باشگاه پرسپولیس در حالی با معضل پرداخت مطالبات برانکو دست و پنجه نرم می‌کند که این مربی دوران پرافتخاری را برای سرخ‌ها رقم زده است.
کد خبر: ۹۰۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶ 14 October 2020

به گزارش تابناک سمنان پرسپولیسی‌ها بعد از قهرمانی در لیگ هفتم با گل دقیقه ۹۶ سپهر حیدری مقابل سپاهان در دورانی که افشین قطبی لقب امپراطور گرفته بود روز‌های خوبی را در لیگ برتر فوتبال نداشتند. قهرمانی‌های متوالی سپاهان رقیب دیرینه قرمز‌های پایتخت و شرایط خوب تیم همشهری یعنی استقلال و تمام شدن فصل برای پرسپولیس در رده‌های میانه جدول باعث شده بود هواداران سرخ از این تیم نا امید شوند. در انتهای لیگ چهاردهم و در روز‌هایی که حمید درخشان، جانشین علی دایی برکنار شده بود، نتوانست با پرسپولیس موفقیتی را کسب کند و بیشتر درگیر حواشی شده بود و فقط یک معجزه می‌توانست این تیم را دوباره نجات دهد.

فروردین ۹۴ درخشان از سمت سرمربیگری تیم پرسپولیس استعفا کرد و بلافاصله مسئولان باشگاه خبر توافق با برانکو ایوانکوویچ دادند. خبری مبنی بر اینکه یک مربی خارجی با کارنامه خوب و آشنا به فوتبال ایران می‌تواند شرایط را برای این تیم تغییر دهد. برانکو ۳ سال سرمربی تیم فوتبال ملی ایران بود و در این دوران موفق شد با ملی پوشان کشورمان به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان صعود کند.

او در شرایطی پرسپولیس را تحویل گرفت که تیم در میانه جدول حضور داشت و فقط ۶ بازی تا انتهای فصل باقی مانده بود و ۲ بازی دیگر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا باید مقابل لخویا و بنیاد کار برگزار می‌شد.

در نهایت تیم پرسپولیس لیگ چهاردهم را در رده هشتم جدول به پایان رساند و سپاهان قهرمان شد. پرسپولیس بعد از صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا با شکست مقابل الهلال از این مسابقات کنار رفت و در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی ایران با شکست مقابل ذوب آهن سال فوتبالی خود بدون هیچ افتخاری به پایان رسید. می‌توان گفت این چند بازی شروع نه چندان شگفت انگیز، اما امیدوار کننده مربی کروات با تیم پرسپولیس برای فصل آینده بود.

ضعف مدیریتی یقه تیم‌های فوتبال بزرگ را رها نمی‌کند

برانکو ابتدای لیگ پانزدهم را خوب آغاز نکرد، اما بعد از گذشت چند بازی تیم پرسپولیس نشان داد که زیر نظر این مربی کروات به همراه بازیکنانی، چون مهدی طارمی، محسن مسلمان، رامین رضاییان و ... دوران جدیدی را آغاز کرده است. لیگ پانزدهم تا هفته‌های پایانی برای پرسپولیس خوب پیش رفت، اما در رقابت بسیار نزدیک با استقلال خوزستان پدیده آن فصل، سرخ‌ها با امتیاز مساوی، اما تفاضل گل کمتر نسبت به نماینده خوزستان نتوانستند قهرمان شوند. قهرمانی که قرار بود به هادی نوروزی کاپیتان سرخ‌ها که دیگر در کنار این تیم نبود تقدیم کنند.

قرمز‌های پایتخت لیگ شانزدهم را با قدرت بیشتری نسبت به فصل قبل آغاز کردند و می‌شد ثبات را در بازی‌های این تیم دید. شخصیت برانکو به تیم تزریق شده بود و این مربی هر چیزی که می‌خواست درون زمین عملی می‌شد. پرسپولیس در این فصل در قسمت هجومی خوب عمل کرد و در نهایت با ۹ امتیاز اختلاف نسبت تیم استقلال برای سومین بار موفق شد قهرمان لیگ برتر ایران شود.

در آغاز لیگ هفدهم مدعی اصلی قهرمانی همچنان پرسپولیس و این بار هدف اصلی برانکو موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا بود. دوران خوش هواداران سرخ آغاز شده بود و جمع‌های ۱۰۰ هزار نفری قرمز در استادیوم آزادی به همراه تشویق ایسلندی نام برانکو را فریاد می‌زدند. پرسپولیس برای دومین سال متوالی لیگ برتر را این بار با اختلاف ۱۱ امتیاز نسبت به تیم دوم یعنی ذوب آهن به پایان رساند، اما پرسپولیس در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا با شکست مقابل الهلال عربستان به هدف اصلی خود نرسید.

ضعف مدیریتی یقه تیم‌های فوتبال بزرگ را رها نمی‌کند

لیگ هجدهم اوج افتخارآفرینی مربی کروات با تیم پرسپولیس بود. فصلی که همچنان مدعی اول آن قرمز‌های تهران بودند. تیمی که پنجره نقل و انتقالات آن بسته بود و نمی‌توانست بازیکن جدیدی جذب کند. لیگ برتر بازهم برای پرسپولیس با قهرمانی به پایان رسید و این بار پرسپولیسی‌ها سایر جام‌های داخلی را نیز از آن خود کردند. سرخ‌ها در فینال جام حذفی با برتری مقابل داماش گیلان به عنوان قهرمانی رسیدند. اتفاق بزرگی برای پرسپولیس رخ داد و می‌توان گفت نتیجه تیم سازی چند ساله برانکو راه یابی به فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ بود. دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ بین ۲ تیم پرسپولیس و کاشیما ژاپن در ورزشگاه آزادی برگزار شد، روزی که قطعا با اینکه پرسپولیس قهرمان نشد، اما در یاد‌ها باقی خواهد ماند.

برانکو در روز‌های ابتدایی سال ۱۳۹۸ زمانی که در اوج محبوبیت بود با توجه به اختلافاتی که برای دریافت حقوق خود با مدیران باشگاه داشت با اینکه یکسال دیگر با سرخ‌ها قرارداد داشت تصمیم گرفت از این تیم جدا شود. این اتفاق خبر خوبی برای هواداران سرخ نبود و آن‌ها دلیل این اتفاق را مدیریت ضعیف پرسپولیس می‌دانستند.

حال بیش از یک سال از جدایی برانکو ایوانکوویچ می‌گذرد و پرسپولیس همچنان قهرمان ایران و فینالیست آسیا است. البته عملکرد گل‌محمدی در فصل گذشته بسیار خوب بود و امضای او در قهرمانی لیگ و فینالیست شدن پرسپولیس در آسیا پای این تیم بود، اما همچنان می‌شد شخصیتی که برانکو به این تیم داده است را حس کرد.

اما روز‌های خوب پرسپولیس که با برانکو شروع شده و هنوز هم ادامه دارد با بدهی که باشگاه به این مربی دارد حال و هوای بدی به خودش گرفته است. حالا بازیکنان و کادر فنی پرپسولیس بعد از موفقیت در لیگ و آسیا به دنبال دریافت دستمزد خود هستند، اما باشگاه بدهی به برانکو را اولویت خود می‌داند. البته مسئولان باشگاه پرسپولیس برای پرداخت دستمزد برانکو هنوز نتوانستند منابع مالی را تامین کنند. مبلغی بیش از ۷۰۰ هزار یورو از قرارداد برانکو باقی مانده است که مدیران این تیم هرچه زودتر باید آن را پرداخت کنند در غیر این صورت محرومیت‌های سنگینی در انتظار سرخ‌ها خواهد بود.

ضعف مدیریتی یقه تیم‌های فوتبال بزرگ را رها نمی‌کند

ضعف مدیریتی بزرگترین مشکلی است که این روز‌ها کشور ما را درگیر خود کرده است. چرا یک تیم بزرگ مثل پرسپولیس نباید بتواند پول مربی که ۳ سال متوالی آن‌ها را قهرمان لیگ کرده را در زمان معین پرداخت کند. پرونده‌های حقوقی در مجامع بین المللی این روز‌ها در فوتبال کشورمان تبدیل به یک اتفاق عادی شده است و هر سال تیم‌های بزرگ کشورمان از جمله پرسپولیس و استقلال با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند. این سوال پیش می‌آید که آیا روزی خواهد رسید که تیم‌های ایرانی دیگر درگیر بدهی به بازیکنان و مربیان خارجی نباشند؟

زمان زیادی تا آغاز مسابقات لیگ بیستم باقی نمانده است و تیم پرسپولیس در آذر ماه نیز باید فینال آسیا را برگزار کند. یحیی گل محمدی در اولین روز تمرین تیم که با غیبت ستاره‌های ملی پوش برگزار شد از نحوه مدیریت باشگاه انتقاد کرد. او بیان کرد که انگار نه انگار این تیم فینالیست آسیا است و مثل یک تیم یتیم با آن رفتار می‌شود. گل‌محمدی از مدیران درخواست کرده تا هرچه زودتر مطالبات برانکو پرداخت شود.

باید منتظر ماند و دید آیا در روز‌های آینده این معضل رفع خواهد شد یا اینکه با ادامه ضعف‌های مدیریتی یک ضربه دیگر به تیم بزرگ پایتخت وارد خواهد شد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار