برخلاف انکار شرکت امنیتی G4S، دادگاه‌‌های عراق و ایران، شواهد محکمی دال بر نقش این شرکت انگلیسی در جنایت ترور سردار شهید قاسم سلیمانی به دست آورده‌اند.
کد خبر: ۹۳۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹ 09 January 2021

به گزارش تابناک سمنان یک سال از شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و همرزم و همراه همیشگی او، ابومهدی المهندس می‌گذرد، حادثه‌ای بسیار تلخ و غیرمنتظره که هرگز از حافظه تاریخی ایران پاک نخواهد شد. این حادثه در ۳ ژانویه (بامداد ۱۳ دی ماه) سال گذشته در نزدیکی فرودگاه بغداد رخ داد و ساعاتی پس از انتشار خبر شهادت سردار، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ناکام آمریکا، مسئولیت این ترور ناجوانمردانه را بر عهده گرفته و رسما اعلام کرد که او دستور انجام چنین جنایتی را داده است.

کشورمان تاکید کرده که حق انتقام را برای خود محفوظ می‌دارد و این تهران است که درباره نحوه و زمان انتقام تصمیم خواهد گرفت.

پیگیری قانونی جنایت ترامپ  پس از ترک کاخ سفید در ۲۰ ژانویه

سخنگوی شورای نگهبان ایران در کنفرانسی خبری جداگانه‌ای تصریح کرد که ایران جنایت ترامپ را پس از ترک کاخ سفید در ۲۰ ژانویه، به طور قانونی پیگیری خواهد کرد. او گفت پیگیری قانونی جرم رژیم آمریکا، به ویژه دونالد ترامپ، به دلیل صدور دستور ترور سردار شهید سلیمانی در دادگاه‌های بین المللی الزامات خاص خود را دارد و مصونیت رؤسای کشور‌ها از پیگرد قانونی مانع این امر می‌شود؛ اما برخی از کارشناسان بین‌المللی معتقدند که پس از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ این امکان وجود دارد.

سردار سلیمانی

در اواخر ماه ژوئیه (خردادماه)، علی القاصی‌مهر دادستان تهران،  حکم دستگیری ترامپ و ده‌ها نفر دیگر را به اتهام «قتل و تروریسم» صادر کرد، اما اینترپل گفت که قانون اساسی آن را از انجام هرگونه مداخله یا فعالیت در مورد شخصیت‌های سیاسی، نظامی، مذهبی یا نژادی منع کرده است. اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز بر اساس قانون اعدام‌های غیرقضایی یا خودسرانه، ترور سردار سلیمانی را نقض قوانین بین‌المللی خواند، بیانیه‌ای که آمریکا آن را به بهانه دادن تصویب به تروریست‌ها منع کرد.

ترور سردار سلیمانی و رد پای شرکت امنیتی G۴S

دادگاهی در عراق دستور دستگیری ترامپ را به دلیل حمله آمریکا که منجر به شهادت ابومهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بغداد در ژانویه ۲۰۲۰ شد، صادر کرد. قاضی دادگاه الرصافه (منطقه‌ای در بغداد)، به دنبال تحقیق در مورد شهادت شهید المهندس تصمیم گرفته است که بر اساس ماده ۴۰۶ قانون کیفری عراق، حکم بازداشت رئیس جمهور آمریکا را صادر کند. افراد درگیر این جنایت، اعم از عراقی یا تبعه خارجی نیز مشمول این قانون می‌شوند. بر اساس این بیانیه، قاضی پس از اتمام تحقیقات مقدماتی چه تصمیمی را اتخاذ کرده است.

در ماه دسامبر(دی ماه)، حیدر علی نوری، رئیس سرویس مطبوعاتی شورای عالی قضایی عراق گفت دادگاه عراق به زودی تصمیماتی را درباره متهمان این پرونده اعلام خواهد کرد. به گفته او، دادگاه در تحقیقات درباره این حادثه به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است.

پرونده‌های تشکیل شده شامل فیلم‌هایی با محتوای بیانیه‌های رسمی ترامپ است که نشان می‌دهد او دستور انجام حمله هواپیمای بدون سرنشین را صادر کرده است. شهادت پرسنل مدیریت و امنیت فرودگاه بین‌المللی بغداد و همچنین کارمندان شرکت امنیتی انگلیسی G۴S که در زمان حادثه در فرودگاه بودند، همه و همه در این پرونده‌ها به عنوان مدرک وجود دارد.

شرکت نام برده، یکی از متهمان اصلی است که گفته شده بر اساس شواهد و اسناد، اطلاعات حضور این دو فرمانده و تیم همراهشان را در اختیار تروریست‌های آمریکایی قرار داده است، این در حالی است که G۴S همه این اتهامات را رد کرده و منکر هر گونه دست داشتن در این جنایت بزرگ شده است.

سوابق کیفری و جنایات شرکت  انگلیسی G۴S

شرکت G۴S مستقر در لندن خود را به عنوان برترین شرکت امنیتی جهان می‌خواند که از یک ارتش خصوصی متشکل از نگهبانان باتجربه ساخته شده که می‌تواند با کمترین هزینه وظیفه پلیس را انجام داده و امنیت را برقرار کند. فعالیت‌های این شرکت در آمریکا که دفتر مرکزی آن در فلوریداست، میلیارد‌ها دلار قرارداد خصوصی و دولتی برای نگهبانی از بیمارستان‌ها، بانک‌ها و فرودگاه‌ها امضاء کرده است.

اما بر اساس گزارش USA Today و Milwaukee Journal Sentinel، شرکت G۴S گاهی اوقات به افرادی قدرت، اقتدار و سلاح داده است که تهدیدی برای جوامع بین‌المل محسوب می‌شدند.

شرکت G4S

بررسی هزاران گزارش پلیس، پرونده‌های دادگاه و اسناد داخلی شرکت نشان می‌دهد که شرکت‌های تابعه آمریکایی حداقل ۳۰۰ کارمند را با سوابق مشکوک از جمله محکومیت‌های جنایی، اتهامات مربوط به خشونت و مشاغل قبلی اجرای قانون که منجر به بی آبرویی شده است، استخدام یا نگهداری کرده‌اند. برخی از آن‌ها به تجاوز، تعرض یا شلیک به مردم هنگام انجام وظیفه ادامه دادند. گزارشگران نمونه‌هایی از استخدام‌های مشکوک را یافتند که اغلب ناشی از دستمزد کم و یا گردش مالی بالا بوده است.

عمر متین بدنام‌ترین نگهبان شرکت  G۴S 

بدنام‌ترین نگهبان این شرکت، عمر متین است.  او ۴۹ نفر را در کلوپ شبانه Orlando’s Pulse کشت. این در حالی است که G۴S با وجود علائم هشدار دهنده، متین را خطرناک نمی‌داند.

البته این دست از اقدامات از سوی این شرکت مسبوق به سابقه است. مقامات فلوریدا این شرکت را به دلیل صد‌ها پرونده روانشناختی معیوب و مشکوک، از جمله متین، جریمه کردند.‌

ای بی سی نیوز نیز در گزارشی به نقل از این شرکت اشاره کرد FBI سه بار متین را به اتهام ارتباط با تروریست‌ها مورد بازجویی قرار داد، اما آن‌ها هرگز او را متهم نکردند و G۴S هرگز او را اخراج نکرده است.

یکی دیگر از کارمندان سابق در دفتر این شرکت در فلوریدا که به دلیل رابطه جنسی با یکی از زندانیان اخراج شده بود، برای کار در G۴S رفت و بعد‌ها به اتهام آزار کودکی در مراقبت از او در بازداشتگاه جوانان دادگستری فلوریدا دستگیر شد.

عمر متین

همکاری G۴S با رژیم صهیونیستی در نقض قوانین بین‌المللی 

کریمینال جاستیس ژورنالیست در مقاله‌ای که در دسامبر ۲۰۱۵ منتشر کرد، سازمان ملل را به دلیل قرار دادن این شرکت در لیست ارائه دهندگان خدمات امنیتی و به ویژه همکاری با رژیم صهیونیستی مورد انتقاد شدید قرار داد.

در این مقاله چنین آمده است که نفاق سازمان ملل متحد نه تنها با قطعنامه‌ها و توصیه‌های بیهوده، تاریخ و حافظه فلسطین را بی‌اعتبار می‌کند بلکه مهمتر از همه با قراردادن شرکت G۴S در لیست ارائه دهندگان خدمات امنیتی به سازمان‌های بین‌المللی، حقوق فلسطین را نیز تضعیف می‌کند.

در واقع G۴S سیستم‌های نظارتی زندان‌ها و فناوری امنیتی خود را برای نظارت بر ایستگاه‌های بازرسی نظامی در سرزمین‌های اشغالی، بیت‌المقدس و همچنین دیوار آپارتاید ساخته شده در خاک فلسطین در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است. در چارچوب انتفاضه، فلسطینیان مقاومت در برابر رژیم اشغالگر و تروریسم مستقر در کرانه باختری به زندان‌هایی در داخل اسرائیل منتقل می‌شوند که در آن‌ها از فناوری G۴S استفاده می‌شود، آنچه که این شرکت را در نقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی شریک می‌کند. در حالی که فشار فعالان حقوق بشر منجر به آگاهی بیشتر شده است G۴S برای توجیه پیوند‌های خود با خشونت استعماری اسرائیل، مدعی اصطلاحات قراردادی است.

شرکت G4S

در همین راستا سی‌ان‌بی‌سی نیوز در مطلبی درباره اقدامات این شرکت در حمایت از تروریست‌ها در افغانستان نوشت. G۴S غول امنیتی انگلیس در میان شش شرکت چند ملیتی هستند که در دادخواست آمریکا به اتهام حمایت از تروریست‌ها در افغانستان مورد بازخواست قرار گرفتند.

همکاری G۴S در تامین هزینه گروه‌های تروریستی 

شکایتی بر اساس قانون ضد تروریسم در تاریخ ۲۷ دسامبر به نمایندگی از ۳۸۵ مدعی در دادگاه فدرال در واشنگتن دی سی تشکیل شد که مربوط به پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکایی بود که در حملات تروریستی بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ در افغانستان زخمی یا کشته شدند. شاکیان بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای سرویس را در این مدت کشته و زخمی کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که هلدینگ بین‌المللی G۴S، شرکت‌های تابعه آن و چهار شرکت آمریکایی، هزینه‌ها طالبان پاکستان و متحدان آن‌ها را تأمین کرده‌اند. بر اساس این پرونده، همه این نهاد‌ها بخشی از یک سندیکای تروریستی به رهبری القاعده بودند.

همچنین در این شکایت ادعا شده شرکت‌ها به منظور حفظ تجارت خود در افغانستان و دور کردن حملات از منافع تجاری‌شان، مستقیما پرداخت‌های حفاظتی را به سازمان‌های تروریستی انجام می‌دهند.

شرکت G4S

این‌ها تنها بخشی از تخلفات و به بیان دقیق‌تر جنایات شرکت انگلیسی G۴S است که آنچه از شواهد و از قراین برمی‌آید که گویا یدطولایی هم در این زمینه داشته و به طور کلی پیشه آن همکاری با تروریسم است؛ و حالا با اسناد و شواهد به دست آمده و آنچه در دادگاه‌های عراق و ایران علیه این شرکت ارائه شده، انکار راه به جایی نمی‌برد و به احتمال قوی اتهامات آن اثبات می‌شود که در صورت اثبات G۴S باید پاسخگوی چنین جنایت بزرگی در دادگاه‌های هر دو کشور و سازمان ملل باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار