در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰ و با مصوبه روز گذشته مجلس، متولدین سال ۱۴۰۰ صاحب سهام بورس می‌شوند. این در حالی است که پیش‌تر با زمزمه طرح تشویقی زاد و ولد مجلس و ارائه سهام به فرزندان سوم و چهارم خانواده، برخی از کارشناسان و مسئولین امر، اخذ چنین تصمیماتی را راهکار مناسبی در جهت افزایش جمعیت نمی‌دانستند.
کد خبر: ۹۴۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷ 28 February 2021

ارائه سهام به متولدین ۱۴۰۰، راهگشای افزایش جمعیت خواهد بود؟

 

به گزارش تابناک سمنان مطابق با مصوبه روز گذشته مجلس، دولت مکلف است به سرپرست متولدین ۱۴۰۰، یک میلیون تومان بلا عوض از محل یک درصد از یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی برای خریداری واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته شده در بورس بدهد.

از حدود شش ماه قبل اخباری درباره طرح تشویقی مجلس مبنی بر ارائه سهام به فرزندان سوم و چهارم به بعد خانواده‌ها تحت عنوان "سهام آیندگان" به گوش می‌رسید. طرحی که محمد مهدی تندگویان ، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان آن را پیشنهادی مقطعی و وابسته به متغیرهای دیگر دانست که چاره درد رشد منفی جمعیت نیست.


تندگویان گفته بود: سود و ضرر مشوقی مانند بورس و اینکه به طور دقیق در چه دوره‌ای امکان استفاده از آن وجود دارد مشخص نیست.
وی همچنین این را هم گفته بود که چاره حل بسیاری از مشکلات نظیر رشد منفی جمعیت و کاهش فرزندآوری مشوق‌هایی دائمی و مادام‌العمری نظیر معاف شدن از مالیات و پرداخت‌های درمان و بیمه به صورت پلکانی و یا افزایش مشهود حقوق است که به صورت ملموس در زندگی خانواده‌ها لحاظ شود و نه به عنوان یک کمک عائله‌مندی که تاثیر چندانی هم نخواهد داشت.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان معتقد بود که در صورت عدم بررسی اساسی برای رسیدن به جمعیت جایگزین با کاهش ازدواج و زاد و ولد و در نهایت کاهش جمعیت مواجه خواهیم شد.

شهلا کاظمی‌پور ، جمعیت شناس نیز درباره طرح "سهام آیندگان" مجلس نیز پیش از این به ایسنا گفته بود: بورس طرح موفقی در ایران نیست به خصوص در این اواخر که با شکست مواجه شده است، بنابراین به شخصه فکر نمی‌کنم بتواند در راستای فرزندآوری موفق عمل کند.

به گفته کاظمی‌پور، اگرچه اختصاص سهام برای آینده فرزندان با فرض اینکه ۱۰۰ درصد نتیجه مثبت داشته باشد می‌تواند موثر باشد اما نکته حائز اهمیت این است که این سهام تا چه میزان کمک احوال خانواده فرزند متولد شده خواهد بود؟، چراکه خانواده‌ها به علت مشکلات مالی که اکنون در زندگی دارند بچه‌دار نمی‌شوند.


وی همچنین این را هم گفته بود که تمام مردم تحصیل کرده نیستند و همگی دانش مربوط به بورس و سهام را ندارند که تشخیص دهند سهام چه میزان ارزش افزوده برایشان دارد.

به نظر می‌رسد ارائه تسهیلات مقطعی بی‌توجه به شرایط جامعه هدف دریافت‌کننده تسهیلات، نمی‌تواند گامی مهم در راستای افزایش جمعیت، ازدواج و باروری شود و برای رسیدن به چنین اهدافی باید به سمت مشوق‌های دائمی و مادام‌العمر حرکت کرد.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار