موقعیت سوق‌الجیشی استان سمنان، نزدیکی به تهران و همجواری با هشت استان و مهمتر از همه این‌ها تعدد آثار تاریخی و طبیعی و قرار گرفتن در مسیر عبور سالانه ۲۰ میلیون زائر بهشت رضوی، استان سمنان را به یکی از مستعدترین استان‌ها در حوزه صنعت گردشگری تبدیل کرده است.
کد خبر: ۹۷۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱ 28 June 2021
 
"آبگرم" گنجینه‌ای مستور یا سرعینی مهجور؟

 

به گزارش تابناک سمنان جدا از ظرفیت های بالای این استان در حوزه های مختلف گردشگری، این استان از ظرفیت ویژه‌ای در حوزه توریسم درمانی برخوردار است.
وجود چندین چشمه آبگرم و چشمه‌های متعدد معدنی در استان در کنار معادن نمک که امروزه در دنیا در حوزه توریسم درمانی کاربرد فراوانی دارند، این استان را به استانی با پتانسیل‌های متنوع اما مهجور در حوزه توریسم درمانی تبدیل کرده است. ضمن اینکه این استان به واسطه بهره مندی از دو دانشگاه علوم پزشکی و ده‌ها بیمارستان و مرکز درمانی از توان بالایی در حوزه پزشکی نیز برخوردار است.

توریسم درمانی و بهره‌گیری از مواهب خدادادی در توسعه این بخش می‌تواند نقش چشمگیری در کمک به درآمدزایی برای اقتصاد منطقه داشته باشد.

اقبال بالا و روزافزون به توریسم درمانی و .رشد صنعت گردشگری سلامت در دنیا، زمینه مساعدی برای بهره برداری از مواهب خداوندی استان سمنان در این بخش فراهم کرده است.
چشمه آبگرم سمنان که در هر کدام از سه شهرستان مرکزی استان(سمنان، سرخه و مهدیشهر) به نام آبگرم آن شهرها نامیده می‌شود، ظرفیت بالقوه مشترکی است که می تواند آورده بسیاری برای صنعت گردشگری در هر سه شهرستان داشته باشد.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس از آبگرم به عنوان یکی از مهمترین گنجینه‌های بلااستفاده و مهجور این استان نام برد و گفت: آبگرم از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند به سرعین دیگری در توریسم درمانی تبدیل شود.
عباس گلرو در گفت‌وگو با خبرنگاران بر لزوم استفاده بهتر از این سرمایه خدادادی تاکید و اظهار کرد: دولت موظف است که زیرساخت‌های لازم برای دسترسی آسان، جاده، آب، برق و..را ایجاد کند تا زمینه برای ارتقاء این منطقه گردشگری بیش از پیش فراهم شود.

وی با بیان اینکه توجه به این منطقه گردشگری یکی از برنامه‌های من در سال جاری و در دولت سیزدهم است ادامه داد: آبگرم توان و ظرفیت ارتقا به یک شهر گردشگری را در آینده دارد و می‌توان با ایجاد زیرساخت های گردشگری و هتلینگ زمینه را برای استفاده بیشتر از این جاذبه مهم گردشگری فراهم کرد.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس ایجاد همدلی بین مردم را لازمه ارتقاء این منطقه ارزیابی و تصریح کرد: مهم نیست که راه دسترسی به این منطقه از کدام شهرستان می‌گذرد مهم این است که بهترین مسیر برای دسترسی بهتر به این جاذبه انتخاب شود.

گلرو با بیان اینکه این چشمه آبگرم برای دهه‌ها است که بدون تغییر جدی باقیمانده ادامه داد: این منطقه چندین چشمه آبگرم دارد که می‌تواند با ساماندهی به همه آنها، بسترهای لازم برای بهره برداری از این مزیت کم‌نظیر را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه تلاش من بر این است که در سال آتی ردیف اعتباری برای این پروژه بگیرم اضافه کرد: آبگرم متعلق به همه مردم استان و خصوصا سه شهرستان سمنان، مهدیشهر و سرخه است و راه دسترسی از هر کدام از این سه شهرستان که باشد به بهبود صنعت گردشگری در هر سه شهرستان کمک خواهد کرد.

وی بر ضرورت ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در آبگرم تاکید و خاطرنشان کرد: متاسفانه این گنجینه در 20 کیلومتری مرکز استان مانده و استفاده آنچنانی از این مزیت کم نظیر نمی‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه استان سمنان در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است افزود: تحقق راه‌آهن سمنان-دوآب که از طرح‌های دیگر در دستور کار ما است نیز می‌تواند به رونق صنعت پردرآمد گردشگری در محور مهم گردشگری سمنان-مهدیشهر- شهمیرزاد-دوآب کمک کند. البته این طرح در سال‌های بسیار دور مورد مطالعه روس‌ها قرار گرفته و احیای دوباره این طرح می‌تواند جان تازه ای به صنعت گردشگری منطقه بدهد.


چشمه آبگرم سمنان، یکی از چشمه ‌های آبگرم دارای خاصیت درمانی در کشور است که در جنوب غربی شهر درجزین، شمال غربی روستای افتر شهرستان سرخه، 21 کیلومتری شمال غرب سمنان و 18 کیلومتری غرب مهدیشهر واقع شده است.  چشمه‌ های بزرگ این منطقه که از گذشته دارای استخرهایی با عمق و ظرفیت کم است و از نظر شیمیایی، آب این منطقه گوگردی است و علاوه بر خاصیت تفریحی برای درمان بعضی از بیماری های پوستی و رماتیسمی، همه ‌ساله در تابستان، اوایل بهار و پاییز مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد.

این منطقه به دلیل نزدیکی با شهر سمنان و محور تهران - مشهد و جاده سمنان - فیروزکوه دارای شهرت محلی بوده اما برای بسیاری از مسافران عبوری و علاقه‌ مندان گردشگری ناشناخته مانده که نیازمند اطلاع ‌رسانی، ایجاد زیرساخت های اولیه مانند جاده آسفالت و امکانات اقامتی مناسب و سالم‌ سازی و رعایت بهداشت آب آشامیدنی در آن است.

 وجود فسیل‌های زیاد به‌ویژه فسیل دوکفه‌ای، بیانگر این نکته است که این منطقه در دوران زمین‌شناسی در کف دریا واقع بوده است و همچنین در ارتفاعات شمالی منطقه، فعالیت‌های محدود آتشفشانی دیده می‌شود. آب‌وهوای منطقه در قسمت‌های جنوبی دره، گرم و خشک و در قسمت‌های بالاتر و انتهایی حوزه، سرد و معتدل است. پوشش گیاهی منطقه آبگرم بسیار فقیر است و فقط در قسمت شمالی و در ارتفاعات پوشیده از انوع گیاهان وحشی مانند زرشک، انواع گرامینه، انواع گون و نی است.

آب این منطقه در زمره آب‌های معدنی‌ای قرار می‌گیرد که منشاء درونی دارند. یعنی آب در ساختمان درونی زمین وجود دارد و بر اثر حرارت مرکزی زمین از شکاف‌ها و مجاری موجود بالا آمده و به سطح زمین می‌رسد. در این منطقه پنج چشمه وجود داشته که چهار چشمه همچنان جوشش دارند. دو چشمه بزرگ و معروف‌تر «مرادآب» و «گرآب» نام دارند. در غرب این دو چشمه، در پشت خانه‌های قدیمی تخریب شده، دو چشمه دیگر وجود دارد که به «قولنج آب» معروف است. بهترین فصل استفاده از این چشمه‌ها در اوایل بهار و پاییز است.

بسیاری از چشمه‌های آبگرم کشور که در سطح ملی و بین المللی شناخته شده‌اند فاقد خواص درمانی هستند؛ این منطقه بکر، یکی از معدود چشمه‌های آبگرم کشور است که استفاده از آن در زمینه درمانی و تفریحی سابقه طولانی دارد. به طوری که از گذشته استخرهایی با عمق و ظرفیت کم در محل چشمه‌ها ساخته شده است. از جمله اثرات درمانی این چشمه‌ها، تأثیر روی مخاط پوستی و بهبود بافت‌های بیمار است و بیماری‌هایی مانند بیماری‌های جلدی مانند سودا، کورک، زرده زخم و پسیورازیس را تسکین می‌بخشد. این آب‌ها در اثر خاصیت جذب و حل‌کننده‌ای که دارند، در تغذیه بافت‌ها تغییرات عمیقی به وجود می‌آورند و در درمان بیماری‌های ناشی از تورم و التهاب مفاصل، غده‌ها، کبد، رحم، استحکام شکستگی‌ها و برخی رماتیسم‌های مزمن و ضایعات دستگاه عصبی مفید است. نوشیدن این آب معدنی، ترشح معده را افزایش می‌دهد و به علت وجود آهن در درمان کم خونی مفید است.

یکی از مهمترین مسائل برای رفاه گردشگران منطقه آبگرم سمنان، احداث حمام‌های بهداشتی است که متاسفانه تاکنون بستر بهسازی این مکان فراهم نشده است. تاسیسات اقامتی قابل قبولی در اطراف چشمه ها وجود ندارد و شش باب اتاقی که در گذشته در این محل وجود داشته به گفته برخی از مسافران تخریب شده است و غیرقابل استفاده است.

علاوه بر چشمه‌های آبگرم، جاذبه‌های فرعی نظیر وجود ارتفاعات و تنوع رنگی رسوبات و رخنمون سطح دگرشیبی لایه‌های رسوبی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی شگفتی‌هایی می‌آفریند. از لحاظ مطالعات زمین‌شناختی نیز این منطقه زمینه مناسبی برای محققین علوم محیطی فراهم آورده است. همچنین بقایای چند قلعه قدیمی وجود دارد که مردم سمنان معتقدند این قلعه‌ها متعلق به دوران قبل از اسلام است.

سخت‌ترین نقاط عبوری مسیر آبگرم، مکان‌هایی است که جاده و بستر رودخانه فصلی (خشک‌رود یا کال)، همدیگر را قطع می‌کنند. جاده دسترسی به منطقه، مناسب اتومبیل‌های شاسی‌بلند است ولی انواع سواری‌ها نیز خود را به آبگرم می‌رسانند. به دلیل احتمال حرکت سیلاب و ریزش کوه در مسیر دسترسی، تردد در زمستان و روزهای پربارندگی خطرناک است و توصیه نمی‌شود.

چندین مسیر، دسترسی به منطقه آبگرم وجود دارد. مسیرهایی از شهرستان مهدیشهر، درجزین و افتر وجود دارد اما مشخص‌ترین مسیر، از سه‌راهی مومن‌آباد و از طریق یک جاده فرعی به فاصله حدود ۲۹ کیلومتر است.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار