مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران گفت: قرارداد شهرداری با بنیاد تعاون ناجا در فاز ۲ پروژه برج میلاد فسخ شد و به زودی بانک شهر به عنوان سرمایه‌گذار جدید برای اجرای آن دست به کار می‌شود.
کد خبر: ۹۵۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱ 12 April 2021

 

"شکرالله بنار" روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، اعلام کرد: یکی از اقدامات بی نظیری که این سازمان در سال گذشته پیگیری آن را به سرانجام رساند، فسخ قرارداد اجرای فاز ۲ پروژه برج میلاد با بنیاد تعاون ناجا بود.

وی تاکید کرد: اگرچه شهرداری مجبور به پرداخت خسارت ۳۸۰ میلیارد تومانی شد اما با آزادسازی این زمین، ثروتی نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان به دست آورد.

بنار اظهارداشت: اواخر سال گذشته سرمایه گذار بخش خصوصی ایرانی - خارجی برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرد اما دچار مشکلاتی در تامین مالی شد و در نهایت موفق به انعقاد قرارداد در مدت زمان تعیین شده با شهرداری نشد.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران به انعقاد تفاهم نامه مشارکتی با بانک شهر برای اجرای این پروژه خبر داد و گفت: تا اواسط اردیبهشت امسال برآورد ارزش ریالی این پروژه و جزئیات اجرای آن از سوی سرمایه گذار اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک شهر بناست ۵۰ درصد سود سهم شهرداری را از بدهی های شهرداری تهران کسر کند و ۵۰ درصد دیگر را برای کمک به شهرداری بپردازد.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران گفت: در مورد پروژه های سرمایه گذاری نیمه کاره، در صورتی که تاخیر اجرای آن افزایش یابد یا عملیات کارگاهی متوقف شود، هشدار فسخ قرارداد صادر می کنیم.

وی اضافه کرد: تعیین تکلیف این پروژه های نیمه کاره با همکاری محاکم قضایی و نهادهای ذیربط انجام می گیرد.

کسب درآمد ۱۵ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۹

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران گفت: سال گذشته این سازمان تکلیف فروش پروژه های فوق العاده ای را بر عهده داشت و عددی در حدود پنج هزار میلیارد تومان را انجام داد که این رقم با احتساب فسخ پروژه ها، به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید.

وی به آماده سازی پروژه های مختلف برای فروش طی سه سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: از محل فروش پروژه های مختلف و بر اساس تفاهم نامه ای که با شرکت مترو منعقد شد، ضمن صلح قطعی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای مترو، آماده اجرای سایر تکالیف هستیم.

بنار به بدهی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری به بانک شهر اشاره و خاطرنشان کرد: بدهی بانک شهر را ۲ هزار میلیارد تومان هدف قرار دادیم و از بدهی هایمان کم کردیم و ۵۰۰ میلیارد تومان با بانک ملی قرارداد داشتیم و در جمع عددی که در سال ۱۳۹۹ کار کردیم نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان است که در تاریخ بلدیه بی نظیر است و نزدیک به یک پنجم بودجه شهرداری به شمار می رود که در سال ۹۹ رقم خورد.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران از جلب همکاری شهرداری مناطق برای جذب سرمایه گذار تا سقف ۵۰ میلیارد تومان براساس اختیارات سند جامع سرمایه گذاری شهرداری تهران خبر داد و گفت: خود این سازمان نیز سال گذشته پروژه های سرمایه گذاری توسعه شهر آفتاب، هتل کوهستان و هتل تاو را آغاز کرد.

تکلیف ۱۹ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری

بنار به تکلیف تعیین شده برای این سازمان طی سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال ۱۹ هزار میلیارد تومان تکلیف سرمایه گذاری داریم که برای تحقق آن برنامه ریزی های انجام شده به تمامی شهرداری های مناطق، معاونت ها و سازمان های دخیل ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه از امروز ساز و کار اجرایی تحقق سرمایه گذاری ۱۹ هزار میلیارد تومانی را پیش می بریم، اعلام کرد: امسال نزدیک به سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تکلیف فروش داریم که باید انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران گفت: پروژه هایمان تعیین تکلیف شدند و آرای خوبی کسب کردیم و تمام آرا به نفع شهرداری تهران صادر شد.

وی اضافه کرد: پروژه های بزرگی مانند صادقیه تعیین تکلیف شد و به بانک شهر فروختیم، پروژه ساحل، پروژه مولوی، الماس کریمخان و خلیج فارس، هر کدام از این پروژه ها کف ارزش آنها یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و سقف آنها به هفت هزار میلیارد تومان می رسد.

رای به نفع شهرداری در پرونده با تامین اجتماعی

وی به دعوای قضایی میان شهرداری و سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و یادآورشد: رای چهار هزار میلیارد تومانی که می رفت تا به شهرداری پایتخت تحمیل شود، با اخذ رای قضایی برطرف شد.

بنار تاکید کرد: حکم نهایی به نفع شهرداری صادر شده است و بدون شک در دادگاه تجدید نظر نیز این حکم تغییر نخواهد کرد.

قرارداد بام لند در آستانه فسخ

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهردرای تهران در خصوص سرانجام فسخ قرار داد بام لند اعلام کرد: مسیر رسیدگی قضایی اشتباه طی شد و مجدد به دستور معاون مالی شهرداری دادخواست فسح قرارداد را اعلام کردیم و به کمیسیون ماده ۳۸ دادیم.

بنار در مورد بدهی این سازمان به بانک شهر مربوط و اختلاف بر سر قیمت پروژه بیمارستان آتیه با این بانک اشاره کرد و افزود: در مورد بیمارستان آتیه و بدهی به بانک شهر رقم ۴۳۰ میلیارد تومان بحث شده بود و سهم ما از این پروژه حدود ۱۲ درصد بود.

وی یادآورشد: از ابتدا با بانک شهر اختلاف بود، اما مابه‌التفاوت و قیمت را با کمک تیم کارشناسی ۹ نفره که در حال فعالیت در همین زمینه هستند، به ارزش روز مبایعه نامه با بانک شهر تعیین خواهد شد.

پروژه هزار و یک شهر، میراث گذشتگان است

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران درباره پروژه هزار و یک شهر نیز توضیح داد که پروژه هزار و یک شهر یکی از میراث تصمیمات گذشته است.

وی بزرگترین مشکل این پرژه را نبود سند خواند و اظهارداشت: زمین این پروژه را از ارتش گرفته بودیم و شریک ما روی این موضوع تمرکز کرد و گفت سند ندارید و آنرا متوقف کرد.

بنار خاطرنشان کرد: سند را که ۱۲۹ هکتار بود آماده کردیم اما شریک ما همچنان مدعی است ۴ هکتار از ۱۲۹ هکتار مربوط به شهرداری نیست.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهر تهران افزود: چندین جلسه برگزار شده تا شریک را متقاعد به انجام کار کنیم و متعهد شد که پروژه را اجرا کند و در فاز یک تا پایان بهار بخش گردشگری و بعد از بهار بخش تجاری به اجرا برسد.

وی تصریح کرد: ما می دانیم این کار انجام نخواهد شد و شریک باز هم روی سند ایراد خواهد گرفت اما اگر مشاور ما گزارش کند که کارگاه تعطیل است با اجازه مدیران شهرداری به سمت فسخ خواهیم رفت.

بنار درباره ارزش ریالی این پروژه گفت: ۹ کارشناس مشغول کارشناسی هستند و سه ماه است که حکم برای کارشناسی زده ایم، ۱۲۹ هکتار زمینی است که ۵۰ هکتار با هشت بلوک تجاری اجرا می شود و می‌توان حدودی حدس قیمتی زد اما چون مرجع رسمی نیستم اعلام نمی‌کنم.

طرحی که "زاها حدید" معمار برجسته عراقی کشیده بود تا بخش جنوب‌شرقی گلدان برج میلاد به مرکز تجارت جهانی و یک هتل پنج ستاره، مجموعه تجاری و پارکینگ ١٧٠‌ هزار متری تبدیل شود، فاز دوم برج میلاد نام گرفته بود و از سال ۹۱ هم عملیات گودبرداری آن با مشارکت سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری و تعاونی ناجا آغاز شد.

طرح «زاها حدید» برای فاز دوم برج میلاد در ‌سال ٩١ از میان ١٣٠ طرح بین‌المللی برای این سازه برنده شد؛ طرحی که ۵۵ طبقه از کف اتوبان و ۴۵ طبقه از سفره برج میلاد –کف برج- ارتفاع داشت.

ارتفاع زیاد طرح البته بلای جان کل پروژه شد چرا که خیلی‌ها معتقد بودند نمای برج میلاد را مخدوش خواهد کرد، بنابراین در فروردین ‌سال ۹۵ اعضای شورای شهر گفتند که طرح رد شد و به دنبال طرح‌های دیگری برای این پروژه هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار