۱۲ باشگاه بزرگ اروپایی پس از ماه‌ها مذاکره و به رغم تهدیدات شدیداللحن یوفا و فیفا دست به تاسیس سوپر لیگ اروپا زدند.
کد خبر: ۹۵۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲ 19 April 2021

به گزارش تابناک سمنان رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال، چلسی، تاتنهام، منچسترسیتی، اینتر، میلان و یوونتوس دوازده عضو موسس سوپر لیگ اروپا هستند.

 

سوپر لیگ بالاخره اینجاست. در بیانیه ای 12 باشگاه موسس این پروژه کلید خوردن تورنمنتی را اعلام کردند که حمله ای مستقیم به یوفا و چمپیونزلیگ است.

"امروز دوازده باشگاه معتبر فوتبال اروپا گرد هم آمده اند تا اعلام کنند که با تأسیس یک رقابت جدید میان‌هفتگی، سوپر لیگ، تحت مدیریت باشگاه های موسس آن موافقت کرده اند."

و این جملات آغاز جنگی تمام عیار بین ارکان فوتبال اروپا و جهان با بزرگترین باشگاه‌های اروپایی بود. جنگی که پیش از این در پشت پرده در جریان بود و اکنون به تمامی عیان شده است.

 

 

با انتشار بیانیه دوازده باشگاه موسس سوپرلیگ اروپا، هر کدام از این باشگاه ها نیز در اکانت های شبکه های اجتماعی خود به شکل جداگانه به اعلام این موضوع پرداختند.

 

 

فرمت برگزاری سوپرلیگ

20 باشگاه شرکت کننده که 15 تیم اعضای موسس سوپر لیگ هستند و یک مکانیزم انتخابی برای 5 تیم دیگر که سالیانه بر اساس دستاوردهایی که در فصل قبل داشته اند به این لیگ راه خواهند یافت

بازی های میان هفتگی در حالی که تمام باشگاه های شرکت کننده به رقابت در لیگ های داخلی خود نیز ادامه خواهند داد و حفظ تقویم مسابقات سنتی داخلی که همچنان در قلب بازی های باشگاه حفظ خواهد شد.

آغاز سوپرلیگ از ماه آگوست در دو گروه ده تیمی که دو دیدار رفت و برگشت در خانه خود و خانه حریف برگزار خواهند کرد و سه تیم برتر در هر گروه مستقیما به یک چهارم نهایی صعود می کنند. تیم های چهارم و پنجم دو گروه در دو بازی پلی آف رفت و برگشت تکلیف دو جایگاه باقیمانده در یک چهارم نهایی را روشن خواهند کرد. فرمت دو بازی رفت و برگشت حذفی برای رسیدن به فینال در پایان ماه مه استفاده خواهد شد و فینال نیز در قالب یک مسابقه در زمینی بی طرف برگزار می گردد.

 پس از برگزاری سوپرلیگ اروپایی مردان، کار شکل دهی سوپرلیگ فوتبال زنان نیز شروع خواهد شد تا به پیشرفت و توسعه فوتبال زنان کمک کند.

 

سوپر لیگ: واکنش ها به انتشار خبر

 

یوفا در بیانیه ای مشترک با لیگ های اسپانیا، انگلیس و ایتالیا و همچنین فدراسیون های فوتبال گفت: "اگر این اتفاق رخ دهد می خواهیم یک بار دیگر تکرار کنیم که ما، یوفا، اتحادیه فوتبال انگلیس، لیگ برتر، سری آ، فدراسیون فوتبال اسپانیا و ایتالیا و حتی فیفا و تمام انجمن های زیر مجموعه ما برای متوقف کردن این ایده متحد خواهیم شد. این پروژه بدبینانه طرحی است که بر اساس منافع شخصی چند باشگاه و در زمانی بنا نهاده شده که ما بیش از هر موقعی به همبستگی احتیاج داریم.

ما برای جلوگیری از این اتفاق تمام تدابیر موجود در همه سطوح اعم از قضایی و ورزشی را در نظر خواهیم گرفت."

 

واکنش اتحادیه فوتبال انگلیس

"واضح است که این امر به فوتبال انگلیس و اروپا در تمام سطوح آسیب خواهد زد و به اصول رقابت آزاد و شایستگی ورزشی که اساسی ترین اصول ورزش های رقابتی هستند، حمله خواهد کرد."

 

واکنش لیگ برتر انگلیس

"طرفداران هر باشگاهی در انگلیس و در سراسر اروپا در حال حاضر می توانند این رویا را داشته باشند که تیم‌شان ممکن است به اوج صعود کند و برابر بهترین تیم ها بازی کند. ما باور داریم که سوپرلیگ این رویا را از بین خواهد برد."

 

 

واکنش بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس

"برنامه ها برای برگزاری سوپرلیگ اروپا برای فوتبال بسیار آسیب زننده خواهد بود و ما از اقدامات مقامات فوتبال حمایت می کنیم.

آنها به قلب بازی های داخلی حمله می کنند و طرفداران در سراسر کشور را نگران خواهند کرد. باشگاه های درگیر باید قبل از هر اقدام دیگری به هواداران خود و جامعه فوتبال پاسخگو باشند."

 

واکنش گابریله گراوینا، رییس فدراسین فوتبال ایتالیا (FIGC)

"ما همیشه مخالف سوپر لیگ بوده ایم. تنها پروژه قابل قبول چمپیونزلیگ است که توسط یوفا برگزار می شود."

 

اتحادیه فوتبال آلمان (DFB)

"اتحادیه فوتبال آلمان موضع روشنی در برابر موضوع سوپر لیگ اروپا دارد. در فوتبال همواره باید موضوع اصلی عملکرد ورزشی باشد. این عملکرد است که تعیین کننده صعود و سقوط و همچنین صلاحیت برای حضور در رقابت های مختلف است. منافع اقتصادی چند باشگاه نباید به همبستگی عملی در فوتبال پایان دهد."

 

کریستین سیفرت، رییس بوندسلیگا (DFL)

"بوندسلیگا مخالف هر گونه مفهوم سوپرلیگ اروپا است. منافع اقتصادی چند باشگاه برتر در انگلیس، ایتالیا و اسپانیا نباید منجر به لغو ساختارهای مستقر در فوتبال اروپا شود."

 

امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

"ریاست جمهوری از موضع باشگاه های فرانسوی در امتنهاع از شرکت در پروزه سوپرلیگ فوتبال اروپا، که تهدیدی برای اصل همبستگی و شایستگی های ورزشی است، استقبال می کند."

 

فدراسیون فوتبال فرانسه

"فدراسیون فوتبال فرانسه(FFF)  و لیگ حرفه ای فوتبال (LFP)  با هرگونه پروژه سوپرلیگ اروپا مخالف هستند. در کنار یوفا ، FFF و LFP کاملاً مخالف پروژه ای هستند که کل هرم فوتبال اروپا را تهدید می کند.

رویاهای سلطه طلبانه یک الیگارشی (عده قلیلی از ثروتمندان حاکم) منجر به از بین رفتن یک سیستم اروپایی خواهد شد که به فوتبال اجازه داده است به شکلی بی سابقه در قاره اروپا توسعه یابد."

 

انریکه بونیلا، رییس لیگ مکزیک و رییس انجمن مسابقات لیگ جهانی

"لیگ های داخلی در اروپا از پشتیبانی کامل تمام لیگ های جهان در برابر پروژه سوپرلیگ اروپا برخوردار هستند. فوتبال باید مبتنی بر همبستگی و لیاقت ورزشی باشد."

 

اولیور داودن، وزیر فرهنگ انگلیس

"هواداران فوتبال ضربان قلب ورزش ملی ما هستند و هرگونه تصمیم گیری عمده باید با پشتوانه آنها باشد.

با طرفداران بسیار، ما نگران هستیم که این طرح بتواند در بالاترین سطح از بازی های ملی و داخلی ما بن بستی ایجاد کند."

 

کارگروه ورزش پارلمان اروپا

"رقابت محدود پیشنهادی بین باشگاه های فوق العاده ثروتمند، یک قشر ممتاز در خارج از ساختارهای فوتبال باشگاهی اروپا را تشکیل می دهد و هدفی جز کسب سود ندارد."

 

هواداران فوتبال در اروپا با اعضایی از 48 کشور

"این طرح غیرقانونی، غیرمسئولانه و ضد رقابتی است. بدتر اینکه این طرح صرفا توسط حرص و طمع هدایت می شود. تنها کسانی که از این طرح سود می برند صندوق های سرمایه گذاری، الیگارشی و تعداد اندکی از باشگاه های متمول هستند که بسیاری از آنها علیرغم مزایایی که دارند، در لیگ های داخلی خود عملکرد ضعیفی دارند."

 

 

گری نویل

"از همه بیشتر از منچستریونایتد و لیورپول بیزار و منزجر شده ام. آنها دارند به رقابتی می روند که دیگر نتوانند در آن سقوط کنند و حذف شوند؟ این مطلقا رسوایی است.

ما در این کشور باید قدرت را از باشگاه هایی که در صدر این لیگ هستند پس بگیریم و این شامل باشگاه من نیز می شود.

این حرص و طمع خالص است و آنها فریبکار هستند. فوتبال در این کشور هیچ ربطی به مالکان منچستریونایتد، لیورپول، چلسی و منچستریونایتد ندارد.

منچستریونایتد، آرسنال و تاتنهام حتی در چمپیونزلیگ حضور ندارند! آیا آنها اصلا حق حضور در آنجا را داشتند؟ این واقعا یک جوک محض است.

زمان آن رسیده است که قانونگذاران مستقلی برای منع این باشگاه ها از داشتن چنین قدرتی، دشاته باشیم. تا همین جا بس است!"

 

سر الکس فرگوسن

"صحبت از سوپرلیگ یعنی فاصله گرفتن از هفتاد سال فوتبال باشگاهی اروپا.

در زمان حضور من در یونایتد، ما در چهار فینال چمپیونزلیگ بازی کردیم و آن شب ها واقعا خاص ترین و استثنایی ترین شب ها بودند."

 

تونی کروس

"متاسفانه ما بازیکنان درباره این چیزها تصمیم گیرنده نیستیم. ما فقط عروسک هایی در دستان فیفا و یوفا هستیم. اگر اتحادیه بازیکنان وجود داشت، ما جام باشگاه های جهان یا سوپرکاپ اسپانیا را در عربستان سعودی برگزار نمی کردیم.

این رقابت ها به منظور جذب مالی همه چیز و همچنین فشار فیزیکی به بازیکنان طراحی شده اند. لازم نیست که همه چیز همیشه بیشتر و سریع‌تر و درباره پول باشد."

 

گری لینه‌کر

"حس می کنم این طرح سوپرلیگ در حرص و آز و مهملات خود خواهد مرد."

 

ریو فردیناند

"این اعلام جنگ به فوتبال است. ضدرقابتی بودن بر خلاف تمام چیزهایی است که فوتبال هست. این آدم ها هیچ تصوری از فوتبال ندارند."

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ورزش سه

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار