همیشه هنرمندان انتقاداتی به صندوق اعتباری هنر دارند و حالا معاون این صندوق به جدیدترین انتقادات پاسخ داده است.
کد خبر: ۹۳۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲ 06 January 2021

به گزارش تابناک سمنان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در میان هنرمندان ایرانی چند نفر در سال‌های اخیر به بیماری ام اس مبتلا شده اند که البته در مورد مشکلات و شرایط بیمه آن‌ها نمی‌توان اظهار نظر کرد؛ چون اطلاعات کاملی در دست نیست.

آتنه فقیه نصیری بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان یکی از چهره‌هایی است که چند سالی است به بیماری ام اس مبتلا شده است و با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند. اولین بار در سال ۹۴ زمانی که او مشغول بازی در سریال شمعدونی بود اولین علائم بیماری اش ظهور کرد.

مقصر دعوای ماندانا سوری و صندوق اعتباری هنر کیست؟

بهناز جعفری بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان یکی دیگر از هنرمندانی است که به بیماری ام اس مبتلا شده است. او در سال ۹۳ برای اولین بار با علائم اولیه بیماری ام اس روبرو شد. البته با کنترل این بیماری توانست در فیلم و سریال‌های زیادی نقش آفرینی کند.

مقصر دعوای ماندانا سوری و صندوق اعتباری هنر کیست؟

سال ۹۴ بود که امیر مهدی ژوله، نویسنده و بازیگر، خبر از مبتلا شدنش به بیماری ام اس داد و گفت که ۱۰ سال است با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند.

نادر مشایخی موزیسین سرشناس و فرزند زنده یاد جمشید مشایخی هم یکی دیگر از هنرمندانی است که به بیماری ام اس مبتلا شد. او در برنامه خنداونه از ابتلایش به این بیماری خبر داد که ۳۸ سال از آن می‌گذرد.

مقصر دعوای ماندانا سوری و صندوق اعتباری هنر کیست؟

وقتی چند روز پیش عکس و مطلبی از ماندانا سوری بازیگر سریال قهوه تلخ منتشر شد که نشان دهنده حضور او در بیمارستان و درمان بیماری اش بود، حاشیه‌های فراوانی در فضای مجازی به وجود آورد. این موضوع ما را بر آن داشت، پیگیر ماجراهای پیش آمده شویم. در این راستا با ماندانا سوری و فرزاد طایفه حیدری معاون مدیر عامل صندوق اعتباری هنر گفت‌وگویی کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید. البته به جز این موضوع حیدری پاسخگوی آخرین وضعیت بیمه هنرمندان، هنر کارت، پروژه پروانه، بیمه کرونا و... نیز بود.

مقصر دعوای ماندانا سوری و صندوق اعتباری هنر کیست؟

ماندانا سوری درباره مشکلات اخیر خود گفت: مهران مدیری پول دارو‌های هفتگی بنده را تقبل می‌کردند. من در ۲۵ سالگی دچار بیماری ام اس شدم و با همه سختی‌هایی که این بیماری اعم از تزریق کورتن‌های قوی دارد، خواستم موضوع بیماریم مسکوت بماند؛ چرا که فکر می‌کردم درست نیست هموطنام بدانند بیمار شده ام.

سوری: بیماری‌ام به خاطر کار نکردن عود کرد

وی افزود: بعد از بازی در سریال «قهوه تلخ» به مدت هفت الی هشت سال داروی «ام اس» را مصرف نکردم. نکته مهمی که وجود دارد این است که بیماری من به دلیل کار نکردن عود کرد؛ نه اینکه بیماری عود کرد و بیکار شدم. این موضوع برای من خیلی سخت بود، چون که قبل از این بیماری کار‌های زیادی مثل گویندگی هم انجام می‌دادم که به مرور این کار‌ها کم شد و اتفاقات پیش آمده روی اعصابم و در نهایت روی بیماری تاثیر گذاشت. کسی که بیماری ام اس دارد، نباید عصبی شود.

وعده صندوق اعتباری هنر محقق نشد

این بازیگر اظهار کرد: بعد از ماجرا‌های مصاحبه و انتقاداتی که مطرح کردم، از طرف صندوق اعتباری هنر با من تماس گرفتند و گفتند که ما مشکل شما را رفع می‌کنیم. مدارک را به صندوق هنر فرستادم و گفتند که ما همه کار‌ها را انجام می‌دهیم. تاکنون کاری انجام نشده است و باید فعلا صبر کنم. امیدوارم بعد از مصاحبه رادیویی که انجام دادم، ان شاءالله مسئولان مربوط ترتیب اثر می‌دهند. امیدوارم صندوق اعتباری هنر مساعدت‌های لازم را انجام دهد که از این وضعیت رهایی یابم.

این بازیگر درباره عدم عضویت در انجمن بازیگران خانه سینما و بهره بردن از مزایای بیمه‌ای این انجمن گفت: چون در فیلم سینمایی بازی نکردم عضو انجمن صنفی بازیگران خانه سینما نیستم، اما از آنجایی که برای گرفتن هنرکارت باید در این صنف عضو بود، به کمک یکی از همکارانم تلاش‌هایی کردیم، این اتفاق بیفتد و انصافا خانه سینما هم اعلام حمایت کرد. در مورد بیماریم و همه سختی هایش خدا را شاکرم و همچنان امیدوار هستم. از همین جا اعلام می‌کنم که آماده به کار هستم و قصد دارم در ژانر‌های دیگری به جز کمدی نیز، تجربه کسب کنم.

 

فرزاد طایفه حیدری معاون مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در واکنش به صحبت‌های ماندانا سوری گفت: خانم مانادا سوری یک نکته را نمی‌داند. وی زمانی می‌تواند از بیمه خدمات بگیرد که قبل از آن معاینه شده باشند. وی به دلیل شرایط ویژه بیماریش، از نظر بیمه تامین اجتماعی از کار افتاده کلی تلقی می‌شود. پس شما نمی‌توانید بروید به بیمه بگویید که من را بیمه کنید تا من از شما بیمه از کار افتادگی بگیرم.  بیمه می‌گوید تا زمانی که سالم هستید به من حق بیمه بدهید و زمان بازنشستگی و از کار افتادگی به شما خدمات می‌دهم. مثل این است که شما امروز مریض بشوید و همین امروز هم خودتان را بیمه تکمیلی بکنید. هیچ بیمه‌ای این کار را انجام نمی‌دهد.

وی افزود: سال گذشته در آذر ماه، خانم سوری می‌آیند و ما کار‌های مربوط به وی را انجام می‌دهیم. به دلیل اینکه اسامی به صورت فصلی برای بیمه ارسال می‌شود، اسم خانم سوری نیز در زمستان ارسال می‌شود و به علت شرایط کرونا به یکی از شعبه‌های نزدیک بیمه معرفی می‌شود. بعد به شعبه بیمه می‌روند، اما از دادن معاینه پرهیز می‌کنند. در بیمه هم وقتی شما به عنوان فرد مستقل می‌خواهید یک بیمه جدید انجام دهید، باید این معاینه انجام شود و گرنه بیمه شما را نمی‌پذیرد. این شرایط بیمه تامین اجتماعی است.

مقصر دعوای ماندانا سوری و صندوق اعتباری هنر کیست؟

سوری فعلا از کار افتادگی کلی دارد و بیمه شرایطش را قبول نمی‌کند

وی ادامه داد: وی اصرار دارد که از بیمه ۱۸ درصد استفاده کند. بیمه ۱۸ درصد قواعدی دارد و یکی از آن‌ها این است که شما باید معاینه شوید و خانم سوری این را انجام نداد. در شرایط از کار افتادگی کلی، بیمه می‌گوید که شما نمی‌توانید از بیمه ۱۸ درصد استفاده کنید، اما می‌توانید از ۱۲ یا ۱۴ درصد استفاده کنید. ۱۲ یا ۱۴ درصد نیز، کار افتادگی ندارد و از آنجایی که سوری فعلا از کار افتادگی کلی دارد، بیمه شرایطش را قبول نمی‌کند. چون بیمه این شرایط را قبول نمی‌کند این موضوع به طور کلی به صندوق هنر ارتباطی ندارد و صندوق هیچگونه ذی نغع نیست. وظیفه صندوق اعتباری هنر تا قبل از این معاینه به طور کامل هم انجام شده است. این هنرمند به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد و شرایط عدم تعادل بدنی، نتوانست بیمه شود و ظاهرا هنوز تحت تکفل والدینشان قرار دارند.

حیدری اظهار کرد: برای هرکسی که معرفی نامه صادر می‌کنیم هیچ محدودیت و قیدی را لحاظ نمی‌کنیم. وقتی هم که هنرمندان بیمه می‌شوند قریب به ۶۲ درصد از حق بیمه را صندوق پرداخت می‌کند که اگر بیمه ۱۲ درصد باشد، این عدد به ۸۰ درصد می‌رسد و اگر بیمه ۱۸ درصد باشد، ۵۷ درصد حق بیمه به دست صندوق داده می‌شود.

وی گفت: صندوق اعتباری هنر در رابطه با بیمه تامین اجتماعی، هیچگونه قانونی ندارد. هر کسی از هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر که تمایل دارند در این صندوق باشند، باید از نهاد‌های تخصصی برای مثال از خانه سینما، سازمان سینمایی یا معاونت سینمایی وزارت ارشاد، معرفی نامه داشته باشند. ما به استناد همین مدارک و قراردادی که با سازمان تامین اجتماعی داریم، هر سه ماه یک بار حدود دو هزار و ۸۰۰ نفر از فعالان فرهنگ و هنر را معرفی می‌کنیم، اما اگر بار اولی باشند باید فرم‌های خودشان را طبق مقررات سازمان تامین اجتماعی پر کنند. سازمان تامین اجتماعی بنا را بر این می‌گذارد که همه را ۱۸ درصد انجام دهد، اما مشروط بر اینکه دکتر معتمد سازمان شرایط کلی جسم و بهداشت را تایید کند. اگر تشخیص بدهند که از کار افتادگی دارند، آن‌ها را در ۱۲ درصد طبقه بندی می‌کنند که البته خودشان هم می‌توانند ۱۴ درصد را انتخاب کنند. صندوق در این موضوع ورود نمی‌کند و هیچ گونه محدودیتی را هم تایید نمی‌کند. وقتی کار‌ها انجام شد، نامه‌ای از بیمه به ما می‌رسد.

۸۰ هزار هنرمند متقاضی دریافت هنر کارت

حیدری درباره آخرین وضعیت هنر کارت بیان کرد: بعد از فراخوان برای ثبت نام هنر کارت، به طور کلی حدود ۸۰ هزار نفر از اعضای فرهنگ و هنر برای هنر کارت ثبت نام کردند که ۶۲ هزار نفر از آن‌ها عضو صندوق هستند. کارت‌ها در حال چاپ است و از این میزان تا این لحظه ۵۴ هزار کارت به چاپ رسیده و برای کسانی که از سمت بانک آینده شماره حساب درست شده، واریزی‌ها صورت گرفته است. هنر کارت‌ها که قابلیت کارت‌های اعتباری را دارند به نوعی هویتی هم محسوب می‌شوند. برنامه ریزی‌های بین المللی نیز برای آن صورت گرفته که هنرمندان بتوانند با همه سیستم‌های متصل به شبکه شتاب برداشت‌ها و نقل و انتقال‌ها و کار‌های روزمره خود را انجام دهند. دولت ۱۲۰ میلیارد تومان به عنوان کمک معیشتی دوران بیکاری به هنرمندان اختصاص داده که به هریک از اعضا ۱.۵ میلیون تومان تقدیم شد.

وی افزود: کمک‌های دیگر صندوق مثل طرح‌های تکریم، دریافت کنندگان مستمری در سراسر کشور که قریب به ۲۸۰۰ نفر هستند، بازپرداخت خسارت ناشی از بیمه تکمیلی، به وسیله این کارت‌ها به هنرمندان تعلق خواهد گرفت. قرار بر این است که شبکه یکپارچه‌ای ایجاد شود و اگر به هر هنرمندی در سراسر کشور کمک شود، در بستر این هنرکارت اتفاق بیفتد. این کارها انجام می‌شود که بتوانیم شفاف سازی و اطلاع رسانی را به آن هنرمند خاص ارائه دهیم.

وی در خصوص پروژه «پروانه» بیان کرد: پروژه پروانه که تا این لحظه ۱۸ هزار نفر از اعضای فرهنگ و هنر در آن ثبت نام کرده اند، پروفایل‌های ویژه‌ای ایجاد می‌کند که دسترسی و قابلیت تجاری سازی تولیداتشان فراهم شود و این در حال طراحی است. هم اکنون در حال برقراری ارتباط با بسیاری از گالری‌های معتبر داخلی و خارجی هستیم. مباحث کارشناسی و اطمینان از خرید در حال اعمال است و برنامه ریزی‌های لازم انجام می‌شود که وقتی یک هنرمند چیزی را سفارش می‌دهد، بتواند با آسودگی خیال از این محل دریافت کند. این موضوع به تمامی اعضای فرهنگ و هنر تعمیم پیدا می‌کند و اختصاص به شخص یا گروهی خاص ندارد. این اعضا می‌توانند تولیدات خود را به نمایش و عرضه بگذارند و شما از هر جای ایران می‌توانید، در این سایت با هنرمند مورد نظر آشنا شوید و ارتباط برقرار کنید و آثارشان را با اطمینان خاطر بخرید. کارشناسان هم از صحت ارزش گذاری می‌توانند، به شما اطمینان دهند.

وی در خصوص کمک هزینه بیماری هنرمندان گفت: در مورد کمک هزینه بیکاری، گفت‌وگو‌هایی با دولت در حال انجام است. مقرره بیکاری یک شرط اساسی دارد. مقرره قانون می‌گوید کسی می‌تواند مشمول دریافت مققره بیکاری قرار بگیرد که یک رابطه استخدامی با کارفرما داشته باشد. چون هیچکدام از اعضای صندوق اعتباری هنر چنین ارتباطی را با هیچ نهادی ندارند. بنابراین تمهیداتی توسط یک کارگروه مشخص در حال برنامه ریزی است که این دوستان بتوانند از این موضوع بهره‌مند شوند. فعلا ۱۲۰ میلیارد مذکور مهمترین اتفاقی است که برای کمک به آسیب‌های ناشی از کرونا خدمت هنرمندان تقدیم شده است.

حیدری در پایان درباره بیمه کرونا، عنوان کرد: در بیمه کرونا تمامی اعضای صندوق اعتباری هنر که در هنر کارت ثبت نام کرده اند، به مدت یکسال به طور رایگان از سمت صندوق اعتباری هنر بیمه کرونا شده اند. این بیمه نامه‌ها همراه با کارت‌هایی که در دست تهیه است و کار‌های چاپی آن انجام شده، به هنرمندان ارسال شده و اگر خدای ناکرده، هنرمندی به کرونا مبتلا شود و فوت کند، مبلغ ۲۰ میلیون تومان به خانواده شان تقدیم می‌شود. اگر همین دوستان از طریق بیمه صندوق اعتباری هنر بیمه تکمیلی باشند، این مبلغ به ۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. در زمینه هزینه درمانی نیز ۲ میلیون تومان و چنانچه به دلایلی بستری شوند، روزانه یکصد هزار تومان خدمت آن‌ها تقدیم خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار