سرپرست هیئت باستان‌شناسی گورستان وستمین کیاسر گفت: تاکنون بیش از 50 گور دخمه‌ای از دوره اشکانی در محوطه کشف شد و کاوش‌ها همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۹۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱ 08 September 2015
به گزارش تابناک مازندران به نقل از فارس عبدالمطلب شریفی  اظهار کرد: در جریان عملیات حفاری به‌منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به نکا، محوطه‌ای باستانی نمایان شد که بعد از انجام تحقیقات و کاوش مشخص شد این محوطه بقایای یک گورستان است.
وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از 50 گور دخمه‌ای از دوره اشکانی در محوطه کشف شد و کاوش‌ها همچنان ادامه دارد، بیان داشت: معماری گورها متشکل از یک فضای مستطیلی به عرض 70 تا 180، طول حدود 170 تا 180 و عمق 2 تا 2.5 متر است.
سرپرست هیئت باستان‌شناسی گورستان وستمین کیاسر تصریح کرد: در این نوع تدفین بعد از به خاک‌سپاری، اشیای متعلق به فرد از جمله ظروف سفالی، ادوات جنگی و تزیینات کنارش قرار داده می‌شد.
شریفی یادآور شد: بعد از باز شدن تعدادی از این گورهای دخمه‌ای متوجه شدیم که در هر یک از گورها، چند نفر و به صورت خانوادگی (جنینی) تدفین شده‌اند. به این ترتیب که هر بار درب گور باز شده و جسد دیگری در آن قرار می‌گرفت و در برخی موارد تعداد دخمه جواب‌گو نبود در داخل راهرو قرار می‌گرفت.
وی بیان کرد: در فاصله 150 تا 160 متر شیوه دیگر تدفین، از نوع طاق‌باز مشاهده شده که تاکنون یک نمونه کشف شده و در حال شناسایی و انجام کاوش هستیم.
سرپرست هیئت باستان‌شناسی گورستان وستمین کیاسر افزود: تاکنون سفالینه ، ابزار جنگی، سرپیکان، سرنیزه، شمشیر، اشیای تزیینی، گوشواره، دست‌بند، گردنبندهای مهره‌ای از یافته‌های دیگر این گروه باستان‌شناسی بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار