آذری جهرمی:
مراسم رونمایی از تجهیزات پیشرفته و بومی شبکه ملی اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۹۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴ 14 September 2020

اپراتورها با دریافت وام ۵۰۰ میلیاردی، محصولات را اقساطی به مردم ارائه دهند/ کار نهایی ماهواره پارس ۱ به سرانجام رسیده است

به گزارش تابناک سمنان: مراسم معرفی دستاورد‌های بومی سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

آذری جهرمی در سخنانی با اشاره به اینکه در اقتصاد دیجیتال یکی از محور‌های اصلی محور تولید داخل است گفت اگر ما می‌گوییم سهم ارتباطات از تولید ناخالص داخلی به ۶ درصد رسیده بخشی از آن مربوط به‌ای سی تی است. صنعت مخابرات ما رشد خیلی خوبی داشته است. ایران همزمان با کشور‌های پیشرفته مثل چین در ساخت سوئیچ پیشرفت داشته است. ما دانش فنی لازم در داخل کشور را برای مسیر تولید داریم. وقتی می‌گوییم تولید داخل ذهنیت این است که همه چیز باید در داخل تولید شود، اما این موضوع درست نیست. طبیعتا ما استفاده کننده از محصولات کشور‌هایی هستیم که تولید کننده برخی قطعات هستند.

بازار داخلی ما کشش کمی در خرید محصولات دارد و این یک ضعف است

اما اثرات تولید داخل چیست؟ اولین اثر، کاهش قیمت است و اگر تولید داخل قیمت کمتری نداشته باشد این منطقی نیست. قیمت تولید به تیراژ بستگی دارد؛ نمونه‌های خارجی، چون بازار‌های خارجی را در اختیار می‌گیرند قیمت تمام شده آن‌ها کمتر و تیراژ آن‌ها بیشتر است. هزینه‌های گمرک و تعدیل نرخ ارز را در واردات خارجی داریم، اما در تولیدات داخلی این مورد را نداریم و باید قیمت کاهش یابد. مورد بعدی خدمات پس از فروش است که باید تضمین بدهیم ۱۵ سال بتواند زیر دست کاربر باشد و خدمات بدهد. معمولا شرکت‌های ما قدمت پیدا نمی‌کنند و بعد از ۳ یا ۴ سال سریع تعطیل می‌شوند. دلیل این موضوع آن است که بازار داخلی ما کشش کمی در خرید محصولات دارد و این یک ضعف است.

راهکار اول این موضوع در صنایع داخلی اتصال شرکت‌های مختلف تولیدکننده است که به جای تولید تک محصولی خطوط تولید چند محصولی داشته باشند. بلوغ صنعت تولید این است که شرکت‌های تولیدی به سمت ادغام بروند و ظرفیت‌های تولیدی خود را در کنار هم بگذارند. اگر بخواهیم دغدغه مصرف کننده داخلی را برطرف کنیم باید این ظرفیت و بلوغ را ایجاد کنیم. ما ظرفیت تولید داریم، بازار هم داریم، اما این‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

راهکار دوم پویایی تکنولوژی است، تولید کننده داخلی یک نسخه از نسل ارتباطی را تولید می‌کند، اما در نسل بعدی عقب می‌ماند. به روز نگه داشتن فرایند توسعه و فناوری در شرکت‌های داخلی حائز اهمیت است چرا که وقتی واردات یک کالا بعد از تولید ممنوع می‌شود انگیزه را از شرکت تولیدکننده برای رقابت می‌گیرد. راه بهتر این است که تولیدکننده با بازار جهانی رقابت کند. زمانی که ما در عرصه بازا‌های بین المللی حضور پیدا کنیم می‌توانیم به رقابت بپردازیم. پس تداوم تحقیق و توسعه و بروز رسانی مهم است.

شرکت‌های تولیدی با دریافت وام ۵۰۰ میلیاردی، محصولات را اقساطی به مردم ارائه دهند/ ماهواره«پارس۱»به سرانجام رسید

چالش سوم پشتیبانی است؛ زمانی که از کشور‌های خارجی خرید می‌کنند همواره در ارائه خدمات پس از فروش حق را به مشتری می‌دهند، اما شرکت‌های داخلی کیفیت خدمات پس از فروش خوبی ندارند. مشتری این دو موضوع را مقایسه می‌کند و به سمت کالای خارجی می‌رود. باید به خدمات پس از فروش توجه ویژه داشته باشیم. یکی از دلایل ماندگاری مشترکان در خدمات ارتباطی همین خدمات پس از فروشی است که ارائه می‌شود. این سه موضوع باعث می‌شود که تداوم رشد اقتصادی تقویت شود. ما برای ۱۵ سال آینده کشور استخراج کردیم که چه اولویت‌هایی داریم و چه نیاز‌هایی داریم که در حوزه‌های مهم شرکت‌های تولیدی ورود کنند و تجهیزات تولید کنند. تلاش ما این است که تمام تجهیزات شبکه ثابت را خودمان تولید کنیم. ما بازار رقابتی ایجاد کردیم؛ به عنوان یک اصل اخلاقی یکدیگر را در رقابت تخریب نکنیم.

مهم این است که در زمان مشکل مدیریت را نشان دهیم

شرکت‌های تولید کننده مدام علیه یکدیگر رقابت منفی دارند. این رقابت سازنده نیست. اگر نکات منفی علیه یکدیگر داریم در سندیکا کنار یکدیگر مطرح کنیم. بعضی از دوستان تولیدکننده چنان زیرآبی از هم می‌زنند که هیچ دشمنی علیه دشمنش این کار را نمی‌کند. تحریم‌ها وجود دارد و فشار علیه اقتصاد کشور هست، اما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که به دلیل نوسان قیمت‌ها ما هم نمی‌توانیم کاری کنیم. در زمان عدم وجود مشکل همه مدیر هستند، اما مهم این است که در زمان مشکل مدیریت را نشان داد. مهم است که مدام شرایط را مهیا نگه داریم. امروز چشم بسیاری از مردم به دست تولید کننده هاست. وقتی که عرضه خوبی به بازار داشته باشیم قطعا برکت خودش را هم به همراه خواهد داشت.

وام ۵۰۰ میلیاردی به شرکت‌ها داده می‌شود تا محصولات را به صورت اقساطی به مردم ارائه دهند

اولین قسمت گوشی‌های تولیدی یکی از شرکت‌های تولیدکننده تحویل ایرانسل شده است تا در اختیار مردم قرار گیرد. قرار است وام ۵۰۰ میلیاردی به این شرکت‌های تولیدی داده شود تا آن‌ها محصولات را به صورت اقساطی به مردم ارائه دهند و زنجیره فراهم شود. هدف آن است که سرانجام این کار را به مردم برسانیم. از آن جایی که ما چندین بار در رابطه با گوشی داخلی صحبت کردیم مردم انتظار دارند که سریع‌تر در دسترس‌شان قرار گیرد. هر چه هم که به مردم بگوییم فلان چیز تولید شده است وقتی در دست مردم قرار نگیرد فایده‌ای ندارد. اگر در تولید قطعات اولیه مشکل دارید ما در خدمت تولیدکنندگان هستیم. این تکلیف وزارت ارتباطات در این شرایط سخت اقتصادی است. باید ۱۰ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی کشور را به اقتصاد دیجیتال اختصاص دهیم. برخی تولیدکنندگان خارجی بعد از فشار تحریم‌ها ایران را ترک کردند؛ اما، چون برنامه ریزی داشتیم از قبل توانستیم سر پا بمانیم.

حوزه مهم دیگر امنیت است. جنگ تکنولوژی در جهان وجود دارد، آمریکا علیه چین و اروپایی‌ها علیه سایرین؛ این جنگ فناوری علنی است نه پشت در‌های بسته و این‌ها علنا می‌خواهند به هم ضربه بزنند. برای امنیت بخشی به فضای تولید و ارتباطات کشور هم تکلیف‌هایی داریم که مثلا باید سیستم عامل برخی بخش‌های دفاعی کاملا تولید داخل باشد تا مشکل ایجاد نکند.

کار نهایی ماهواره پارس ۱ به سرانجام رسیده است

شب گذشته مشکل شبکه همراه اول و شبکه تهران و البرز حل شد. همراه اول قول‌هایی داده است که ظرفیت را بالا ببرد و پتانسیل لازم را ایجاد کند. طبق گفته دکتر صمیمی، رئیس آزمایشگاه‌های فضایی، کار نهایی ماهواره پارس ۱ به سرانجام رسیده است و هفته آینده برای کار‌های نهایی تحویل داده خواهد شد. انتظار می‌رود ماهواره ناهید ۲ به زودی کامل شود، چون نمونه مهمی برای کشور است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار