در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال برای فصل جدید شاهد حضور مربیان جوان روی نیمکت تیم‌ها هستیم.
کد خبر: ۹۱۰۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳ 19 October 2020

به گزارش تابناک سمنان کمتر از ۲ هفته  تا آغاز بیستمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال کشورمان زمان باقی مانده است و تیم‌ها با تکمیل کادر فنی و بازیکنان مورد نظر خود در حال پیگیری تمرینات هستند. یکی از موضوعاتی که توجه‌ها را در لیگ بیستم به خود جلب می‌کند حضور مربیان جوان در راس کادر فنی تیم‌ها است، نفراتی که تعدادی از آن‌ها برای اولین بار قرار است در مسابقات لیگ برتر کشورمان سرمربیگری کنند.

در بین سرمربیانی که این روز‌ها در حال آماده سازی تیمشان هستند نام‌هایی به چشم می‌خورد که تا همین چند وقت پیش در زمین فوتبال بازی می‌کردند. اولین اسمی که در این مورد به ذهن می‌رسد سید مهدی رحمتی است که در لیگ نوزدهم درون دروازه تیم فوتبال شهرخودرو قرار داشت و در لیگ جدید حمیداوی مالک این باشگاه مشهدی تصمیم گرفته است با رحمتی یک برنامه سه ساله را آغاز کند که در آن رحمتی هدایت عنابی پوشان را برعهده دارد. ملی پوش سابق کشورمان بعد از ثبت چندین رکورد در لیگ برتر به عنوان بازیکن حال در قامت یک سرمربی وارد مسابقات خواهد شد.

بعد از رحمتی از بین مربیانی که به تازگی فوتبال خود را کنار گذاشته اند می‌توان به محرم نوید کیا بازیکن سابق تیم فوتبال سپاهان اصفهان اشاره کرد که حال هدایت طلایی پوشان اصفهان را بر عهده گرفته است. نویدکیا به عنوان بازیکن در کارنامه خود همراه با سپاهان کلکسیونی از افتخارات داخلی و آسیایی دارد و سال‌ها بازوبند کاپیتانی این تیم را بر بازو بسته است. او در بین هواداران فوتبال اصفهان بسیار محبوب است

بعد از این ۲ نفر به مربیانی می‌رسیم که مدتی است از دنیای بازیگری خداحافظی کرده اند، اما اولین تجربه حرفه‌ای سرمربیگری خود را در لیگ برتر تجربه می کنند. رحمان رضایی که سال‌ها به عنوان بازیکن در تیم ملی فوتبال کشورمان حضور داشت و تجربه حضور در رقابت های سری آ ایتالیا را نیز در کارنامه دارد برای اولین بار قرار است که به عنوان سرمربی در لیگ برتر با تیم ذوب آهن اصفهان وارد این مسابقات شود. او پیش از این در تیم‌های تراکتور و راه آهن به عنوان دستیار فعالیت کرده است. ابراهیم صادقی اسطوره‌ی باشگاه سایپا بعد از سپری کردن دوران فوتبالش در این تیم از فصل قبل به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شده است و با جوانگرایی و به دور از هیاهوی باشگاه‌های بزرگ در نقل و انتقالات برای دومین فصل هدایت نارنجی پوشان را بر عهده خواهد داشت.

یکی از مربیانی که در این فصل رقابت‌ها نگاه‌های زیادی متوجه اش است بدون شک سرمربی تیم فوتبال استقلال محمود فکری خواهد بود. او با سر و صداهای زیاد هدایت تیم فوتبال استقلال را بر عده گرفت. محمود فکری که به عنوان بازیکن دوران خوبی در تیم استقلال داشت بازوبند کاپیتانی این تیم را نیز به بازو بسته است و با اینکه چندان تجربه حضور در لیگ برتر به عنوان سرمربی را ندارد، اما عملکرد خوبی در چند سال اخیر داشته است. او همراه با تیم نساجی فصل خوبی در لیگ قبلی داشت و پیش از آن توانسته بود نفت مسجد سلیمان را از دسته اول مسابقات به لیگ برتر بیاورد.

جواد نکونام نیز یکی از نام‌های آشنا است که تا چند سال پیش فوتبال حضور او در زمین بازی به عنوان بازیکن را شاهد بودیم. او بعد از یک صعود رویایی به همراه تیم فوتبال نساجی مازندران از لیگ یک به لیگ برتر مورد توجه باشگاه فولاد خوزستان قرار گرفت و همراه با این تیم موفق شد در لیگ نوزدهم سهمیه آسیایی بگیرد. او دومین سال سرمربیگری اش در لیگ برتر را نیز در تیم فولاد سپری خواهد کرد.

در بین دیگر مربیان جوان لیگ بیستم می‌توان به سید مجتبی حسینی (نفت مسجد سلیمان)، وحید فاضلی (نساجی مازندارن)، محمد ربیعی (مس رفسنجان)، وحید بیات‌لو (ماشین سازی تبریز)، اشاره کرد که ۳ نفر از آن‌ها زیر ۴۰ سال سن دارند و تمامشان اولین تجربه سرمربیگری شان در لیگ برتر را پشت سر می‌گذارند.

یحیی گل محمدی نیز با توجه به نتایجی که در چند سال اخیر به همراه پرسپولیس و شهرخودرو کسب کرده است جزو برترین سرمربیان لیگ محسوب می‌شود.

حضور نسل جدیدی از مربیان را می‌توان یک تغییر مثبت برای لیگ کشورمان دانست و به آینده مربیان ایرانی امیدوار شد، اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که ۸ سرمربی در بین ۱۶ سرمربی که در لیگ برتر حضور دارند مدرک مربیگری حرفه‌ای ندارند. در حالی چنین شرایطی به وجود آمده است که طبق دستورالعملی که به باشگاه‌ها ارسال شده است هیچ باشگاهی نمی‌تواند شخصی را که مدرک حرفه‌ای مربیگری ندارد به عنوان سرمربی تیمش معرفی کند. رحمان رضایی (ذوب آهن اصفهان)، ابراهیم صادقی (سایپا)، محرم نویدکیا (سپاهان اصفهان)، مهدی رحمتی (شهرخودرو مشهد)، جواد نکونام (فولاد خوزستان)، وحید بیات‌لو (ماشین سازی تبریز)، وحید فاضلی (نساجی مازندارن)، محمد ربیعی (مس رفسنجان)، مربیانی هستند که بدون مدرک حرفه‌ای مربیگری در راس کادر فنی قرار گرفته اند. در شرایطی که زمان زیادی تا آغاز لیگ برتر نمانده است باید دید چه اتفاقی برای این نفرات خواهد افتاد و آیا اینبار نیز این قانون نادیده گرفته و توسط باشگاه‌ها دور زده خواهد.

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع با امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال کشورمان به گفت‌وگو پرداختیم و او در مورد حضور مربیان جوان در لیگ فوتبال کشورمان گفت: این تغییر نسل اجباری است. کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. خیلی‌ها با تمام شد دوران فوتبال خود وارد حرفه مربیگری می‌شوند، اما باید به آن‌ها زمان داده شود تا بتوانیم قضاوت درستی در مورد توانایی‌های آن‌ها انجام دهیم. این موضوع را نیز نباید فراموش کنیم که افراد زیادی کار خود را آغاز می‌کنند، اما همه آن‌ها مربی نمی‌شوند.

 

او گفت: بازیکنانی را می‌بینیم که دوران خوبی را درون زمین پشت سر گذاشته اند و شناخته شده هستند، اما مربی شدن به آن مفهومی که بتوانند به سطح اول فوتبال کشور برسند برای تعداد اندکی از این نفرات اتفاق می‌افتد.

تغییر نسل اجباری است و چرخه مربیان تغییر خواهد کرد

او ادامه داد: تغییر نسل اجباری است و چرخه مربیان تغییر خواهد کرد. امسال شاهد این هستیم که تمام تیم‌ها از مربیان جوان استفاده می‌کنند و این اتفاق مزایایی دارد، از جمله نیروی جوان و انگیزه بالایی که این افراد به تیم تزریق می‌کنند. حالا اینکه کدام نفرات می‌توانند به قله نزدیک شوند قابل پیش‌بینی نیست. این موضوع نیازمند زمان است و حتی نمی‌توان با توجه به عملکرد یک مربی در یک نیم فصل او را قضاوت کرد و بگوییم که مربی بدی است یا اینکه خوب است. مربیان بازنشسته می‌توانند به عنوان مشاور و مدیر در کنار تیم حضور داشته باشند.

مدرک مربیگری جزو قوانین فیفا است

او در مورد اینکه ۸ سرمربی از ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر مدرک مربیگری ندارند و طبق دستورالعملی که به باشگاه‌ها ارسال شده است باید سرمربیان مدرک حرفه‌ای داشته باشند بیان کرد: در چنین شرایطی معمولا دستیاران این مدرک را دارند، اما قطعا باید این مربیان هرچه زودتر این مدرک را اخذ کنند. این موضوع جزو قوانین فیفا است. تا مادامی که این افراد به مدرک حرفه‌ای مربیگری دسترسی پیدا نکنند باید یکی از همکاران آن‌ها درون تیم که این مدرک را دارد به عنوان سرمربی معرفی شود. در مورد مسائل قانونی این موضوع اطلاعات دقیقی ندارم و امکان دارد از این نظر مشکلاتی برای باشگاه به وجود آید.

ما در کشورمان برای قوانین تبصره‌های زیادی داریم

او در پاسخ به این موضوع که احتمالا این قانون عملی نخواهد شد، بیان کرد: ما به وعده دادن مدیران عادت کرده ایم. مربی جوان باید مدارک خود را کامل کند. در کشور‌های اروپایی پیش از اینکه یک مربی با تیم قرارداد ببندد در صورتی که مدارک لازم را نداشته باشد اجازه حضور در تیم را به او نمی‌دهند. ما در کشورمان معمولا برای قوانین تبصره‌های زیادی داریم که در دوران فوتبال ما به آن ریش سفیدی می‌گفتند. احتمالا باشگاه‌ها اسم شخص دیگری در تیم را به عنوان سرمربی رد خواهند کرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار