ستاد ملی مقابله با کرونا در پی اوج گیری پیک چهارم ویروس جهش یافته انگلیسی، فعالیت مشاغل صنفی گروه یک را آزاد و بقیه گروه‌ها را از ابتدای هفته جاری در شهرهای قرمز و از جمله تهران ممنوع کرد؛ اما برخی با پروتکل‌شکنی، این مصوبه ملی را نادیده گرفتند و به کسب و کار خود ادامه دادند.
کد خبر: ۹۵۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ 12 April 2021

 

شیوع ویروس کرونا موجب شده است جمعیت زیادی از مردم در کسب و کارهای مختلف با سختی های زیادی مواجه شوند اما در این وضعیت بحرانی آنچه بیش از همه مهم به نظر می‌رسد، توجه به سلامت جامعه است که در شرایط کرونایی قرمز تهران بیش از هر زمانی از انتشار بیماری کووید - ۱۹ جان تهرانی ها را به مخاطره انداخته است.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا در نقاط مختلف تهران، در دومین روز از اجرای محدودیت های کرونایی برخی مغازه‌های تعطیل با کرکره های نیمه باز موجب می شدند تا شهروندان رهگذر خواسته یا ناخواسته وارد مغازه شوند و در رویارویی و تماسی غیرضروری با دیگران همراه با مغازه‌دار قانون شکن و متخلف، ناخودآگاه عامل ابتلا و انتقال ویروس جهش یافته شده و باعث تداوم این بحران شوند.

در زمان حاضر کشور با ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی کرونایی رو به رو است و براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از روز ۲۱ فروردین ماه جاری به مدت ۱۰ روز طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها با توجه به رنگ‌بندی‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی و زرد اعمال می شود.

بنابر تصمیم و اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای قرمز به جز مشاغل گروه یک بقیه مشاغل تعطیل هستند.

مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت، حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، حمل و نقل عمومی درون شهری، ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تأمین آمبولانس دولتی و خصوصی و داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی، از جمله فهرست مشاغل گروه یک و مشاغل ضروری است که در هیچ‌یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند.

اعمال محدودیت های قطره چکانی

خانمی که خود را بازنشسته آموزش و پرورش معرفی کرد و در حال خرید از مغازه ظروف پلاستیکی بود به خبرنگار ایرنا گفت: اعمال محدودیت های قطره چکانی در شرایطی که مسوولان بهداشت کشور خبر از رنگ سیاه برای تهران پیش بینی می کنند پاسخگو نیست اگر چه بهترین زمان برای اعمال محدودیت ها و قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا همان تعطیلات نوروز بود.

وی افزود: جلوی سفر ها گرفته نشد، اجازه پذیرش مسافر به هتل ها و اقامتگاه ها دادند و فقط به همان منع تردد شبانه اکتفا کردند و اکنون رنگ قرمز همه کشور را پوشانده است.

این معلم بازنشسته با طرح این سوال که "حالا با اعمال این محدودیت های گروه بندی شده باید توقع معجزه داشته باشیم" گفت: پسرم کارمند است و هرروز به محل کارش که پرتردد است رفت و آمد دارد و شب آلوده به ویروس و یا سالم به منزل بر می گردد؛ یا کل شهر را تعطیل کنند و یا بگذارند مردم با همین شرایط شاهد مرگ و میر عزیزانشان باشند.

فروشنده یک مصالح فروشی در خیابان بنی هاشم تهران نیز که کرکره مغازه‌اش تا نیمه باز بود در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که چرا به پروتکل های بهداشتی توجهی نکرده است، عنوان کرد که برای فروش نیامده است بلکه برای حساب و کتاب از این فرصت استفاده کرده است.

رادمهر، صاحب مغازه کیف و کفش فروشی نیز که در مشاغل گروه های یک قرار ندارد اما بدون توجه به نکات بهداشتی مغازه خود را باز کرده است اظهار کرد: یک هفته به آخر ماه مانده و من مانده ام و قسط های بانک و اجاره بها، اگر فروش نداشته باشم دوام نخواهم داشت.

وی با بیان اینکه " نه تعطیلی ها کارشناسی است و نه مسافرت ها" گفت : بیش از یک سال است که ویروس کرونا امان از ما بریده و از همه بدتر ناهماهنگی بین مسوولان است.

این شهروند تهرانی افزود:اگر حتی یک ماه دستور بدهند همه مغازه هایشان و محل کسب و کارشان را تعطیل کنند شاید کمتر ضرر کنند تا اینکه با تعطیلی یک هفته ای و دو هفته ای بخواهند هم ویروس را کنترل کنند و هم مردم و فروشندگان و بازاریان و همه اصناف را راضی نگه دارند.

تعطیلی شهر تنها راه چاره؟

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار داشت: تا زمانی که در کنترل همه‌گیری از مباحث علمی تعبیراتی سلیقه‌ای، غیر حرفه‌ای و غیر کارشناسی شود، وضعیت به همین شکل خواهد بود.

دکتر علیرضا زالی با تاکید بر اینکه تهران باید تعطیل شود، افزود: اما وضعیتی که در حال حاضر در شهر مشاهده می‌شود ابدا به این شکل نیست و با توجه به مرگ و میر بالایی که در هفته گذشته رخ داد و حجم بالای ابتلا تنها راه حل ممکن در تهران برای عبور از بحران فعلی تعطیلی شهر است.

وی تصریح کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد بر خلاف آن چیزی که انتظار داریم روند همه‌گیری در شهر تغییر نکرده است و متاسفانه هفته گذشته با وجود اعلام کردن وضعیت قرمز در تهران، روزانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کرده‌اند.

زالی بیان کرد: آن چیزی که در حال حاضر در سطح شهر اعمال ‌شده مطلقا با مبانی علم پیشگیری انطباق ندارد و بیشتر به نظر می‌رسد با الفاظ بازی می‌شود.

وی اضافه کرد: تنها راه ممکن برای مهار بیماری ایجاد یک فرایند جدی برای تعطیلی و تغییر روند در شهر است به گونه‌ای که مردم در تهیه خدمات ضروری دچار مشکل نشوند

عدم تبعیت برخی وزارتخانه ها از دستورالعمل ستاد ملی کرونا

استاندار تهران با اشاره به محدودیت های کرونایی و اینکه برخی وزارتخانه ها از دستوالعمل ستاد ملی کرونا تبعیت نمی کنند، گفت: جلسه فوق العاده ای را برگزار می کنیم تا همه نسبت به آن چیزی که قانون و ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرد مکلف به اجرا باشند.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی ادامه داد: قرنطینه کامل که به منزله تعطیلی همه جا باشد را نمی شود اجرا کرد، به طور مثال اگر جلسات راه اندازی پارک علم و فناوری سلامت حتی یک روز زودتر با رعایت پروتکل های بهداشتی شکل بگیرد، به نفع کشور است.

محسنی بندپی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا تاکید کرد و گفت: براساس مصوبات این مجموعه مشاغل به جز گروه یک، باید تعطیل باشند.

استاندار تهران افزود: روند کرونا در کشور صعودی است و همانطوری که پیش بینی می شد رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی، شلوغی بازار در شب عید، تراکم جمعیت، عروسی ها، بازشدن تالارها و مخصوصا ویروس جهش یافته انگلیسی که در سراسر کشور چرخش پیدا کرده، روند رو به افزایش بیماری را در همه استان ها فراهم کرده است.

وی از همه هموطنان درخواست کرد که نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی، اقدام کنند تا موج چهارم را با کمترین فوتی پشت سر بگذاریم و به حالت پایدار برسیم.

شرایط از قرمز هم بدتر است

اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه شرایط از قرمز بدتر است، گفت: وضعیت نقشه های کرونا در کشور نشان می دهد که به سمت قرمزتر شدن کشور و به سمت رنگ سیاه پیش می رویم.

سعید نمکی افزود: قبل از عید گفتم تاب آوری مردم مهم است اما تاب آوری کادر بهداشت و درمان کشور که یک روز خوش در ۱۴ ماه گذشته نداشته اند بسیار مهمتر است.

نمکی ادامه داد: اسفندماه، کشور سرشار از نقاط آبی و زرد بود اما امروز نقاط قرمز فراوان و نقاط آبی بسیار نایاب داریم. برآورد ما این است که هفته جاری و آتی نقشه کرونا به مراتب قرمزتر و سیاه می شود.

در شبانه روز گذشته ۲۱ هزار و ۶۳ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و با فوت ۲۵۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۴ هزار و ۴۹۰ نفر رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار