شهرستان خوی با ۳۰ درصد عسل تولیدی خود به عنوان پایتخت تولید عسل مصفی در کشورشناخته میشود .
کد خبر: ۹۴۸۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷ 13 March 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی از خوی، خداوند متعال در آیات قرآن در باره خوراکی های بهشتی توضیحاتی می دهد که یکی از آن نوشیدنی های بهشتی عسل مصفی می باشد . عسل مصفی طبق آیات قرآنی به عسلی گفته میشود که از شهد گل ها ، گیاهان ودرختان واز دل طبیعت بدست آمده باشد که درمان بسیاری از بیماریهای انسان می باشد.
حسین عباسی فرماندار خوی به نقش بخش کشاورزی در رشد و توسعه شهرستان اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه شهرستان خوی در بسیاری از محصولات باغی و زراعی در سطح استان و کشور در رتبه های نخست قرار دارد باید از این ظرفیت در راستای توسعه همه جانبه شهرستان استفاده نمود.

️فرماندار خوی به وجود زیرساخت های لازم در شهرستان خوی برای صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: وجود مرز زمینی، ریلی و فرودگاه ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله عسل میباشد.

️ محمد فکری مدیر عامل شرکت زنبورداری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک آذربایجان غربی در خوی گفت : شرکت تعاونی زنبورداران خوی در سال ۱۳۶۱ ایجاد و با بیش از ۲ هزار زنبوردار و اشتغالزایی برای ۶ هزارنفر ، ۴۵۰ هزار کندوی مدرن و تولید ۱۲ هزار تن عسل در سال از شرکت های فعال و موفق در سطح کشور می باشد.
️وی در ادامه به رتبه اول شهرستان در تولید عسل مصفی در سطح کشور اشاره کرد گفت : ۳۰ درصد تولید عسل شهرستان خوی به عسل مصفی ( ۱۰۰ درصد طبیعی ) اختصاص دارد .
وی همچنین گفت : از ۱۲ هزار تن عسل تولید شده ۶۰ درصد موم دار و ۴۰ درصد آن بصورت شهد می باشد .
وی افزود : شهرستان خوی بعنوان قطب تولید عسل و فرآورده های عسل از جمله ژل رویال، زهر زنبور عسل، موم و بره موم می باشد .

فکری در قسمت دیگری از سخنان خود خطاب به مردم گفت : عسل های تقلبی ارزان قیمت که در بازار به فروش می رسد هیچ ربطی به شرکت زنبورداران ندارد . بلکه تعدادی از سودجویان آن عسل های ارزان قیمت را بصورت تقلبی از شیره و شکر تولید می کنند که چندین مورد از آنها دستگیر وبه مقامات قضایی تحویل داده شده است .
مدیرعامل شرکت زنبورداران در مورد بیمه تاکید کرد : بیشتر کندوهای تولید عسل بیمه هستند ولی متاسفانه هیچ یک از زنبور داران خوی هنوز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار نگرفته اند .
وی از مسئولین مربوطه خواست جهت دلگرمی زنبورداران و تشویق جوانان مستعد به زنبورداری مشکل بیمه تامین اجتماعی زنبورداران را حل نمایند .
لازم به ذکر است : زنبور داران خوی برای تولید عسل خالص از مناطق ییلاقی بخش های قطور ، صفائیه خوی و از مناطق ییلاقی شهرهای چالدران ، ماکو ، سردشت ، پیرانشهر ، اشنویه و استان زنجان استفاده می کنند و بیش از ۷۰ درصد عسل تولیدی خوی به دیگر استان های کشور و به کشورهای ترکیه ، عراق ، افغانستان ، پاکستان و کشور های عربی صادر می شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار