یک هفته از طرح موضوع جنجالی استیضاح رییس جمهوری توسط یکی از نمایندگان در توییتر و واکنش‌های عمدتا منفی سایر پارلمان‌نشینان به آن می‌گذرد. بخش عمده‌ای از نمایندگان مخالف این طرح معتقدند که استیضاح در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست و کمکی به حل مشکلات مردم نمی‌کند.
کد خبر: ۹۱۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵ 23 October 2020

یک هفته از طرح موضوع جنجالی استیضاح رییس جمهوری توسط یکی از نمایندگان در توییتر و واکنش‌های عمدتا منفی سایر پارلمان‌نشینان به آن می‌گذرد. بخش عمده‌ای از نمایندگان مخالف این طرح معتقدند که استیضاح در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست و کمکی به حل مشکلات مردم نمی‌کند.

به گزارش تابناک سمنان بحث استیضاح رییس جمهوری به آغاز تشکیل مجلس یازدهم و تلاش عده ای از نمایندگان برای انجام آن برمی گردد، موضوعی که بعد از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ویدیو کنفرانسی با نمایندگان فروکش کرد. در آن دیدار حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از بیاناتشان با اشاره به سال آخر دولت فرمودند: «سال آخر دولت‌ها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند. در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه‌ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.»

بعد از گذشت سه ماه از بیانات صریح رهبر انقلاب اسلامی ، حدود یک هفته گذشته مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در صفحه توئیتر خود فیلمی از صحبت هایش درباره طرح استیضاح رییس جمهوری را منتشر کرد و با هشتگ «نجات کشور» نوشت: «استیضاح روحانی از دستور خارج نشده، استیضاح به قوت خودش باقی است، پرونده استیضاح دست بنده است. ۴۴ نفر امضا کرده‌اند که ۱۱ نفر امضایشان را پس گرفتند. از دیگر نمایندگان خواهش می کنیم استیضاح را امضا کنند که اوضاع نابسامان فعلی با استیضاح آقای رئیس‌ جمهور سامان پیدا کند.»

سید جواد حسینی کیا نماینده سنقر در پاسخ به توییت ذوالنور نوشت: «با تمام انتقاداتی که به آقای روحانی دارم اما نظرات همکار محترم جناب آقای ذوالنوری جز تضعیف نظام هیچ دستاوردی نخواهد داشت. امیدوارم که با بصیرت‬ و ایجاد همدلی در جامعه از تمامی موانع عبور کنیم. ‏نقش سرویس های جاسوسی بیگانه در ایجاد تندروی ها و فتنه ها را باید جدی گرفت.»

تعداد دیگری از نمایندگان نیز در صفحات شخصی خود در توییتر به طرح دوباره بحث استیضاح رییس جمهوری واکنش نشان دادند از جمله آن ها عزت الله اکبری تالارپشتی نماینده تهران است که نوشت:« درشرایط جنگ اقتصادی، بهبود وضع معیشت مردم دغدغه اول مجلس هوشمند است.مجلس نمی تواند جایگزین دولت دراجرا شود و استیضاح، بازی در زمین دولت ناکارآمد است.هر تصمیم انقلابی مجلس باید توسط همین دولت اجرا شود ازدعواهای بی‌حاصل بشدت پرهیزکنیم تا مردم بیش ازاین آسیب نبینند.»

عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با نگاه به ابعاد خارجی طرح این موضوع گفت:« استیضاح‬ رئیس جمهور در بعد خارجی موجب خرسندی دشمنان و ناراحتی متحدانمان خواهد شد. گرچه به عملکرد دولت انتقاد جدی دارم اما با استیضاحی که مشکل مردم را حل نکند موافق نیستم.» واکنش جواد کریمی قدوسی دیگر عضو این کمیسیون این بود که «ضمن اعتقاد به برخورداری نمایندگان محترم از حق قانونی و ظرفیت سوال و استیضاح بنابر دلایلی منطقی و استدلالی روشن انجام استیضاح روحانی را در فرصت کوتاه باقیمانده عمر دولت دوازدهم بی ثمر دانسته و التهاب ناشی از این رویداد را خسارت محض‬ میدانم.»

مهدی باقری نماینده زنجان نیز توضیح داد:« ‏در شرایط فعلی نه فقط استیضاح‬ به نفع مردم و کشور نیست بلکه به نفع مدیران سست و ترسو است، اینها باید کارکنند و جواب مردم را بدهند نه اینکه ما به بهانه استیضاح آنان را از ورطه بی‌آبرویی فراری دهیم و از آنان یک مظلوم بسازیم.» نظری که به تعبیری دیگرحسن شجاعی نماینده ابهر آن را تکرار کرد و گفت:« استیضاح روحانی در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست مجلس‬ تا می تواند باید دولت را وادار به کار کند دولت برجام خواب دلار ۱۰۰۰ تومانی را می دید و دلار بالای ۳۰۰۰۰ تومان را تجربه کرد. راه حل اساسی جایگزینی دولت جوان وحزب اللهی با دولت غربگرا با کارآمدی منفی ۳۰ درجه است.»

واکنش جعفر قادری نماینده شیراز این بود:« ‏خار در چشم و استخوان در گلو باید تا پایان زمان دولت‬ صبر کرد. استیضاح روحانی کشور را بی ثبات، مشکلات مردم را بیشتر و زمینه را برای مظلوم نمایی دولت فراهم می کند کشور توان تحمل تنش های داخلی را ندارد.» بهزاد رحیمی نماینده سقز و‌بانه نیز در توضیح دلیل مخالفتش گفت: قطعا استیضاح هیچ دردی را دوا نخواهد کرد و جامعه پرتنش تر خواهد شد. از نظر اخلاقی هم صحیح نمی بینم که همه کاسه کوزه ها سر روحانی شکسته شود آیا فقط دولت مقصر بوده است؟

مجتبی توانگر دیگر نماینده تهران نیز ترجیح داد که با انتشار تصویر نامه رهبر معظم انقلاب به غلامعلی حداد عادل درباره « نهی استیضاح در ماه های پایانی دولت» به این موضوع واکنش نشان دهد.

البته تعدادی از نمایندگان نظر متفاوتی داشته و همچنان معتقد به پیگیری طرح استیضاح رییس جمهوری هستند، از جمله آن ها جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت است که در آخرین توییت خود نوشت: «طرح استیضاح روحانی با قوت در حال پیگیری است و تعداد امضاء کنندگان این طرح به ۷۳ نفر افزایش یافته است.»

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار