آمریکا همواره سعی کرده با پیشی‌گرفتن از قدرت‌های مطرح جهان، خود را در غرب آسیا جا کند.
کد خبر: ۸۹۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲ 11 September 2020

به گزارش تابناک سمنان: فاطمه زهرا نصراللهی، با نگاهی به گذشته به اهمیت منطقه خاورمیانه پی خواهیم برد. منطقه غرب آسیا با وجود منابع نفتی همواره مورد توجه قدرت‌های بزرگ بوده است، به همین  دلیل برای هر ابرقدرتی که ادعای قدرت اول را دارد این منطقه دارای اهمیت زیادی است.

آمریکا یکی از آن‌ها کشورهایی است که همواره درصدد بهره گیری از منطقه بوده است و سعی کرده با پیشی‌گرفتن از قدرت‌های مطرح جهان، خود را در منطقه جا کند، لذا با لشکرکشی به خاورمیانه، اهداف اقتصادی و سیاسی خود را پیگیری کرده است.

اما کارشناسان معتقدند که دیگر دوران ابر قدرتی آمریکا به سر آمده است و بیشتر از همه خطای راهبردی و محاسباتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس موجب شده است که موضوع خروج نظامیان آمریکایی اکنون به یک ضرورت در غرب آسیا تبدیل شود، چراکه حضور نیروهای واشنگتن در غرب آسیا بزرگ‌ترین عامل ناامنی و بی‌ثباتی به شمار می‌رود.

مسئله‌ حضور تنش آفرین آمریکا در غرب آسیا و ضرورت پایان پذیرفتن آن در بیانات روز ۱۸ دی ماه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با مردم قم نیز از سوی ایشان مورد اشاره قرار گرفته است . رهبر. انقلاب بر «اتمام حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه» به‌عنوان راه‌حل این معضل تأکید  بودند که «حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه منتهی بشود؛ تمام بشود. آن‌ها در این منطقه جنگ آوردند، اختلاف آوردند، فتنه آوردند، ویرانی آوردند، خراب شدن زیربنا‌ها را آوردند... این منطقه قبول نمیکند حضور آمریکا را در کشور‌های منطقه؛ ملّتهای منطقه قبول نمیکنند، دولت‌های برخاسته از ملّتها قبول نمیکنند؛ بدون تردید.»

یانکی ها در تقلای ماندن در منطقه؛ چه زمانی آمریکا از غرب آسیا دست می کشد؟// خروج یانکی ها از منطقه از شایعه تا واقعیت/

موضوع حضور آمریکایی‌ها در منطقه‌ غرب آسیا همواره یکی از محور‌های مورد تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار‌های دیپلماتیک و بین‌المللی ایشان بوده است. رهبر انقلاب در دیداری که در اوایل سال ۹۸ با نخست‌وزیر عراق داشتند با اشاره به روند تحولات این کشور به این مسئله پرداختند و فرمودند که «دولت عراق باید کاری کند که نظامیان آمریکایی هرچه زودتر از عراق خارج شوند».

اما آمریکا به‌خوبی می‌داند که چنانچه وارد مسیر بدون بازگشت خروج از عراق شود، در حقیقت، اولین گام از اخراج کامل نظامیانش در منطقه را برداشته و مسئله خروج آن‌ها از غرب آسیا به یک قانون منطقه‌ای بدل می‌شود. با این حال کارشناسان بر این باورند که اوضاع منطقه به‌گونه‌ای است که آمریکا چه بخواهد و چه نخواهد، چاره‌ای جز خروج از باتلاق خودساخته در منطقه غرب آسیا نخواهد داشت.

سود و ضرر حضور آمریکا در منطقه/ واشنگتن در خاورمیانه در جست‌و‌جوی چیست؟

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سودی که منطقه خاورمیانه برای آمریکا دارد، گفت که واشنگتن با حضور در منطقه خلیج فارس درصدد است که سران کشور‌های ارتجاع عربی را که کشور‌های نفت خیزی هستند راضی نگه دارند و بتواند باج خواهی خود از این کشور‌ها را ادامه دهد، همچنین واشنگتن می‌خواهد دیکتاتور‌های منطقه خلیج فارس را ترغیب به معاملات بزرگ‌تر با خود کند.

او همچنین گفت که آمریکایی ها  اعلام می‌کنند که حفظ امنیت اسرائیل در اولویت برنامه‌هایشان قرار دارد، لذا باقی ماندن نیرو‌های نظامی این کشور در سوریه، کمک به داعش و تحرکاتشان در راستای حفظ امنیت اسرائیل است، بر این اساس تلاش می‌کند که کشور‌های محور مقاومت را ضعیف نگه دارد، البته در کنار همه آنچه گفته شد، آمریکایی‌ها رویای باقی ماندن در مناطق نفت خیز برای ده‌ها سال آینده، حضور انحصاری و تسلط بر منابع سوخت فسیلی جهان را دارند و می‌خواهند از نظر تسلط بر منابع انرژی جهان تنها کشور قدرتمند باشند و در رقابت با اروپا، چین، روسیه و ژاپن دست برتر را داشته باشند، لذا این رویای واشنگتن است و سیاست‌هایی را قبل از آن اجرا می‌کند، اما اکنون در عرصه عمل دست و پا می‌زند که از منطقه اخراج نشود.

یانکی ها در تقلای ماندن در منطقه؛ چه زمانی آمریکا از غرب آسیا دست می کشد؟// خروج یانکی ها از منطقه از شایعه تا واقعیت/

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اهداف دیگر واشنگتن، گفت که رویای دیگر آمریکا جلوگیری از احیای تمدن اسلامی با محوریت ایران است، ایران عملا احیای تمدن بزرگ اسلامی را با محوریت خود و بعد کشور‌های مقاومت کلید زده است، اما آمریکا به دلیل ضعف و سیاست‌های غلط ترامپ تلاش دارد که از خاورمیانه حذف نشود.

ایران هراسی؛ پوشش  تبلیغاتی آمریکا برای پیشبرد سیاست‌هایش

«علیرضا میریوسفی» سخنگوی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک در مصاحبه ای  با هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» به لفاظی آمریکایی‌ها درباره حضور ایران در سوریه که خواستار خروج ایران از سوریه هستند، واکنش نشان داد و گفت که نقش ایران در سوریه صرفاً برای کمک به مردم سوریه و دولت این کشور در مبارزه با تروریسم و احیای ثبات و امنیت بوده و این حق مسلم و نیاز اساسی مردم سوریه است.

میریوسفی در پاسخ به اتهامات واشنگتن در خصوص حضور ایران در سوریه گفت که علیرغم اتهامات آمریکا، تنها مکانیسم مؤثر برای سوریه در ۹ سال گذشته، فرایند آستانه بوده که شامل همکاری ایران، روسیه، روسیه و ترکیه می‌شده است.

سخنگوی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک ایالات متحده آمریکا را یک مزاحم ناخوانده در منطقه و سوریه دانست و گفت که واشنگتن کاری جز تشدید ناامنی و تحمیل رنج بیشتر بر مردم سوریه انجام نداده است. ایالات متحده و هم پیمانانش سالهاست که به صورت آشکارا از گروه‌های افراطی در سوریه، از النصره و احرار الشام گرفته تا دیگر گروه‌های تروریستی، حمایت می‌کنند و اخیراً نیز تحریم‌های جدیدی را تحت عنوان «سزار» بر مردم خسته از جنگ سوریه تحمیل کرده است. این اقدامات اشک‌های تمساح ایالات متحده برای مردم سوریه را تضعیف می‌کند.

یانکی ها در تقلای ماندن در منطقه؛ چه زمانی آمریکا از غرب آسیا دست می کشد؟// خروج یانکی ها از منطقه از شایعه تا واقعیت/

این در حالی است که یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در حالی از حضور نظامی واشنگتن در سوریه حمایت کرده است که مسکو و دمشق اخیرا  با صدور بیانیه‌ای تأکید کرده بودند که حضور نظامی آمریکا در سوریه موجب تشدید تنش‌ها در این کشور غرب آسیا می‌شود. سوریه و روسیه تاکید کردند که حضور غیر قانونی نیرو‌های اشغالگر ایالات متحده در خاک کشور مستقل سوریه منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود و اقدام واشنگتن در عقد معاملات و توافقنامه‌ها با شبه نظامیان جدایی طلب نیرو‌های دموکراتیک سوریه، یک رفتار غیرقانونی است.

به گفته کارشناسان، حضور نظامیان آمریکایی در شرق سوریه مانعی بزرگ دربرابر تلاش‌های روسیه برای آشتی دادن نیرو‌های دموکراتیک سوریه با حکومت بشار اسد است به خصوص که بسیاری از قبایل این منطقه هم با تقویت روابط خود با دمشق به جبهه مقاومت مسلحانه در برابر نظامیان اشغالگر آمریکا و مزدوران آن‌ها پیوسته‌اند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پانزدهم شهریور در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز»، ضمن تاریخی خواندن توافق امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، ادعا کرد: دونالد ترامپ، یران را به عنوان بزرگترین تهدید برای خاورمیانه و بزرگترین تهدید برای مردان و زنان ما اعلام کرد.

قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در این رابطه گفت که آمریکا همواره برای پیشبرد سیاست‌های خود از پوشش تبلیغاتی استفاده و افرادی که مخالف واشنگتن هستند را متهم می‌کند و خطا‌ها و نقض حقوق بشر کشور‌های دوست خود را نادیده می‌گیرد. در واقع واشنگتن سیاست دوگانه‌ای را برای پوشش تبلیغاتی جنایات و سیاست هایشان در پیش می‌گیرد و کشور ما را متهم می‌کند، چراکه پیشبرد سیاست آمریکا در منطقه موجب نا امنی در آن می‌شود و سیاست تضعیف دولت‌ها را دنبال می‌کند.

پایان حضور آمریکا در منطقه؛ چه زمانی محقق می‌شود؟

قنادباشی معتقد است که آمریکایی‌ها در حال حاضر تنها سعی می‌کنند تا از معادلات منطقه غرب آسیا حذف نشوند، چراکه موقعیت شان در منطقه ما بسیار ضعیف شده است و در مقایسه با چند دهه گذشته که تنها تصمیم گیرنده منطقه بودند و بسیاری از دولت‌ها تحت سلطه خود داشتند دچار افول شدند و اکنون شرایط بسیار بد و دشواری دارند. در حقیقت آمریکا در عراق ۱۵ پایگاه ایجاد کرده بود و اکنون ناگزیر به کاهش و تقلیل آن به ۴ پایگاه شده که البته آن هم در معرض خطر‌های بسیاری است و واشنگتن برای نگهداری این پایگاه‌ها ناگزیر به پرداخت هزینه‌های زیادی است، بنابراین یکی از راهبرد‌های اصلی ایالات متحده اکنون حفظ حضور خود و حذف نشدن است.

یانکی ها در تقلای ماندن در منطقه؛ چه زمانی آمریکا از غرب آسیا دست می کشد؟// خروج یانکی ها از منطقه از شایعه تا واقعیت/

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه خروج آمریکا از منطقه به دلیل سیاست‌های غلط این کشور از منطقه پروسه‌ای شتابانی دارد، گفت که نشانه‌های روشن خروج آمریکا در منطقه آشکار شده که یک نمونه آن در عراق است و پارلمان عراق رای به خروج واشنگتن داده است، همچنین واشنگتن در دیگر کشور‌ها هم جرئت حضور پیدا نمی‌کند، لذا آن‌ها آینده‌ای در منطقه ندارند و خروج شان کلید خورده است، اما زمان دقیقی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار