق احتمالی را بررسی کنیم، به سراغ   دکتر غلامرضا رفیعی کارشناس حقوقی فوتبال رفتیم. او درباره ورود دستگاه های نظارتی به این ماجرا می گوید: «  زمانی یک مقام و مدیر فدراسیون فوتبال در خیابان تصادف می کند یا یک جایی رشوه می دهد یا شیشه خانه مردم را با سنگ می شکند یا کلاهبرداری می کند؛ این جا مرجع قضایی با شکایت شاکی یا در مواردی مدعی العموم یا دادستان وارد می شود و آن مقام یا مدیر را تحت تعقیب قرار می دهد اما اگر یک مقام یا مدیر فدراسیون در اداره امور فدراسیون کاری را انجام داد، مثل قرارداد آقای ویلموتس، اگر در این میان اتفاقی بیفتد که منجر به ورود خسارت به فدراسیون شود،  کسی که بخواهد اقامه دعوای جبران ضرر و زیان واردشده را بکند، خودِ فدراسیون است که باید از مدیر متخلف یا عضو هیئت رئیسه یا کارکنان نزد مراجع ذی صلاح قضایی دادخواهی کند. یا اگر اشخاص مذکور مرتکب فساد شدند، کمیته اخلاق مثل کمیته اخلاق فیفا باید به تخلفات احتمالی آنان رسیدگی کند.» رفیعی معتقد است این نامه فیفا خطرناک است و جواب آن از سه حالت خارج نیست. فدراسیون فوتبال ایران یا می نویسد فیفا آن گونه که در نامه اش هشدار داده مدیرانم بدون شکایت خود فدراسیون تحت تعقیب و فشار مرجعی ثالث قرار نگرفتند یا پاسخی نمی دهد. اگر فدراسیون جواب ندهد ممکن است فیفا فکر کند که این ها ترس یا تحت فشار جواب فیفا را ندادند. اگر هم جواب بدهند که تحت تهدید و فشار و تعقیب (بدون شکایت یا اقامه دعوا از سوی فدراسیون) قرار گرفتند، فیفا اسناد و مدارک را می خواهد و بعد از آن هم احتمال تعلیق جدی تر می شود اما اگر فدراسیون جواب بدهد که مدیرانش تحت تعقیب، تهدید و تحت فشار اشخاص ثالث قرار نگرفته اند و آن چه اتفاق افتاده صرفا پاسخ گویی به تحقیقات مراجع قانونی کشور بوده و فدراسیون به قوانین و مقررات فیفا پایبند است، آثار و تبعاتی برای فوتبال ما ندارد. این کارشناس حقوقی معتقد است صلاح فوتبال ما در این است که در اولین فرصت ممکن مجمع عمومی برگزار و رئیس و هیئت رئیسه جدید انتخاب شوند و ارکان قضایی مستقل بر اساس اساسنامه فیفا تشکیل شود. آن وقت شخصیت حقوقی فدراسیون فوتبال می تواند در صورت تضییع حقوق فدراسیون نزد مراجع قضایی طرح دعوا کند. رفیعی در پایان هم درباره جواب منتشر شده فدراسیون در تلگرام گفت: «جواب راضی کننده فدراسیون می توانست این باشد که می نوشتیم: ضمن احترام به قوانین فیفا مطالب مذکور در نامه شماره فلان درخصوص تهدید یا اعمال فشار در امور فدراسیون فوتبال ایران را رد می کنیم. این می توانست پاسخی قانع کننده باشد. ازاین رو، از نظر من خطر هنوز رفع نشده است.»
در پایان باید گفت که فدراسیون فوتبال کشور روز و شب های عجیبی را سپری می کند و مشکلات فراوانی هم به آن فشار می آورد. با این حال به نظر می رسد بحث تعلیق فدراسیون هم می تواند با تصمیمات نابخردانه و عجولانه مسئولان فدراسیون به گزینه جدی تبدیل شود . به همین دلیل نیاز است مسئولان با تامل بیشتر و به کمک کارشناسان حقوقی اقدامات لازم را انجام دهند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار