کد خبر: ۹۴۵۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲ 03 March 2021

آنر چگونه می‌تواند بدون هوآوی موفق شود

 

پس از این‌که آنر (Honor) سال‌ها به عنوان برند مقرون‌به‌صرفه هوآوی شناخته می‌شد، این شرکت توسط کمپانی مادر به فروش رسید. ماه گذشته، آنر اولین گوشی هوشمند خود پس از جدایی از هوآوی را که آنر ویو ۴۰ نام دارد، منحصراً در بازار چین عرضه کرد.

آنر پتانسیل این را دارد که تاثیر مهمی بر بازار گوشی‌های هوشمند گذاشته و جای خالی هوآوی پس از تحریم‌های دولت آمریکا علیه این شرکت را پر کند. سهام بازار شرکت هوآوی پس از تحریم‌های آمریکا به شدت افت داشته و رشد سهام این شرکت از +۱۶ درصد به -۲۱ درصد رسیده است. این جایگاه ارزش تلاش مضاعف شرکت آنر را دارد و چه بسا که این شرکت بتواند جایگاه بزرگ‌تری را به‌دست آورد. این کار آسانی نیست اما آنر می‌تواند با انجام این کارها در این امر موفق ظاهر شود.

بازگشت گوگل

آنر همین حالا نیز با شرکت‌های اصلی سازنده‌ی پردازنده و قطعات مانند کوالکام، سامسونگ، اینتل و مایکروسافت قرارداد بسته است که این کار قدم بزرگی در مسیر موفقیت محسوب می‌شود. با این حال قدم بزرگ‌تر، برگرداندن سرویس‌های اندروید و گوگل پلی به گوشی‌های آنر است. استفاده از اندروید امری ضروری است، البته به جز برای شرکت اپل، چرا که سرویس‌های موبایلی هوآوی پس از این‌که در ابتدا امیدوارکننده به نظر می‌رسید اما درنهایت موفق ظاهر نشد و به غیر از آن، جایگزین مناسب دیگری در دسترس نیست.

بازگشت اندروید و فروشگاه گوگل پلی به گوشی‌های آنر، باعث می‌شود تا این موضوع که مانع بزرگی از خرید گوشی‌های آنر و هوآوی بود، به طور کلی حل شود. چنین اقدامی هنوز توسط آنر و یا مالک جدید آن یعنی Shenzhen Zhixin اعلام نشده است. این شرکت مختلط سهامی توسط یک شرکت تحت مالکیت دولت چین در شنژن و گروه توسعه فناوری شنژن هدایت می‌شود. این نکته، امکان بازگشت گوگل به گوشی‌های آنر را سخت می‌کند چرا که هنوز هم مشکلات بین دولت‌های آمریکا و چین حل و فصل نشده است.

آقای جورج ژاو، مدیرعامل آنر اخیراً در این خصوص گفت:

دلیلی برای تحریم‌ یک شرکت بسیار معمولی وجود ندارد.

گزارش‌هایی از روسیه شنیده شده که براساس آن شرکت آنر خط تولید گوشی‌های مبتنی بر خدمات گوگل را راه‌اندازی کرده است.

گوشی‌های میان‌رده آنر

گوشی‌های میان‌رده‌‌ی باکیفیت

هر دو برند هوآوی و آنر با توجه به عدم دسترسی به خدمات گوگل، گوشی‌های میان‌رده‌ی قدرتمندی را عرضه کردند. اما این گوشی‌ها در رقابت با گوشی‌های مشابه شرکت ریلمی که زیر ۴۰۰ یورو قیمت خورده بودند، حرفی برای گفتن نداشتند. با وجود گوشی‌های گلکسی S20 سامسونگ (۵۹۹ یورو) و پیکسل ۵ گوگل (۵۹۹ یورو)، کار برای شرکت آنر و هوآوی حتی سخت‌تر هم شد.

اگر آنر قصد رقابت با این گوشی‌ها را داشته باشد، هیچ راه بی‌نقص و صددرصدی برای این کار پیدا نخواهد کرد؛ به‌خصوص که این برند در مقایسه با برندهای دیگر کمتر شناخته شده است. نیل شاه (Neil Shah) از مرکز تحقیقات بازار کانترپوینت گفته است که به دلیل رقابت سهمگین شرکت‌های ریلمی، اپو و شیائومی، این کار آسانی نخواهد بود. شاه بر این باور است که شرکت آنر دیگر نمی‌تواند از مزایای استراتژی ادغام عمودی برای ایجاد چالش‌های زنجیره‌ی تامین و  نیاز به سرمایه‌گذاری تبلیغاتی برای به‌دست‌آوردن شهرت در غرب، استفاده کند.

چالش جدی‌تر این شرکت، ساخت محصولی است که از دیگر محصولات متمایز باشد. آنر اعلام کرده است که در کنار عرضه‌ی گوشی ویو ۴۰، این شرکت بیش از ۵۰ درصد از ۸۰۰۰ نیروی کار خود را برای تحقیق و توسعه در بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه در نقاط مختلف جهان، مستقر کرده است. این یک نکته مهم برای موفقیت در رقابت با غول‌های صنعت گوشی‌سازی است. البته ‌مقدار هزینه‌ی مورد نیاز برای این کار و کیفیت محصولات تولیدشده در این روش نیز اهمیت بالایی دارد.

شرکت آنر می‌تواند برای الهام‌گیری به گذشته‌ی خود نگاه کند. آنر و به‌خصوص هوآوی معمولاً به خاطر دوربین‌های باکیفیت خود مورد تمجید و ستایش قرار می‌گرفتند و در این زمینه شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل و سامسونگ را به چالش می‌کشیدند. یکی از موارد مهمی که گوشی‌های ارزان‌تر از نبود آن رنج می‌برند، دوربین‌های باکیفیت است. ساخت یک گوشی با قیمت مناسب و دوربینی خوش‌ساخت، قطعاً بازار هدف خلوت‌تری خواهد داشت و در واقع تنها گوشی پیکسل ۴a این ویژگی‌ها را دارد.

رقابت با شیائومی

چالش‌ها و مشکلات ساخت یک گوشی میان‌رده‌ی قدرتمند غیرقابل انکار است، اما بزرگ‌ترین مشکل شرکت آنر در یک کلمه خلاصه شده است؛ شیائومی. درحالی که ساخت یک محصول به‌روز و مجهز ممکن است کاربران زیادی را به سمت گوشی‌های شرکت آنر جذب کند، اما شرکت شیائومی توانسته در نبود شرکت هوآوی در غرب جاپای خود را در این منطقه محکم کند.

در حالی که ارزش سهام شرکت‌های هوآوی و آنر سال به سال کمتر می‌شد، شیائومی اتفاق برعکسی را تجربه کرد و با عرضه‌ی گوشی‌های ردمی ۹، ردمی ۹A و ردمی ۱۰X توانست برند خود را گسترش داده و در کشورهای اروپایی به فروش قابل توجهی دست پیدا کند. ارزش جهانی این شرکت ۳ درصد  افزایش داشت و رشد سالانه‌ی آن از ۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۰ رسید.

آنر قصد دارد تا بودجه‌ی هنگفتی را به قسمت تحقیق و  توسعه اختصاص دهد اما شیائومی نیز از قبل در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام داده است. در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، شرکت شیائومی اعلام کرد که تعداد افراد یکی از تیم‌های تحقیق و توسعه‌ی خود در ژاپن را دوبرابر خواهد کرد و در پی آن است تا پشت سر اپل و هوآوی، خود را به عنوان چهارمین شرکت برتر گوشی‌سازی جهان معرفی کند.

مجیک بوک آنر

استفاده از طرح مجیک ‌بوک

در حالی که ساخت گوشی‌هایی مخصوص همه‌ی رده‌ها همانند شیائومی، کاری منطقی به‌نظر می‌رسد اما یکی از محصولات آنر که با پشتیبانی هوآوی ساخته شده است می‌تواند کلید موفقیت این شرکت باشد. درکنار نیم‌نگاهی به گوشی‌های هوشمند گذشته و الهام‌گیری از آن‌ها، آنر باید از موفقیت‌های لپتاپ‌‌های خود نیز درس‌هایی گرفته باشد.

شاید خرید گوشی‌های آنر و هوآوی در حال حاضر کار درستی به‌نظر نرسد اما لپتاپ‌های این شرکت‌ها، به‌خصوص لپتاپ‌های میت‌بوک ۱۴ D هوآوی و مجیک‌بوک ۱۰ آنر، تنها بهتر و بهتر شد‌ه‌اند. هر دو لپتاپ هیچ محدودیتی در استفاده از ویندوز ۱۰ ندارند و مانند دیگر لپتاپ‌های متکی به ویندوز ۱۰ عمل می‌کنند و قیمتشان زیر ۶۰۰ یورو است.

برخلاف بسیاری از لپتاپ‌های میان‌رده، لپتاپ مجیک‌بوک ۱۴ آنر بسیار زیباست و از نظر  ظاهری شباهت‌هایی به مک‌بوک‌های اپل دارد اما قیمت آن بسیار معقول‌تر از مک‌بوک است. کیبورد عالی، صفحه‌نمایش تمیز و شفاف و استفاده از پردازنده‌های رایزن AMD که عملکرد بی‌نظیری را ارائه‌ می‌کند، از ویژگی‌های این محصول خوش‌ساخت است. شرکت آنر به جای ساخت چند مدل لپتاپ مختلف، تنها یک محصول را ارائه کرده که دست بر قضا فوق‌العاده ظاهر شده است. این شرکت می‌تواند از همین روش برای ساخت گوشی‌های خود استفاده کند.

در حالی که هوآوی تعداد لپتاپ‌های بیشتری را عرضه کرده، مجیک‌بوک ۱۴ توانسته عملکرد بهتری داشته باشد و مدل‌های مختلف آن شامل تفاوت‌های جزئی مانند صفحه نمایش بزرگ‌تر است و به غیر از آن تنها یک مدل مجیک‌بوک پرو در آینده عرضه خواهد شد. تمام این محصولات ذکرشده ظاهر یکسانی دارند و شرکت قصد دارد تا تنها بر روی ساخت محصولی جذاب تمرکز داشته باشد.

شرکت آنر باید برای گوشی، لپتاپ و  وسایل جانبی مانند هدفون به یک مدل خاص و موفق دست پیدا کند و سپس تمام تمرکز خود را بر روی آن محصول بگذارد.

آنر

رابط کاربری موثرتر

اگر خدمات گوگل به گوشی‌های آنر بازگردد، فرصت بسیار خوبی برای ارتقای رابط کاربری گوشی‌های این شرکت خواهد بود. با این حال، با توجه به شرایط مالی شرکت و روش‌هایی که متاسفانه در صنعت گوشی‌سازی مد شده است، ممکن است  شرکت آنر قصد درآمدزایی ساده‌تر را داشته و زمان زیادی را برای طراحی یک رابط کاربری عالی نگذارد.

شرکت سامسونگ به‌خاطر استفاده از تبلیغات در گوشی‌های گلکسی S21 مورد سرزنش قرار گرفته است و شیائومی نیز به دلیل استفاده از تبلیغات به سرنوشت مشابهی دچار شده است و حتی برخی از سازندگان برنامه‌ها را به‌صورت پیش‌فرض بر روی گوشی‌ها نصب می‌کنند (وان‌پلاس ۸T به همراه اپلیکیشن فیسبوک عرضه می‌شود). این اقدامات باید برای آنر زنگ خطر و همچنین موقعیت مناسبی باشد تا با ساخت یک نسخه تمیز و قابل شخصی‌سازی از اندروید مانند سیستم‌عامل اکسیژن (OxygenOS) در وان‌پلاس قبل از جنجال‌های ایجادشده پیرامون آن، بازار را در دست بگیرد.

آخرین باری که گوشی‌های آنر در اروپا به فروش می‌رسیدند، از رابط کاربری اختصاصی Magic UI استفاده می‌کردند. این رابط کاربری ظاهر کلی اندروید را تغییر داده بود و به رابط کاربری تکراری گوشی‌های شرکت‌های دیگر شباهت زیادی نداشت اما مشکل اصلی بیخودافزارهای (Bloatware) بیش از حد این رابط کاربری بود.

در حالی که گوشی آنر ویو ۴۰ از پردازنده‌های شرکت مدیاتک استفاده می‌کند، استفاده از پردازنده‌های میان‌رده و استفاده ‌نکردن از تبلیغات ادغام‌شده و بیخودافزارها باعث می‌شود تا حتی باتوجه به سخت‌افزار نه‌چندان قوی این دستگاه، تجربه‌ای روان و سریع از سیستم‌عامل اندروید بر روی گوشی‌های آنر به‌دست بیاید.

آنر می‌تواند راه خود را از شرکت‌های گوشی‌سازی دیگر جدا کند و یا از الگوی شرکت‌های دیگر پیروی کند. در نهایت این شرایط مالی شرکت است که  می‌تواند تعیین‌کننده باشد. استفاده‌ی مجدد از خدمات گوگل و تسلط بر بازار گوشی‌‌های میان‌رده می‌تواند مشتریان این برند را هیجان‌زده کند اما آیا چنین کاری در نبود پشتیبان قدرتمندی مانند هوآوی، قابل انجام خواهد بود؟ یا این کار مشکلات بیشتری را به وجود خواهد آورد؟ شایعات زیادی در مورد مالکیت مجدد آنر توسط هوآوی به گوش می‌رسد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار