دولتی که سال ۹۹ کسری بودجه اش را از طریق بازار سرمایه تامین کرد حال به گوش می‌رسد که کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال راه کار‌هایی برای تامین منابع بودجه ۱۴۰۰ از طریق بازار سرمایه است.
کد خبر: ۹۰۹۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶ 15 October 2020

بورس

به گزارش تابناک سمنان با توجه به این مسئله که دولت برای کسری بودجه در سال ۹۹ توانست تا حدودی در ۶ ماهه نخست سال با عرضه بخشی از سهام‌های دولتی در قالب صندوق‌های  ETF و انتشار اوراق کسری بودجه خود را جبران کند، حال طی جلسات متعددی که در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار می‌شود و مباحثی در این باره مطرح می شود که دولت های بعد روی کار آمده، بودجه اشان را از طریق بازار سرمایه تامین کنند به همین منظور ما در این رابطه نظر چند کارشناس ذی صلاح را جویا شدیم.

فرزین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تصمیمات کمیسیون اقتصادی مجلس راجع به تامین بودجه سال ۱۴۰۰ از طریق بازار سرمایه، اظهار کرد: تامین مالی به صورت کلی و کلان از دو طریق یعنی بازارهای پولی و سرمایه ای صورت می پذیرد، می توان گفت جبران کسری بودجه از طریق بازار سرمایه بهترین روش، کم هزینه ترین و بی ریسک ترین راه است.

او بیان کرد: اکنون با توجه به حجم معاملات و افزایش عمق بازار یکی از بهترین راه هایی که دولت می تواند به تامین بودجه بپردازد همین بازار سرمایه است.

انتشار۹۰ هزار میلیارد اوراق از طریق بازار سرمایه در دو سال اخیر

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مجموع اوراقی که به ۹۰ هزار میلیارد تومان می رسید در سال‌های اخیر یعنی ۹۸ و ۹۹ توسط دولت و شرکت های دولتی از طریق بازار سرمایه منتشر شد و اکنون می توان گفت که دولت توانست تجربه خوبی را برای ادامه این روند به دست آورد.

آقا بزرگی بیان کرد: در سال ۹۹ به دلیل آنکه دولت توانست تجربه خوبی را از بازار سرمایه کسب کند به همین دلیل می توان گفت که در سال آینده برنامه بهتری را برای تقویت بازار سرمایه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با افزایش روند عرضه صندوق های دولتی در بازار اظهار کرد: تجربه های گذشته نشان داده هر زمان که عرضه های دولتی افزایش پیدا کرده بازار نسبت به آن واکنش مثبتی نشان داده به دلیل آنکه اکثر این شرکت ها سودآور هستند.

دولت مسیر جبران کسری بودجه کشور را پیدا کرده!

علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در‌گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تامین بودجه سال ۱۴۰۰ از طریق بازار سرمایه گفت: تامین کسری بودجه سال ۹۹ در مرحله اول قرار بود که از طریق انتشار اوراق مشارکت صورت بپزیرد اما به دلیل یکسری از مسائل این اتفاق رخ نداد و دولت به فروش شرکت های دولتی تحت عنوان صندوق ETF در بازار سرمایه روی آورد.

او بیان کرد: در همین دو ماه اخیر خیلی از افراد به دلیل هیجانات پیش آمده از بازار خارج  کردند و گفتند که دولت کمک های حمایتی خود را از بازار سرمایه برداشته است، در حالی که کارشناسان اقتصادی بارها به این دست از سهامداران گوش زد کردند که این گونه نیست به علت آنکه دولت تازه مسیر خودش را در بازار سرمایه پیدا کرده و متوجه شده که از چه طریقی می تواند کسری بودجه اش را تامین کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بهترین مکان برای محافظت از سرمایه های خرد و سرگردان مردم بازار سرمایه است، این امر علاوه بر ارتقا سطح تولید به جبران کسری بودجه نیز کمک می کند.

عباسی تصریح کرد: دولت با  ۶ ماه عملکرد درست خود در بازار سرمایه می تواند بودجه چند سال را تامین کند، به علت آنکه حجم نقدینگی که روزانه وارد بازار سرمایه می شود، زیاد است.

او در رابطه با گفته های رئیس جمهور درباره ادامه دار بودن عرضه های دولتی در بازار سرمایه، گفت: اگر این اتفاق رخ بدهد سبب مثبت شدن بازار سرمایه می شود به علت آنکه صحبتی که با عمل همراه نباشد فایده چندانی بر بازار سرمایه ندارد.

عباسی اظهار کرد: به نظر می رسد که دولت تا یک یا دو هفته اخیر برای تامین مجدد بودجه به کمک بازار سرمایه می آید.

این کارشناس بازار سرمایه درباره برنامه های بورسی اخیر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: این برنامه هایی اقتصادی که رئیس مجلس در کمیسیون اقتصادی بیان می کند اگر اجرایی شود سبب رشد بلند مدت و دائمی در بورس خواهد شد، البته این دائمی بودن به معنای بازده بازار سرمایه در افق بلند مدت است.

بدنه بازار آمادگی عرضه های جدید را ندارد 

مرتضی احمدیان کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تصمیمات اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  درباره تامین بودجه سال ۱۴۰۰ از طریق بازار سرمایه، گفت: دولت به طور مجدد می تواند از طریق رونق نسبی ایجاد کردن در عرضه صندوق های دولتی، مالیات های دریافتی از خرید و فروش سهام و انتشار اوراق های دولتی به کسری بودجه کمک کنند.

او در خصوص ادامه دار بودن عرضه های دولتی تصریح کرد: این امر در صورتی می تواند سبب ارتقا بازار شود که بازار سرمایه پتانسیل لازم را داشته باشد، اکنون باتوجه به جو روانی بازار به دلیل انتخابات ایالات متحده آمریکا، انتشار اوراق تبعی و واگذاری یک در صد از منابع حاصل صندوق ملی به صندوق  توسعه و تثبیت بازار آماده عرضه های دولتی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حال با توجه به این تفاسیر، باید ببینیم که شرایط بازار بعد از انتخابات آمریکا چه خواهد شد؟ به علت آنکه اکنون نقدینگی چندانی در بازار سرمایه وجود ندارد، با توجه به این تفاسیر بهتر است دولت عرضه هایش را به سال آینده موکول کند.

 

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برنامه های دولت برای تامین بودجه سال ۱۴۰۰ از طریق بورس، اظهار کرد: از آنجایی که دولت در سال ۹۹ کسری بودجه اش را از طریق انتشار اوراق و عرضه صندوق های دولتی جبران کرد که به همین منظور می توان به در آمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی از طریق فروش اوراق و ۳۵ هزار میلیارد تومانی از طریق عرضه سهام های دولتی اشاره کرد، این اتفاقات درحالی رخ داد که شرایط در ۶ ماه اول سال خوب بود، اما از آنجایی که در نیمه دوم سال شرایط بازار تا حدودی ملتهب  پیش بینی می شود، پس بعید می‌دانم که دولت بتواند در سال آینده از بازار سرمایه تامین سرمایه کند.

او کارشناس تصریح کرد: دولت مردان باید به فکر توازن بازار سرمایه نیز باشند، به علت آنکه هر سال قرار نیست که هزار میلیارد تحت عنوان تامین بودجه از بازار خارج کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان درباره ادامه دار بودن عرضه های دولتی در سطح بازار، گفت: در شرایطی که بازار متعادل باشد اگر تامین مالی کنند نه تنها بد نیست بلکه به نفع بازار هم هست، اما در چنین شرایطی عرضه های دولتی نه تنها به نفع بازار نیست بلکه سبب آسیب رساندن به بدنه بازار نیز می شود.

در انتهای این گزارش باید به این مسئله اشاره کرد که جبران کسری بودجه از طریق بازار سرمایه  کم هزینه ترین و بی خطرترین مسیر است اما به شرطی که مسئولان ذی ربط بتوانند زیر ساخت هایش را فراهم کنند نه آنکه بازهم شاهد این مسئله باشیم که با حرف های بی منطق شاخص بازار اُفت شدیدی را تجربه کند، بازار سرمایه یک بازار تخصصی است و همانطور که شاهدیم با کوچک ترین اتفاقات داخلی یا بین المللی می تواند شرایط نا مطلوبش ناگهان کام خیلی ها را تلخ کند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار