کد خبر: ۹۵۶۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸ 17 April 2021
corona vaccine

 

به گزارش تابناک سمنان استفاده از واکسن کرونا جانسون اند جانسون چند وقتی است که در ایالات متحده متوقف شده است، زیرا مقامات این کشور اطلاعات بیشتری را در مورد لخته‌های نادر خون در رگ کسانی که این واکسن را تزریق کرده اند، جمع‌آوری کردند که بیش از شش نفر گزارش شده که دچار چنین بیماری شدند. یک کمیته مشورتی به صورت فوری و مستقل به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گزارش داده است که هنوز اطلاعات کافی برای اثبات مضر بودن واکسن جانسون اند جانسون در اختیار ندارد، با این وجود در اکثر موارد گفته می‌شود که چه گروه‌هایی ممکن است در معرض خطر لخته خون باشند و یا برای چه کسی توصیه می‌شود که باید این واکسن را به طور عمده تزریق کند.

بیش از شش نفر با تزریق واکسن کرونا جانسون اند جانسون دچار لختگی خون شده‌اند

گریس لی که مدیر ارشد دانشکده پزشکی برای نوآوری عملی در بیمارستان کودکان لوسیل پاکارد در کالیفرنیا است، در جلسه چهارشنبه این کمیته، در مورد این موضوع گفت گفت:

من اساساً فکر نمی‌کنم که امروز و در حال حاضر با توجه به شواهد موجود، اطلاعات کافی در اختیار داشته باشیم. البته لخته شدن خود در رگ‌های تزریق‌کنندگان واکسن کرونا برای ما قابل توجه است. این گروه پس از جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و ارزیابی این اطلاعات در یک روش گسترده و بزرگ، در سریعترین زمان ممکن یعنی به احتمال زیاد در هفته آینده نتیجه قطعی ایمنی تزریق واکسن جانسون اند جانسون را شرح خواهد داد.

سازمان غذا و دارو (اف دی ای) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (سی دی سی) صبح سه شنبه توصیه کردند که استفاده از واکسن جانسون اند جانسون در ایالات متحده با توجه به شش گزارش از لخته شدن خون غیرمعمول در افرادی که به معنای واقعی کلمه تحت خطر جدی و حتی مرگ قرار گرفته اند، متوقف شود.

توقف تزریق واکسن کرونا جانسون اند جانسون جوامع آسیب پذیر آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است

این اتفاق عجیب و ناگوار بسیار بزرگ است، اگرچه واقعاً هیچ رابطه اثبات شده‌ای بین لخته‌های موجود در خون و تزریق این واکسن وجود ندارد و وقایع اتفاق افتاده بسیار کم و واقعاً نادر هستند، اما آژانس علوم پزشکی آمریکا از مراجع مربوطه به طور رسمی درخواست کردند که گزارش‌های مختلف را بررسی کنند و اساساً اطلاعاتی در مورد نحوه درمان واقعی این بیماری به پزشکان ارائه دهند. آژانس علوم پزشکی آمریکا به طور رسمی در روز سه شنبه گفت که آن‌ها تا حد زیادی‌امیدوارند که این توقف در تزریق واکسن را در اسرع وقت برطرف کنند و به تزریق واکسن ادامه دهند.

جوامع اقلیت و آسیب پذیر در ایالات متحده آمریکا بیشتر تحت تأثیر توقف تزریق واکسن جانسون اند جانسون قرار گرفته است. واکسن یکبار مصرف برای ذخیره آسان، در بیشتر موارد برای سالمندانی که در منازل سکونت دارند و یا در کلینیک‌های پاپ آپ در مناطق روستایی و افرادی که بی‌خانمان هستند و زندگی سختی را تجربه می‌کنند استفاده می‌شود که عمدتاً برای توقف بیماری کرونا در سراسر دنیا بسیار قابل توجه است.

تأثیر این توقف در تزریق واکسن برای آن گروه‌ها به عنوان موضوعی جدی در گفتگو در جلسه امروز به صورت بسیار گسترده مطرح شد. کامیل کوتون که مدیر کلینیک پیوند و بیماری‌های عفونی و میزبانان دارای نقص ایمنی در ماساچوست است، در مورد عملکرد کلی بیمارستان و توقف در تزریق واکسن کرونا جانسون اند جانسون گفت:

این واکسن تکمیل شده است و به طور خاص به زنجیره سرمایشی قوی احتیاج ندارد. توقف تزریق این واکسن به ضرر بسیاری از مردم ایالات متحده آمریکا تمام خواهد شد.

هنوز علتی برای وجود لخته خون در رگ کسانی که واکسن کرونا جانسون اند جانسون را تزریق کرده‌اند کشف نشده است

هلن تالبوت، استادیار پزشکی در دانشگاه وندربیلت خاطرنشان کرد، اگرچه این گروه ممکن است بیشترین چالش‌ها را در صورت درمان لخته داشته باشد، اما میزان موفقیت آمیز بودن واکسن جانسون اند جانسون بسیار بالا است.

آژانس علوم پزشکی آمریکا روز سه شنبه گفت که این سازمان‌امیدوار است که توقف واکسن کرونا جانسون اند جانسون را در اسرع وقت برطرف کنند.

سی دی سی به طور کلی شش گزارش را از اواخر مارس تا اوایل آوریل از طریق سیستم گزارش دهی رویداد‌های منفی واکسن (وی ای ای آر اس) دریافت کرده است. به طور غیرمعمول، هر شش بیمار به نوعی دارای ترومبوز سینوس وریدی مغزی (نوعی لخته خون در مغز) در ترکیب با نوع سطح پایین پلاکت، دارای نوعی سلول خونی به صورت لخته شده بودند که بسیار قابل توجه است.

تام شیمابوکورو، عضو گروه ویژه واکسن ویروس کرونا یا همان سی دی سی، در جلسه کمیته گفت که سی دی سی مراقب گزارشات مربوط به این لخته‌ها بود و به دلایل مختلف و با توجه به مسائلی که با واکسن استرا زنکا در اروپا و انگلستان مشاهده می‌شود، مراقبت ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشت. وی گفت:

این نمونه خوبی از چگونگی استحکام سیستم نظارت بر ایمنی واکسن در ایالات متحده است و چگونه در این حالت، طی یک برنامه ملی واکسیناسیون دسته جمعی، این سیستم دقیقاً همانطور که قانون برای آن برنامه‌ریزی کرده بود، در مورد کاربرد‌های مختلف واکسن ویروس کرونا فعالیت می‌کرد.

علاوه بر واکسن جانسون اند جانسون واکسن‌های دیگر کرونا مانند استرا زنکا وجود دارد

کارگروه ویروس کرونا در کمیته مشورتی در سی دی سی در زمینه اقدامات ایمن‌سازی (ای سی آی پی) به طور رسمی در اوایل این هفته تشکیل جلسه داد تا گزارشات را به طور بسیار گسترده بررسی کند. شش نفری که به خصوص خون رگ آن‌ها لخته شده بودند، همه زنان جوان بودند. لخته شدن خون در رگ این اراد حتی اگر نادر باشند، در آن گروه با سرعتی بالاتر از حد انتظار اتفاق افتادند. این موضوع ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی ناگوار و جبران ناپذیر در تزریق‌کنندگان ویروس کرونا شود.

سارا الیور که یک افسر سرویس اطلاعات اپیدمی در سی دی سی است، به طور کلی در جلسه امروز گفت که گروه کاری این سازمان به طور جدی اشاره کرده است که ما هنوز در مورد این لخته‌ها اطلاعات زیادی نمی‌دانیم و باید برای گرفتن نتیجه دقیق و نهایی تحقیقات بیشتری را انجام دهیم، به خصوص آنکه هنوز مشخص نیست که هر دو بار ترکیبی از لخته و پلاکت پایین به طور معمول در جمعیت عمومی ظاهر می‌شود یا خیر.

سارا الیور در ادامه اذعان کرد:

دشوار است گفتن این موضوع که این گزارش‌ها چقدر بالاتر از حد معمول است. ما همچنین درک خوبی از عوامل خطر برای ایجاد این شرایط به طور گسترده در اختیار نداریم. همچنین هنوز می‌توان گزارش‌های بیشتری را در مورد ویروس کرونا و واکسن جانسون اند جانسون منتشر کرد. این گزارش‌ها بیان کرده است که تقریباً ۴ میلیون نفر در دو هفته گذشته دوز این واکسن را دریافت کرده اند و این افراد در بیشتر موارد هنوز با مشکلی روبه رو نشده اند اما ممکن است در آینده خون آن‌ها نیز لخته شود. باید مراقبت بیشتری از کسانی که واکسن کرونا جانسون اند جانسون را تزریق کرده اند، بکنیم.

واکسن جانسون اند جانسون تنها واکسن کرونا موجود نیست

این گروه همچنین خاطر نشان کرد که واکسن جانسون اند جانسون تنها واکسن موجود در ایالات متحده نیست. مقامات مشکلات مشابهی را در افرادی که در واقع واکسن پی فیزر یا بیون تک یا مدرنا را دریافت کرده اند، مشاهده نمی‌کنند که نشان دهنده وجود مشکل عجیب در واکسن جانسون اند جانسون است. فقط حدود ۵ درصد واکسن‌های تزریق شده در ایالات متحده تاکنون از شرکت جانسون اند جانسون و به طور عمومی تزریق شده است.

تالبوت در مورد این موضوع گفت:

ما واقعاً بسیار خوش شانس هستیم زیرا به طور خاص گزینه‌های متعدد دیگری در ایالات متحده برای پایان دادن به همه‌گیری ویروس کرونا و بازیافتن سلامتی همه مردم این کشور در اختیار داریم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار