عجیب‌ترین بخش گزارش یاهونیوز
گزارش یاهونیوز ابعاد جدیدی از ترور سردار سلیمانی را آشکار کرد اما شاید عجیب‌ترین پرده ازسناریوی مورد ادعای یاهو نیوز، دست داشتن «گروه مبارزه با تروریسم کردستان عراق» است، چراکه حزب سیاسی حامی این گروه یعنی اتحادیه‌ میهنی کردستان، برخلاف حزب رقیب (دموکرات) روابط نزدیک و گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد.
کد خبر: ۹۶۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱ 15 May 2021
نکته تکان‌دهنده عملیات ترور سردار سلیمانی
 

به گزارش تابناک سمنان جک مورفی و زک دورفمن در تاریخ ۱۸ اردیبهشت (۸ می) گزارشی مفصل در یاهونیوز منتشر کردند که ابعاد ظاهراً جدیدی از عملیات تروریستی دولت آمریکا در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ (مصادف با  ۱۳ دی ۱۳۹۸) در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد مطرح می‌کند.

 یاهونیوز در بخشی از گزارش خود  گروه مبارزه با تروریسم کردستان عراق (Counter-Terrorism Group :CTG) به دست داشتن در عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس ایران و ابومهدی المهندس، معاون بسیج مردمی (حشد الشعبی) توسط آمریکا متهم شده است.

 

عملیات ترور سردار سلیمانی

 

این ادعای تکان‌دهنده، این نیروی ویژه‌ کرد را وادار کرد تا به سرعت "هرگونه دخالت در این عملیات یا آگاهی از آن" را انکار کند. گروه مبارزه با تروریسم کردستان عراق در تاریخ ۱۹ اردیبهشت (۹ می) بیانیه‌ای صادر کرد و برای وبسایت روداو، رسانه‌ی وابسته به حزب دموکرات کردستان، فرستاد که در آن ضمن رد ادعای هرگونه دست داشتن یا اطلاع داشتن از این عملیات، خاطرنشان کرد که سلیمانی "از دوستان نزدیک مرحوم مام جلال [ طالبانی] بود و زمانی در واحدهای ضد تروریسم در جبهه‌های مقابله با تروریسم جنگیدند که قاسم سلیمانی نیز در آن می‌جنگید."

 

CTG

 

 
 

 بر اساس گزارش روداو، در بیانیه‌ی گروه مبارزه با تروریسم کردستان عراق ادعا شده است که این گروه نمی‌داند که آیا همان گروه کردی است که در مقاله یاهونیوز به آن اشاره شده است یا خیر، اما جک مورفی یکی از نویسندگان مقاله یاهونیوز در توییتر خود این مسأله را تأیید کرد.

همکاری نزدیک CGT و آمریکا

جک مورفی در توییتر خود ضمن انتشار لینک مقاله یاهونیوز در یک رشته توییت نوشته است:

«یکی از جنبه های اصلی این داستان که برای اولین بار فاش شد این است که گروه مبارزه با تروریسم کردستان (CTG) از نزدیک با این عملیات درگیر بود و بدون آنها نمی‌توانست موفق شود. در ادمه برخی از جزئیات مربوط به این یافته مقاله وجود دارد:

تاسیس این واحد به  قبل از حمله 2003 به عراق و ورود سازمان اطلاعات مرکزی (CIA) و بعدا فرماندهی مشترک عملیات ویژه (JSOC) و دهمین گروه نیروی ویژه (SFG) به عراق برمی گردد. اکثر مردم در مورد عملیات ضربه وایکینگ (op Viking Hammer) اطلاع دارند که در آن گروه دهم با کردها همکاری کرده و با انصارالإسلام که مظنون به داشتن آزمایشگاه سلاح‌های شیمیایی بود، جنگیده‌اند.

 

CTG

 

کمتر کسی می‌داند که CIA تیم‌های خرابکار کُرد را آموزش داده تا در پشت خطوط جبهه دشمن ظاهر شوند. آنها برای انجام مأموریت‌های خود در سلول‌های کوچک رژیم صدام نفوذ کردند.

آنها فرستنده‌ای را در صندوق عقب اتومبیل قرار می دهند تا پروپاگاندای آمریکایی را روی امواج رادیویی محلی سوار کند، آن‌ها اهداف کلیدی را در شهر شناسایی می‌کنند، آ‌ن‌ها دفتر افسران اطلاعات را منفجر می‌کنند و حتی یک خط ریلی را تخریب می‌کنند تا قطاری با ۹۰ واگن همزمان با شروع حمله در نقطه مدنظر آن‌ها متوقف شود..

 
 

پس از حمله به عراق، کردها سعی کردند این نوع توانایی‌هایی که به کمک آمریکایی‌ها به دست آورده بودند را حفظ کنند. از همین رو گروه مبارزه با تروریسم (CTG) متولد شد. پولاد طالبانی که در آن زمان در انگلستان زندگی می‌کرد، وقتی خبر مهم را شنید به خانه برگشت.

 

CTG

 

او برای حمایت از این تلاش‌ها، و هم‌زمان با طراحی عملیات «ضربت وایکینگ» بازگشت. او فرمانده نیروی ویژه کرد موسوم به گروه مبارزه با تروریسم (CTG) شد و با سی‌آی.ای، دلتا فورس و نیروهای ویژه بریتانیا (22SAS) و دیگر واحدهای مهم ستاد عملیات ویژه غربی روابط قوی برقرار کرد.

CTG به ویژه از واحدهای کبرا (CoBRA; Commando Battalion for Resolute Action) نیروهای پیشمرگه را به خدمت گرفت، اما ذکر این نکته مهم است که CTG بخشی از پیشمرگه‌ها نیست. آنها عناصر متمایز خودشان هستند و به آژانس اطلاعاتی اتحادیه میهنی کردستان (PUK: Patriotic Union of Kurdistan) گزارش می‌دهند. اتحادیه میهنی کردستان، مدتی است توسط برادر پولاد، یعنی لاهور طالبانی، اداره می شود.

 
 

نکته مهم و قابل ذکر در اینجاست که حزب PUK  در سال ۱۹۷۵ تأسیس شده و رهبر این حزب از بدو تأسیس تا اکتبر ۲۰۱۷ جلال طالبانی بوده‌ است. اتحادیهٔ میهنی در جنگ ایران و عراق از نیروهای نظامی ایران حمایت می‌کرد. در سیاست اقلیم کردستان عراق، حکومت ایران به‌طور سنتی از اتحادیه میهنی و حکومت ترکیه از حزب دموکرات کردستان پشتیبانی می‌کند.

جک مورفی در ادامه نوشته است:طی سالهای گذشته من با بسیاری از افسران CIA که با CTG کار می‌کردند و اپراتورهای دلتافورس که با آنها همکاری کرده بودند صحبت کرده‌ام. و جالب اینجاست که عملیات [ترور سردار] سلیمانی اولین عملیاتی نبود که CTG در بغداد انجام داد.

در سال 2009 ، تبهکاران کودکی را در سلیمانیه از یک خانواده ثروتمند ربودند. نیروهای CTG داخل ون‌های غیرنظامی تسلیحات را بارگیری کرده و به سمت عراق حرکت کردند و در آنجا از یک واحد عراقی هاموی‌هایی قرض گرفتند و به شهر صدر یورش بردند. پولاد در سال 2015 به من گفت: ما چهار دشمن را کشتیم، گروهی از افراد زخمی شدند و بچه را نجات دادیم.

پولاد به من گفت: همه ما فکر می کردیم که ایالات متحده پس از جنگ حداقل یک عنصر کوچک را باقی خواهد گذاشت. در عوض، آنها روزی چمدان خود را بسته و خداحافظی کردند. تسلیحات و تجهیزات دید در شب شروع به خراب شدن کردند. و همه اینها با ظهور داعش تغییر کرد.

تلفن آن‌ها مدام در حال زنگ خوردن بود (کنایه از درخواست‌های همکاری فراوان) و CTG بسیاری از عملیات‌ها از جمله حمله به مسجدی در جلولا را در کارنامه دارد. پولاد گفت: «در آن مأموریت، ما چچن‌ها، ازبک‌ها و حتی فردی از هاکنی (محله‌ای در لندن) را کشتیم». آن‌ها حملات زیادی انجام دادند، به پیشمرگه‌ها کمک کردند و در خط مقدم تک تیراندازهایی برای کشتار داشتند.

 

CTG

 

در سال 2017 تقریباً به نظر می رسید وقتی تصاویر اعضای یگان برای بازپس گیری سد تبقا در سوریه آشکار شد، CTG آرزوی بازگشت به عملیات‌های پرریسک HVT (اهداف رده‌بالا/ High-value target) در اعماق خطوط دشمن را در سر داشت. 

 

CTG

 

متأسفانه، یک منبع نیروهای ویژه آمریکایی به من اطلاع داد که این فقط یک شیرین‌کاری روابط عمومی است و مربوط به تلاش برای ایجاد روابط بین جناح‌های مختلف کُرد است.»

 
 

مورفی در پایان این رشته توییت نوشته است:‌ «با عملیات [ترور سردار] سلیمانی، به نظر می‌رسد که اکنون CTG به بازی سابق برگشته است و این عملیات مشترک CTG و JSOC (فرماندهی مشترک عملیات ویژه ارتش آمریکا) ممکن است آینده عملیات مخفی و پنهانی آمریکا را نشان دهد که عمدتا از طریق نیروهای نیابتی با حمایت ایالات متحده انجام می‌شود.

 

CTG

 

و با این اوصاف ، من فکر می کنم در اینجا پیامی وجود برای کسانی که برای اتحاد‌های بین‌المللی ما (آمریکا) ارزش قائل نیستند و فکر می‌کنند حمایت از آن‌ها اتلاف وقت و پول است و آمریکا "چیزی از آن‌ها نمی‌گیرد" (اشاره به جمله ترامپ درباره رها کردن نیروهای کرد سوریه). این فقط از نظر تجربی غلط و نادرست است.»

چگونگی همکاری CGT در عملیات ترور سردار سلیمانی

گزارش یاهونیوز مدعی است گروه مبارزه با تروریسم کردستان عراق و نیز عوامل محلی کُرد عراقی «نقشی اساسی» در ترور سردار سلیمانی و مهندس داشته‌اند. به ادعای نویسندگان مقاله؛

* پیش از آن‌که نیروهای ویژه‌ی آمریکایی در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ وارد پایتخت عراق شوند، عوامل گروه مبارزه با تروریسم کردستان عراق نفوذ خود را در قالب مأموران مخفی با لباس مبدل کارکنان، در فرودگاه بین‌المللی بغداد آغاز کرده بودند.

* یکی از مأموران CGT در جاده فرودگاه، فرود هواپیمای حامل [شهید] سلیمانی را هدایت می‌کرد و سایر عوامل کرد، این فرمانده ایرانی را هنگام ورود به فرودگاه بغداد شناسایی کردند.

* سپس یکی از عوامل CGT با دادن اطلاعات در مورد «وزش باد در محدوده‌ پایین» به تک تیراندازان آمریکایی گرا داد. این تک تیر‌اندازان مأموریت داشتند که  در صورت زنده‌ماندن سلیمانی از حمله پهپادهای آمریکایی، وی را هدف قرار دهند.

 
 

* مقاله‌ همچنین با استناد به اظهارات دو مقام آمریکایی که نام آن‌ها ذکر نشده است، ادعا می‌کند که «یک عامل کرد با لباس پلیس عراق به سمت لاشه‌ی خودروی حامل [شهید] سلیمانی رفت و چند عکس گرفت و به سرعت نمونه‌ای از بافت را برای تأیید DNA برداشت و در تاریکی شب از محل دور شد».

 

عملیات ترور سردار سلیمانی

 

۲ نکته مهم با فرض صحت ادعا

این ادعا که گروه مبارزه با تروریسم کردستان عراق در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس نقش پررنگی داشته است، مسلماً باعث شگفتی ناظران آشنا به مسئله می‌شود.

نکته اول و مهمتر از همه این‌که تا کنون اتهام اصلی در مورد این عملیات -عمدتاً از جانب گروه‌های شیعه متحد ایران- متوجه سازمان اطلاعات ملی عراق و مصطفی الکاظمی بوده است. 

مصطفی الکاظمی، که یک سال پیش در اردیبهشت ۱۳۹۹ (می ۲۰۲۰) یعنی پنج ماه پس از ترور سردار سلیمانی و مهندس، نخست وزیر عراق شد، در خرداد ۱۳۹۵ (ژوئن ۲۰۱۶) به ریاست سازمان اطلاعات ملی عراق منصوب شد.

کاظمی مدت‌هاست به عنوان چهره‌ای نزدیک به ایالات متحده، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نشان داده می‌شود. همانطور که Amwaj.Media قبلاً گزارش داده است، قیس الخزعلی، رهبر عصائب اهل الحق، به طور خاص مدعی شده است اماراتی‌ها در سازمان اطلاعات ملی عراق نفوذ کرده‌اند. برخی گروه‌هادر پاسخ به اقدامات کاظمی برای محدودسازی آن‌ها، حتی تهدید کرده‌اند که «گوش‌های» وی را «خواهند برید!»

دومین وجه اهمیت ادعای دخالت CGT در این عملیات مربوط به حزب سیاسی حامی این نیروی ویژه یعنی اتحادیه‌ میهنی کردستان است که همانطور که در بالاتر ذکر شد روابط نزدیک و گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد.

لاهور طالبانی (برادر پولاد) و پسر عموی وی بافل طالبانی، رؤسای اتحادیه‌ میهنی کردستان، بنیان‌گذاران گروه مبارزه با تروریسم کردستان عراق نیز هستند. بنا بر گزارش‌ها، بافل، پسر ارشد رهبر فقید اتحادیه‌ی میهنی کردستان، "مام" جلال طالبانی، قبل از تشکیل این یگان ویژه در سال ۲۰۰۴، از نیروهای ویژه‌ی انگلستان و لژیون خارجی فرانسه آموزش نظامی دیده بود.

همچنین ریچارد اسپنسر در سال ۲۰۱۴ درگزارشی در روزنامه تلگراف نوشت که لاهور و پولاد طالبانی که در بکنهام بزرگ شده‌اند و لهجه‌های جنوب لندنی دارند، اکنون ارتش و تشکیلات اطلاعاتی کُردها را در مبارزه با داعش در عراق رهبری می‌کنند.

 

ctg

 

پولاد طالبانی، فرمانده عملیاتی گروه مبارزه با تروریسم کردستان عراق، برادر لاهور طالبانی، یکی از روسای اتحادیه‌ی میهنی کردستان است. گفته می‌شود لاهور طالبانی نفوذ بسیاری در سازمان اطلاعاتی زانیاری وابسته به اتحادیه‌ی میهنی کردستان دارد. این سازمان، سازمانی همتای آژانس پرستین وابسته به حزب رقیب یعنی حزب دموکرات کردستان (KDP) است.

 

لاهور و پولاد طالبانی

 

گفتنی است بسیاری از رقابت‌های درونی بین نخبگان در منطقه‌ی کردستان صرفاً میان احزاب یا خانواده‌های سیاسی نیست، بلکه این رقابت‌ها ادارات دولتی و افراد را نیز در بر می‌گیرد.

به نوشته Amwaj.Media تنش بین لاهور طالبانی  و حزب دموکرات کردستان بارها آشکار شده است. در سال ۲۰۱۶، او به عنوان یکی از رؤسای اتحادیه‌ میهنی کردستان به صراحت گفت، "در بعضی مواقع، ما روابط کاری بهتری با بغداد داشته‌ایم تا با همتایانمان در اربیل."

لاهور طالبانی همچنین اظهار داشته است، "ما، به عنوان آژانس زانیاری، با بیش از ۳۰ کشور روابط خوبی داریم و با سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها تبادل اطلاعات می‌کنیم، اما با آژانس پرستین حزب دموکرات کردستان همکاری و تبادل اطلاعات نداریم."

 

لاهور و پلاد طالبانی

 

به نوشته Amwaj.Media گروه مبارزه با تروریسم کردستان عراق از مدت‌ها قبل همکاری نزدیکی با ایالات متحده داشته است، اما گفته می‌شود "پس از ناامیدی از کمک آمریکا، این نیرو برای خرید خودروهای زرهی گاردین (و نه هاموی‌های ساخت آمریکا) به امارات متحده‌ی عربی متوسل شده است."

اهمیت زمان‌بندی طرح ناگهانی این ادعا از سوی یاهونیوز

دولت‌های ایران و عراق هنوز در حال تحقیق درباره‌ی این ترور هستند که جان مقامات ارشد امنیتی هر دو کشور را گرفت. طرح ناگهانی ادعای دخالت کردها، به خصوص همکاری یک نیروی همسو با اتحادیه‌ میهنی کردستان –حزبی که عمدتاً نزدیک به تهران شناخته می‌شود– تحولی بسیار جنجالی است. اگر این ادعا درست باشد، پیامدهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت. 

 در این راستا، زمان‌بندی انتشار این ادعا نه از طریق رسانه‌های جریان اصلی بلکه از سوی یاهونیوز حائز اهمیت است. در حال حاضر سرویس‌های اطلاعاتی ایران و عراق تصویر نسبتاً روشنی در مورد افراد دخیل در حوادث \۳ ژانویه ۲۰۲۰ دارند. با توجه به اینکه بغداد در یک سال گذشته به مکانی برای گفتگوی منطقه‌ای تبدیل شده است، توجه به ذینفعان احتمالی تنش‌های جدید ژئوپلیتیکی که در خاک عراق ایجاد می‌شود، می‌تواند مهم و مفید باشد. 

در نهایت، همان‌طور که سجاد جیاد، تحلیلگر عراقی، اشاره کرده است، اگر ادعای همکاری کردها با آمریکا در این ترور صحت داشته باشد، احتمالاً "به گروه‌هایی که خواهان انتقام هستند، دلیل بیشتری برای مخالفت با دولت عراق می‌دهد و موجب می‌شود فشارها برای اخراج آمریکا ادامه یابد." 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: اقتصاد نیوز

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار