دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همچنان معتقد است که در انتخابات آمریکا تقلب گسترده ای صورت گرفته و حاضر به پذیرش علنی شکست خود نشده است. با این حال، ناظران بر این باورند که ترامپ عملا شکست را پذیرفته و دستور او برای آغاز فرایند انتقال قدرت هم در همین راستا قابل ارزیابی است.
کد خبر: ۹۲۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۶ 03 December 2020

ترامپ شکست در انتخابات آمریکا را پذیرفته است!؟

به گزارش تابناک سمنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همچنان معتقد است که در انتخابات آمریکا تقلب گسترده ای صورت گرفته و حاضر به پذیرش علنی شکست خود نشده است. با این حال، ناظران بر این باورند که ترامپ عملا شکست را پذیرفته و دستور او برای آغاز فرایند انتقال قدرت هم در همین راستا قابل ارزیابی است.

در این رابطه، ویلیام بار، وزیر دادگستری ایالات متحده آمریکا نیز روز سه‌شنبه یک دسامبر (۱۱ آذر) گفت که این وزارتخانه شواهدی از تقلب گسترده که بتواند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را تغییر دهد، پیدا نکرده است.

این اظهارات از سوی یکی از اعضای کابینه دونالد ترامپ در حالی مطرح شد که رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مرتب ادعای خود مبنی بر تقلب در انتخابات را تکرار می‌کند. 

ویلیام بار در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: «دادستان‌های آمریکا و نیروهای اف‌بی‌آی در تلاش هستند تا شکایات‌ و اطلاعات خاصی را که دریافت کرده‌اند پیگیری کنند؛ اما آن‌ها هیچ مدرکی که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد پیدا نکرده‌اند.»

وی افزود: «تا به امروز ما تقلب در حدی که بتواند نتیجه دیگری را در انتخابات رقم بزند ندیده‌ایم»؛ این اظهارنظرها از طرف وزیر دادگستری، که یکی از سرسخت‌ترین متحدان رئیس جمهوری آمریکاست، صورت گرفته است.

ویلیام بار، ماه گذشته دستورالعملی برای تمام دادستان‌های فدرال آمریکا صادر کرد که به آن‌ها اجازه می‌داد قبل از تایید نهایی انتخابات ریاست جمهوری، هرگونه «ادعای مهم» در مورد رای‌گیری را پیگیری کنند. وی همچنین پیش از انتخابات از رای‌گیری پستی انتقاد و آن را زمینه ساز تخلفات انتخاباتی گسترده توصیف کرده بود.

در واکنش به این اظهارات وزیر دادگستری ایالات متحده آمریکا، رودی جولیانی و جنا الیس، دو وکیل دونالد ترامپ در کارزار  انتخاباتی‌اش در بیانیه‌ای با رد سخنان آقای بار گفتند: «ما شواهد زیادی درباره رای‌گیری غیرقانونی در حداقل شش ایالت جمع آوری کرده‌ایم که آن‌ها مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. ما شاهدان زیادی داریم که سوگند می‌خوردند که تخلفاتی را در رای‌ها شاهد بوده‌اند.»

آن‌ها تاکید کردند که از طریق سیستم قضایی و نهادهای قانونگذاری ایالتی شکایات‌ خود را پیگیری می‌کنند تا این اطمینان حاصل شود که همه رای‌های قانونی شمرده شده باشند و رای‌های غیرقانونی محاسبه نشوند. این دو وکیل، ویلیام بار را متهم کردند که بدون آگاهی و تحقیق اظهار نظر کرده است.

هرچند رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۳ نوامبر (۳ آذر) پذیرفته بود که روند انتقال قدرت به جو بایدن را آغاز کند، همچنان خود را برنده انتخابات می‌داند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز سه نوامبر برگزار شد و جو بایدن با کسب ۳۰۶ رای الکترال در مقابل ۲۳۲ رای الکترال دونالد ترامپ برنده انتخابات اعلام شد.

وزیر دادگستری آمریکا همچنین در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ادعای تخلفات سیستماتیک را رد کرد و گفت این موضوع را پیگیری کرده‌اند.

نشنال ریویو:  ترامپ باید از جنگ راه انداختن علیه نتیجه انتخابات دست بردارد

نشنال ریویو نوشت: تقریبا هیچ یک از ادعاهای مطرح از سوی تیم ترامپ در ریزترین بررسی‌ها ثابت نشده‌اند. به طور خاص به سختی می‌توان در روزهای اخیر در توئیتر ترامپ چیزی که نزدیک به حقیقت باشد یافت. توئیتر او پر شده از ادعاهایی که رد شده‌اند و تئوری‌های توطئه احمقانه درباره سیستمهای رای گیری دومینیون. ادعاهای مخدوش و غیرصادقانه گفتمان عمومی را آلوده ساخته و سبب گمراه شدن افراد خوبی می‌شود که در باور کردن چیزهای گفته شده از سوی رئیس جمهور آمریکا مرتکب اشتباه می شوند.

جمهوریخواهان منتخب به طور کلی این نگرش را در پیش گرفته‌اند که رئیس جمهور باید بتواند به دادگاه مراجعه کند. البته این حق قانونی اوست که شکایت کند اما او نباید شکایت های بی ارزش را در تلاش برای لغو میلیونها رای پیگیری کند. این دقیقا کاری است که انجام داده و به همین دلیل وکلای شناخته شده جمهوری خواهان هر چه بیشتر کنار می کشند، به همین دلیل ترامپ در دادگاه متحمل شکست پشت شکست می شود.

این ایده که دادگاه عالی قرار است این پرونده را به دست گرفته و یک حکم تغییر دهنده بازی صادر کند، در حالی که تیم ترامپ مصر به تاکید بر آن هستند، خیالی است. قضات محافظه کار مداوم درخواست های حقوقی متزلزل ترامپ را رد کرده‌اند و بعید است که قضات واکنش متفاوتی داشته باشند.

سرزنش کردنی‌ترین تاکتیک ترامپ، تلاش شرم آور او برای وادار کردن مقام های جمهوری خواه به بلوکه کردن تایید آرا و همینطور وادار ساختن مجالس ایالتی به منصوب کردن الکترال های حامی ترامپ همراه با نقض آشکار اراده عمومی بوده است. این به لطف صداقت و احساس وظیفه اکثر جمهوریخواهان دخیل، راه به جایی نبرده اما این یک اقدام شدیدا غیردموکراتیک است که امیدواریم دیگر هیچ نامزد بازنده در انتخابات ریاست جمهوری حتی فکر تکرارنش را در آینده نکند.

شکست خوردن در یک انتخابات سراسری، ضربه‌ای به غرور حتی پوست کلفت ترین سیاستمداران بوده و به طرزی اجتناب ناپذیر احساس تلخی و خشم در شخص ایجاد می کند. چیزی که آمریکا مدتها توقعش را داشته، این است که نامزدهای بازنده در انتخابات این احساساتشان را بلعیده و دست کم وانمود به رفتاری موقر کنند. اگر ترامپ قادر به انجامش نیست، باید دست کم از جنگ راه انداختن علیه نتیجه انتخابات دست بردارد."

تاکنون شماری از سران و سیاستمداران حزب جمهوری خواه و اعضای کنگره از ترامپ خواستار آمادگی برای پذیرش شکست و ترک کاخ سفید شده اند.

«پت تومی» سناتور جمهوری خواه ایالت پنسیلوانیا نیز پیشتر در بیانیه‌ای ضمن تبریک پیروزی بایدن، از ترامپ خواسته بود شکست را بپذیرد و به انتقال آرام قدرت تن دهد.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارش دیگری افزود: کریستوفر مایر، رییس گروه ویژه شکست داعش در وزارت دفاع آمریکا به جمع مقام های ارشدی پیوست که در روزهای گذشته، اخراج یا وادار به کناره گیری شده اند.

این رخداد بخشی از پروژه پاکسازی کاخ سفید در وزارت دفاع آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌آید.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، درخواست استعفای کریستوفر مایر را پذیرفت.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار