رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:واشنگتن پست: سیاست «فشار‌ حداکثری» ترامپ به بن‌بست خورد / پیشنهاد جدید اشرفی اصفهانی به اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ / مردم فریب این خیمه‌شب‌بازی اعتصاب غذا را نمی‌خورند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰ 16 November 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پاسخ سخنگوی دولت به برخی شائبه‌ها: روحانی مخالف تعطیلی نبود

سخنگوی دولت در پاسخ به برخی القائات اظهارداشت: وقتی در ستاد ملی کرونا درخصوص تعطیلی ها بحث شد برخی از دستگاه‌های اجرایی عنوان کردند که ما باید ایجاد آمادگی کنیم و برای اینکه سفرهای استانی را ممنوع کنیم باید از قبل اطلاع رسانی کنیم تا مردم برنامه‌ریزی کنند.سخنگوی دولت ادامه داد: برای کنترل و نظارت بر تعطیلی‌های گسترده، آمادگی‌های انتظامی به همکاری بسیج مورد نیاز بود و تعطیلی ادارات نیز نیازمند برنامه ریزی است.ربیعی با بیان اینکه مشاغل ضروری و خدمات عمومی نباید تعطیل شوند، تصریح کرد: بنابراین چنین تعطیلی گسترده‌ای نیازمند این بود که یک هفته تمهیدات و آمادگی برای آن صورت بگیرد لذا اگر ما از روز شنبه اعلام می‌کردیم که از فردا می‌خواهیم این تعطیلی را اجرا کنیم با نواقص بسیار زیادی روبرو می‌شدیم.

وی یکی از مباحث تصمیمات جلسه را تعداد افراد در جلسات عنوان کرد و افزود: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا و پیشنهاد و اصرار وزارت بهداشت از این به بعد افراد در زیر سقف‌ها بیش از تعدادی نمی توانند جمع شوند. این موضوع ممکن بود کل نظام اداری ما را با مشکل روبرو کند.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: حضور یک‌سوم کارمندان بر سر کار در نظام اداری نیاز به آمادگی داشت بنابراین تصمیم درستی بود که اعضا پیشنهاد کردند رییس‌جمهوری هم پذیرفت که تعطیلات از روز شنبه عملیاتی شود.

 

قاچاق درختان جنگلی با پراید


کشفیات چوب قاچاق از موتور، ماشین سواری و شاسی بلندها در مناطق مختلف مازندران حکایت از آن دارد که زیرساخت‌های غارت جنگل‌های خزری به راحتی فراهم است و درختان تکه تکه شده، غارت می شوند.تا دیروز صدای اره موتوری‌ها سکوت جنگل را می‌شکست و درختان بیگناه نمدار، بلوط و سرو را از قامت می‌انداخت و امروزه تجهیزات نوین و مدرن، درختان جنگل را قطع می‌کنند و جنگل‌های شمال را بی صدا به تاراج کشانده اند.طی هفت ماه گذشته ۳۴۶ مترمکعب چوب جنگلی در حوزه‌های تحت پوشش قاچاق شده و هزار و ۴۸۵ استر هیزم کشفیات صورت گرفته است/مهر

نماینده اعتصاب کننده مجلس: بعد از اعتصاب غذا، اعتصاب آب خواهم کرد


نماینده مردم شهر بابک در مجلس شورای اسلامی که با اعلام اعتصاب غذای خود در اعتراض به عدم حل مشکلات مردم حوزه انتخابیه‌اش خبرساز شده بود به سوالاتی درباره اعتصاب غذای خود پاسخ داد و گفت که در صورت بی‌توجهی مجدد به خواسته‌های مردم در فاز بعدی اعتصاب آب را نیز به اعتصاب غذایش اضافه می‌کند./ایسنا

دستمزد کارگران کفاف 38 درصد هزینه هایشان را می‌دهد


نتایج یک پژوهش نشان می دهد که درسال ۹۸ نسبت حداقل دستمزد سالانه کارگران به متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری ۳۴ درصد و خانوارهای روستایی ۶۲ درصد بوده است. این در حالی است که حداقل دستمزد سالانه کارگران نسبت به متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری ۳۸ درصد و خانوار روستایی ۶۹ درصد بوده است.

ادامه حصر بعد از ۱۰ سال، سزاوار نیست


مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: از این موضوع بیش از ۱۰ سال می‌گذرد و ادامه این روند شایسته و سزاوار نیست. امیدوارم هرچه زودتر این مسأله با پیگیری قوه‌قضاییه حل شود و مسائل مشابه دیگر نیز هر چه زودتر برطرف شود. اقدامات امنیتی و اطلاعاتی هم در جای خود ضروری و لازم است اما پیوند بین مردم و نظام باعث استحکام و انسجام جامعه می‌شود و این پیوند با دستور و اقدامات سخت و خشن ایجاد نمی‌شود بلکه با اعتماد، باور و امید تولید می‌شود./ایلنا

اشتباه است که گمان کنیم اعتراضات فقط ناشی از افزایش قیمت بنزین بود


عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: باید گفت که یک خطای دیگر دیده شد که ماجرا را بدتر می‌کند. اینکه گمان کنیم اعتراضات فقط ناشی از افزایش قیمت بنزین است. بله اگر آن تصمیم نبود آن اتفاقات در آبان سال ۱۳۹۸ رخ نمی‌داد. باید به فراتر از آن تصمیم رفت و از این اعتراضات درس گرفت. تقلیل این رویداد به افزایش قیمت بنزین خطرناک است و نشان می‌دهد که باید منتظر تکرار این حوادث باشیم، چون با این حد از رشد نقدینگی و کمبود تولید همچنان با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.

صداوسیما در خدمت ترامپ


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: یکی از عجایب روزهای اخیر بعد از ویروس کرونا، خواندن مدام توئیت‌های قاتل سردار سلیمانی(ترامپ) در بخش‌های مختلف خبری صداوسیماست! رسانه ملی آنچنان به صحبت‌های‌ ترامپ علاقمند است که فراموش کرده رئیس‌جمهور آمریکا چه فرد دروغگوئی است و چه جنایت‌هایی در حق ملت ایران کرده است. معلوم نیست رسانه ملی از چه چیز نگران است! فاکس‌نیوز هم دیگر به این اندازه به ترامپ توجه ندارد.

ایرانی ها فقط در ۱۰ روز اول هر ماه گوشت می خرند


روزنانه همشهری نوشت:مشاهدات میدانی حاکی است سیر صعودی قیمت انواع گوشت قرمز و مرغ و افت تقاضا، ناشی از کاهش قدرت خرید مشتریان، زمینه کاهش قیمت و عرضه چند نرخی این اقلام را در بازار خرده‌فروشی فراهم کرده است.فروشندگان گوشت و مرغ می‌گویند: این روزها اغلب مشتریان فقط از ابتدا تا دهم هر‌ماه برای خرید گوشت به قصابی‌ها مراجعه می‌کنند و در ۲۰ روز باقیمانده هر ماه به‌دلیل بالا بودن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مشتریان، بازاری سوت و کور را شاهد هستیم.

مردم فریب این خیمه‌شب‌بازی اعتصاب غذا را نمی‌خورند


جلال جلالی‌زاده نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «آزادی» به مسئله اعتصاب غذای نماینده شهربابک واکنش نشان داد و در پاسخ به اینکه آیا در ادوار قبلی مجلس اعتصاب غذای یک نمانیده مسبوق به سابقه بوده است؟ گفت: «خیر، اعتصاب غذا که سابقه نداشته است. ایشان هم احتمالا می‌خواهد اسم خود را در گینس ثبت کند یا اینکه عکسش را به عنوان قهرمان مجلس در بهارستان بزنند. حتی تحصن نمایندگان هم فقط در مجلس ششم و به صورت جمعی اتفاق افتاد. آن زمان هم نمایندگان مجلس که تعهد داده بودند از حق مردم دفاع کنند و وقتی دیدند که از طریق پیگیری و نامه‌نگاری با شورای نگهبان به جایی نمی‌رسند، مجبور شدند که در داخل مجلس تحصن کرده و نارضایتی خودشان را به مردم اعلام کنند. شرایط آن روز خاص و ویژه بود و بحث تحقق اهداف سیاسی مردم بود نه مثل حالا». وی همچنین تاکید کرد: « نباید فراموش کنیم که نمایندگانی که امروز وارد مجلس شده‌اند اکثرا از یک جناح خاص سیاسی هستند و از زمان آقای احمدی‌نژاد در ایجاد مشکلات اقتصادی مردم سهیم هستند. مثل این است که کسی بچه‌ای را کتک بزند و بعد هم برای او گریه کند. این‌ها خودشان مسبب گرانی‌هام، تحریم‌ها، عدم تصویب FATF و ... هستند و اجازه بروز روزنه‌ای برای مذاکره، ارتباط با دنیا و حل مشکلات اقتصادی ایجاد شود بعد هم اینطور وانمود می‌کنند که مدافع حقوق مردم هستند. درحالی که به نظرم دوره این حرف‌ها گذشته است و فکر نمی‌کنم که دیگر کسی فریب این خیمه‌شب‌بازی‌ها را بخورد».

خبرگزاری دولت خطاب به قالیباف: شما به مردم آدرس غلط می‌دهید


خبرگزاری ایرنا در واکنش به حرف‌های روز گذشته قالیباف نوشت: آدرس غلط به مردم زمانی داده شد که چشم بر تحریم‌های کمرشکن واشنگتن بسته و نشانی مقصر را در خیابان پاستور اعلام کردند. سیگنال ضعف به خارج زمانی داده شد که همه تریبون‌های مخالف دولت یکصدا دستاوردهای کشور را زیر سوال بردند و دولت را ناکارآمد جلوه دادند. شرایط کشور زمانی به خیابان‌های واشنگتن گره خورد که با انواع خودتحریمی ها، حتی اندک حمایت‌های دوستان و هم پیمانان هم از اقتصاد ایران گرفته شد. با این همه اما دولت در مسیر اجرای مسوولیت‌های خود تاکنون استوار ایستاده و تا پایان دوره خود هم خواهد ایستاد.

دستگیری عامل تهیه و انتشار فیلم ضداخلاقی از ۲کودک کار در تهران


ییس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری فردی که دو کودک کار را مجبور به انجام حرکات ناشایست و تهیه فیلم از آنان کرده بود، خبر داد. سرهنگ داوود معظمی گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: چند روز پیش ماموران پلیس فتا در انجام رصدهای خود از انتشار ویدیویی از رفتار ناشایست با دو کودک کار و مجبورکردن آنان به اقدامی غیراخلاقی با خبر شده و با توجه به حساسیت، موضوع به قید فوریت در دستورکار ماموران قرار گرفت. وی با بیان اینکه این فرد، ویدیویی را که از دو کودک کار ضبط کرده بود در فضای اینستاگرام منتشر کرده بود، گفت: با اقدامات انجام شده که در هماهنگی با مقام قضایی انجام شد، این فرد شناسایی و روز گذشته در عملیاتی پلیس دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شد. گودرزی با اشاره به انجام بازجویی از متهم دستگیر شده، گفت: این فرد در بازجویی های اولیه هدف از تهیه و انتشار این ویدیو را سرگرمی اعلام کرده بود.

واکنش خطیب‌زاده به پیگیری ماجرای قتل پدر و دختر لبنانی در پاسداران


خطیب زاده سخنگوی وزارت خارحه در پاسخ به سوالی درباره ادعای نیویورک تایمز درباره کشته شدن نفر دوم القاعده در ایران گفت:‌ القاعده دست پرورده کدام کشور است. کسانی که اندکی آشنایی با ایدئولوژی تکفیری دارند می‌دانند این ایده بیشترین خصومت را با شیعیان داشته و دارند ما یک جبهه در مقابل این ایدئولوژی تکفیری بودیم. بنابراین این سناریوها و اتهامات چیزی نیست که به جمهوری اسلامی بچسبد و همه می‌دانند چه کسانی به آنان پول دادند و ایالات متحده پرورش دهنده نیروهای داعش است. وی یادآورشد: نیویورک تایمز که مطالب ساختگی را به دیگر رسانه‌ها می‌دهد بگوید کجا او را کشتند. افغانستان اعلام کرد یک ماه قبل المصری کشته شده است و بهتر است کسانی که سناریوهای هالیوودی می‌نویسند اول بگویند کجا بوده و بعد بگویند در خیابان‌های تهران کشته شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز از طرف لبنانی درباره قتل پدر و دختری که مرداد ماه در تهران به قتل رسیده اند، پیگیری صورت گرفته است، گفت: این همان اتفاقی است که امروز نیویورک تایمز می گوید کس دیگری بوده است. همین نشان می‌دهد تا چه حد اخبار منتشره ساختگی و بدون معنا است. جزئیات این موضوع را باید از نهادهای امنیتی پرسید اگر چیز بیشتری باشد حتما خواهم گفت.

مردانی: بدون رودربایستی باید حداقل سه هفته تعطیلی اعلام کرد


دکتر مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه وضعیت امروز اقدامی عاجل می طلبد، اظهار داشت: برخورد جدی یا تعطیلی عمومی باید صورت گیرد و بهانه های اقتصادی باید جای خود را به بهبود وضعیت سلامت اقشار مختلف جامعه بدهند زیرا اقتصاد ایران که شکوفاتر از کشورهای اروپایی و غربی نیست پس بدون رودربایستی باید با حداقل سه هفته تعطیلی در شهرهای بزرگ موافقت شود.

۶ خودکشی در میان دانش‌آموزان رامهرمزی در یک ماه؟


فردین آذریان (خبرنگار) از خودکشی‌های سریالی میان دانش آموزان نوجوان رامهرمزی در استان خوزستان خبر داده که موجی از نگرانی را در جامعه ایجاد کرده است. بر اساس گزارش‌های محلی منتشر شده، شامگاه جمعه ۲۲ آبان ۹۹ دختر ۱۵ ساله‌ی دیگری در رامهرمز خوزستان خود را حلق آویز کرده است. پیش از این خودکشی پر ابهام، طی یک ماه گذشته، ۵ خودکشی مشابه در میان دانش‌آموزان این شهرستان رخ داده است. رستمی رئیس آموزش و پرورش رامهرمز اختلافات خانوادگی، تعصبات کورکورانه، تعرضات فکری و عاطفی و عدم پاسخگویی به نیازها و اقتضائات زیستی را از علت‌های این رخداد تلخ‌ عنوان کرده است. او گفته از ۲۷ هزار دانش آموز رامهرمزی دستکم ۴ هزار دانش‌آموز از داشتن تلفن همراه برای ادامه تحصیل در سال جدید تحصیلی محروم بوده‌اند. رئیس اداره آموزش و پرورش رامهرمز همچنین به صراحت دلیل خودکشی یکی از دانش‌آموزان دختر را مخالفت خانواده با تهیه تلفن همراه و عدم امکان ادامه تحصیل این نوجوان عنوان کرده است./عصر ایران

جلسات علنی مجلس تعطیل می‌شود؟

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: ما تصمیماتی را برای اداره جلسات مجلس در ایام کرونایی گرفته‌ایم اما جلسات علنی به دلیل این بیماری تعطیل نمی شود.محمدحسین فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با اعمال محدودیت‌های کرونایی در کشور، جلسات علنی مجلس برگزار می‌شود یا خیر، گفت: با توجه به اینکه قرار است از ابتدای آذرماه محدودیت‌هایی برای مقابله با بیماری کرونا در نظر گرفته شود، مجلس هم تصمیماتی گرفته است که با تصمیمات ستاد ملی کرونا مغایر نباشد.وی بیان کرد: طبق تصمیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ساعت کار جلسات علنی مجلس تغییر یافته و ساعت ۷:۴۵ صبح آغاز می‌شود و محدودیت‌های دیگری هم در نظر گرفته شده است.

توئیتر صفحه زنگنه را تعلیق کرد

توئیتر حساب کاربری بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران را به دنبال اعمال تحریم های آمریکا علیه وی، تعلیق کرد.توئیتر به تازگی در اقدامی ناقض آزادی بیان صفحه رسمی توئیتر وزیر نفت ایران را به دنبال تحریم های اعمال شده آمریکا در اوایل آبان ماه مسدود کرد.زنگنه در واکنش به تحریم های آمریکا علیه خود گفت که تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است.وی افزود که دوران یکجانبه‌گرایی در جهان به پایان رسیده و صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست.

خباز: ترامپ کافه را بهم ریخت

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب در بخشی از گفتگوی خود با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به اظهارونظرها درباره سوءاستفاده اصلاح طلبان از روی کار آمدن بایدن و زنده شدن دوباره شعارها و وعده های دیپلماتیک، گفت: آمدن بایدن به نفع عقلانیت است و باید عقلانیت را در کشور زنده کرد. رئیس جمهور منتخب آمریکا، در زمان مناظره های انتخاباتی از بازگشت به برجام سخن گفت. اگر او برگردد عقلانیت خود را اثبات می کند.وی ادامه داد: برجام یک معاهده بین المللی است و همه کشورهای عضو به آن رأی داده‌اند. ترامپ نابخردانه زیر میز زد و کافه را بهم ریخت در حالی که بایدن اعلام کرد به برجام باز می گردد. این بازگشت به رفاه عمومی مردم کمک می کند.نماینده ادوار مجلس با اشاره به دولت اول حسن روحانی گفت: دولت اول آقای روحانی به علت فراهم شدن ارتباط با دنیا، موفقیت آمیز بود. به خاطر برجام، انرژی هسته ای ما به رسمیت شناخته شد؛ شرایط سرمایه گذاری خارجی ها در ایران فراهم شد و نفت به اندازه سهمیه مان در اوپک فروخته و هزینه کردیم.خباز افزود: ولی در حال حاضر در شرایط تحریم هستیم. کالا ها چند برابر قیمت به دست ما رسیده و به دلیل دور زدن تحریم ها هزینه سنگینی برای کشور داشته و به مردم فشار وارد می کند.ان‌شاء‌الله فشارها کم شود و شرایط کشور به سمت عادی شدن رفته تا مردم از نظر اقتصادی، احساس آرامش کنند.

توییت عجیب مشاور احمدی‌نژاد درباره پیروزی ترامپ

مشاور محمود احمدی نژاد که این روزها به شدت مدافع دونالد ترامپ است پیروزی قاتل سردار سلیمانی را تحقق وعده انبیا دانست!عبدالرضا داوری در توییتی نوشت:با پیروزی ترامپ، شمارش معکوس برای تحقق وعده تاریخی انبیاء در غلبه فرودستان بر فرادستان، وراثت مسنضعفان در زمین و پژواک صداهای خاموش علیه مستکبران گلوبالیست در سراسر جهان، آغاز می‌شود. پیروزی ترامپ، جبر تاریخ است.این توییت عبدالرضا داوری با واکنش تند کاربران فضای مجازی روبرو شد تا جایی که برخی از او خواستند به روانشناس مراجعه کند.اطرافیان و حامیان احمدی نژاد در چند هفته گذشته به شدت در فضای مجازی و رسانه ای از دونالد ترامپ حمایت می کردند تا جایی که پیروزی او را سونامی سرخ لقب داده بودند. با شکست ترامپ در انتخابات این افراد دست از اظهارنظر برنداشتند و مدعی شدند جو بایدن با تقلب رئیس جمهور آمریکا شده است.

اعتراض پلیس ایران به اینترپل درباره استرداد خاوری

رئیس پلیس بین‌الملل با اشاره به ارسال نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان اینترپل در اعلام اعتراض به عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران نظام اقتصادی کشور، گفت: از سکونت "خاوری" در کشور کانادا مطلع هستیم.سردار هادی شیرازد با اشاره به ارسال نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان اینترپل در اعلام اعتراض به عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران نظام اقتصادی کشور، اظهار کرد: از آنجایی که سازمان اینترپل مسئول رسیدگی و حل و فصل اختلافات پلیس کشورها است، در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان اینترپل مراتب اعتراض خود را از عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور ابلاغ و اعلام کردیم.رئیس پلیس بین‌الملل افزود: علیرغم صدور اعلان قرمز برای "محمدرضا خاوری"؛ یکی از اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور که به کانادا متواری شده است، پلیس کشور مذکور همکاری لازم را برای استرداد این مفسد اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.وی با بیان اینکه بر مبنای ادله‌های موجود از سکونت "خاوری" در کشور کانادا مطلع هستیم، تصریح کرد: علیرغم مکاتبات مستمر با پلیس کانادا مبنی بر اشراف پلیس ایران بر مخفیگاه متواری و تلاش برای دستگیری و استرداد وی، هیچگونه همکاری توسط پلیس این کشور صورت نپذیرفته بنابراین در ارسال نامه رسمی به دبیرکل سازمان اینترپل و پیوست مستندات مکاتبات با پلیس کانادا، خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم و مراتب اعتراض خود را از عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور ابلاغ کردیم.

پیشنهاد جدید اشرفی اصفهانی به اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰

محمد اشرفی اصفهانی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین در این‌باره اظهار داشت: تصمیم اصلاح‌طلبان برای عدم حضور در انتخابات مجلس و نشستن و نظاره کردن، اشتباه بسیار بزرگی بود که تبعات زیادی برای این جریان داشت. بالاخره شورای‌نگهبان برای خودش روشی دارد و کار خودش را انجام می‌دهد و مردم یا رای می‌دهند یا با صندوق رای قهر می‌کنند. آنچه مهم است، چیزی جز این نیست که اصلاح‌طلبان در هر شرایطی کنش سیاسی را جدی بگیرند و حتی‌القمدور در صحنه حاضر شوند تا دولت بعدی مثل مجلس یازدهم مجال عرض اندام اصولگرایان نباشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش گفت: در واقع شرایط نشانگر این است که اصلاح‌طلبان باید تلاشی صددرصدی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشند. البته مهم این است که چهره‌ای را وارد رقابت کنند که توان بالایی داشته و همچنین از پایگاه مردمی برخوردار باشد. البته این فرد باید بداند که به جای شعاردادن باید عملگرایی را جدی بگیرد.او همچنین تصریح کرد: البته اصلاح‌‌طلبان به احتمال زیاد همچنان با ردصلاحیت مواجه شده و از معرفی چهره‌های شاخص خود محروم خواهند شد. بهترین واکنش به این رویکرد شورای نگهبان این است که آنها به سراغ چهره‌هایی بروند که با وجود کارآمدی و صلاحیت، چندان مورد توجه فضای سیاسی نباشند و به لایه دوم جریان اصلاح‌طلبی تعلق داشته باشند. چون ردصلاحیت چهره‌های ناشناخته اصلاح‌طلب بعید به نظر می‌رسد. البته لازم است که جبهه اصلاحات در مدت باقی‌مانده تا روز انتخابات تلاش‌هایی مجدانه‌ای برای شناساندن فرد مورد نظرشان به افکار عمومی داشته باشند تا بتوانند رای‌های لازم را از مردم بگیرند.

وی توضیح داد: مساله اصلی انتخابات آتی دلزدگی و ناامیدی جدی مردم از شرایط است. این ناامیدی به قدری است که مردم دیگر حساسیت چندانی به اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن افراد نشان نمی‌دهند و به طور کلی نسبت به بهبودی شرایط نا امید هستند. به هر حال آقای روحانی به دلایل زیادی نتوانست توقع عمومی را برآورده کند و مردم را راضی نگه دارد. در چنین موقعیتی همه ارکان نظام باید سعی‌شان را به کار بگیرند تا بلکه با برداشتن موانع آرامش جامعه،‌ این ذهنیت را که «رای‌ ما اثری ندارد» از ذهن مردم پاک کنند. به هر حال مردم فشار زیادی را تحمل می‌کنند و طبیعی است که گرفتاری‌ها به بی‌اعتمادی و دلسردی منجر شود.محمد اشرفی اصفهانی در پایان گفت‌: بازهم می‌گویم، انفعال اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اشتباه بود و این اشتباه تحت هیچ شرایطی نباید در انتخابات ریاست‌جمهوری تکرار شود.

واشنگتن پست: سیاست «فشار‌ حداکثری» ترامپ به بن‌بست خورد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پُست در گزارشی با اشاره به افزایش صادرات نفت و اورانیوم‌ ذخیره‌شده ایران نوشته سیاست «فشار‌ حداکثری» دولت فعلی آمریکا به بن‌بست خورده است.روزنامه «واشنگتن پُست» در گزارشی نوشته سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به بن بست خورده است.واشنگتن‌پست در توضیح درباره این استدلال به افزایش ذخائر اورانیوم غنی‌شده و رشد صادرات نفت ایران اشاره کرده است.روزنامه آمریکایی نوشته هفته گذشته، همزمان با آنکه کاخ سفید در حال سرپوش گذاشتن بر روی خبر شکست ترامپ در رأی‌گیری‌ها بود، مقام‌های دولت او با گزارش‌هایی از شکست در برابر ایران در دوجبهه مواجه شوند.

طبق توضیحات واشنگتن‌پست، اولین عرصه‌ شکست دولت ترامپ، گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که نشان می‌داد ذخائر اورانیوم‌ ذخیره‌شده ایران افزایش یافته است.پس از آن هم، تصاویر ماهواره‌ای به رصدا یک نفتکش ایرانی پرداختند که بعد از تحویل فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا در حال حرکت به سمت آب‌های خلیج فارس بود.این روزنامه آمریکایی در ادامه به تلاش‌های دقیقه نودی دولت ترامپ برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و نوشته: «دولت ترامپ با نزدیک شدن به ماه‌های آخر خود با موجی از تحریم‌های جدید قصد دارد ایران را تحت فشار اقتصادی قرار دهد. اما با هر معیاری که بسنجیم، این تلاش‌ها رو به افول هستند.»

نسخه مجید انصاری برای بقا و استحکام نظام


انصاری بیان کرد: اگر ما شاهد تقویت اعتماد مردم به عدالت قضایی در کشور باشیم و مردم قوه‌قضاییه را پناهگاه خود بدانند و مطمئن شوند در صورتی که مسأله‌ای به این قوه منتهی شود، نهایتاً‌ به عدالت ختم خواهد شد؛ بقای نظام بیشتر حفظ می‌شود. رسیدن به عدالت قضایی مدنظر اسلام، امام علی(ع)،‌ قانون اساسی و جمهوری اسلامی ایران راه طولانی است و ما باید در این مسیر بیشتر سرمایه‌گذاری و اقدام کنیم. به خصوص در شرایط کنونی که دشمنان سعی در ایجاد ناامیدی در جامعه دارند و اقداماتی از این حیث بهترین عامل خنثیسازی اقدامات تبلیغی و تخریبی دشمن خواهد بود.وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در حوزه‌های نرم افزاری و عدالت خواهانه در عرصه‌های سیاسی به مراتب برای بقای نظام مؤثرتر از اقدامات سخت نظامی، امنیتی و اطلاعاتی است، گفت: ‌البته اقدامات امنیتی و اطلاعاتی هم در جای خود ضروری و لازم است اما پیوند بین مردم و نظام باعث استحکام و انسجام جامعه می‌شود و این پیوند با دستور و اقدامات سخت و خشن ایجاد نمی‌شود بلکه با اعتماد، باور و امید تولید می‌شود.

غرضی: ۵ هزار اولاد مدیران اصلاح‌طلب و اصولگرا در آمریکا زندگی می‌کنند

محمد غرضی، کاندیدای انتخابات سال ۹۲ می‌گوید: اصولگرایان تمام حاکمیت، دولت، مجلس و قوای قضاییه را می خواهند، کما اینکه اصلاح طلبان نیز همینگونه هستند، منتهی با هم تعامل می کنند، یعنی بخش های مختلف را به هم واگذار می کنند و در یک چیزی شریک هستند: زیر زندگی و زیر معیشت برای مردم؛ یعنی آنها در این شراکت دارند و بقیه را بین هم تقسیم می کنند. شما ببینید از این ۵ هزار اولاد مدیران اصلاح طلب و اصولگرا که در امریکا هستند چگونه امتیازات را بین خودشان تقسیم کرده اند و اصلا مشخص نیست که او پسر یک اصولگرا است یا پسر یک اصلاح طلب. شما کشور را مقداری سیاسی می بینید و من بیشتر آن را اداری می دانم. آنها در بالا دعوای زرگری راه می اندازند و در زیر منافع را تقسیم می کنند.محمد غرضی که می گوید در دهه ۶۰ کاندیدای کسب کرسی نخست‌وزیری بوده و سال۹۲ رقیب حسن روحانی برای کسب ریاست جمهوری، در گفت و گویی با خبرآنلاین از آن روزهای انتخابات گفت.وقتی صحبت تاثیرگذاری انتخابات آمریکا بر انتخابات ایران مطرح شد غرضی معتقد بود باید واقع بین بود. او معتقد است هر شعاری که از سوی احزاب و جناح‌های دو طرف درباره روابط و تعامل خارجی می‌دهند برای جلب رضایت داخلی است.غرضی تاکید دارد عقبه اجتماعی چپ و راست از دست رفته است، او که عزم کاندیداتوری دوباره را کرده است درباره طرح محدود کردن سن کاندیداهای ریاست جمهوری هم حرف زد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار