کد خبر: ۹۷۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴ 30 June 2021
مقایسه کارایی ویندوز ۱۰ و ۱۱

 

به گزارش تابناک سمنان ویندوز ۱۱ به‌زودی منتشر خواهد شد و در حال حاضر بسیاری از افراد به نسخه‌ی پیش‌نمایش این سیستم‌عامل دسترسی پیدا کرده‌اند. بنچمارک‌های بسیاری آزمایش‌های خود را بر روی این سیستم‌عامل آغاز کرده‌اند اما دقت داشته باشید که هنوز نسخه‌ی اصلی و یا نسخه‌ی بتای رسمی ویندوز ۱۱ منتشر نشده و ممکن است که آمار و ارقام مربوط به عملکرد این سیستم‌عامل در زمان عرضه‌ی نسخه‌ی رسمی آن دچار تغییراتی شود.

در این مقاله به بررسی عملکرد نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ و مقایسه‌ی آن با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ خواهیم پرداخت. تمام آزمایش‌های صورت‌گرفته در این مقاله بر روی هر دو پلتفرم ای ام دی (رایزن ۷ ۵۸۰۰X) و اینتل (Core i7-11700) انجام شده است. سیستمی که ویندوز ۱۱ بر روی آن نصب شد از ۱۶ گیگابایت رم DDR4-3200 دوکاناله CL14، فن خنک‌کننده‌ی Noctua NH-D15 و کارت گرافیک گیگابایت RTX 3070 Gaming OC استفاده می‌کرد.

 

نسخه پیش‌نمایش ویندوز 11

بنچمارک

بسیاری از بنچمارک‌ها به عملکرد بهتر ۵، ۱۰، ۱۵ و حتی ۲۰ درصدی سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ در مقایسه با ویندوز ۱۰ اشاره داشته‌اند اما متاسفانه آزمایش‌های وب‌سایت TechSpot چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. حداقل چنین عملکردی در نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ مشاهده نشده و ممکن است که نسخه‌ی نهایی بتواند کارایی بهتری داشته باشد.

بنچمارک Cinebench در ویندوز 11

 

7zip در ویندوز 11

7zip در ویندوز 11

اجرای بنچمارک Cinebench R23 عملکرد مشابه پردازنده‌های راکت لیک و Zen 3 را تایید کرده است. اجرای برنامه‌ی فشرده‌سازی ۷zip نیز به همین صورت بوده و تفاوت عملکرد ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ در آن تنها ۱ درصد است.

Blender Open Data در ویندوز 11

بنچمارک Blender Open Data نیز عملکرد یکسان دو سیستم‌عامل را نشان تایید کرده است. این بنچمارک دقت بسیار بالایی دارد.

فوتوشاپ در ویندوز 11

پریمیر پرو در ویندوز 11

افترافکتس در ویندوز 11

همچنین نرم‌افزارهای ادوبی از جمله فوتوشاپ، افترافکتس و پریمیر پرو نیز کارایی مشابه دو سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ و وندوز ۱۰ را نشان داده‌اند.

DaVinci Resolve Studio 16 در ویندوز 11

نرم‌افزار DaVinci Resolve Studio 16 بیشترین تفاوت را در بین دو سیستم‌عامل رقم زد. ویندوز ۱۱ در پلتفرم اینتل ۳ درصد کندتر از ویندوز ۱۰ بود اما در پلتفرم ای ام دی تفاوتی به چشم نمی‌خورد. البته تفاوت ۳ درصدی عملکرد ویندوز ۱۰ و ۱۱ چندان‌ معنی‌دار نبوده و می‌توان گفت که هر دو سیستم‌عامل کارایی مشابهی در اجرای این نرم‌افزار داشته‌اند.

بنچمارک گیمینگ

متاسفانه در این قسمت نیز تفاوت خاصی بین دو سیستم‌عامل مشاهده نشده و در بین ۸ بازی آزمایش‌شده، تنها با ۱ درصد تفاوت عملکرد روبه‌رو هستیم.

CyberPunk 2077 در ویندوز 11

Watch Dogs Legion در ویندوز 11

Shadow of The Tomb Raider در ویندوز 11

Rainbow Six Siege در ویندوز 11

F1 2020 در ویندوز 11

Death Stranding در ویندوز 11

Horizon Zero Dawn در ویندوز 11

Hitman 2 ویندوز 11

معمولاً با عرضه‌ی نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل ویندوز، تفاوت چندانی در عملکرد سخت‌افزارهای موجود در بازار ایجاد نمی‌شود. در گذشته شایعات زیادی مبنی بر افزایش عملکرد سیستم‌ها با انتشار به‌روزرسانی‌های جدید سیستم‌عامل مایکروسافت شنیده می‌شد اما این اخبار در بیشتر اوقات در حد شایعه باقی می‌ماند.  از این رو هنوز مشخص نیست که تغییرات ویندوز ۱۱ چه تاثیری بر افزایش عملکرد سیستم داشته چرا که سخت‌افزارهای موجود کماکان عملکرد قبلی خود را ارائه داده‌اند و تغییری در آن‌ها مشاهده نشده است.

تم ویندوز 11

جمع‌بندی

آزمایش‌های انجام‌شده نشان داد که عملکرد نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ دقیقاً مشابه ویندوز ۱۰ است. البته بنچمارک‌های زیادی به کارایی بهتر ویندوز ۱۱ در مقایسه با نسخه‌ی قبلی این سیستم‌عامل اشاره کرده‌اند اما هنوز مشخص نیست که این بنچمارک‌ها بر روی چه سخت‌افزاری اجرا شده‌اند. با این وجود ممکن است که ویندوز ۱۱ با استفاده از پردازنده‌های قدرتمندتر، عملکرد بهتری را ارائه دهد هرچند که این امر نیز بعید به‌نظر می‌رسد.

گفته می‌شود که سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ بر اساس ویندوز ۱۰X (نسخه‌ی سبک‌تر ویندوز ۱۰) طراحی شده و بسیاری از ویژگی‌های این سیستم‌عامل را ارائه خواهد داد. از این رو، ممکن است که ویندوز ۱۱ در سیستم‌های ضعیف‌تر عملکرد بهتری نسبت به ویندوز ۱۰ داشته باشد. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که ویندوز ۱۱ در واقع یک بیلد جدید از ویندوز ۱۰ بوده و شرکت مایکروسافت تنها به‌روزرسانی جدیدی را برای آن عرضه کرده است. این شرکت از زمان عرضه‌ی ویندوز ۱۰ به‌روزرسانی‌های مختلف و متعددی را برای آن عرضه کرده و این سیستم‌عامل در سال ۲۰۲۱  تغییرات زیادی را نسبت به سال ۲۰۱۵ به خود دیده است.

نظر شما در مورد نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ چیست؟ آیا نسخه‌ی نهایی این سیستم‌عامل عملکرد بهتری نسبت به ویندوز ۱۰ خواهد داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


سوالات رایج:

نسخه‌ی اصلی ویندوز ۱۱ در چه  تاریخی منتشر خواهد شد؟

  • قرار است که مایکروسافت سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ را در تعطیلات سال جاری میلادی منتشر کند.

به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۱ به چه صورت خواهد بود؟

  • مایکروسافت تایید کرده که سالانه تنها یک به‌روزرسانی اصلی برای ویندوز ۱۱ عرضه خواهد شد. این به‌روزرسانی‌ها در پس‌زمینه‌ی سیستم نصب خواهند شد و برای کاربر مزاحمتی ایجاد نخواهند کرد.

آیا ویندوز ۱۱ توانایی اجرای اپلیکیشن‌های اندروید را خواهد داشت؟

  • با تایید شرکت مایکروسافت، ویندوز ۱۱ تمام اپلیکیشن‌های اندروید را به‌صورت بومی اجرا خواهد کرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تکفارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار