طرح‌های نیمه تمام آبی استان تهران که حتی برخی قدمت ۱۵ ساله داشتند، امسال با همت دولت تدبیر و امید و با بهره‌گیری از توان ملی در اوج تحریم‌ها به ثمر نشست؛ طرح‌هایی که راه‌حل مشکلات آبی شرق تا غرب این استان و جزو عظیم‌ترین طرح‌ها هستند.
کد خبر: ۹۴۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳ 15 March 2021

 

سامانه های رینگ آبی در تهران، تصفیه خانه ششم و هفتم، آبرسانی به شهرک های تازه تاسیس شهرستان های استان تهران از جمله پرند، پردیس، پیشوا، ملارد و صفادشت از جمله  مهمترین طرح هایی بود که برای ارتقا و یکسان سازی کیفیت آب و تعادل بخشی کیفی و کمی در سال جاری تدبیر دولت و توان داخلی به بهره برداری رسید.

افتتاح فاز نخست تصفیه‌خانه ششم تهران یکی از شاخص های این طرح ها است که به عنوان بزرگترین تصفیه خانه کشور مطرح است و با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و متصل کردن سه سامانه رینگ آبرسانی در غرب، شمال‌شرقی و جنوب‌غربی پایتخت مشکل کیفیت آب را حل کرد و برگه زرینی از اقدامات دولت را به نمایش گذاشت.

تصفیه‌خانه ای که از سال ۸۶ شروع شده و قرار بود از فاینانس خارجی ساخته شود که محقق نشد و با بودجه عمومی آهنگ ساخت آن در ۲ سال اخیر تسریع شد و در سال جاری به ثمر رسید.

اکنون، تهران هفت تصفیه‌خانه آب دارد که تصفیه‌خانه ششم در بالاترین نقطه این کلانشهر قرار گرفته‌است و سامانه آبرسانی غرب از محل تصفیه‌خانه ششم آب تهران به نواحی غربی شهر تهران شامل مناطق ۵، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ در راستای ارتقای کمی و کیفی آب شرب و بهداشتی انجام شد.

سامانه دیگری که مردم شهر جدید پرند را به نعمت آب گوارا رساند سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد است، سامانه شرق نیز  آب سد لار را به تصفیه‌خانه سوم و چهارم آب تهران می‌رساند تا اهالی شرق پایتخت از آب آشامیدنی با کیفیت برخوردار شوند.

اجرای طرح رینگ آبرسانی پایتخت در شرایط تحریمی و کرونایی در سال جاری از دیگر اقدامات دولت با تکیه به توان داخلی است و با اجرای این طرح و با اتصال تصفیه‌خانه‌های هفت‌گانه آب تهران نه تنها کیفیت آب را ارتقا بخشید بلکه به داد سفره های زیرزمینی رسید و از فرونشست ها جلوگیری کرد و عدالت آبی را از شرق تا غرب برپا کرد.

رینگ آبرسانی حال مردم شهر جدید پرند را در کیلومتر ۳۰ آزادراه تهران - ساوه را نیز خوب کرد و  بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب،۵۲ کیلومتر از رینگ آبرسانی در سه سامانه آبرسانی غرب، سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند از مخزن تلمبه‌خانه یافت‌آباد تا مخزن رضی آباد و سامانه آبرسانی شمال شرق اجرا شده‌است. این سامانه به طول هفت کیلومتر، آب تصفیه‌خانه ششم را به مناطق پنج، ۹، ۱۸، ۲۱، ۲۲ و شهر جدید پرند می‌رساند.

بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ آبرسانی تهران از جمله تصفیه‌خانه ششم و سه سامانه رینگ، ۱۵۰ حلقه چاه زیرزمینی را از مدار خارج کرد و به کاهش فرونشست و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی کمک شایانی کرد.

 

آمار و ارقام ها،نشان از افزایش ۲.۶ برابری تصفیه خانه ها در تهران با  وجود تحریم ها حکایت دارد.

فاز دوم تصفیه‌خانه هفتم آب تهران دیگر دستاوردی است که سال جاری توسط دولت به بهره برداری رسید که یکی از مهمترین طرح هایی است که در هر ثانیه پنج متر مکعب آب بهداشتی و سالم را به بیش از دو میلیون نفر از مردم منطقه جنوب شهر تهران و شهرهای جنوب شرق استان تهران می‌رساند.

فاز دوم تصفیه‌خانه هفتم آب تهران تنها تصفیه‌خانه ویژه جنوب تهران و جنوب شرق استان تهران است که به گفته محمدرضا بختیاری مدیرعامل آبفای استان تهران، این تصفیه‌خانه ویژه مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهرداری تهران و نیز شهرهای قیامدشت، پاکدشت، قرچک، ورامین و پیشوا را در بر می گیرد.

آبرسانی به شهرک های مسکونی پیشوا

با توجه به ساخت شهرک های مسکونی جدید در شهرستان پیشوا و توسعه فضای شهری، توسعه شبکه آبرسانی و در اختیار قرار دادن آب سالم و بهداشتی به این مناطق یکی از مهمترین برنامه های شرکت آب و فاضلاب استان تهران بود.

بیش از ۲ هزار متر لوله گذاری جدید جهت آب رسانی به شهرک تازه ساخت فرهنگیان و باغ گل پیشوا انجام شد در اجرای طرح آبرسانی به این شهرک مسکونی ، از لوله های پلی اتیلن با قطر ۱۶۰ ۲۰۰ میلی متراستفاده شد تا ساکنان این شهرک در آینده با مشکل و کمبود آب مواجه نشوند.

پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع است.

 

بهره برداری از فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب اسلام‌شهر

فاز نخست تصفیه‌خانه فاضلاب اسلام‌شهر در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده بود، که هم‌زمان با بهره‌برداری از فاز نخست این تصفیه‌خانه عملیات ساخت و ساز فاز دوم آن نیز آغاز شد.

برای ساخت این تصفیه‌خانه در مجموع ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است که ۸۰ میلیارد تومان آن صرف ساخت تصفیه‌خانه و ۴۰ میلیارد آن صرف خطوط انتقال شده است و این طرح به ارتقای بهداشت و سلامت عمومی و نیز استفاده از پساب این تصفیه‌خانه در کشاورزی، صنعت و تغذیه سفره‌های زیرزمینی کمک کرد.

شهرستان اسلامشهر با حدود ٨٠٠ هزار نفر جمعیت در غرب تهران قرار دارد.

بهره برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب ملارد

فاز نخست تصفیه‌خانه فاضلاب ملارد از دیگر طرح هایی بود که در فروردین امسال با لوله‌گذاری ۱۵۰کیلومتر توانایی ۳۵هزار مترمکعب پساب در شبانه‌روز به بهره برداری رسید و این تصفیه‌خانه توانایی زیرپوشش قرار دادن  ۲۴۰ هزار  نفر را داراست که ۶۵ درصد جمعیت ملارد را زیرپوشش قرار داد.

همچنین برای این پروژه اعتباری معادل ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه و در ساخت آن از سرمایه‌گذار بخش خصوصی و از مدلBOT پنجاه درصد استفاده شده است. در این مدل ۵۰ درصد هزینه‌ها را بخش خصوصی و مابقی از محل پروژه های عمرانی هزینه شد.

این تصفیه‌خانه از تصفیه‌خانه‌های مدرن کشور و به روش SBR است که پساب با کیفیت بسیار بالا را در زمینی به وسعت کم تولید می‌کند در این پروژه ،پساب به صورت کاملا بهداشتی و با دارا بودن استانداردهای بالا، جایگزین حقابه بخش کشاورزی منطقه شد.

شهرستان ملارد با حدود ٤٠٠ هزار نفر جمعیت در غرب تهران قرار دارد. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و صفادشت است که در جنوب استان واقع است.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر صفادشت

تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر صفادشت  نیز از دیگر طرح های آبی  دولت است که در سال جاری به ثمر رسید. این تصفیه خانه شامل دو کیلومتر خط انتقال و شبکه فاضلاب و یک تصفیه‌خانه به ظرفیت ۷۸۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز است که با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان (۸۰میلیارد تومان در بخش شبکه و ۶۰میلیارد تومان در بخش تصفیه‌خانه) ساخته شده است.

تصفیه‌خانه فاضلاب صفادشت به روش ATO هوادهی گسترده با قابلیت حذف ازت و فسفر به صورت هم‌زمان طراحی شده‌است. که پساب تولیدشده در این بخش هم در بخش کشاورزی و هم در بخش صنعت غیرغذایی قابل استفاده است.

مسکن مهر صفادشت در چهار کیلومتری این شهر واقع شده و ۵۰ هزار واحد در این محل ساخته شده و به دلیل بالا بودن سطح کف در این منطقه امکان استفاده از چاه‌های جذبی در دفع فاضلاب امکان پذیر نبود و به همین دلیل پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب به سرعت اجرا شد.

تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران بهره‌برداری می‌شود

دولتمردان در روزهای پایان سال نیز فعال هستند و تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران (فیروزبهرام) در چهار فاز و با ظرفیت متوسط ۵۲هزار مترمکعب در شبانه‌روز، با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس روز سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت غرب پایتخت شامل  بخش‌هایی از مناطق ۱، ۲، ۳، ۵، ۶، ۱۱،۱۰، ۱۷، ۱۸ ،۲۱ ، ۲۲ و کل منطقه ۹ شهرداری تهران زیر پوشش خدمات جمع‌آوری و انتقال بهداشتی فاضلاب قرار می‌گیرند.

این تصفیه‌خانه که یکی از بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه های فاضلاب کشور است و با استفاده از فناوری‌ها و استانداردهای روز دنیا در بخش بیولوژیک و گندزدایی طراحی شده شامل سه واحد بی‌هوازی، آنوکسیک و هوازی در بخش مایع است که توانایی انجام هم‌زمان حذف نیتروژن و فسفر بیولوژیک و BOD (میزان اکسیژن خواهی بیولوژیکی) را دارد و بخش لجن آن شامل هاضم بی‌هوازی و CHP (تولید هم‌زمان برق و حرارت) است.

تصفیه خانه فاضلاب غرب تهران (فیروز بهرام) دارای قابلیت تولید پساب با بهترین استاندارد زیست‌محیطی، تولید لجن با کلاس B استاند ارد و تولید حدود شش مگاوات برق با استفاده از تاسیسات CHP است که قابلیت تزریق به شبکه سراسری برق کشور را داراست. 

این تصفیه‌خانه که از ابتدای سال ۹۶ با اعتباری حدود ۱۲۵ میلیون یورو آغاز شد با فرایند لجن فعال پیشرفته و قابلیت حذف ازت و فسفر( فرآیند A۲O) طراحی شده و پساب تولیدی آن با کیفیتی بالاتر از حد استاندارد برای تزریق به سفره‌های آب زیرزمینی، استفاده در شهرک‌های صنعتی غیر غذایی و آبیاری فضای سبز برنامه‌ریزی شده است.

فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس نیز با ظرفیت ٢۴هزار مترمکعب در شبانه‌روز و با اعتباری حدود ۱۷۵ میلیارد تومان برای جمعیتی معادل ١٢۵ هزار نفر طراحی شده است. این تصفیه‌خانه به دلیل موقعیت و اسکان جمعیت در مسکن مهر پردیس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بر اساس افق طرح سال ۱۴۲۰ برای جمعیت ۵۳۸ هزار نفری طراحی شده است.

طرح های آبی استان تهران در قالب پویش #هرهفته‌الف_ب_ایران به ثمر نشست این پویش بیش از یک سال است که از سوی دولت به راه افتاده و آبادانی هرچه بیشتر کشور در حوزه صنعت آب و برق را دنبال می‌کند و افتتاح طرح‌های کوچک و بزرگ این پویش در شرایط تحریمی و کرونا بیانگر این واقعیت است که دولت با وجود همه فشارهای خارجی، نسبت توسعه کشور با اتکا به توان داخلی، گام های بلندی برداشته است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار