کارشناس مسائل اروپا گفت: تا زمانی که طرف‌های برجامی به تعهدات خود برنگشتند و برای انجام آن تضمینی به ایران نداده است، دلیلی ندارد ما پروسه کاهش تعهدات خود را متوقف کنیم.
کد خبر: ۹۳۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲ 07 January 2021

به گزارش تابناک سمنان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا درباره اینکه چرا به غنی سازی ۲۰ درصد نیاز داریم، گفت: از زمانی که جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را آغاز کرد بحث تامین نیاز‌های ضروری مردم یکی از اساسی‌ترین اهدافی بود که در این زمینه در نظر گرفته شد.

او افزود: نیازهای ضروری مردم در دو بُعد قابل بررسی بودند، نخست نیاز‌هایی که به عموم جامعه مربوط می‌شد، مانند تولید رادیو داروها، تولید نیاز‌های پزشکی، استفاده از قابلیت‌های هسته‌ای برای تولید یک سری دستگاه‌هایی که در درمان‌های پایدار و بیماری‌های مزمن به کار گرفته می‌شوند و یک سری از نیاز‌ها به بخش علمی، تحقیقاتی و نخبگانی کشور بود که بیشتر مخاطبان آن دانشگاه‌ها و افرادی بودند که در زمینه استفاده علمی و صلح آمیز از انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کردند.

غفاری کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه غنی سازی با غنای ۲۰ درصد ظرفیت‌هایی به لحاظ اقتصادی ایجاد می‌کند، گفت: این موضوع برای برطرف کردن نیاز‌های عمومی که هزینه‌های کشور را کاهش می‌دهد بسیار مفید است، به عنوان مثال یک نوع گذار از انرژی‌های سنتی محسوب می‌شود و رسیدن به انرژی‌ها و تکنولوژی‌های نوینی است که اکثر کشور‌های صنعتی دنیا هم در حال کار روی آن هستند، که انرژی هسته‌ای را چگونه در راستای کاهش هزینه‌ها و افزایش فواید خود در بخش‌های علمی، اقتصادی و پزشکی به کار بگیرند.

کاهش تعهدات ایران کاملا لازم بود

غفاری درباره کاهش تعهدات ایران در برجام و بحث مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، گفت: در واقع کاهش تعهدات ایران کاملا لازم بود، چراکه باید بین عدم تعهد پذیری طرف مقابل یعنی آمریکا و تروئیکای اروپایی در قبال برجام و تعهداتی که ایران در این زمینه تقبل کرده بود، یک توازنی به وجود می‌آمد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در حال انجام تعهدات خود بود، درحالی که طرف مقابل هیچ گونه تعهدی را در قبال برطرف کردن تحریم‌ها و بهره‌مند کردن ایران از فوائد اقتصادی برجام نمی‌پذیرد، بنابراین کلیت این تصمیم جهت ایجاد توازن در این ساختار اتخاذ شده است، علاوه بر این مطابق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی ما ضمن فعال سازی ظرفیت‌هایی که در حوزه غنی سازی یا رفع محدودیت‌هایی که آن‌ها را در برجام پذیرفتیم کاملا رفتار طرف مقابل  را مشروط کرده‌ایم.

 

ایران با کاهش تعهداتش یک واکنش انجام داد نه یک کنش

غفاری کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: ایران به لحاظ حقوقی با کاهش تعهداتش یک واکنش انجام داد نه یک کنش. برطرف شدن این مسئله یا بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام مرهون و معلول بازگشت کامل و بدون پیش شرط طرف مقابل در برجام است، قطعا در اینجا دست طرف آمریکایی بازتر خواهد شد و استراتژی‌ها و تاکتیک‌های خود را در مواجه برجامی که علیه ایران پنهان کرده بود، اکنون بازتر شده است، به این معنا که آمریکا و تروئیکای اروپایی اکنون به خوبی دریافتند که با توجه به اقدام عملی که ایران انجام داده است، فقط یک راه پیش روی شان وجود دارد و آن هم بازگشت واقعی و عملیاتی به برجام و تعهدات اقتصادی در قبال ملت ایران است.

غفاری ادامه داد: این درحالی است که قبل از اینکه غنی سازی ۲۰ درصد را انجام دهیم و قبل از اینکه مصوبه مجلس شورای اسلامی تصویب شود، طرف اروپایی و آمریکایی داشتند پازلی را برای ایران می‌چیدند که در آن محدودیت‌های شدید تری را به عنوان پیش شرط بازگشت به برجام آن هم به ایران تحمیل کنند. این اقدام مجلس شورای اسلامی و اقدام سازمان انرژی اتمی اخیرا در راستای مصوبه مجلس، قطعا منجر به این می‌شود که سرعت چینش پازل استراتژیک و تاکتیکی ضد ایرانی غرب، کُند شود و آن‌ها دستشان در مواجه با ایران بسته‌تر شد، لذا این اقدام توجیه راهبردی، حقوقی و فنی دارد و تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود برنگشته و برای انجام این‌ها تضمینی به ایران نداده است، دلیلی ندارد ما این پروسه را متوقف کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار