مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: چهارمین کُره گورخر بوم‌زاد در پارک ملی کویر استان به سلامت و با موفقیت متولد شد.
کد خبر: ۹۷۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵ 22 June 2021

چهارمین گورخر بوم‌زاد در پارک ملی کویر استان سمنان متولد شد

 

 

به گزارش تابناک سمنان امیر عبدوس  ابراز داشت: اکنون با چهار تولد موفق، جمعیت گورخرهای انتقال یافته به پارک ملی کویر گرمسار در غرب استان سمنان به ۱۵ راس رسید.

به گزارش ایرنا، در نوزدهم مهر سال ۹۷ از پارک ملی توران در شاهرود  ۱۰ راس گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد که متاسفانه پنج راس به دلیل انتقال غیر ایمن تلف شدند و پنج راس باقیماندند  و بعد از آن چهار راس گورخر از سایت تکثیر گوراب استان یزد به پارک ملی کویر استان سمنان در پاییز سال ۹۷ با هدف معرفی مجدد این گونه به منطقه، منتقل شد.

 مدیرکل محیط زیست استان سمنان بیان کرد: پنج رأس گورخر ماده که همگی آبستن بودند و یک راس گورخر نر نابالغ، برای تشکیل اولین گله آزاد و مستقل در پارک ملی کویر پاییز سال گذشته رهاسازی شد و اکنون چهار گورخر بوم‌زاد متولد شدند.

گورخرها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند و به طور معمول از هر سه کره این گونه، یک کره باقی می‌ماند. احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است، چرا که گورخر نر، کره نر را نمی‌پذیرد و می‌کُشد، همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود.
طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی از عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایران است.
گورخر ایرانی زیرگونه ‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد ، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده است
پارک ملی کویر در غرب استان سمنان یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، مربوط به اوایل دهه ۱۳۶۰ است.
گورخر آسیایی تنها بازمانده علف‌خواران تَک‌سُم و از گونه های شاخص حیات وحش استان سمنان است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار