مشروح مصوبات امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا
در جلسه امروز گزارشی در زمینه ۴۳ شهر که قبلا محدودیت اجرا شده بود نیز ارائه شد. وضعیت ۴۱ شهر در روند نزولی است و دو شهر دیگر به زمان نیاز دارند. این نشان می‌دهد، طرحی که در پنجم آبان شروع شده، موثر بوده است. محدودیتی از امروز شروع می‌شود، جمعیتی بالغ بر ۵۳ میلیون را مشمول می‌شود.
کد خبر: ۹۱۸۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵ 21 November 2020
«تست‌های تشخیص سریع تولید داخل دست ما رسیده و بین همه مراکز درمانی توزیع می‌شود و انتظار این است که در این هفته و هفته آینده، میزان تست‌ها را به ۸۰ هزار و در دو هفته آینده به صد هزار تست روزانه برسانیم

به گزارش تابناک سمنان  علیرضا رییسی در پایان نشست امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا که به ریاست روحانی، رئیس جمهور کشورمان برگزار شد، با بیان خبر فوق افزود: این تست‌های تشخیص سریع در مراکز بهداشتی و درمانی رایگان انجام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: تحقیقات علمی نشان داده که ۱۰ درصد مبتلایان می‌توانند باعث ۸۰ درصد ابتلا در جامعه شوند و مهم‌ترین عامل ابتلا به کرونا همین دورهمی‌های خانوادگی است.

وی بیان کرد: در جلسه امروز (شنبه) گزارشی در زمینه ۴۳ شهر که قبلا محدودیت اجرا شده بود نیز ارائه شد. وضعیت ۴۱ شهر در روند نزولی است و دو شهر دیگر به زمان نیاز دارند. این نشان می‌دهد، طرحی که در پنجم آبان شروع شده، موثر بوده است.

رییسی ادامه داد: محدودیتی از امروز برای ۱۶۰ شهر قرمز کرونا و ۲۰۸ شهر نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد شروع می‌شود. جمعیت مشمول این طرح بالغ بر ۵۳ میلیون نفر است. به طور کلی ۷۹ میلیون تن جمعیت در وضعیت هشدار سه و دو و یک قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: امیدواریم با همکاری مردم و همه دستگاه‌ها، شاهد کاهش ورودی بیمار و ابتلا و سپس کاهش مرگ و میر باشیم. عده‌ای متاسفانه رعایت نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند زحمت همه افراد را به هدر بدهد.

رییسی گفت: کسب و کار‌ها متاسفانه تعطیل شده و باید کاملا مراقب باشیم که اگر پروتکل‌ها اجرا نشود، زحمات ما به هدر می‌رود و از مردم می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: امروز برای پشتیبانی از این طرح، بسته‌های حمایتی و اقتصادی خوبی مصوب شد. این مصوبات در ارتباط با مسائل مالیاتی و پاس شدن چک‌ها خواهد بود. کمیته اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم‌های خوبی گرفته‌اند که جای تشکر دارد.

رییسی بیان کرد: همه باید دست به دست هم داده و این موضوع را جدی بگیریم تا خیلی سریع بر این وضعیت که در سطح کشور داریم فائق شویم.
 
روحانی: این تعطیلات برای مقابله با موج سوم کروناست/ رئیسی: محدودیت‌ها موثر بوده‌است/ شمار روزانه تست‌های سریع کرونا به یکصد هزار تست می‌رسد
 

روحانی: شمار روزانه تست‌های سریع کرونا به یکصد هزار تست می‌رسد

 
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: مسئولیت پذیری آحاد مردم، ضمانت اجرایی مصوبات، همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، کمک خیرین، محلات، مساجد، بسیج، سمن‌ها و هلال احمر به افراد قرنطینه، اطلاع رسانی به موقع، شفاف و روشن، اقناع سازی مردم، تنوع برنامه‌های صدا و سیما برای پرکردن اوقات فراغت مردم و همچنین تداوم کلاس‌های مجازی درس دانشگاه‌ها و مدارس و اقدامات حمایتی و جبرانی، از جمله اقدامات ضروری است که می‌تواند این تعطیلات دو هفته‌ای و اعمال محدودیت‌ها را به یک نقطه مطلوب در روند مبارزه با کرونا برساند.

رئیس جمهور با تشریح این الزامات برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح جامع مقابله و کنترل شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: برای اجرای این الزامات، همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید دست به دست هم بدهیم و بی‌تردید با اجرای کامل دستورالعمل‌ها و پرهیز از دورهمی‌ها و اجتماعات و کاهش تردد‌ها در اجرای این طرح موفق باشیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه به خاطر مواجه شدن با موج سوم کرونا، اول آذر ماه زمان آغاز طرح جامع و تعطیلی هوشمند در شهر‌هاست، گفت: هدف اصلی این است که انتقال ویروس را از این طریق کنترل کنیم و افراد مبتلا سریع‌تر شناسایی شوند و تحت درمان قرار بگیرند و کسانی که بایستی قرنطینه شوند، به خوبی تحت مراقبت قرار بگیرند؛ ضمن اینکه تجمع و تردد‌ها کاسته شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر قبلا به مردم گفته می‌شد که با مراعات پروتکل‌های بهداشتی سلامت خود و اقوام خود را حفظ کنند و فشار از روی کادر درمانی کاسته شود، امروز در کنار آن توصیه‌ها همه باید اصول بهداشتی را به دقت مراعات کنند تا فشار اقتصادی در کسب و کار‌های مردم هر چه سریع‌تر کم شود.

دکتر روحانی اولین الزام در اجرای موفقیت آمیز طرح جامع را مسئولیت‌پذیری آحاد مردم دانست و گفت: پیام اجرای طرح جامع این است که مردم خطر ویروس را جدی بگیرند و با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی از دورهمی‌ها دوری کنند، چون خطر دورهمی‌ها در انتقال ویروس کرونا بیشتر از سایر موارد است و نتیجه تحقیقات بدست آمده نشان می‌دهد که با صحبت کردن، افشانه‌های تنفسی می‌تواند به سرعت بیماری را منتقل کند و از آنجایی که در دورهمی‌ها معمولا از ماسک استفاده نمی‌شود چنانچه یک نفر مبتلا به بیماری شروع به حرف زدن کند، می‌تواند بقیه جمع را مبتلا کند.

رئیس جمهور ضمانت اجرایی مصوبات را دومین الزام در این زمینه برشمرد و گفت: همه مصوبات ستاد ملی کرونا و قرارگاه و توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان باید کامل اجرایی و عملیاتی شود و دستگاه‌های مسئول با دقت در این زمینه، پایش مستمری نسبت به بیماران داشته باشند.

دکتر روحانی افزود: امروز بحث کردیم همه افرادی که وارد جامعه می‌شوند، باید کارت ملی یا کارت شناسایی معتبری که شماره ملی روی آن وجود داشته باشد به همراه داشته باشند، تا بتوان از این طریق از ورود افراد مبتلا به جامعه و ارائه خدمات به آنان جلوگیری کرد.

رئیس جمهور همکاری و همراهی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را به عنوان الزام سوم مورد تاکید قرار داد و گفت: در اجرای طرح جامع باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند و این کار با موفقیت به سرانجام برسد.

دکتر روحانی، الزام چهارم را کمک و همیاری خیرین، بسیج، هلال احمر و حتی سمن‌ها دانست و گفت: همه باید در این زمینه یاری و کمک کنند، مخصوصا به افرادی که در قرنطینه هستند و امروز اعلام شد که روزانه ۱۰۰هزار تست سریع انجام خواهد گرفت و این کار موضوع مهمی است که هرچند با آن تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد، از طرف دیگر شمار مرگ و میر و بستری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور اطلاع‌رسانی بموقع، شفاف و روشن را الزام بعدی ذکر کرد و گفت: باید تصمیمات و مصوباتی که اتخاذ می‌شود به موقع و با زبان روشن برای مردم تشریح و تبیین شود و اقناع‌سازی مردم صورت بگیرد، چون ضرورت دارد مردم قانع شوند که در شرایط کنونی راه دیگری جز مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی وجود ندارد.

دکتر روحانی اضافه کرد: باید از دورهمی‌ها و تردد‌های غیرضروری جلوگیری شود؛ لذا یکی از مصوبات این بود که تردد شبانه از ساعت ۲۱ کاهش پیدا کند البته باید در کنار آن طرح‌های مکمل را هم اضافه کنیم.

رئیس جمهور پخش برنامه‌های شاد از صدا و سیما به عنوان یکی دیگر از الزامات را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید صدا و سیما برای ساعات فراغت مردم برنامه‌های مفرح و شاد داشته باشد؛ ضمن اینکه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش هم از طریق فضای مجازی آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

دکتر روحانی اقدامات حمایتی و جبرانی را یکی دیگر از الزامات ذکر کرد و گفت: از آنجایی که کسب و کار‌ها و فعالیت اقتصادی برای دو هفته تعطیل می‌شود، باید در حد امکان مردم را یاری کنیم. در این زمینه مصوبه‌ای داشتیم که برای حدود ۳۰ میلیون نفر ماهیانه و تا پایان سال ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت شود؛ ضمن اینکه برای ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی با اقساط ۳۰ ماهه پرداخت خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر طرح جامع را با الزاماتی که ذکر شد، دست به دست هم با دقت اجرایی کنیم، نیاز به یک ساعت تعطیلی هم وجود نخواهد داشت و بی‌تردید با رعایت دستورالعمل‌ها و الزامات، می‌توان هم تعطیلات را کوتاه کرد و هم شیوع بیماری را کاهش داد.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار