معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان در هفته‌های اخیر بین ۱۵ تا ۱۸ درصد کاهش یافته است و این موضوع تهدید جدی برای شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در استان به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۴۳۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶ 24 February 2021

 

سید راشد جزایری روز چهارشنبه در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای این استان افزود: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است و نمود آن در فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از سایر موارد است.

وی با اشاره به شناسایی چند مورد مشکوک به ویروس جهش یافته کرونا در استان، تصریح کرد: آزمایش این بیماران به تهران ارسال شده است و ظرف ۲ روز آینده نتیجه آن به استان گزارش می‌شود، اما تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته در استان احراز نشده است.

جزایری همچنین با تایید تاثیرگذاری استفاده از ۲ ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونای جهش‌یافته، تصریح کرد: در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به نقل از سازمان بهداشت جهانی عنوان شده که استفاده از ماسک معمولی بر روی ماسک سه‌لایه تاثیر بیشتری بر پیشگیری از ابتلا به کرونای جهش‌یافته دارد که این موضوع مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یکی از چالش‌های شیوع کرونا در استان را شلوغی و کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بانک‌های استان دانست و گفت: طی ۱۲۵ بازدید مشترکی که به تازگی از بانک‌های استان انجام گرفته است، استفاده از وسایل مشترک در ۱۰۵ بانک استان گزارش شده است که باید در این خصوص دقت بیشتری شود.

جزایری با تاکید بر منع برگزاری هرگونه نمایشگاه، همایش، سیمنار و برنامه‌های گروهی و دسته‌جمعی در استان، خاطرنشان کرد: همچنان توصیه می‌شود از برگزاری نمایشگاه‌های عمومی، همایش‌ها و به ویژه دورهمی‌های خانوادگی پرهیز شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونای جهش‌یافته در ۱۰ استان کشور و به ویژه در استان‌های همجوار، بر کنترل مبادی ورودی و خروجی استان تاکید کرد و گفت: ویروس جهش‌یافته سرعت انتشار و بیماری‌زایی بسیار قوی‌تری نسبت به نوع قبلی آن دارد از همین رو باید تمامی تدابیر، تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای جلوگیری از گردش این ویروس در استان به کار گرفته شود.

‌معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، نظارت بر بازار شب عید را از مهمترین برنامه‌های استان برای مقابله با شیوع کرونا برشمرد و گفت: نظارت بر عایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف، جلوگیری از توزیع محصولات لبنی سنتی در سطح فروشگاه‌های استان و کنترل شلوغی بازار شب عید از جمله مواردی است که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد.

جزایری، آماده‌سازی نقاهتگاه‌ها را از دیگر موارد ضروری برای مقابله با ویروس جهش‌یافته دانست و افزود: راه‌اندازی نقاهتگاه‌ها در استان برای ایزوله و قرنطینه بیماران مبتلا به ویروس جهش‌یافته ضروری است و می‌طلبد دستگاه‌های مربوطه در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش ایرنا، ویروس جهش یافته کرونا، معروف به کرونای انگلیسی، از قدرت سرایت‌پذیری بیشتری برخوردار است بطوریکه تا حدود ۷۰ درصد بیشتر از کرونای قبلی قابلیت انتقال و مبتلا کردن افراد جامعه را دارد.

بر اساس آخرین رنگبندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سه شهرستان بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت آبی(کم خطر) شیوع کرونا و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار