سالک بیماری انگلی است که پشه خاکی آن را به انسان منتقل و سبب زخم پوستی می‌شود و سال‌هاست این بیماری مردم سمنان را تهدید می کند.
کد خبر: ۹۴۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱ 22 February 2021

Image result for بیماری سالک

 

به گزارش تابناک سمنان سالک که در دامغان سال‌ها شایع است، از نوع روستایی است که به آن سالک مرطوب هم می‌گویند.

بیماری سالک از موش صحرایی دم جارویی است و در اثر گزش پشه خاکی و سپس گزش انسان، بیماری به فرد مبتلا منتقل می‌شود و زخم این بیماری پوستی بر روی بدن می‌ماند.

حالا سال‌هاست که روستاهای دامغان درگیر این بیماری است و امروز در نشستی مشکلات مربوط به این بیماری بررسی‌شده است.

36 روستای دامغان درگیر بیماری سالک است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: 36 روستای دامغان درگیر بیماری سالک است.

حبیب‌الله خجسته پور بعدازظهر امروز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بیماری سالک دامغان به میزبانی سالن همایش‌های دانشگاه دامغان اظهار داشت: مقابله با بیماری سالک باید به‌صورت برنامه‌ریزی و جدی پیگیری شود و در این راستا نیز قرارگاه مقابله با سالک در این شهرستان ایجادشده است.

وی با اشاره به برخی از علل عدم موفقیت در مبارزه و مقابله با این بیماری گفت: عدم مدیریت واحد عامل اصلی در عدم موفقیت مبارزه با بیماری سالک است.

معاون استاندار سمنان با بیان اینکه راه‌اندازی قرارگاه عملیاتی مبارزه با بیماری سالک با هدف مقابله جدی با این بیماری انجام‌شده است؛ ابراز امیدواری کرد تا با راه‌اندازی این قرارگاه اقدامات مطلوبی در راستای مبارزه با بیماری سالک انجام شود.

خجسته پور بر ضرورت مشارکت مردم برای مقابله با بیماری سالک تأکید کرد و گفت: در این راه علاوه بر حضور پررنگ دستگاه‌های اجرایی مشارکت و همکاری مردم نیز نیاز است.

وی با بیان اینکه نباید مشکلات مالی مانعی بر سر راه مبارزه با این بیماری باشد تصریح کرد: تأمین سلامت جامعه امری مهم و ضروری است و نیاز است تا همه نسبت به آن حساس بوده و دغدغه داشته باشند.

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز اظهار داشت: ایجاد قرارگاه عملیاتی برای مبارزه با بیماری سالک امری ضروری است که در این زمینه اقدامات مطلوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در بیماری کرونا از تمامی ظرفیت‌ها به‌ویژه نیروهای بسیج و سپاه در قالب طرح شهید سلیمانی به کار گرفته شد؛ افزود: برای مهار بیماری سالک نیز باید از این الگو بهره برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان درباره بیماری سالک نیز گفت: این بیماری بیش از یک دهه است که در بیماری سالک در دامغان شیوع پیدا کرده است.

دانائی با بیان اینکه علل مختلفی مانند موش، پشه و انگل در ایجاد این بیماری دخیل هستند تصریح کرد: برای مبارزه با این بیماری مبارزه با جوندگان یکی از اصول مهم است.

وی بر ضرورت آموزش و آگاهی دهی به مردم نیز تأکید کرد و گفت: با آموزش‌های پیشگیرانه در زمینه مراقبت می‌توان گام‌های مؤثر در مقابله با بیماری سالک برداشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان افزود: از بین بردن بیماری سالک امکان‌پذیر نیست؛ بلکه باید تمامی اقدامات در راستای مهار بیماری باشد تا شیوع آن گسترده نشود.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار