هفتاد و پنجمین نشست سران مجمع عمومی سازمان با درخواست‌ها برای چندجانبه‌گرایی و همکاری و اطلاعیه‌ای دال بر اینکه ضرورت اتحاد و همبستگی کشورها به ندرت بیشتر شده‌ است، آغاز شد اما با شکایت‌های تفرقه‌افکن به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۹۰۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳ 30 September 2020

                                                   نشستی که با اتحاد آغاز شد با تفرقه پایان یافت

به گزارش  تابناک سمنان خبرگزاری آسوپیتدپرس در گزارشی می‌نویسد: «رهبران یکی پس از دیگری در روزهایی که به صورت مجازی سخنرانی می‌کردند بر اهمیت همکاری برای سرکوب شیوع ویروس کرونا و چالش‌های ناشی از آن تاکید کردند. همان طور که وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشته "کووید 19 نشان می‌دهد که همکاری بین‌المللی نه یک ایدئولوژی است و نه به خودی خود یک پایان است. بلکه بالعکس، همکاری بین‌المللی نتایجی فراتر از این پاندمی خواهد داشت".

اگرچه حرف‌ها نتیجه‌ای ندارند، اگرچه سازمان ملل و اکثر کشورهای عضو آن عمدتا خواهان یک جهان چندجانبه‌گرا هستند اما مسائل و چالش‌های اساسی که کشورها را دچار اختلاف و تفرقه می‌کنند کاملا در مرکز توجهات قرار دارند، همان‌طور که "حق پاسخ" در پایان جلسه اختتامیه مجمع عمومی امسال این مساله را به وضوح نشان داد.

یکی پس از دیگری دیپلمات‌های مقیم که وظیفه پاسخگویی به سخنرانی‌های رهبران را داشتند با پاسخ‌هایی تند، جلو آمدند.

در حساس‌ترین درگیری حال حاضر میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه خودمختار قره‌باغ، دیپلمات‌های این دو کشور یکدیگر را مسئول این درگیری‌ها دانستند. بنگلادش از میانمار به خاطر بیش از 700 هزار مسلمان روهینجایی که از اقدامات سرکوب‌گرایانه ارتش میانمار در سال 2017 میلادی فرار کرده و در کمپ‌هایی در بنگلادش زندگی می‌کنند و همچنان از بازگشت به خانه‌های خود می‌ترسند، انتقاد کرد و میانمار نیز پاسخ داد.

ایران به انتقاد از اسرائیل به خاطر سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آن پرداخت که مدعی شده بود ایران حتی محدودیت‌های زمان برجام را هم نقض کرده است و در مدت چند ماه می‌تواند اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت دو بمب هسته‌ای به دست بیاورد.

یک دیپلمات ایرانی، اسرائیل را به بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های سازمان ملل درخصوص مذاکره برای یک راه‌ حل دو کشوری با فلسطینی‌ها متهم کرد و تاکید داشت که اسرائیل به خاطر برنامه هسته‌ای گزارش شده‌اش جدی‌ترین تهدید برای امنیت کشورهای خاورمیانه است؛ برنامه‌ای که حود تل‌آویو هرگز به آن اذعان نکرده است.

امارات نیز از این فرصت سخنرانی برای مطرح کردن مناقشه‌ای با ایران بر سر سه جزیره تحت حاکمیت ایران که امارات بر آن ادعای مالکیت دارد، استفاده کرد. امارات همچنین اتهامات مطرح شده از سوی ایران مبنی بر اینکه این کشور عربی امنیت خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند، رد کرد.

ایران مجددا درخواست پاسخ داد و تاکید کرد که این جزایر یعنی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزو خاک و حاکمیت ایران هستند و امارات را به استفاده از گرسنگی و قحطی به عنوان "یک تاکتیک جنگی در یمن" متهم کرد.

در حالی که تمامی رهبران کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی‌های از پیش ضبط شده‌ای را ارسال کرده بودند اما دیپلمات‌های کشورها اواخر روز سه‌شنبه شخصا حضور پیدا کرده و در جایگاه خود در صحن مجمع عمومی قرار گرفتند. با توجه به محدودیت‌های اعمال شده به خاطر پاندمی کرونا، از هر 193 کشور عضو سازمان ملل تنها یک نماینده اجازه حضور در این رویداد را داشت.

اصلی‌ترین رویداد فیزیکی، نشست شورای امنیت سازمان ملل بود که بر موضوع افزایش درگیری‌های میان آمریکا و چین تمرکز داشت. درگیری لفظی به وجود آمده در این نشست بر سر مشخص شدن مسئول پاندمی کرونا بود که در آن روسیه طرف پکن را گرفت. اما رویارویی آمریکا-چین به مسائل تجاری، ادعاها در دریای چین جنوبی و تایوان کشیده شده است.

هیات نمایندگی چین در سازمان ملل پیش از نیمه شب سه‌شنبه بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن از مشارکت کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل در یک رویداد مجازی به میزبانی تایوان در روز دوشنبه اعتراض کرد. در این بیانیه آمده است که اظهارات کرافت تمامیت ارضی و حق حاکمین چین را متزلزل کرده است.

هیات نمایندگی چین افزود: تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخش جدانشدنی قلمرو چین است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در جریان سخنرانی در مراسم افتتاحیه هفتاد وپنجمین مجمع عمومی سازمان ملل تصویر ناخوشایند و ترسناکی از وضعیت جهان ارائه کرد: یک بحران بهداشتی تاریخی، بحران اقتصادی، تهدیدات علیه حقوق بشر و نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ سرد جدید میان آمریکا و چین.

گوترش خواستار اتحاد و همبستگی جهانی در درجه نخست برای مبارزه با پادمی کرونا شد و به شدت از پوپولیسم و ناسیونالیسم به عنوان پاسخ‌های ناکام که گاهی اوضاع را بدتر می‌کنند، انتقاد کرد.

وولکان بوزکر، رئیس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل سه‌شنبه شب با تاکید بر لزوم چندجانبه‌گرایی و اتحاد به این نشست شش روزه پایان داد.

او گفت: چالش‌هایی که ما در حال حاضر با آنها رو به رو هستیم بسیارند اما امکان حل آنها نیز کم نیست. ما با همکاری با یکدیگر می‌توانیم بر این چالش‌ها غلبه کنیم.»

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار