ایران در شرایط تحریم قرار دارد و به تبع آن، ارتباطات بازرگانی کشور محدود شده است؛ اما متاسفانه با بی توجهی مسئولین امر به ارتباط با کشور‌های تحریم شده از سوی آمریکا فکر نشده است. واردات و صادرات با این کشور‌ها، نه تنها برای ایران مفید بوده است، بلکه به کشور‌های تحریمی دیگر نیز کمک می‌کند.
کد خبر: ۹۱۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷ 24 November 2020
گره کشور‌های تحریم شده به دست یکدیگر حل می‌شود؟

ایران در شرایط تحریم قرار دارد و به تبع آن، ارتباطات بازرگانی کشور محدود شده است؛ اما متاسفانه با بی توجهی مسئولین امر به ارتباط با کشور‌های تحریم شده از سوی آمریکا فکر نشده است. واردات و صادرات با این کشور‌ها، نه تنها برای ایران مفید بوده است، بلکه به کشور‌های تحریمی دیگر نیز کمک می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان «تحریم» کلید واژه‌ای است که این روز‌ها از مسئولین و مردم شنیده می‌شود و این کلمه مجوز گرانی‌های اخیر شده است، به طوری که اقتصاد ایران تحت تاثیر قرار گرفته و سوداگری و دلالی را رواج داده است.

یکی دیگر از عواملی که تحت تاثیر تحریم است، ارتباط بازرگانی با کشور‌های مختلف است و در صورت واقع بینی با سیاست‌های خصمانه آمریکا، روند صادرات و واردات با بسیاری از کشور‌ها کمرنگ شده است، چون آمریکا در صورت تعامل اقتصادی با کشور ایران، آن‌ها را تهدید به تحریم کرده است.

قابل ذکر است که آمریکا با ۲۱ کشور مختلف درگیری دارد و آن‌ها را نیز تحریم کرده است، که این کشور‌ها فعالیت خود را می‌کنند و مشکل عظیمی در ارتباط آن‌ها به وجود نیامده است. نکته بااهمیت این است که ایران با کشور‌های تحت تحریم آمریکا میتواند ارتباط برقرار کند و تبادلات را با آن‌ها از سر بگیرد.

جامعه جهانی به درستی از کالای ایرانی اسقبال کرده است، چنانچه بعضی از محصولات غذایی کشور در جهان به لحاظ کیفیت زبانزد است، حال در شرایط تحریمی کار کردن با کشور‌هایی که مانند ایران تحریم هستند سهل‌تر است و می‌توان انتظار تبادل خوبی داشت. اما متاسفانه بررسی کشور‌های ضد آمریکا بیانگر این است که ایران توجهی به این موضوع نداشته است.

برای مثال میتوان به روند بازرگانی ایران و کوبا که تحت تحریم هستند اشاره کرد. بررسی صادرات و واردات این دو کشور طی سال‌های ۸۸ تا ۹۷ بیانگر عدم توجه دستگاه دیپلماسی، دولت و دست اندرکاران امر است. تحقیقات حاکی از آن است که سطح صادرات ایران از ۱۰ میلیون دلار به ۶ هزار دلار تا سال ۹۷ رسیده است.

این کشور مجمع الجزایری در دریای کارائیب که جمعیت این کشور ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است، علاوه بر آنکه یک بازار وارداتی ۴/۵ میلیارد دلاری دارد، با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، در حوزه‌های پزشکی، نانو تکنولوژی، علمی، دارویی و انرژی نیز پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته و می‌تواند برای گسترش همکاری با کشورمان مفید باشد.

گفتنی است، ونزوئلا درک درستی از این موقعیت داشته و ارتباط خوبی با این کشور برقرار کرده است. از اواخر سال ۲۰۰۰ میلادی، کشور ونزوئلا قراردادی برای همکاری نفتی با این کشور به امضا رساند و اکنون روزانه ۱۰۰٬۰۰۰ بشکه نفت به این کشور تحویل می‌دهد. کوبا بخشی از پرداخت خود را بابت نفت به صورت خدمات انجام می‌دهد. ۲۰٬۰۰۰ کوبایی متخصص پزشکی که در ونزوئلا کار می‌کنند، جزو این برنامه هستند.

کشور بولیوی نیز با توجه به سیاست‌های ضد آمریکایی، متاسفانه ارتباط بازرگانی مناسبی با ایران ندارد. بولیوی بازاری حدوداً ۱۰ میلیارد دلاری دارد که ایران حدود ۰.۰۱ این بازار را کسب کرده است.

بنا به فهرست منتشره از طرف وزارت خزانه داری آمریکا، کشور‌هایی مانند بلاروس، میانمار، جمهوری دموکراتیک کنگو، صربستان، مقدونیه، کشور‌های حوزه بالکان غربی، ساحل عاج، عراق، لبنان، لیبی، کره شمالی، سومالی، سودان، سوریه، یمن، زیمبابوه، لیبریا و چند کشور دیگر تحریم هستند و ایران با توجه به صنایع ارزشمند خود، می‌تواند کالای ایرانی را به جایگاه واقعی خود نزدیک کند.

تحقق امر صادرات به کشور‌های تحریمی، نیازمند عنایت ویژه دستگاه دیپلماسی به خصوص معاونت اقتصادی وزارت خارجه و اتاق بازرگانی است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار