۵۰ میلیارد ریال به منظور جلوگیری از شیوع و انتشار بیماری سالک در بین ساکنان برخی مناطق شهری و روستایی شهرستان دامغان اختصاص یافت.
کد خبر: ۹۷۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ 01 July 2021
 
اختصاص ۵۰ میلیارد ریال از سوی هیات دولت برای جلوگیری از سالک در دامغان

 

 

به گزارش تابناک سمنان هیات وزیران با اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد ریال به صورت هزینه ای از محل منابع بند (م) ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوبه ۱۳۹۳ به منظور جلوگیری از شیوع و انتشار بیماری سالک در بین ساکنان برخی مناطق شهری و روستایی شهرستان دامغان در استان سمنان موافقت کرد.‌

در مکاتبه اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهوری با وزارت کشور که رونوشت آن به استانداری سمنان ارسال شده، آمده است: هیئت وزیران در جلسه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت کشور و با تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد مبلغ ۵۰ میلیارد ریال به صورت هزینه ای از محل منابع بند (م) ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوبه ۱۳۹۳ به منظور جلوگیری از شیوع و انتشار بیماری سالک در بین ساکنان برخی مناطق شهری و روستایی شهرستان دامغان در استان سمنان و لزوم اعمال مراقبت‌های بهداشتی در مقابل بیماری‌های واگیر (واپایش) کنترل آفات و امراض نباتی و مقابله با انتشار همه‌گیری (اپیدمی) های دامی و انجام سایر برنامه های پیشگیرانه در سطح استان سمنان در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان قرار می‌گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.

در ادامه این مکاتبه آمده است: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان موظف است گزارش عملکرد این تصویب نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمانهای برنامه و بودجه و مدیریت بحران کشور ارسال کند.

یماری پوستی سالک بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و در ایران دو نوع سالک شهری یا نوع خشک و روستایی یا نوع مرطوب وجود دارد؛ در سالک روستایی، موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده می‌شود و با گزش فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

در سالک شهری، مخزن بیماری بیشتر بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند، به این ترتیب پشه خاکی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالک، آلوده شده و با گزش فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می‌شود.

بیماری سالک در شهرستان دامغان استان سمنان دارای سابقه ۱۰ ساله است و در فصل تابستان گریبان‌گیر مردم بیش از ۳۰ روستای جنوب و شرق دامغان می‌شود. بنا به گفته منابع محلی، سال گذشته حدود یکهزار نفر در شهرستان دامغان به زخم سالک مبتلا شدند که لزوم توجه بیشتر به راهکارهای پیشگیرانه و جدیت در مقابله با این بیماری، لازم و ضروری است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار