به مناسبت ۹ اردیبهشت روز روانشناس؛
روانشناسان با عشق به تخصص خود در همدلی و درک انسان‌ها، حال بهتر و امید را به مراجعان هدیه می‌دهند هرچند خود به مرور خسته‌تر از پیش می‌شوند.
کد خبر: ۹۶۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸ 29 April 2021

همدلانی که امید می‌کارند و خستگی درو می‌کنند

 

به گزارش تابناک سمنان دردهای جسمی نمود دارند؛ احساس می‌شوند و تا جایی که درمان نشوند دست از تکاپو برای آزار انسان برنمی‌دارند. تشخیص آن‌ها با بهره‌گیری از انواع آزمایش‌ها و تجهیزات پزشکی آسان است و البته درمان این دردها با کمک داروها و یا امکانات پزشکی سخت نیست.

دردهای روح اما متفاوتند. بیشتر مواقع نمود خارجی ندارند؛ حتی خود شخص قادر نیست بداند دردش چیست یا کجاست؟ فقط می‌شود دانست که رنجی در جان می‌یپیچد و هربار خراشی در گوشه‌ای از روح باقی می‌گذارد. تشخیص و درمان این دردها نیز به سادگی امکان‌پذیر نیست و چه بسا گاهی غیرممکن است و اگر درمان نشوند، در جسم رخنه می‌کنند و از این طریق وجودشان را ابراز می‌دارند.

تشخیص و درمان این دردها، کار ساده‌ای نیست اما روانشناسان تلاش و انرژی خود را داوطلبانه در این مسیر صرف می‌کنند.

توجه به دردهای روح، به قدری اهمیت بالایی دارد که ۲۸ آوریل معادل ۹ اردیبهشت به نام روز جهانی روانشناس خوانده می‌شود. در جهان توجه به ضرورت مراجعه به روانشناس همواره مدنظر است و حتی تیم‌های ورزشی به منظور کنترل شرایط روحی ورزشکاران خود روان‌شناسان اختصاصی دارند.

در ایران اما بسیاری از افراد حتی با وجود الزام و شرایط حاد روحی از مراجعه به روانشناس اجتناب می‌کنند.

 

خستگی عاطفی، دستاورد روانشناسی 
یکی از روانشناسان سمنانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: هر شغل و حرفه‌ای سختی های متناسب با خود را دارد و روانشناسی هم از این قاعده مستثنی نیست. شغل روانشناسی با توجه به ارتباط مستمر و مستقیم با انواع شخصیت‌های مختلف انسانی و مشکلات پیچیده، حرفه پرچالشی است.

بهمن عمادی بیان کرد: از مهترین مشکلات و سختی های این کار، وجود دیدگاه نامناسب بین مردم نسبت به مراجعه به روانشناس در هنگام داشتن مشکلات روحی و روانی است که البته در سال های اخیر این رویه غلط تا حد زیادی اصلاح شده ولی هنوز نیاز به فرهنگ سازی بیشتر دارد.

وی افزود: از دیگر سختی های موجود، خستگی عاطفی است که روانشناسان با آن روبرو هستند که این به نوعی از اختلال استرس ثانویه اشاره دارد که ناشی از تجربه همدلی و ارتباط با مراجعانی است که دچار آشفتگی احساسی و ضربه می‌شوند.

این روانشناس در ادامه بیان کرد: همچنین روانشناسان بسیاری از خواسته‌های عاطفی و روانی مانند کنترل استرس، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند.

عمادی گفت: در بیشتر کشورهای دنیا، افراد مراجعه به روانشناس را برای خود لازم می دانند ولی متاسفانه در کشور ما هنوز هم برخی از افراد با وجود نگرانی و استرس‌های فراوانی که دارند، حاضر نیستند با یک روانشناس در خصوص مشکل خود صحبت کنند.

وی افزود: این مشکل به ویژه در مناطق دور افتاده و کمتر توسعه یافته بیشتر نمود دارد چون اطلاع رسانی در این حوزه کمتر است و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه، مراجع به روانشناس را ضروری نمی‌دانند.

عمادی بیان کرد: امید است با افزایش اطلاع رسانی در رسانه های عمومی درباره خدمات روانشناسی و کاربرد آن در زندگی و نقش مشاور، رویکرد مثبت تری نسبت به امر مشاوره شکل گیرد.

 

نقش پررنگ روانشناسان در کرونا و پساکرونا

این روانشناس در ادامه بیان کرد:  با شیوع کرونا نقش روانشناسان بیش از پیش تاثیرگذار بود و نقش پر رنگی در این دوران داشت و آنان در زمینه حفظ و ارتقای سلامت روان جامعه  از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط این دوره مشکلاتی از جمله اضطراب، استرس و نگرانی بیش از اندازه، کاهش تحمل در مواجه با سختی ها، دشوار بودن قرنطینه در برخی افراد و بسیاری دیگر از مشکلات موجود ، روانشناسان با هدف بهبود وضعیت و ایجاد انگیزه و مدیریت استرس به انجام مشاوره‌های روانشناختی به بیماران و خانواده های متوفیان و کادر درمان پرداخته و کمک بسزایی در این برهه زمانی داشتند.

عمادی ادمه داد: هم چنین در دوران پسا کرونا، روانشناسان و مشاوران در صف مقدم حضور دارند  چرا که در این دوران، با مباحثی چون خودمراقبتی، دیگرمراقبتی و مسائل باقی مانده از دوران کرونایی مواجه هستیم که باید مدیریت شود.

 

۱۵هزار نفر از خدمات مشاوره روانشناسی بهزیستی سمنان بهره‌مند شدند

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: رویکرد نوین به روانشناسی از سال ۱۸۷۹، یعنی اندکی بیش از صد سال پیش، شروع شد و زندگی افراد صرف نظر از سن، شغل، یا علایق، به گونه ای از کار روانشناسان تأثیر می‌پذیرد و در بسیاری از کشورهای دنیا افراد و خانواده‌ها مراجعه به روانشناس را برای خود ضروری می‌دانند.

علیرضا ایزدپور بیان کرد: به نظر می‌رسد در ایران هنوز هم برخی از افراد به‌رغم نگرانی و استرس‌های فراوانی که دارند، حاضر به صحبت با یک روانشناس و مشاور نیستند اگر چه در سال‌های اخیر این رشته بیشتر در میان مردم جا افتاده و تاثیرات آن شناخته شده است.

وی افزود: سازمان بهزیستی کشور به عنوان یکی از اصلی ترین متولیان امر مشاوره و ارائه خدمات روانشناختی و مطابق قانون، مکلف به صدور پروانه تاسیس و مجوز فعالیت برای متقاضیان کلینیک و مراکز اورژانس و مددکاری اجتماعی و روانشناسی و مراکز خدمات روانشناسی است که صدور مجوزهای مربوطه به استناد قانون مطابق با شرایط و ضوابط کارشناسی شده توسط این سازمان انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان در ادامه گفت: در همین راستا سازمان بهزیستی با افزایش تعداد مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، در سطوح و گرایش های گوناگون عمومی و تخصصی، در جهت پیشگیری و کنترل آسیب های روانشناختی گام برداشت. همچنین با برگزاری دوره های آموزشی متعدد در میان اقشار گوناگون (دانشگاه، مدارس، محلات شهری) نسبت به آگاه‌سازی در زمینه آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آن اقدامات موثری انجام داد.

ایزدپور بیان کرد: در استان سمنان جمعا ۲۸ مرکز فعال شامل ۱۶ مرکز مشاوره عمومی  و تخصصی ۳ مرکز سلامت روان و ۹ دفتر مشاوره تحت نظارت بهزیستی فعال هستند که به ارائه خدمات مشاوره فردی، خانوادگی، تحصیلی، مشاوره پیش از ازدواج و شناسایی و درمان اختلال های روانشناختی می پردازند.

وی افزود: همچنین در مجموع بیش از ۱۵۰ روانشناس و مشاوره  در این مراکز و در طرح های مختلف بهزیستی اعم از آموزش مهارت های زندگی، آموزش زندگی خانواده و آموزش پیش ازدواج  در استان فعال هستند که از آغاز شیوع کرونا با افزایش کار مشاوران و ساعت فعالیت صدای مشاور به ارائه خدمات تخصصی به ویژه کاهش استرس ناشی از بیماری پرداخته شد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با ارائه گزارشی از خدمات مشاوره و روانشناختی اداره کل بهزیستی استان در سال گذشته اظهار کرد: اجرای طرح خدمات مشاوره‌ای و حمایت های روانی – اجتماعی در بلایا (محب)، ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی حضوری به سه هزار و ۳۶۰ نفر، ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی تلفنی به دوازده هزار و ۴۷۰ نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی استان سمنان در سال ۱۳۹۹ بود.

ایزدپور افزود: اقدامات بهزیستی استان در ایام کرونا، ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی به خانواده سوگوار، راه اندازی سامانه غربالگری استرس و افسردگی جهت بهره‌برداری عموم به منظور بررسی میزان اضطراب توسط خود فرد و در صورت وجود علایم حاد، ارجاع به مراکز مشاوره تلفنی و حضوری استان که در حال حاضر این سامانه به آدرس http://corona.behzisti.ir   فعال است، ارائه خدمات پیشگیری و مشاوره ای در موارد مشاوره سندروم اضطراب کرونا، مشاوره حضوری و آنلاین، تهیه بسته های آموزشی ارتقاء سلامت روان، تبلیغات شهری و تولید محتوا را در سطوح گوناگون عمومی و تخصصی، طراحی و تولید چندین کلیپ و موشن‌های آموزشی در خصوص شناسایی آسیب های روانی و چگونگی بهره مندی از خدمات روانشناختی، معرفی روانشناسان و مددکاران اجتماعی داوطلب و آموزش به آنان در جهت حضور در نقاهتگاه‌ها و ارائه خدمات مشاوره، ایجاد شبکه آموزش مجازی برای مشاوران فعال در زمینه مداخلات روانی و اجتماعی در راستای آموزش و افزایش توان مشاوران را شامل می‌شود.

وی گفت:  از جمله وظایف معاونت توسعه پیشگیری که عهده‌دار نظارت بر حوزه مشاوره را نیز هست، مداخلات به هنگام برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به انواع آسیب‌های روانی و بهبود سلامت روان است.

ایزدپور تاکید کرد: اختلال‌های اضطرابی دوران کودکی به دلیل ماهیت خود، کمتر از شیوه واقعی تشخیص داده می‌شود و به همین نسبت کمتر درمان دریافت می‌کنند و می‌تواند مایه بروز بیماری‌هایی مانند افسردگی، مصرف مواد مخدر، سکوت انتخابی و بیماری های جسمی شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: توجه به این امر از بار بیماری روانی در جامعه می‌کاهد از این رو طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ و ۶ ساله مانند سالهای گذشته در استان سمنان همزمان با سراسر کشور در حال اجر است و بنا به شرایط همه گیری ویروس کرونا  و در جهت کاهش نگرانی‌های مراجعه حضوری، به صورت آنلاین در دسترس است که خانواده های محترم می توانند با مراجعه به سایت http://moshavereh.behzisti.gov.ir  ثبت نام و در این طرح شرکت کنند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار