باشگاه خبرنگاران جوان : سطح اعتماد عمومی به واکسن‌های کرونای ساخت آمریکا در میان جامعه رنگین پوست این کشور تحت تاثیر سوابق نژادپرستی نظامند، پایین اعلام شده است.
کد خبر: ۹۳۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸ 13 January 2021

به گزارش تابناک سمنان ویروس مهلک کرونا بیش از یک سال است که میهمان ناخوانده کشور‌های دنیا شده است. سهم آمریکا از این همه گیری فاجعه بار در آستانه ۲۳ میلیونی شدن قرار دارد. یکه تازی بیوقفه آمریکا در صدر آلوده‌ترین کشور‌های دنیا به لحاظ ابتلا به کرونا در حالی وارد یکسالگی خود می‌شود، که به لطف ناکارآمدی دولتمردان واشنگتن تاکنون بیش از ۳۷۹ هزار تن از شهروندان این کشور قربانی کرونا شده اند.

در یک سال گذشته رویکردی متغیر و مشخصا در تعارض با دیگر کشور‌ها از سوی دولت واشنگتن در مواجهه با همه گیری کرونا دنبال شد. سربرآوردن ویروس کرونا از ووهان بهانه تازه‌ای دست کاخ سفید نشینان داد تا رقبای خود در چین را آماج حملات تازه قرار دهند، این بار به بهانه پنهان کاری و ارائه اطلاعات نادرست درباره کرونا. دونالد ترامپ خود سهم عمده‌ای از این کمپین ضد چینی بر عهده داشت و در این میانه وزیر خارجه او گاه و بیگاه در سکانداری این کمپین به کمک رئیس جمهور آمریکا آمد.

مدتی است که دو شرکت آلمانی و آمریکایی بیون‌تک -فایزر و شرکت آمریکایی مدرنا واکسن ضد کرونای خود را معرفی کرده ومی گویند این واکسن با اثربخشی قابل توجه می‌تواند نویدبخش آینده‌ای بدون کرونا باشد. با این حال پیدایش گونه جهش یافته‌ای از ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی با قدرت انتقالی ۷۰ برابری نسبت به گونه اولیه، اندکی محاسبات را برهم زده و امید‌ها را تقلیل داده است.

واکسنی که شرکت پژوهشی و داروسازی بیون‌تک آلمان با مشارکت شرکت آمریکایی فایزر تولید کرد نخستین بار ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) اندکی پس از دریافت مجوز به یک شهروند آمریکایی تزریق شد. گفته می‌شود واکسن بیون‌تک-فایزر در برابر ابتلا به بیماری کرونا، ایمنی ۹۵ درصدی ایجاد می‌کند. این میزان برای واکسن مدرنا ۸۶ درصد گزارش شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا و آژانس دارویی اتحادیه اروپا، مستقر در آمستردام مجوز استفاده از واکسن مدرنا را صادر کرده اند.

فایرز و مدرنا، تداعی زخم کهنه نژادپرستی رنگین پوستان آمریکا

روزنامه واشنگتن پست اخیرا در گزارشی به تفصیل دیدگاه سیاه پوستان و اقلیت‌های نژادی در آمریکا را نسبت به اثربخشی واکسن کرونا مورد بررسی قرار داد. این بررسی با رفتن به میان سیاهپوستان و تیره‌های سرخپوست آمریکا میزان اطمینان آن‌ها نسبت به واکسن‌های کرونا ساخت این کشور را ارزیابی می‌کند. نکته قابل تامل از برآیند نتایج این بررسی اینکه، اقلیت نژادی ورنگین پوست آمریکا اعتمادی به واکسن‌های کرونا فایرز و مدرنا ندارند. رجوع به پیشینه اقدامات نژادپرستانه و غیر اخلاقی علیه این گروه پذیرش، این واقعیت را قابل درکتر می‌نماید.

به گواه افرادی که در این بررسی با واشنگتن پست همراهی کردند، بخش درمانی آمریکا از نژادپرستی نظامند در ساختار این کشور مستثنا نبوده و سوابق متعددی بر عمق نژادپرستی در حوزه درمانی گواهی می‌دهند.

برای بسیاری از افراد جامعه رنگین پوست آمریکا، سرعت بالای تولید واکسن کرونا از سوی دولت واشنگتن نکته نگران کننده و هشدار آمیزی به حساب می‌آید، تا جائیکه دریافت داوطلبانه واکسن کرونا را برای آن‌ها به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. از سویی جامعه رنگین پوست آمریکا از اینکه در اولویت واکسیناسیون از سوی دولت قرار گرفته بسیارمظنون هستند. تائید اضطراری واکسن کرونا از سوی مقامات سازمان غذا و دارو آمریکا هر چند امید به برون رفت از بحرانی بی سابقه را قوت بخشیده، اما خود چالش‌های دیگری را از نظر اطمینان بخشی این واکسن باعث شده است.

سرعت بالای تولید واکسن کرونا از سوی دولت به منزله زنگ هشداری برای بسیاری از مردم آمریکابویژه رنگین پوستان تلقی می‌شود. برخی از کسانیکه در بررسی واشنگتن پست مشارکت داشته، صراحتا عنوان کرده عجله‌ای برای دریافت واکسن کرونا نداشته و می‌خواهند روند مدیریت واکسیناسیون را از سوی مسئولان زیربط زیر نظر بگیرند.

بنا به برآورد این رسانه آمریکایی، انتظار می‌رود که میزان مقاومت دربرابر واکسیناسیون در جامعه سیاهپوستان و لاتین تباربیشتر از سایر گروه‌ها باشد. آن‌هایی که طی یک سال همه گیری کرونا در آمریکا بیش از دیگر هموطنان خود از پیامد‌های ناگوار شیوع کرونا رنج برده و سهم بالایی از مبتلایان را تشکیل داده اند.

از سویی رنگین پوستان آمریکا در حافظه تاریخی خود سوابقی از آزمایشات پزشکی نژادپرستانه و غیراخلاقی علیه خود را به خاطر دارند. این مسئله به خوبی در نتایج تحقیقی تازه خود را نشان می‌دهد تا جائیکه کمتر از نیمی از سیاهپوستان آمریکایی گفته اند تمایل به دریافت واکسن کرونای آمریکایی دارند. این رقم برای لاتین تبار‌های آمریکا تنها ۶۶ درصد بدست آمد.

همچنین شواهد این بررسی نشان داد که تنها ۱۴ درصد از سیاهپوستان آمریکا به ایمنی واکسن کرونای آمریکایی اطمینان دارند و صرفا ۱۸ درصد تصور می‌کنند این واکسن در جلوگیری از ابتلا به کرونا می‌تواند اثربخش باشد. این ارقام در جامعه لاتین تبار‌های آمریکا به ترتیب ۳۴ و ۴۰ درصد برآورد شد. پیش از این نیز نظرسنجی شبکه سی بی اس نیوز بر بی اعتمادی ۷۹ درصدی مردم آمریکا به واکسن کرونا صحه گذاشت.

حجم بالای بی اعتمادی به واکسن کرونای آمریکا

بررسی واشنگتن پست به خوبی نشان می‌دهد که اطلاعات نادرستی که دولت فدرال آمریکا از ابتدای همه گیری در اختیار مردم قرار داد از عمده دلایل بی اعتمادی عمومی نسبت به ایمنی واثربخشی واکسن کروناست.

یک مادر سیاهپوست در بالتیمور که مسئولیت نگه داری دو فرزند خود را برعهده دارد درباره نااطمینانی خود را از واکسینه شدن با واکسن کرونای آمریکایی اینگونه بیان می‌کند: نمی‌خواهم موش آزمایشگاهی آن‌ها باشم. زیرا چیز‌های زیادی برای از دست دادن دارم. او می‌گوید که از میراث تاریخی تحقیقات پزشکی غیر اخلاقی که درآن آفریقایی-آمریکایی تبار‌ها هدف قرار گرفته، به خوبی آگاه است. او اقدامات پزشکی ناخواسته و غیر ضروری در بازداشتگاه‌های مهاجرین علیه زنان هم نژاد خود را از نمونه‌های بی اعتمادی به اقدامات پزشکی فدرال عنوان می‌کند.

مقامات فدرال به خوبی از حجم بالای بی اعتمادی نسبت به واکسن کرونا آگاهند و آن را مانع بزرگی در مسیر غلبه بر طغیان این ویروس در آمریکا می‌دانند. در نتیجه آن‌ها باید اهتمام ویژه‌ای را صرف اطمینان سازی نسبت به واکسن کرونای بومی بویژه در جوامع رنگین پوستان کنند.

سارا پولک، یکی از متخصصان اطفال در بالتیمور عمق نگرانی و بی اعتمادی لاتین تبار‌ها نسبت به واکسن کرونا را حیرت آور توصیف می‌کند و اعتبار نهاد‌های پزشکی را در میان اقلیت مهاجرآمریکا به شدت آسیب دیده می‌داند. یکی از بیماران پولک که شرایط شغلی او واکسینه شدن در برابر کرونا را الزام آور می‌کند، گفته است ترجیح می‌دهم شغلم را از دست بدهم تا واکسن آمریکای دریافت کنم.

تاریخچه سوء رفتار گسترده جامعه پزشکی با رنگین پوستان آمریکا، مسیر دشواری پیش روی مقامات این کشور در جهت اعتماد سازی نسبت به واکسن کرونا قرار داده است. نتیجه کلی آنکه واکسن‌های آمریکایی کرونا با شکاف اعتمادی عمیق در جوامع رنگین پوستان و لاتین تبارمواجهه هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار