سرپرست اداره فنی و زیربنایی جهادکشاورزی شاهرود گفت: ۲۵ هکتار سامانه آبیاری بارانی، ۳۹۲ هکتار آبیاری تحت فشار قطره‌ای و ۹۹۳ هکتار آبیاری کم‌فشار در اراضی شاهرود اجرا شد.
کد خبر: ۹۵۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳ 14 April 2021

 

به گزارش تابناک سمنان مصطفی شاکر سرپرست اداره فنی و زیربنایی جهادکشاورزی شهرستان شاهرود گفت: هدف از اجرای این سامانه‌ها افزایش بازدهی، انتقال، و توزیع مناسب آب در اراضی کشاورزی است؛ در نتیجه افزایش تولید به ازای میزان آب مصرفی در واحد سطح را به همراه خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و لایروبی قنات‌ها در دستور کار است، تصریح کرد: اجرای سامانه‌های آبیاری کم فشار در سال گذشته یکی از برنامه‌های خوبی بود که در سطح شهرستان به ویژه در ۲ بخش کم برخوردار خارتوران و طرود اجرا شد.

شاکر با بیان اینکه سال ۹۹ یکهزار و ۳۷۲ هکتار در این ۲ منطقه زیر پوشش این سامانه قرار گرفت، ابراز داشت: از ابتدای سال ۷۹ تاکنون در مجموع هشت هزار ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان شاهرود به سامانه نوین آبیاری مجهز شد.

سرپرست اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه میانگین کشوری در خصوص تجهیز سامانه آبیاری نوین ۲۴.۵ درصد از کل اراضی است، ادامه داد: در این شهرستان ۲۶ درصد از اراضی کشاورزی به این سامانه مجهز شد که از میانگین کشوری بالاتر است.

شاکر احداث کانال و لوله گذاری جهت انتقال آب بین مزارع را در سال گذشته از دیگر فعالیت‌های اداره فنی و زیربنایی برشمرد و گفت: پارسال ۲۲ طرح به طول ۱۷ هزار و ۶۰۰ متر عملیات لوله گذاری و احداث کانال در بخش‌های مختلف شهرستان اجرا شد.

او از بازسازی و مرمت ۳۹ قنات به طول ۱۷ کیلومتر خبر داد و افزود: احداث استخر‌های ذخیره آب تکمیل کننده زنجیره سامانه‌های نوین آبیاری است که در این راستا هفت باب استخر با حجم پنج هزارمترمکعب احداث شد تا موجب افزایش بازدهی در مباحث مختلف عملیات آبیاری شود.

کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود شن ریزی و بهسازی جاده‌های بین مزارع را از دیگر فعالیت‌های امور زیربنایی در سال گذشته عنوان و تصریح کرد: عملیات شن ریزی ۲۷ طرح به طول ۲۹ کیلومتر انجام شد.

او  با بیان اینکه این طرح‌ها امسال هم ادامه خواهد داشت، افزود: هم اکنون ۷۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین در سطح شهرستان در حال اجراست که شامل گام چهارم منطقه کم‌برخوردار خارتوران هم می‌شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار