سفر قالیباف به خوزستان نشانه‌ای از حرکت مجلس یازدهم در مسیر شکل‌گیری مجلسی در‌ تراز انقلاب اسلامی است؛ حرکتی که با جنجال و عصبانیت کسانی رو‌به‌رو شد که گل سرسبد کارنامه آنان سلفی گرفتن با موگرینی است.
کد خبر: ۸۹۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳ 05 September 2020

قالیباف در اولین سفر استانی خود به خوزستان رفت تا با بازدید و نظارت میدانی در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان استان، اولین گام عملی مجلس یازدهم برای پیگیری مطالبات و حل مشکلات مردم مقاوم و صبور این منطقه را تحقق بخشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی که بنا دارد در طول برنامه کاری خود به همه استان‌ها سفر کند، روز سه‌شنبه در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «به یاری خدا، نظارت میدانی از استان خوزستان برای پیگیری حل مشکلات مردم مقاوم و صبور این منطقه آغاز شد. امیدوارم با فهم بدون واسطه مشکلات و به‌کارگیری توان نمایندگان محترم استان و همکاری مسئولان اجرائی محلی و ملی، بتوانیم برای حل مشکلات مردم، اقدامات ملموس و مؤثری به انجام رسانیم.»
قالیباف در روز اول سفر خود به خوزستان در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر حضور یافت.
اولین روز سفر
بازدید و نظارت میدانی از اسکله صیادی بندر آبادان و دیدار و گفت‌وگو با صیادان و لنج­داران، ادای احترام به شهدای گمنام منطقه شلمچه، بازدید از اسکله بندر خرمشهر و دیدار و گفت‌وگو با جمعی از پرسنل، ملوانان و صیادان این بندر، بازدید از تصفیه‌خانه شهید کشتکار آبادان و دیدار با جمعی از کارگران تصفیه‌خانه، دیدار و گفت‌وگو با جمعی از مردم منطقه آبادان و خرمشهر، پیگیری عملیات لایروبی اروندرود، حضور در شهرک طالقانی بندر ماهشهر و دیدار و گفت‌وگو با اهالی شهرک طالقانی بندر ماهشهر، بازدید از مجتمع فولاد شادگان و ویدئوکنفرانس با فعالان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای بررسی مشکلات و دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی مردم این مناطق، از برنامه‌های اولین روز سفر قالیباف به خوزستان بود.
دِین خود را به مردم خوزستان ادا نکردیم
رئیس مجلس شورای اسلامی، روز اول سفر خود پس از زیارت مزار شهدای گمنام عملیات کربلای ۵ در دیدار با گروهی از مردم منطقه در پاسخ به سؤالی درباره علت حضور خود در استان خوزستان علی‌رغم گرمای بسیار شدید استان، گفت: این حرف تکراری بوده اما واقعیت است، امروز در شهر آبادان نیز خانمی ‌به این مسئله‌ اشاره کردند که چرا با وجود گرما به استان خوزستان سفر کرده‌ام، علت این مسئله این است که ما مسئولان نتوانستیم دین خود را به مردم خوزستان ادا کنیم.
نباید خاطره بگوییم، باید خاطره بسازیم
قالیباف با‌ اشاره به اصرار مردم برای بیان خاطراتی از دوران جنگ و ۸ سال دفاع مقدس، گفت: مهم‌تر از بیان خاطرات، این است که به جوانان نشان دهیم، نسل دفاع مقدس در راستای رفع دغدغه‌ها و حل مشکلات تلاش می‌کند، ازاین‌رو ما نباید خاطره بگوییم، بلکه باید خاطره بسازیم، لذا امید است بتوانیم با همان روحیه دوران دفاع مقدس مشکلات را حل کنیم.
درد دل بانوی جهادگر خرمشهری با قالیباف؛
اگر بودجه دادی خودت بایست و نظارت کن
در حاشیه این دیدار، بانوی جهادگر خرمشهری خطاب به رئیس مجلس گفت: اگر تو اینجا را آسفالت نمی‌کردی، کسی برای ما کاری نمی‌کرد. خرمشهرچه گناهی کرده؟ خون دادیم، جوان دادیم، اسیر دادیم. چرا به ما خیانت می‌کنند؟
وی افزود: اگر بودجه دادی خودت بایست و نظارت کن؛ به ما یک قالب یخ بدهند تا اینجا برسد آب می‌شود این‌قدر که فساد زیاد است.
دومین روز
رئیس مجلس در روز دوم سفر هم به امیدیه، بهبهان، رامهرمز، ایذه و مسجدسلیمان رفت و ضمن گفت‌وگو با مردم منطقه در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت.
بازدید از پالایشگاه بیدبلند خلیج ‌فارس، بازدید از بلوک‌های مختلف بیمارستان نیمه‌ساخت حضرت ولی‌عصر(عج) بهبهان، سفر به منطقه ‌ایذه، حضور در روستای کم‌برخوردار سادات‌حسینی و گفت‌وگوی چهره به چهره با مردم، بازدید از روند اجرایی طرح 550 هزار هکتاری مربوط به سفر رهبر انقلاب به خوزستان در منطقه دهدز، بازدید از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج ‌فارس و دیدار و گفت‌وگو با کارگران شاغل در این پالایشگاه بخشی از برنامه‌های رئیس مجلس در دومین روز سفر خود به خوزستان بود.
نقل‌قول کلیدی قالیباف از امام خمینی(ره)
یک تار موی کوخ‌نشینان را به همه کاخ‌نشینان نمی‌دهم
قالیباف روز چهارشنبه در ادامه نظارت میدانی، به منطقه‌ایذه رفت و در جمع مردم روستای کم‌برخوردار سادات‌‌حسینی حضور یافت.
او بعد از دیدن مشکلات و شنیدن درددل اهالی این روستا در سخنانی گفت: امام خمینی(ره) فرمودند یک تار موی کوخ‌نشینان را به همه کاخ‌نشینان نمی‌دهم؛ در واقع انقلاب اسلامی برای مستضعفان و محرومان است زیرا آنها در این راه مجاهدت کردند و در میدان جنگ با دشمنان شهید و جانباز شده‌اند.
قالیباف افزود: بر این اساس نمایندگی همه مردم به‌ویژه محرومان را وظیفه خود می‌دانیم لذا اولین نظارت میدانی را از استان خوزستان آغاز کردیم.
رئیس مجلس تأکید کرد: وقتی عنوان می‌کنیم که به مردم خوزستان مدیون هستیم، تعارف نداریم. پیش از حضور در مجلس نیز بارها به خوزستان سفر کردم، امکانات فراوانی در این استان وجود دارد اما شاهد محرومیت‌های متعددی هستیم. به ‌عنوان ‌مثال 6 میلیارد مترمکعب آب در سد نزدیک روستای سادات حسینی وجود دارد اما مردم روستا تشنه‌لب هستند.
قالیباف یادآور شد: احداث سد کار خوبی بود اما برخی جاده‌های قدیمی‌مربوط به روستاها که زیر آب رفته‌اند باید احیا شوند، نمی‌توان بعد از گذر زمان همچنان شاهد مشکلات برطرف نشده بود.
سومین روز
قالیباف روز پنج‌شنبه و در سومین روز از سفر خود به خوزستان از مناطق محروم و صعب‌العبور شهرستان «اندیکا» بازدید کرد و ضمن بررسی میدانی مشکلات و مسائل مدنظر مردم صبور آن دیار، پای درددل آنها نشست.
حضور قالیباف در منطقه محروم
و صعب‌العبور «کموفه»
حضور در منطقه محروم و صعب‌العبور «کموفه» بخش چلو اندیکا برنامه دیگر رئیس مجلس در سومین روز سفر خود به خوزستان بود. او در این سفر با اهالی این روستا که مهم‌ترین مشکلاتشان نبود شبکه آب آشامیدنی، نبود جاده و آنتن‌­دهی تلفن همراه بود، به گفت‌وگو نشست.
قالیباف در این دیدار با بیان اینکه اولویت اصلی و یکی از سیاست‌های قطعی مجلس یازدهم توجه به مناطق محروم و مستضعف است، اظهار داشت: ما به‌عنوان مسئول نمی‌توانیم مردم را بلاتکلیف بگذاریم، ازاین‌رو باید صریح و شفاف اقدامات کارشناسی و بررسی میدانی صورت گیرد و تصمیم نهایی و نتیجه اعلام شود.
وی افزود: قطعاً اگر لازم باشد مجلس یازدهم در راستای محرومیت‌زدایی قوانین را اصلاح خواهد کرد، زیرا ذی‌نفع بودن مردم اساس کار ما است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازآن، در شهرستان «دزفول» حضور یافت و ضمن بازدید از پروژه نیمه‌تمام پل مهم «میانرود»، با مردم این منطقه گفت‌وگو کرد.
گفتنی است کلنگ ساخت پل میانرود در بخش مرکزی دزفول در حالی در سال 1380 به زمین زده شد، اما با گذشت 19 سال از آن زمان همچنان نیمه‌کاره رها شده است.
قالیباف همچنین به دهستان «ابوالفارس» رامهرمز رفت و برای پیگیری مشکلات مردم آن دیار، با آنان گفت‌وگو کرد.
مردم این دهستان نیز در این دیدار از نزدیک با قالیباف گفت‌وگو کرده و مشکلات خود را با رئیس مجلس در میان گذاشتند.
قالیباف عصر پنج‌شنبه در ادامه بازدید میدانی از شهرهای خوزستان، وارد شهرستان «شوشتر» شد و با حضور در بیمارستان 200 تختخوابی خاتم‌الانبیاء شوشتر، کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی این بیمارستان را افتتاح کرد. بازدید از طرح کنارگذر شهرستان شوشتر نیز از دیگر برنامه‌های قالیباف بود.
در حاشیه این بازدیدها، برخی مردم شهرستان شوشتر نیز مشکلات و مطالبات خود را با رئیس مجلس در میان گذاشتند.
بازدید از طرح 550 هزار هکتاری مربوط به سفر رهبر معظم انقلاب به خوزستان در منطقه «اندیمشک»، بازدید از کارخانه عمران آریا سیمان اندیمشک، حضور در شهرستان «شوش» و بازدید از پروژه نیمه‌تمام چهارراه ورودی شوش، بازدید از بیمارستان نیمه‌کاره شوش و شرکت پاک چوب و گفت‌وگو با کارگران و مردمان شهرستان شوش از دیگر برنامه‌های قالیباف بود.
روز آخر
رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز جمعه در چهارمین روز سفر خود به خوزستان در اهواز و سوسنگرد حضور یافت.
قالیباف صبح دیروز جمعه، به همراه نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه به‌صورت هوایی از زهکش‌های دشت آزادگان و هویزه بازدید کرد.
پروژه کانال AMC مقصد بعدی رئیس مجلس شورای اسلامی جهت بازدید میدانی بود و از نزدیک با مشکلات و مراحل اجرایی آن آشنا شد.
رئیس مجلس
به حصیرآباد اهواز رفت
قالیباف روز جمعه به «حصیرآباد اهواز» رفت و در جمع مردم این منطقه اظهار کرد: وقتی به اهواز رسیدم پا روی زمین نگذاشتم تا به حصیرآباد بیایم و امروز بنده نماینده مردم این منطقه هستم.
تکلیف شرعی، انقلابی و انسانی ما در مجلس؛
رفع مشکلات به‌خصوص
در مناطق محروم
وی ضمن بیان آنکه ما مدیون خوزستان هستیم، افزود: تکلیف شرعی، انقلابی و انسانی ما در مجلس رفع مشکلات مردم به‌خصوص مناطق محروم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید کاری کرد که در قیامت شرمنده مردم نشویم چراکه مردم می‌بینند که منابع در کشور وجود دارند، اما با این ‌وجود وضعیتشان این‌گونه است.
به خط می‌زنیم
تا نظارت میدانی داشته باشیم
وی ادامه داد: به حضرت آقا عرض کردم که ما به خط می‌زنیم و به اقصی نقاط کشور می‌رویم تا نظارت میدانی داشته باشیم.
توضیحات قالیباف از مشکلات خوزستان
بعد از سفری چهار روزه
قالیباف روز جمعه در حاشیه بازدید از شرکت لوله‌سازی اهواز اظهار تأکید کرد‌ اشتغال جوانان، تأمین آب شرب، کشاورزی و فاضلاب شهری از جمله بیشترین دغدغه‌ها و مطالبات مردم استان خوزستان به‌شمار می‌رود که امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح استانی این مسائل برطرف شود.
در حاشیه بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از شرکت لوله‌سازی اهواز، برخی از کارگران این واحد تولیدی با قالیباف دیدار صمیمانه و چهره به چهره داشتند.
سفر قالیباف به خوزستان
معنای واقعی «نظارت میدانی»
و «مدیریت انقلابی»
رئیس مجلس انقلابی در سفر چهارروزه خود، با بیش از 25 بازدید از مناطق و پروژه‌های عمرانی و صنعتی از بنادر و کارخانه‌ها گرفته تا بیمارستان و پالایشگاه و زیرگذر و... و همچنین حضور در بیش از 14 حوزه انتخابی اصلی در این استان نمونه‌ای از الگوی مدیریت جهادی و انقلابی را به نمایش گذاشت.
رئیس مجلس نشان داد که معنای واقعی «نظارت میدانی» و «مدیریت انقلابی» چیست و چگونه می‌تواند آثار و برکاتی را در کشور به ارمغان بیاورد. سفر چهار روزه قالیباف به استان خوزستان و دیدار و گفت‌وگوهای چهره به چهره او با مردم، تعریف دقیقی از نظارت میدانی نماینده مجلس است؛ ضرورتی که بعد از قانون‌گذاری، اصلی‌ترین رسالت وکلای ملت است.
مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس با‌ اشاره به سفر قالیباف به استان خوزستان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «حضور میان مردم و از نزدیک لمس درد و مشکلات آنها روحیه جهادی با هدف رفع و کاستن از آمال آنها را می‌طلبد. سفر آقای قالیباف در ادامه بازدید ۱۲ نماینده، اعضای کمیسیون اصل نود و جلسات متعدد ما در مجلس، نشان از عزم ملی برای حل مشکلات خوزستان است.»
گفتنی است سفر قالیباف به خوزستان و دیدارها و بازدیدهای متعدد وی در بیش از 25 منطقه و 14 حوزه انتخابی با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی رو‌به‌رو شد.
از روز سه‌شنبه گذشته تا دیروز جمعه، تصاویر و ویدئوهای حضور رئیس مجلس در جمع مردم مناطق محروم از صیادان و لنج‌داران تا کارگران و کودکان و زنان روستایی... در میان شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.
مدعیان اصلاحات چه گفتند؟
پرواضح است که یکی از اثرات اجتماعی سفر چهار روزه رئیس قوه مقننه به استان خوزستان، تزریق «اعتماد» و «امید» به جامعه است به‌ویژه کسانی که هرروز با مشکلات اقتصادی، تورم و گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند.
وقتی برخی مدیران برج‌عاج‌نشین از پشت میزهای خود، صرفاً به دستورها و بخشنامه‌های نمایشی بسنده می‌کنند و نتیجه‌اش متوقف ماندن پروژه‌های عمرانی و بنیادی می‌شود، حضور جهادی رئیس مجلس در مناطق محروم کشور آن‌هم تحت عنوان «نظارت میدانی» بارقه‌هایی از امید را در دل مردم روشن نگه می‌دارد.
نکته قابل‌تأمل ماجرا، واکنش مدعیان اصلاحات است که در همنوایی و دمخوری با جریانات اپوزیسیون و معاند که هدفشان چیزی جز اختلاف و فاصله انداختن بین ملت و حاکمیت نبوده است، سنگ‌تمام گذاشتند و تلاش کردند با وارونه‌نمایی و مخدوش‌سازی سفر قالیباف به خوزستان را «انتخاباتی» عنوان کنند!
البته لازم به ذکر است از کسانی که 90 نفر از نمایندگان مورد حمایتشان در انتخابات اخیر مجلس (اسفند 98) به‌خاطر مسائل مالی و اخلاقی رد صلاحیت شدند (بر اساس اعلام سخنگوی شورای نگهبان) انتظاری جز این نمی‌رود!
مدعیان اصلاحات که دستشان در طول 2 دولت گذشته و همچنین در طول مجلس دهم خالی بوده و تنها رهاوردشان از فراکسیون امید! وکیل‌الدوله بودن و سلفی با موگرینی بوده است، از نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصبانی شده و با شیطنت و سیاسی‌کاری در تلاش‌اند با تیترهایی مانند «کارناوال تبلیغاتی قالیباف با شعار نظارت میدانی!»، «وقتی قالیباف در هیبت احمدی‌نژاد ظاهر می‌شود»، «کارناوال تبلیغاتی قالیباف از خوزستان آغاز شد»، «وعده‌ای که خاک می‌خورد» و... آن را به حاشیه برند!
روزنامه اصلاح‌طلب شرق در شماره روز پنج‌شنبه خود با تیتر «قالیباف و سفرهای استانی تا انتخابات 1400» سفر رئیس مجلس به خوزستان را سفری تبلیغاتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد.
نماینده تهران چرا رفته خوزستان؟
این روزنامه در مطلبی با طرح ادعایی کذایی و خنده‌دار نوشت: «قالیباف نمی‌خواهد از قالب توصیف‌شده برای خودش یعنی مدیر جهادی بیرون بیاید.... رئیس مجلس و برخی نمایندگان تهران در حالی به خوزستان رفته‌اند که طبق قانون این وظیفه نماینده خوزستان است که از حوزه نمایندگی‌اش سرکشی کند نه نماینده تهران. تا به ‌حال سابقه نداشته که نماینده‌ای وارد حوزه نماینده دیگر شود!»
این ادعای مضحک بازندگان انتخابات اخیر در حالی است که نماینده مجلس، نماینده تمام ملت است حتی آنکه اصل 84 قانون اساسی ‌اشعار می‌دارد «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید.»
اختیارات رئیس مجلس باید کاهش یابد!
روزنامه اعتماد هم در مطلبی که حاکی از عمق عصبانیت مدعیان اصلاحات است، با تأکید بر اینکه «اختیارات رئیس مجلس باید کاهش یابد!» نوشت: «همه این مسائل کنار هم می‌تواند گواهی باشد بر لزوم کاهش اختیارات رئیس مجلس و پیگیری با جدیت هرچه ‌تمام‌تر این مهم در مجلس یازدهم ولی از قرار معلوم نه‌تنها چنین نیست، بلکه اصولگرایان وعده‌های روزهای نه ‌چندان­ دور خویش را نیز به ‌کلی به دست فراموشی سپرده‌اند. چنانکه اکثر آنان هیچ رغبتی به موضوع کاهش اختیارات رئیس مجلس نشان نمی‌دهند.»
دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب هم با عصبانیت از سفر قالیباف و برخی دیگر از نمایندگان مجلس به مناطق محروم، آن را نمایشی و با مقاصد انتخاباتی عنوان کرده‌اند.

منبع:کیهان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار