یکی از مهم‌ترین گام‌های راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی، تشکیل تیم و تقویت مهارت‌های کار تیمی است.
کد خبر: ۹۵۴۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴ 11 April 2021

هفت سکوی ردپا عنوان رویداد توان‌افزایی مهارتی نوجوانان است که از سوی خانه جوان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان ویژه دانش‌آموزان هنرستانی در حال برگزاری است.

این وبینار که پیش‌تر به موضوعاتی مانند خودشناسی، مسئله‌بینی و مسئله‌یابی، خلاقیت، راهکاریابی و روش حل مسئله و بوم کسب‌وکار با رویکرد کارآفرینی اجتماعی پرداخته بود، در گامی دیگر به سراغ موضوع "قواعد کار تیمی" رفت.

امین ابوعطا دکترای مدیریت کسب‌وکار، مدرس و مشاور کسب‌وکار و مدرس مفاهیم کارآفرینی به کودکان و نوجوانان در این وبینار ابتدا به تعریف "تیم" پرداخت.

به گفته وی، تیم تعداد محدودی از افراد با مهارت‌های مکمل است که به‌منظور دستیابی به هدف مشترک و اهداف عملیاتی و با رویکرد مسئولیت متقابل اعضا نسبت به یکدیگر تشکیل شده است. در تیم مجموعه‌ای از افراد با اهداف واحد حضور دارند که برای رسیدن به آن اهداف به صورت اشتراکی کار انجام می‌دهند.

این مدرس و مشاور کسب‌وکار افزود: هدف مشترک و داشتن ارتباط متقابل در کار تیمی بسیار مهم است.

ابوعطا گفت: کار کردن در فضای تیمی باعث می‌شود خرد جمعی به کمک ما بیاید و هر چه تعداد ایده‌ها بیشتر باشد، ایده‌های نو بیشتر به وجود می‌آید که در نهایت به خدمت یا محصول جدید تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه همیشه هم به تشکیل تیم نیاز نداریم، ادامه داد: تیم‌ها باید زمانی تشکیل ‌شوند که امور محوله تا حدودی پیچیده باشند. یک فرد در بسیاری از موارد نمی‌تواند به تنهایی تصمیم‌گیری کند، بنابراین یک تیم تشکیل می‌شود تا اعضای آن به‌طور مساوی برای تسهیل امور با یکدیگر مشارکت کنند.

این مشاور کسب‌وکار تأکید کرد اگر تمام اعضای تیم با وحدت در کنار یکدیگر کار کنند، هر تیمی می‌تواند به بهترین شکل نتیجه بگیرد.

ابوعطا با اشاره به قواعد تشکیل تیم افزود: هر تیمی برای کسب موفقیت و حرکت کردن در مسیر صحیح نیاز به راهنما و رهبر دارد که این راهنما باید دارای ویژگی‌هایی باشد؛ آینده‌نگری درباره نتایج تیم، برخورداری از قابلیت‌های علمی و مهارت بالا، برقرارکننده ارتباط و تعامل بسیار خوب، داشتن صلاحیت‌های اخلاقی بالا به‌منظور اعتمادسازی و داشتن اقتدار برای جلوگیری از گسستگی سیستم از جمله ویژگی‌های راهنمای تیم است.

وی بیان کرد: فواید کار گروهی شامل مسئولیت‌پذیری و انگیزش بیشتر برای یادگیری، علاقه‌مندی بیشتر به درس و مدرسه، کسب توانایی ابراز نقاط قوت خود، افزایش عزت نفس، پرورش مهارت‌های خودمدیریتی، توجه به تفاوت سبک‌های یادگیری، افزایش توان جهت کار گروهی و احساس لذت دانش‌آموزان از بخش‌های یادگیری است.

به گفته مدرس وبینار هفت سکوی ردپا، هر گروه قوانینی دارد از جمله اینکه همه افراد در تیم از حق نظردهی برخوردارند، کارها باید مساوی تقسیم شود و تمام کار بر دوش سرگروه نیفتد، کارها باید طبق زمان معین‌شده انجام شود، اعضای تیم به‌‌موقع در جلسات گروه حاضر شوند، در جلسات به ارائه گزارش‌های منظم بپردازند، بین نظرات و رفتار اعضای گروه تبعیضی نباشد و تمام اعضای گروه از قوانین اطلاع داشته باشند و از آنها پیروی کنند.

ابوعطا تصریح کرد: نظم، احترام متقابل، انتقادپذیری، مشارکت تمام افراد در گروه، صبور بودن، قضاوت نکردن یکدیگر، دغدغه‌مند بودن، پشتیبانی از یکدیگر، مشورت کردن، اطمینان به هم‌گروهی‌ها و دادن انگیزه به هم‌تیمی‌ها نیز می‌تواند جزء قوانین کار گروهی و تیمی باشد.

وی اظهار داشت: زمانی که یک گروه با همکاری هم فعالیتی را انجام می‌دهند، تمام اعضای آن باید از نحوه پیشرفت کارها باخبر باشند. اعضا نباید به عنوان مجموعه‌ای از اعضای جدا از هم کار کنند بلکه آنها باید مانند تیم با یکدیگر همکاری کنند.

عوامل موثر در موفقیت تیم

این مدرس و مشاور کسب‌وکار به عوامل موثر در موفقیت یک تیم اشاره کرد و افزود: هدف‌گذاری یکی از عوامل موثر در موفقیت یک تیم است. اهداف مشترک باید شفاف، روشن، واضح، قابل دستیابی و برای اعضای تیم قابل درک باشد. از طرف دیگر، هر تیم باید راهنما داشته باشد و راهنمای تیم، فردی است که تیم را در جهت صحیح دستیابی به هدف هدایت می‌کند و برای یکپارچه بودن تیم و رفع اختلافات و تعارضات تیم تلاش می‌کند.

ابوعطا انتخاب افراد کارآمد را از دیگر عوامل موثر در موفقیت یک تیم دانست و گفت: افرادی را برای تیم انتخاب کنید که دارای تعهد، تخصص، مهارت، کارآمدی و مسئولیت‌پذیری باشند. اعتماد متقابل و ایجاد وابستگی و همبستگی متقابل میان اعضای تیم عامل دیگری در موفقیت یک تیم است به‌طوری‌ که به‌راحتی ایده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

وی تصریح کرد: سخت‌کوشی و پشتکار نیز در موفقیت یک تیم موثر است؛ سخت‌کوشی یعنی همه آنچه را که دارید، نه بیشتر، ارائه کنید، با عزم راسخ کار کنید نه اینکه منتظر تقدیر باشید و وقتی کار تمام می‌شود دست از کار بکشید نه وقتی که خسته می‌شوید. مشارکت و همکاری نیز برای موفقیت یک تیم لازم است، برای مشارکت و همکاری باید نسبت به دیگر اعضا خوش‌گمان باشید، دیگر اعضا را شریک خود بدانید، از حاشیه بپرهیزید و مکمل و حامی دیگر اعضا باشید. همچنین برای موفقیت تیم لازم است انعطاف‌پذیر، آموزش‌پذیر، دارای ثبات روحی و خلاق باشید.

این مدرس مفاهیم کارآفرینی به کودکان و نوجوانان ادامه داد: داشتن نظم و تعهد از دیگر عوامل موفقیت یک تیم است؛ نظم، قرار گرفتن هر چیز در جای خود و داشتن نظم‌پذیری و انضباط میان هر یک از اعضای تیم است. همچنین اهداف تیم را بر اهداف خود ترجیح دهید و نسبت به تیم‌تان وفادار باشید.

ابوعطا بی‌اعتمادی میان اعضا، متعهد نبودن به برنامه‌ها، متعهد نبودن به مسئولیت‌ها، بی‌توجهی به اهداف تیم و نداشتن روابط صحیح را موانع کار تیمی اثربخش دانست. موانعی که به‌عنوان آفت یا آسیب کار تیمی خوانده می‌شوند از یکدیگر جدا نیستند و این موانع می‌تواند سبب ناکامی تیم‌ها و منجر به شکست آنها شود.

گفتنی است؛ علاقه‌مندان برای آگاهی بیشتر درباره وبینار آموزشی «هفت سکوی ردپا» می‌توانند به سایت tavan7.ir مراجعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار