مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان با اشاره به تدوین سند سازگاری با کم‌آبی استان سمنان گفت: صرفه‌جویی ۱۷۱ میلیون مترمکعبی آب در چشم‌انداز سال ۱۴۰۵با اجرای گام اول سند سازگاری با کم‌آبی استان محقق می‌شود.
کد خبر: ۹۷۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶ 10 June 2021

تنش جدی آب در استان سمنان/ راهکارهای مقابله با کم‌آبی در قلب ایران چیست؟

 

 

به گزارش تابناک سمنان استان سمنان یکی از کم باران‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و 95.8 درصد استان در کویر مرکزی ایران قرار دارد.

 سمنان در اقلیم خشک و فراخشک قرار دارد و میزان بارندگی در شرایط عادی در این استان نصف میانگین کشوری است و ظرفیت آب موجود در این استان حدود یکهزار و 200میلیون مترمکعب است.

مصرف بهینه آب و مدیریت صحیح منابع آبی موجود استان سمنان و اجرای سند سازگاری با کم‌آبی می‌تواند در شرایط کنونی مرهمی مناسب بر زخم کم‌آبی این استان باشد.

گام اول اجرای سند سازگاری با کم‌آبی استان سمنان

ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان با اشاره به تدوین سند سازگاری با کم‌آبی استان سمنان گفت: صرفه‌جویی 171میلیون مترمکعبی آب در چشم‌انداز سال 1405با اجرای گام اول سند سازگاری با کم‌آبی استان محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان سمنان 150میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد، ادامه داد: اگر این طرح در این چشم‌انداز با موفقیت اجرایی شود؛ از سال 1406 کسری تراز مخازن در استان سمنان نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان اظهار داشت: مجموع برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی برای بخش آشامیدنی را کمی بیشتر 90 میلیون مترمکعب است و این موضوع یکی از مسائل مهمی که در سند سازگاری با کم‌آبی باید بدان توجه شود.

حیدریان تصریح کرد: کسری مخازن در استان سمنان به دلیل استفاده غیرمجاز از منابع زیرزمینی در طول سال‌های گذشته رخ داده است؛ به همین دلیل برداشت از 94 درصد چاه‌های غیرمجاز متوقف شده است.

وی یکی دیگر از مشکلات را برداشت غیرمجاز از چاه ه ای مجاز عنوان کرد و گفت: با بررسی‌ها و نظارت‌های انجام شده مشخص شد میزان برداشت غیرمجاز از 400 چاه مجاز در استان سمنان حدود 90 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان تأکید کرد: کشاورزی سنتی و استفاده از شیوه غرق آبی در استان سمنان تهدیدی جدی برای منابع آبی محسوب می‌شود، بنابراین کشاورزان و بهره‌برداران باید روش‌های نوین را جایگزین روش‌های سنتی در حوزه کشاورزی کنند.

حیدریان تأکید کرد: آب برای توسعه کشاورزی در سمنان اختصاص نمی‌یابد و باید آب موجود به صورت بهینه و مدیریت شده در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.

مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت شود

حسین شاهینی، مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: با توجه به اینکه کم‌آبی از چالش‌های مهم و جدی استان سمنان محسوب می‌شود؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی و تدابیر ویژه‌ای برای حفظ منابع آبی موجود انجام شود.

وی مدیریت میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای در شرایط فعلی عنوان کرد و گفت: خشک‌سالی و کاهش بارندگی‌ها از تهدیدات بسیار جدی است که استان سمنان با آن مواجه است.

مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: منابع آبی در استان سمنان محدود است؛ بنابراین باید میزان مصرف آب در بخش کشاورزی به نحو مطلوبی مدیریت شود و از هدر رفت آن جلوگیری شود.

شاهینی استفاده از دستگاه‌های جدید آبیاری در بخش کشاورزی را راهکاری مناسب برای حفظ منابع آبی موجود در استان سمنان عنوان کرد و افزود: بیش از 30 هزار هکتار از اراضی بخش کشاورزی این استان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است

وی با اشاره به مناسب‌سازی بخشی از کانال‌های انتقال آب و مسیرهایی که آب از منابع آبی به مزارع در استان سمنان خاطرنشان کرد: بازسازی و بهسازی دیگر بخش‌ها در دستور کار قرار دارد.

مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر ارتقای راندمان آبیاری از ابتدای منابع آبی تا زمانی که آب در اختیار گیاه قرار می‌گیرد گفت: منابع اعتباری خوبی برای اجرای طرح‌های سیستم نوین آبیاری به جهاد کشاورزی استان سمنان اختصاص‌یافته است.

شاهینی بر استقبال کشاورزان استان سمنان نسبت به استفاده از دستگاه‌های نوین آبیاری تأکید کرد و گفت: اجرای سند بهره‌وری آب در استان سمنان به میزان بسیار قابل توجهی میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش می‌دهد.

ضرورت تسریع در اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر

عباس گلرو، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل کم‌آبی در استان سمنان گفت: وزارت نیرو باید اهتمام ویژه‌ای در خصوص رفع مشکل کم‌آبی این استان داشته باشد.

وی با اشاره به رایزنی‌ها و پیگیری‌های انجام شده در خصوص رفع مشکل کم‌آبی در حوزه انتخابیه خود بیان کرد: کم‌آبی از معضلات و مشکلاتی است که سال‌ها مردم استان سمنان با آن مواجه هستند و یکی از مطالبات جدی مردم این استان نیز محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

  • ضرر ذوب‌آهن از کم آبی و قطعی برق
  • مهرعلیزاده در اولین مناظره انتخاباتی: بعد از 42 سال هم برق قطع می‌شود هم بحران کم آبی داریم
  • خسارت 830 میلیارد تومانی خشک‌سالی به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛ روزگار ناخوش کم آبی در سرزمین آب‌های روان

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه عنوان کرد: پروژه بزرگ آب‌رسانی به استان سمنان و تأمین کسری منابع آبی از منابع خارج از استان باید هر چه زودتر در مرحله اجرا و عمل قرار گیرد و موانع پیش روی اجرای این طرح بزرگ برداشته شود.

گلرو تکمیل پروژه سد فینسک در مهدی‌شهر را از جمله منابعی در استان عنوان کرد که باید به نحو صحیح و درست مورد استفاده قرار گیرد.

استان سمنان با وجود وسعت قابل‌توجه، کم آب است و با رفع این چالش مسیر توسعه این استان هموارتر می‌شود و در حال حاضر بهترین راهکارهای برای مقابله با معضل کم‌آبی در استان سمنان اجرای بند بند سند سازگاری با کم‌آبی، مصرف بهینه و حفظ منابع آبی موجود و جلوگیری از هدر رفت آب است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار