در ایام انتخاب رشته کنکور سراسری بسیاری از داوطلبان با پیام‌های متعددی از سوی موسسات کنکوری مواجه شدند که معلوم نیست این اطلاعات را چه کسی در اختیار آنها قرار می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۹۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 15 September 2020

به گزارش تابناک سمنان  کنکور ارشد و دکتری ۹۹  ماه گذشته پس از فراز و فرود‌های بسیار بالاخره برگزار شد و پذیرفته‌شدگانِ ورود به دوره تحصیلات تکمیلی در هفته‌های گذشته، به دلیل شیوع کرونا، دیرتر از سال‌های قبل به انتخاب رشته پرداختند.

 اما به نظر می‌رسد که حاشیه‌های آزمون امسال تمامی ندارد؛ چراکه برخی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ در تماس با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرده‌اند که برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی و موسسات آموزش عالی آزاد و حتی موسسات کنکور در روز‌های انتخاب رشته برای آن‌ها پیامک تبلیغاتی ارسال کرده‌اند.

پس از آنکه بسیاری از داوطلبان با پیام های متعددی از سوی موسسات کنکوری مواجه شدند، ادعای فروش اطلاعات داوطلبان کنکوری  قوت گرفت، اما به راستی این اطلاعات را چه کسی در اختیار این موسسات قرار می دهد؟

شاید در نگاه اول این مسئله کاملاً عادی به نظر برسد، اما سوال اینجاست که این مؤسسات انتخاب رشته و دانشگاه‌های غیرانتفاعی از کجا به اطلاعات خاص داوطلبان از جمله شماره موبایل و رشته تحصیلی آن‌ها دست یافته‌اند که اینگونه با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، آن‌ها را به انتخابِ رشته‌های موجود در این دانشگاه‌ها یا دریافت مشاوره برای انتخاب رشته در ازای پرداخت مبالغ مختلف ترغیب کرده‌اند؟

یک داوطلب رشته حقوق در تماس با خبرنگار ما گفت: نمی‌دانم دانشگاه‌های غیرانتفاعی و موسسات انتخاب رشته از کجا به شماره موبایل من دست پیدا کرده‌اند و از آن مهم‌تر اینکه اطلاعات مربوط به رشته تحصیلی من (حقوق) را چه کسی به آن‌ها داده است، زیرا فقط دانشگاه‌های غیرانتفاعی علوم انسانی برای من پیامک تبلیغاتی ارسال کرده‌اند و موسسات انتخاب رشته نیز در پیامک‌های خود عنوان کرده‌اند که تخصص آن‌ها مشاوره در زمینه رشته‌های "کارشناسی ارشد حقوق" است؟!

بعد از این گزارشات برای بررسی صحت و سقم این موضوع از مخاطلبان «باشگاه خبرنگاران جوان» با انتشار خبری با عنوان«اطلاعات شخصی داوطلبان را چه کسی به موسسات کنکور می‌دهد؟!» خواستیم اگر آنها هم به این مشکل برخورده اند، اعلام کنند. 

کنکور

داوطلبان زیادی در تماس با باشگاه خبرنگاران جوان، از ارسال پیامک‌های مختلف از سوی موسسات گلایه کردند که در ادامه به بیان سخنان آن‌ها می‌پردازیم.

داوطلبی نوشت: من پیام‌هایی راجع به مشاوره انتخاب رشته دریافت کردم و داوطلب دیگری نوشت: من رشته هنر هستم و حدود پنج، شش تا پیام به همین صورت فقط در رشته خودم دریافت کردم.

یک داوطلب هنر نوشت: برای من دقیقا مربوط به رشته خودم یعنی صنایع دستی پیامک ارسال شد. برای من هم از آغاز انتخاب رشته این مسئله رخ داده؛ چند پیام از موسسه‌ها و دانشگاه‌های مختلف دریافت کرده ام.

 

داوطلب دیگری گفت: واقعا ماجرا چیست؟ خیلی برایم جای سوال دارد از وقتی نتایج اعلام شده گوشی من پر شده است از پیام تبلیغاتی حتی از اصفهان مدام زنگ می‌زنند که اصلا نمیدانم جریان چیست؟ چرا کسی جواب درست و حسابی نمی‌دهد؟ چرا دسترسی به اطلاعات متقاضیان گذاشته شده است؟.

یک داوطلب دیگر با بیان انتقاد نسبت به سازمان سنجش گفت: مطمئن باشید وقتی این خط قرمز سازمان سنجش برای کسانی قابل رد کردن باشد امکان اینکه بخواهند در بقیه کار‌ها هم مثل قبولی خط قرمز را برای کسی یا کسانی رد کنند وجود دارد.

داوطبان کنکور

یک داوطلب دیگر نوشت: سال ۹۸ کنکور علوم تجربی دادم و ۲ یا ۳ موسسه هم در انتخاب رشته به من پیامک زدند. این افشای اطلاعاتی برای من هم اتفاق افتاده و معلوم نیست به غیر از این، دیگر چه اطلاعاتی به آن‌ها داده می‌شود، لطفاً پیگیری کنید.

یک داوطلب دکتری نیز از ارسال پیامک‌ها خبر داده و اضافه کرد: چیزی که جالب است این است که پارسال در آزمون استخدامی یکی از ادارات شرکت کردم. در روز آزمون که از سرجلسه بیرون آمدم پیامک راهنمایی و فروش جزوه برای استخدام در همین آزمون برایم آمد و ادامه هم دارد.

 

یکی از داوطلبان آزمون قضا نیز اعلام کرد: در سال ۹۶ برای شرکت در آزمون گزینش قضات در سایت سنجش ثبت نام کردم و تا حدود دوسال و تا سن ۴۵ سالگی برای من پیامک‌های مربوط به استخدام و ادامه تحصیل در رشته‌های حقوق می‌آمد، الان این خبر را خواندم و متوجه مافیای کنکور شدم که سرِ زبان هاست.

آزمون

سازمان سنجش اطلاعات داوطلبان را در اختیار هیچ ارگانی قرار نمی‌دهد

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به اینکه اطلاعات داوطلبان را سازمان سنجش در اختیار موسسات کنکوری می‌گذارد، گفت: سازمان سنجش مطلقا اطلاعات داوطلبان را به کسی نمی‌دهد، حفظ حریم خصوصی داوطلبان خط قرمز‌ ما است.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: به گفته برخی داوطلبان کنکور، مؤسسات انتخاب رشته و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در موعد انتخاب رشته، پیامک‌های تبلیغاتی برای آنها ارسال کرده‌اند که این موضوع را با مراجع ذی‌ربط در میان گذاشتیم تا بررسی شود.

خدایی درباره منشا نشر این اطلاعات افزود: در سال‌های گذشته هم با این مسائل رو به رو بودیم، طبق بررسی ها متوجه شدیم که داوطلبان کنکور در کلاس‌های تقویتی و ... ثبت نام می‌کنند و این موسسات اطلاعات آن‌ها را بین یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

او گفت: تنها جایی‌ که سازمان سنجش اطلاعات داوطلبان را در اختیار آنها می‌گذارد، دانشگاه محل قبولی آنها است و این اطلاعات را تحت هیچ عنوانی در اختیار موسسه‌ای قرار نمی‌دهد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: این سازمان به حفظ حریم خصوصی داوطلبان و قوانین آن پایبند است و به هیچ عنوان اطلاعات شخصی افراد را در اختیار اشخاص و افراد غیرمسئول قرار نخواهد داد.

کنکوری

نشتی کار از کجاست؟ 

با بررسی صورت گرفته و پاسخی که سازمان سنجش به خبرنگار ما داد باید جستجو کرد که نشتی کار از کجاست و چه ارگانی اطلاعات داوطلبان را در اختیار موسسات قرار می‌دهد. موسساتی که با ارسال پیامک‌ روز و شب برای داوطلبان نگذاشته اند و باعث نگرانی آن‌ها در فروش اطلاعات شخصی شده اند؟!

البته که با نگاهی به پیامک‌هایی که از سوی این افراد برای ما ارسال شده است مشخص می‌شود که بسیاری از پیامک‌های ارسالی نتیجه ثبت نام داوطلب در کلاس‌های کنکور و آزمون استخدامی ادارات و سایر مراکز خصوصی است، اما با توجه به اهمیت حفظ حریم خصوصی داوطلبان این موضوع باید مورد بررسی دقیق قرار گرفته و تدبیری برای حل آن اندیشده شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار