دبیر بیست و دومین جشنواره بین‎المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: هشت کشور شامل 10 گروه خارجی در بیست و دومین جشنواره بین‎المللی تئاتر حضور دارند.
کد خبر: ۹۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵ 17 September 2015
دبیر بیست و دومین جشنواره بین‎المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: هشت کشور شامل 10 گروه خارجی در بیست و دومین جشنواره بین‎المللی تئاتر حضور دارند.

به گزارش فارس؛ شهرام کرمی  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک پس از فیلم فجر با سابقه‌ترین جشنواره تئاتر است، اظهار کرد: این جشنواره در سطح ایران و خارج از کشور شناخته شده و خصوصیت ویژه آن اکران عمومی نمایش‌ها پیش از اجرای جشنواره است.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک از مخاطب بسیار زیادی برخوردار است، افزود: همزمانی جشنواره تئاتر کودک با فیلم نوجوان اتفاق مبارکی است به طوری که استان به یک قطب هنری تبدیل شده است.

دبیر جشنواره بیست و دوم تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: مردم همدان به هنر به ویژه در حوزه کودک و نوجوان علاقه‌مند هستند و مسئولان نیز از آن حمایت کردند.

وی با بیان اینکه نمایش‌ها در 12 سالن در شهر همدان و در هر شهرستان حداقل یک سالن برگزار می‌شود، ادامه داد: برنامه افتتاحیه 9 مهرماه در یک مکان عمومی به شکل مردمی برگزار خواهد شد.

کرمی با بیان اینکه اختتامیه این جشنواره 14 مهر ماه برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: بزرگداشت مرضیه برومند که سال‌ها در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کودک و نوجوان فعالیت کرده و همواره خود را متعلق به تئاتر می‌داند را در برنامه داریم.

وی با اشاره به اینکه 322 گروه خواستار حضور در جشنواره بودند، گفت: 79 گروه در بخش مسابقه، 60 گروه در بخش نوجوان، 58 گروه در تئاتر خیابانی، 18 گروه در بخش خردسال، 11 گروه در بخش دانش‌آموزی، 68 گروه در بخش بین‎المللی و 26 گروه نمایشی از استان همدانبه دنبال حضور در جشنواره بودند.

دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه 46 گروه نمایشی با 144 اجرا در 12 مکان به روی صحنه خواهد رفت، اظهار کرد: در زمان انتخاب به نام شهر و کشور توجه نشده و تنها کیفیت آثار مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: در بخش کودک 9 نمایش، نوجوان 9 نمایش، خیابانی 9 نمایش و در بخش دانش‎آموزی نیز 3 نمایش برگزیده شده که در سال گذشته برای نخستین بار به جشنواره افزوده شده بود.

کرمی با بیان اینکه در بخش دانش‎آموزی سه اثر از استان همدان است، تصریح کرد: در مجموع 480 هنرمند در این دوره جشنواره حضور دارند که 50 نفر میهمانان خارجی هستند.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه امسال کارگاه‌های عملی برگزار خواهد شد، ادامه داد: قطب‎الدین صادقی کارگاه عملی خود را در شب افتتاحیه برگزار خواهد کرد و علاوه بر آن نشست‌های تخصصی نیز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان‌ها هم میزبان گروه‌های نمایشی خواهند بود، خاطرنشان کرد: در گذشته هر شهرستان شاهد نمایش گروه‌های بومی بود که در سال جاری این رویکرد در نظر گرفته شده که گروه‌های دیگر در شهرستان‌ها اجرا کنند.

کرمی با تأکید بر اینکه بخش بین‎الملل جشنواره پربار خواهد بود، گفت: 10 گروه نمایشی در بخش بین‎الملل حضور دارند که از هشت کشور جهان هستند.

وی با بیان اینکه تنوع در جشنواره امسال مد نظر قرار گرفته شده، اظهار کرد: نمایش پیتر و گرگ از آلمان، نجات مادر از فنلاند، چهل تکه از آفریقا، فرزند ابر از استرالیا، قصه کودک و پنگوئن از ایتالیا، کنسرو لوبیا از هندوستان، دنیا گرد از آسمان، ستاره چشمک زن خواب‌آلود از آلمان، بشقاب از ایتالیا و تئاتر سنتی خیابانی پتروشکا از روسیه نمایش‌ خارجی این جشنواره هستند.

دبیر جشنواره بین‎المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: رئیس تئاتر خانه فرانکفورت گوردن واین، خانم هافمن از انگلستان، دو هنرمند شناخته شده از ارمنستان و آقای فریدمن در جشنواره امسال شرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک باعث ایجاد انگیزه در سایر استان‌ها خواهد شد، تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را برای انتخاب و نمایش آثار با کیفیت به کار بستیم ضمن آنکه نمی‌توان انتظار داشت تمام بار تئاتر کودک و نوجوان را جشنواره به دوش بکشد.

کرمی با بیان اینکه علاقه مردم همدان به هنر مثال‌زدنی است، ادامه داد: همدانی‌ها به تئاتر کودک و نوجوان علاقه بسیاری دارند و ما از نظر مخاطب نگرانی نداریم، البته متأسفیم که همه افراد امکان دیدن نمایش‌ها را ندارند.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال طی کردن یک روند منطقی برای جشنواره بودیم، افزود: در این جشنواره بخش کودک را از نوجوان جدا و بخش خردسال را نیز از کودک منفک کردیم که منجر به ایجاد جریانی برای توجه به خردسالان شد.

دبیر جشنواره تئاتر کودک با اشاره به اینکه مدت جشنواره افزایش یابد، افراد بیشتری امکان استفاده از تئاتر دارند، تصریح کرد: امیدواریم به سطحی برسیم که امکان حذف بخش رقابتی از جشنواره فراهم شود ضمن آنکه حمایت حرفه‌ای از آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه جشنواره در حال بومی شدن است، ادامه داد: تمام امور مربوط به جشنواره در استان صورت می‌گیرد و تنها پیگیری مربوط به بخش بین‌الملل بر عهده من بوده است.

کرمی با تأکید بر اینکه هنوز تعهداتی از جشنواره بیستم باقی مانده است، خاطرنشان کرد: همواره پرداخت کمک هزینه به گروه‌های نمایشی در اولویت بوده و تعهدی در این خصوص باقی نمانده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار