وزیر آموزش و پرورش گفت: بابت بی‌سلیقگی انجام شده در کتاب ریاضی سوم دبستان عذرخواهی کرده و آن را اصلاح می‌کنیم.
کد خبر: ۸۹۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳ 13 September 2020

عذرخواهی آقای وزیر برای بی‌سلیقگی در کتاب ریاضی سوم دبستان

به گزارش تابناک سمنان:  محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش در ششمین برنامه گفتگوی هفته با موضوع گفت‌وگو بر محور تحول و با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، که با حضور معاون حقوقی رئیس‌جمهور، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و بیش از ۷۵۰نفر از مدیران مناطق آموزش‌وپرورش کشور به‌صورت ویدئو کنفرانس و از طریق بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: در آموزش‌وپرورش تربیت نسل آینده را به زنان محول کردیم، زیرا بیش از ۶۰ درصد نیرو‌های آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند لذا ساختن آینده، نسل نو و شکل گیری شخصیت و هویت نسل آنان چه در مقام مادر چه در مقام معلم، زنان نقش ویژه‌ای دارند.

او ادامه داد: همچنین بیش از نیمی از دانش آموزان کشور هم دختران هستند لذا تبعیض دیرینه جنسیتی که در دسترسی به آموزش وجود داشت به طورکامل بر طرف شده است و امروز هیچ دختری در هیچ نقطه‌ای از ایران محروم از تحصیل نیست و اگر فکر کنیم که پایه اصلی عدالت اجتماعی در توزیع برابر فرصت‌های یادگیری است، فرصت‌های یادگیری خوبی را در برابر دختران قرار دادیم و آثارش را نیز مشاهده می‌کنیم و در مسابقات و المپیاد‌ها بیش از نیمی از شرکت کنندگان دختران هستند.

او ادامه داد: یک بی‌سلیقگی در حذف تصویر دختران از کتاب سوم ابتدایی انجام شده است لذا از این بابت عذرخواهی می‌کنیم و آن را اصلاح می‌کنیم اعتقاد داریم که در این شرایط سخت به تمام فعالیت‌هایی که آموزش‌وپرورش با تمرکز بر دختران انجام می‌دهد توجه شود.

معلمان می‌توانند مروجان مبانی حقوق شهروندی در سطح تمام جامعه باشند

در ادامه  لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور  اظهار کرد: هدف این نشست، بررسی موضوع کلان حق بر آموزش و تضمین آن‌که یک حق اساسی برای مردم و جامعه است و موضوعاتی که مورد به مورد آموزش‌وپرورش استان‌های کشور درگیر آن است، بود.

او افزود: در نشست امروز تلاش کردیم برخی مسائل مربوط به فرهنگیان، اصلی‌ترین مشکلات دانش آموزان، مسائل صنفی فرهنگیان، تعیین تکلیف مالکیت مدارس و اموال غیرمنقول تأمین فضای آموزشی، موقوفات آموزش‌وپرورش، مشکلات مربوط به حوزه عوارض و تأمین اجتماعی فرهنگیان و حتی در حوزه ایجاد فضاهای آموزشی در شهرک‌ها و مناطق جدیدالتأسیس و ... را مطرح و مورد بررسی قرار دهیم و راه‌حل‌های اولیه را مطرح کنیم.

جنیدی با نتیجه ‌بخش خواندن این نشست، تصریح کرد: در انتهای نشست مصوب کردیم که برای اطمینان از نتایج نشست، کارگروه مشترکی بین معاونت حقوقی دولت و وزارت آموزش‌وپرورش تشکیل شود. حتی در صورت نیاز ذیل کارگروه اصلی، کمیته‌های خاصی هم در بین دو دستگاه و هم در بین دستگاه‌های دیگر و دو دستگاه برای مواردی که بخشی از موضوع به دستگاه‌های دیگر مرتبط است، تشکیل دهیم و فهرست کاملی از مشکلات حقوقی را در آن کارگروه و کمیته‌های ذی‌ربط مطرح و بررسی کنیم تا پس از پیگیری‌های منظم، بتوانیم مشکلات را حل کنیم همچنین با نظارت کارگروه مذکور، اگر در برخی موارد نیاز به تغییر قانون باشد، لوایحی را با همکاری دو دستگاه فراهم کنیم.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که "با توجه به اینکه منشور اجرای حقوق شهروندی از مطالبات جدی رئیس‌جمهور است و آموزش‌وپرورش به‌عنوان بزرگ‌ترین و مؤثرترین دستگاهی است که می‌تواند از سنین کودکی حقوق شهروندی را در کودکان نهادینه کند چه برنامه‌هایی برای اجرای حقوق شهروندی در آموزش‌وپرورش به اجرا گذاشته ‌شده است"، بیان کرد: منشور حقوق شهروندی بر اساس فصل سوم قانون اساسی بیان‌ شده است که به اعتقاد من، این فصل بر اصول دیگر قانون اساسی برتری دارد چون تمام ضوابط و قواعد مربوط به دولت داری و کشورداری در نهایت باید به تأمین حقوق شهروندی منجر شود. بنابراین فلسفه کل قانون اساسی به تعبیری در فصل سوم قانون اساسی و حقوق شهروندی خلاصه ‌شده است.

جنیدی ادامه داد: در منشور حقوق شهروندی، بر حق دسترسی آموزش به‌صورت بنیادی اشاره ‌شده است درنتیجه تأمین حق بر آموزش و قدرت و توانایی که از این حق به دست می‌آید؛ به‌راحتی می‌تواند دیگر حقوق خود را تضمین کند.

او نماد حق تأمین آموزش را دستگاه آموزش‌وپرورش کشور عنوان کرد و گفت: با دقت در این زمینه به‌سادگی می‌توان درک کرد که آموزش‌وپرورش چه جایگاه محوری را در درون فصل سوم قانون اساسی دارد. حتی حقوق دیگر فصل سوم هم به میزان زیادی به همین حق اساسی که مردم بر آموزش، تأکید می‌کند و در همین چارچوب امروز یکی از بحث‌هایی که به‌صورت مکرر بر آن تأکید شد، تقویت شاه‌راه‌های اساسی ترویج حقوق شهروندی و حقوق اساسی مردم بود. برای تقویت این مسیر اعلام آمادگی کردیم و در چارچوب همین کارگروه برای ترویج بهتر آموزش حقوق شهروندی کمک کنیم.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پایان گفت: معلمان می‌توانند مروجان مبانی حقوق شهروندی در سطح تمام جامعه باشند. مسئله آموزش حقوق شهروندی یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح ‌شده در نشست امروز بود و مصوب شد که بررسی طرق آن در دستور کار اصلی کارگروه مشترک دو دستگاه قرار گیرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار