کد خبر: ۹۵۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷ 11 April 2021

clubhouse


به گزارش تابناک سمنان به  گفته کاربرانی که از برنامه محبوب کلاب هاوس استفاده می‌کنند، مشترکان ایرانسل و همراه اول از شب گذشته امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی را ندارند. پیگیری‌هایی که با اپراتور‌های ایرانسل و همراه اول انجام دادیم، نشان داد که آن‌ها هنوز هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر فیلتر کردن این شبکه اجتماعی محبوب دریافت نکرده اند.

اگرچه بسیاری از کاربرانی که از سیم کارت ایرانسل استفاده می‌کنند، نمی‌توانند بدون فیلترشکن به این شبکه اجتماعی دسترسی پیدا کنند، سعید عسگری که مدیر روابط عمومی ایران است، اعلام کرد که تاکنون گزارش روشنی مبنی بر فیلتر کردن کلاب هاوس را دریافت نکرده اند.

مقامات آگاه و افراد مطلع در اپراتور همراه اول نیز پس از قطع شدن دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب هاوس اطلاع داده اند که این مشکل مقطعی است. از آنجایی که برنامه کلاب هاوس یک برنامه جدید است، برخی از کاربران در دسترسی به سرور‌های این شبکه اجتماعی با مشکل روبرو شده اند. این مشکلات شب گذشته برطرف شد و در حال حاضر هیچ بخشنامه‌ای برای فیلتر کردن کلاب هاوس ارسال نشده است.

فیلتر کردن غیر قانونی کلاب هاوس مجازات حبس تا دو سال دارد

مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در مصاحبه با شرق گفت:

اختلال در دسترسی به این برنامه در اپراتور‌های تلفن همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران به ما گزارش شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که گزارش‌ها درست هستند. آنچه که می‌توانیم بگوییم این است که ادامه این اختلالات طبیعی نیست.

هادیان خاطرنشان کرد که آنچه ما می‌دانیم این است که به هیچ وجه در مورد فیلتر کردن کلاب هاوس با کارگروه تعیین مصادیق بحث نشده است. در حال حاضر، هنوز مشخص نیست که آیا حکمی در مورد این برنامه در دادگاه صادر شده است یا خیر. همچنین، هیچ حکمی به وزارت ارتباطات ارائه نشده است.

مدیر اداره روابط عمومی وزارت ارتباطات تأکید کرد:

اپراتور‌های مذکور در پاسخ به سازمان تنظیم مقررات، دریافت حکم رسمی از دادگاه یا ایجاد اختلال در دسترسی به این شبکه را انکار می‌کنند، در حالی که شواهد موجود نشان دهنده وجود یک اختلال جدی است.

وی معتقد است که به هر حال، این قانون است که فیلتر شدن کلاب هاوس را تعیین می‌کند و اختلال در دسترسی به این شبکه طبق قانون مجازات اسلامی منجر به حبس تا دو سال خواهد شد. اگر حقایق ثابت کند که این تخلف عمدی بوده است، مرتکب توسط قانون مجازات خواهد شد.

بحث فیلتر شدن کلاب هاوس برای اولین بار در جلسه رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد

محمد جواد آذری جهرمی نیز شب گذشته در جلسه آنلاین رئیس کل بانک مرکزی با حضور کارشناسان و فعالان اقتصادی در کلاب هاوس شرکت کرد. وی در پاسخ به قطع ارتباط مستمر اعضای شرکت‌کننده در کلاب هاوس و مسئله فیلتر شدن این برنامه از عصر پنجشنبه در ایران گفت:

کلاب هاوس فیلتر نیست و مشکلات ایجاد شده برای کاربران ممکن است به دلیل مسائل فنی باشد.

مجتبی توانگر، نماینده مجلس، در یک توییت اعلام کرد که دستور فیلتر کلاب هاوس صادر شده است اما فعلاً محرمانه است. وی در توئیتر خود نوشت:

دستور جلسات کمیته تعیین مصادیق مجرمانه به درخواست نمایندگان دولت محرمانه شده‌اند. همین امر موجب شد تا دولت از تصمیماتی که خود آمر آن بوده برای جهت دهی به افکار عمومی بهره‌برداری کند. #کلاب‌هاوس

چرا در این ۸ سال یک لایحه برای اصلاح رویه‌ها و حفاظت از حقوق کاربران ارسال نشده است؟

لازم به ذکر است که محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور اخیراً در مورد فیلتر شدن شبکه اجتماعی کلاب هاوس اعلام کرده است که هنوز تصمیمی در مورد فیلتر شدن این شبکه اجتماعی نگرفته نشده است. همچنین، چند روز پیش، معاون امور حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی از بخش خصوصی دعوت کرد تا خدمات مشابه کلاب هاوس را در کشور ارائه دهد.

امیر خوراکیان بیان کرد که نباید یک سرویس مسدود شود و پس از آن به فکر راه‌اندازی سرویس‌های مشابه به صورت داخلی باشیم. به گفته وی، به دلیل زیرساخت‌های داخلی، ایجاد خدماتی مشابه با کلاب هاوس در کشور بسیار آسان است.

در هر صورت، اگر شبکه اجتماعی کلاب هاوس فیلتر شود، ایران دومین کشور بعد از چین خواهد بود که این شبکه اجتماعی را فیلتر کرده است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار