فرماندار شهرستان زرقان گفت: همچنین به همت استاندار فارس و با پیگیری‌ها و مکاتبات صورت گرفته مقرر شد به محض اینکه عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب شیراز از سد درودزن به اتمام برسد شهر زرقان و شهر لپویی و روستاهای زرقان از آب شرب این خط بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۹۰۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ 27 September 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:اسفندیار احمدی منش در خصوص اقدامات دولت برای حل مشکل آلایندگی‌ هوای این شهرستان گفت: مساله آلایندگی زرقان مربوط به امروز و دیروز نیست و نبوده و در طول ۴۰ سال گذشته انباشته شده و به اینجا رسیده است.
وی با اشاره به تصمیم سال ۹۸ دولت در زمینه ارتقای بخش زرقان به شهرستان ادامه داد: از روزی که فرمانداری در این شهرستان استقرار پیدا کرده، اقدامات بسیار ارزشمند و بی‌نظیری در حوزه آلایندگی انجام شده که از جمله آن می‌توان به برگزاری چندین جلسه با مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس، شورای اسلامی شهر و شورای تامین شهرستان اشاره کرد.
فرماندار شهرستان زرقان گفت: خروجی این جلسات منجر به تصمیم‌های بسیار ارزشمندی شده است که مقرر شد واحدهای آلاینده شهرستان شناسایی و براساس دستورالعمل هوای پاک سازمان حفاظت از محیط زیست، به این واحدها فرصتی داده شود تا نسبت به اصلاح دستگاه‌های تولید تغییر خط تولید متناسب با استانداردهای جهانی اقدام کنند.
احمدی‌منش افزود: خوشبختانه تا کنون چند شرکت اقدامات لازم را شروع کردند و از سوی محیط زیست تعهداتی از آنان اخذ شده که تا پایان سال ۹۹ به سمت اصلاح و بهسازی خط تولید روند.
وی ادامه داد: در حال حاضر شرکتی داریم که در بحث آلایندگی در حال هزینه کردن چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است تا در سال ۱۴۰۰ آلایندگی نداشته باشد که این اقدام در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه است.
فرماندار شهرستان زرقان با بیان اینکه سلامت مردم اولویت اول ما است، گفت: از تولید حمایت می‌کنیم مشروط به اینکه سلامت نیز حفظ شود.
احمدی‌منش افزود: قطعا با جوسازی و سرو صدا کردن مساله آلایندگی‌ها حل نمی‌شود، قطعا با وحدت، همدلی و همراهی باید کاری کنیم که هم تولید فعال باشد و به کار خود ادامه دهد و هم سلامت و بهداشت و روان مردم حفظ شود.
وی ادامه داد: تاکنون اقدامات خوبی توسط واحدهای تولیدی بزرگ انجام شده که در آینده شاهد کاهش آلایندگی در شهرستان زرقان خواهیم بود.
فرماندار زرقان گفت: در بحث آلایندگی هوای زرقان اولین کسی که مدافع سلامت مردم بود و این موارد را در شورای تامین مطرح و واحدهای تولیدی را به همین دلیل تعطیل کرد فرماندار بود که واحدهای تولیدی را مکلف به اصلاح خط تولید کرد.
احمدی‌منش با بیان اینکه فرمانداری زرقان تا آخرین لحظه در جهت دفاع از سلامت مردم پیگیر مطالبات آنان خواهد بود، افزود: باید بدانیم راهکار برای مقابله با آلایندگی تعطیلی کارخانه‌ها نیست بلکه باید به سمت استاندارد کردن حرکت کنیم.

زرقانی‌ها از آب سد درودزن بهره‌مند می‌شوند
فرماندار شهرستان زرقان همچنین در خصوص مسایل و مشکلات مردم این شهرستان در حوزه آب شرب گفت: آب شهرستان زرقان از پایه و اساس دارای مشکل است.
احمدی‌منش افزود: زمانی که برای تامین آب مورد نیاز شیراز خط شماره یک انتقال آب از سد درودزن اجرا شده است، این طرح از دل شهرستان زرقان عبور کرده اما متاسفانه این شهرستان نادیده گرفته شده است.
وی ادامه داد: در آن زمان باید مطالبه‌گری می‌شد تا مردم از آب سد درودزن بهره‌مند شوند اما مطالبه‌گری نکردند و شهرستان زرقان هیچ بهره‌ای از خط لوله انتقال آب نبرد.
فرماندار شهرستان زرقان گفت: از روزی که فرمانداری در این شهرستان مستقر شد اقدامات لازم برای حل مشکلات آب زرقان پیگیری شد.
احمدی‌منش افزود: نزدیک ۱۵ سال است که استان فارس با مشکل خشکسالی مواجه است و سالیان سال طول می‌کشد تا خشکسالی برطرف شود و همین امر باعث شده تا عمق چاه‌ها پایین‌تر رفته که این موضوع بر کیفیت آب تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: در این زمینه سال گذشته یک حلقه چاه در شهر زرقان به تعداد چاه‌های آب قبلی اضافه شد و کیفیت آب همانند کیفیت آب شیراز و از کیفیت قابل استفاده‌ای برخوردار است.
فرماندار شهرستان زرقان گفت: همچنین به همت استاندار فارس و با پیگیری‌ها و مکاتبات صورت گرفته مقرر شد به محض اینکه عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب شیراز از سد درودزن به اتمام برسد شهر زرقان و شهر لپویی و روستاهای زرقان از آب شرب این خط بهره‌مند شوند.
احمدی‌منش افزود: همچنین برای سهم آب صنعت مقرر شد در آینده صنعت از آب‌های زیرزمینی استفاده نکند و از آب سد درودزن استفاده کند.
وی ادامه داد: همچنین سهم آبی از خط انتقال آب از سد درودزن به شیراز به بحث گلخانه‌ها اختصاص می‌یابد تا در آینده به آب‌های زیرزمینی نیازی نداشته باشیم.
وی اضافه کرد: این سه اقدام بسیار ارزشمند در دولت تدبیر و امید و در طی ۱۰ ماه استقرار فرمانداری اتفاق افتاده است.
فرماندار شهرستان زرقان گفت: همچنین ۲ حلقه چاه مرکزی برای روستاهای شهرستان در دامنه کوه بمو پیش‌بینی شده و اعتبارات لازم به آن اختصاص پیدا کرده که کارهای طراحی‌ آن در حال انجام است تا در اوایل سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری برسد.
وی گفت: اقداماتی که در حال حاضر در حوزه آب، برق، راه‌، بهداشت و درمان و آلایندگی شهرستان زرقان انجام می‌شود در ۴۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است.
احمدی‌منش افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال ۱۴۰۰ سال خوبی در حوزه کاهش آلایندگی و افزایش کیفیت آبرسانی و راه برای شهرستان زرقان خواهد بود.

هیات وزیران در جلسه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ با ارتقای بخش زرقان شهرستان شیراز به شهرستان موافقت کرد که این فرمانداری ابتدای آذرماه با معرفی نخستین فرماندار فعالیت خود را آغاز کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار