رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سمنان گفت: پاتوق شهری زمانی شکل می‌گیرد که ورزشگاه تختی و مجموعه فرهنگی اطراف آن، موزه سلامت واقع در مرکز بهداشت تدین، فرهنگسرای کومش و موزه بزرگ سمنان با کاروانسرا ادغام شود و یک مجموعه فرهنگی یکپارچه در مرکز شهر ایجاد شود.
کد خبر: ۹۴۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱ 26 February 2021

ایجاد پاتوق شهری در مرکز شهر سمنان ضروری است

 

به گزارش تابناک سمنان حمیدرضا دوست‌محمدی عصر پنجشنبه با اشاره به اینکه احیای کاروانسرا به عنوان یک بنای منفرد چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد ابراز کرد: مجموعه فرهنگی و پاتوق شهری واقع در مرکز شهر سمنان می‌تواند در نهایت به خیابان امام (ره) متصل شود و یک فضای گردشگری فاخر را در این شهر ایجاد کند.

وی افزود: اکنون الحاقات معاصر و بی اصالت کاروانسرای شاه عباسی سمنان در حال برداشته شدن است تا دیوارهای اصلی کاروانسرا دیده شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سمنان با بیان اینکه در استفاده از این کاروانسرا به عنوان زندان آسیب‌های زیادی به آن وارد شد گفت: به طور مثال دیوارها رنگ آمیزی شد، دیوار های جدید ساخته شد و برخی از دیوارهای باستانی این بنای تاریخی آسیب دید که باید این موارد برطرف شود.

دوست‌محمدی با بیان اینکه تعامل شهرداری و میراث فرهنگی می‌تواند طرح مرمت کاروانسرا را به خوبی پیش ببرد گفت: هم میراث فرهنگی و هم شهرداری قابل نقد هستند و هیچ طرحی به صورت انفرادی به درستی پیش نمی رود.

وی با بیان اینکه اکنون مرحله نجات بخشی بنای کاروانسرای شاه عباسی در حال اجراست گفت:  در حوزه نجات بخشی بنا، تمامی فعالیت‌ها با هماهنگی میراث فرهنگی سمنان انجام می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سمنان بیان کرد: طراحی احیای این بنا را میراث فرهنگی سمنان انجام داد و بر اساس همان طرح، مشاوران کار احیای بنا را انجام می‌دهند.

دوست‌محمدی با بیان اینکه تجربه و تخصص میراث فرهنگی در زمینه احیای بناهای تاریخی بیشتر است گفت: در راستای تعامل میراث فرهنگی و شهرداری ، میراث فرهنگی سمنان می‌تواند با تزریق بودجه و یا در اختیار قرار دادن تخصص و تجربه خود به احیای صحیح و اصولی کاروانسرای شاه عباسی سمنان کمک کند.

وی با تقدیر از توجه شهرداری سمنان به اماکن تاریخی ابراز داشت: در اجرای طرح بازسازی خانه طالب بیدختی توسط شهرداری سمنان، نقدهایی وجود دارد و در اصل این بنا دخل و تصرف شد و از مصالح امروزی استفاده شد.

دوست‌محمدی افزود: چنین چیزی در دنیا تعریف شده نیست و توسعه شهری را به چالش می کشد و ممکن است فعالیت‌های شهرداری توسط متخصصان میراث فرهنگی مورد انتقاد قرار بگیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سمنان با بیان اینکه لازم است نقد منصفانه پذیرفته شود گفت: در بازسازی خانه طالب بیدختی، از تیر آهن استفاده شده و فضایی به وجود آمده که رنگ و بوی اصالت ندارد.

وی ادامه داد: توسعه شهر باید متفکرانه و معقول باشد و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان با توسعه معقول مخالفتی ندارد.

به گزارش ایرنا، کاروانسرای تاریخی شاه عباسی واقع در مرکز شهر سمنان یکی از املاک سازمان زندان های کشور بود که تا چند ماه پیش به عنوان زندان سمنان استفاده می شد و با پیگیری های سازمان زندان ها، زندان سمنان به خارج از شهر منتقل شد و با دستور رئیس قوه قضاییه به مکانی فرهنگی برای بهره مندی مردم سمنان به شهرداری سمنان تحویل داده شد.

 این کاروانسرا به عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی در شهر سمنان احداث شد و دارای ۴۰۰ سال قدمت است که در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار