کد خبر: ۹۶۸۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳ 05 June 2021
ویندوز ۱۱
 

 

به گزارش تابناک سمنان در حالیکه مایکروسافت اخیراً‌ تیزرهایی درباره نسل بعدی ویندوز خود منتشر کرده است، اما حالا مشخص شده است که این شرکت صرفاً به‌دنبال ارایه یک بروزرسانی جدید برای ویندوز ۱۰ نیست بلکه قصد دارد نسخه کاملاً جدید ویندوز ۱۱ را در اختیار کاربران قرار دهد.

مایکروسافت دیروز خبر از برگزاری یک رویداد بزرگ برای ویندوز جدید خود در تاریخ ۲۴ ژوئن داد و گفت که در این رویداد جزییات بیشتری درباره نسل بعدی ویندوز خود منتشر خواهد کرد. دعوت‌نامه این رویداد شامل تصویری می‌شود که لوگوی یک ویندوز جدید را نشان می‌دهد. ما در این لوگو می‌توانیم دو ستون نور را ببینیم که به‌طور عمودی از داخل یک پنجره بیرون آمده‌اند و عدد ۱۱ را در ذهن تداعی می‌کنند.

از طرفی، رویداد ویندوز مایکروسافت قرار است در ساعت ۱۱ صبح به وقت شرق آمریکا شروع شود که این ساعت، یک زمان مرسوم برای رویدادهای ویندوز و سرفیس مایکروسافت نیست. همچنین برای اولین بار است که ما شاهد هستیم مایکروساقت از عبارت «یک نسخه جدید» برای ویندوز استفاده می‌کند. یوسف مهدی نایب رییس اجرایی مایکروسافت گفته است که او هیچ‌وقت از زمان انتشار ویندوز ۹۵، این اندازه برای معرفی یک نسخه جدید ویندوز هیجان‌زده نبوده است.

 

ویندوز ۱۱

 

دعوت‌نامه رویداد مذکور دقیقاً یک هفته بعد از آن منتشر می‌شود که ساتیا نادلا مدیر اجرایی مایکروسافت خبر از معرفی نسل بعدی ویندوز این شرکت داد. نادلا گفته بود که مایکروسافت به‌زودی یکی از مهم‌ترین آپدیت‌ها در طول یک دهه اخیر را برای ویندوز ارایه خواهد کرد. پانوس پانای مدیر ارشد محصولات مایکروسافت هم اوایل امسال به نسل بعدی ویندوز اشاره کرده بود.

ما انتظار داریم که اگر مایکروسافت واقعاً خود را برای حرکت به سمت ویندوز ۱۱ آماده می‌کند، شاهد تغییرات بصری بزرگی در ویندوز جدید باشیم. مایکروسافت مدتی است که مشغول کار روی چیزی به اسم Sun Valley است که خود شرکت از آن به‌عنوان «بازطراحی بصری ویندوز» یاد کرده است.

بسیاری از این تغییرات بصری شامل تغییراتی خواهد بود که ما قبلاً در ویندوز ۱۰X شاهد بوده‌ایم. ویندوز ۱۰X نسخه لایت ویندوز است که برای رقابت با کروم او اس ارایه شده بود. این تغییرات شامل یک منوی استارت جدید، آیکون سیستمی جدید، بهبود بخش فایل اکسپلورر و پایان کار آیکون‌های متعلق به عصر ویندوز ۹۵ می‌شوند. گوشه‌های گرد و بروزرسانی اپلیکیشن‌های داخلی ویندوز هم جزو این تغییرات هستند.

علاوه‌بر رابط کاربری، تغییرات بزرگی دیگری هم برای ویندوز در راه هستند. ظاهراً مایکروسافت قصد دارد تا بسیاری از مشکلات موجود در نسخه فعلی ویندوز را برطرف کند و همچنین یک قابلیت جدید Xbox Auto HDR و بهبودهایی برای پشتیبانی صوتی بلوتوث ارایه کند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که مایکروسافت اقدام به رفع آن در ویندوز جدید خواهد کرد مربوط به ویندوز استور می‌شود. به نظر می‌رسد این شرکت مشغول کار روی یک اپ استور جدید برای ویندوز است که تغییرات بزرگی نسبت به نسخه فعلی آن خواهد داشت. نادلا وعده داده است که اپ استور جدید فرصت‌های اقتصادی بزرگی برای توسعه‌دهندگان و خالقان ایجاد خواهد کرد.

 

ویندوز ۱۱

 

مایکروسافت ظاهراً‌ در اپ استور جدید ویندوز به توسعه‌دهندگان اجازه خواهد داد تا هر اپلیکیشن ویندوزی را در آن منتشر کنند.  ضمن اینکه  مایکروسافت ممکن است مجوز استفاده از پلتفرم‌های تجاری شخص‌ثالث را هم در داخل اپلیکیشن‌ها بدهد. این بدین معنی است که مایکروسافت از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها به‌خاطر استفاده از سیستم‌های خرید اختصاصی خودشان در داخل اپلیکیشن‌ها، پولی دریافت نخواهد کرد. همه این کارها مسلماً باعث بهبود اپ استور ویندوز خواهد شد.

مایکروسافت در حال حاضر از توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری در ویندوز استور حدود ۱۲ درصد کمیسیون دریافت می‌کند، اما اگر این شرکت بخواهد در ویندوز استور جدید خود پولی از توسعه‌دهندگان نگیرد، مطمئناً شاهد تحول بزرگی در این زمینه خواهیم بود.

حرکت به سمت ویندوز ۱۱ همچنین باعث سرمایه‌گذاری‌های مجدد این شرکت در بخش ویندوز خواهد شد. مایکروسافت سال گذشته در پی شیوع ویروس کرونا، تمایل خود را به سرمایه‌گذاری مجدد در این بخش اعلام کرده بود. این موضوع نشان می‌دهد که سیستم عامل ویندوز تا چه اندازه برای این شرکت مهم است. ضمن اینکه، با  شیوع ویروس کرونا، میزان استفاده کارمندان و دانش‌آموزان از لپ تاپ‌ها و رایانه‌های ویندوزی به مراتب افزایش یافته و میزان فروش این دستگاه‌ها رشد چشمگیری پیدا کرده است.

مایکروسافت  بعد از تقسیم ویندوز به دو بخش مجزا در سال ۲۰۱۸، سال گذشته بخش‌هایی از توسعه این سیستم عامل را دوباره تحت مدیریت پانوس پانای قرار داد. این اقدام نشان می‌دهد که سیاست جدا کردن ویندوز به دو بخش مجزا، نتایج چندان مطلوبی برای ویندوز ۱۰ نداشته و باعث مشکلاتی مانند تاخیر در ارایه آپدیت‌های ویندوز، عدم معرفی قابلیت‌های جدید و مشکلات دیگری در زمان عرضه آپدیت‌ها شده است.

 

ویندوز ۱۱

 

همانطور که می‌دانید، مایکروسافت هر ماه آپدیت‌هایی را برای ویندوز منتشر می‌کند و دو بار در سال هم  تغییرات مهمی را در قالب آپدیت‌های بزرگ برای آن ارایه می‌کند. یکی از مشکلاتی که مایکروسافت با این آپدیت‌ها دارد، نامگذاری آن‌هاست. ما هر بار شاهد اسامی مختلفی برای این آپدیت‌ها هستیم، از قبیل: آپدیت سالگرد ویندوز ۱۰، آپدیت فصل پاییز برای توسعه‌دهندگان، آپدیت نوامبر ۲۰۱۹ و اسامی دیگر. البته مایکروسافت اخیراً از سیستم جدیدی برای نامگذاری آپدیت‌های ویندوز استفاده می‌کند که شامل اسامی ۲۰H1 یا ۲۱H1 می‌شود. مایکروسافت سعی کرده تا در این اسامی هم به سال عرضه آپدیت‌ها اشاره کند و هم به بازه‌ای از سال که آن‌ها منتشر شده‌اند.

با این‌حال، ما انتظار نداریم که مایکروسافت با معرفی ویندوز ۱۱، سیستم نامگذاری آپدیت‌های ویندوز را عوض کند، اما اگر این شرکت از اسامی نقطه‌دار مانند ویندوز ۱۱.۱ برای بروزرسانی‌های آن استفاده کند مطمئناً هم به مشتریان و هم به آدمین‌های آی‌تی کمک خواهد کرد تا سریع‌تر جدیدترین نسخه ویندوز را تشخیص دهند.

معرفی ویندوز ۱۱ باعث خوشحالی سازندگان دستگاه‌های ویندوزی هم خواهد شد؛ چراکه در طول سال‌های گذشته، ارایه یک نسخه جدید ویندوز همواره باعث افزایش فروش دستگاه‌های جدید شده است. مایکروسافت اگر بتواند یک رابط کاربری جدید و ظاهر جدیدی برای ویندوز ۱۱ ارایه کند، مسلماً این کار می‌تواند تا سال‌های سال کاربران ویندوز را جذب خود بکند.

تا رویداد ۲۴ ژوئن مایکروسافت زمان زیادی باقی نمانده است و ما به‌زودی خواهیم فهیمد که آیا این غول تکنولوژی آماده معرفی ویندوز ۱۱ است یا نه. در روزهای آینده با ما همراه باشد تا به‌محض دریافت خبرهای تازه در این‌باره شما را در جریان آن قرار دهیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار